Juni-Magnolia Skrevet 6. juni 2022 #1 Skrevet 6. juni 2022 (endret) Er en jente på 22 år som har flørtet og datet en fyr siden Mars 2022. Nå begynner vi å bli rimelige seriøse og virker som begge er interessert i det sammen, nemlig å dele livet vårt med hverandre. Han studerer Vernepleie så det er jo et godt poeng å huske på i.f.t faglig kunnskap osv. Jeg har og har hatt en del helseutforinger gjennom livet og har ennå noen helseutfordringer. Dette er både fysiske og psykiske. Dessverre er samfunnet blitt et sted der det er relativt stor tabu å åpne seg opp om helse der spesielt psykisk helse. Så den "store elefanten" i rommet blir jo mine helseutfordringer og det som vil påvirke ham/meg/oss når vi forhåpentligvis skal dele livet sammen/med hverandre. HVORDAN skal jeg ta vanskelige ting opp med ham? Når bør jeg si ting for å ikke skremme ham bort? Her bør tiden, stedet og budskapet passe bra sammen så han ikke vil "stikke av" og jeg skremme han bort. Han vet noe men langt i fra alt. Han vet for eksempel at jeg har astma og pollenallergi (helt ufarlig å vanlig så ingen problem med slikt) han vet også om gjennomgått covid-19 sykdom i Februar og litt om at jeg har senfølger av det, men IKKE hvor alvorlige senfølgene faktisk er og hvor stor del det er/hvor redusert jeg har blitt. Derad jeg har kun ca.60% kognitiv kapasitet og lungekapasitet... og at jeg ennå besvimer fra tid til annen (noe helt ufarlig men kan virke skremmende). Han vet lite om mine psykiske utfordringer... litt om sprøyteksrekk og spiseforstyrrelsene jeg har. Men usikker om det ble oppfattet hvor alvorlig det er. Er og lege tabber osv. som ikke er nevnt til ham eller alvorlige psykiske ting fra fortiden. Mulig fortiden ikke er så relevant men kjekt med ærlighet og forståelse om noe skulle skje. Vær så snill å svar seriøst og vær grei! Dette er ikke bare enkelt i dagens samfunn og med en ny type jeg ikke ønsker å miste heller. Skal muligens få hjelp av ei venninne til å forklare og fortelle om dette til ham. Men usikkert når vi (han og jeg) skal møtes. Blir jo sikkert i løpet av noen dager. og dermed usikkert om og evt. når venninnen min får hjulpet meg så kjekt med innspill herifra. Endret 6. juni 2022 av Juni-Magnolia Tilbakemelding på vel detaljert utlevering av kjæresten. 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #2 Skrevet 6. juni 2022 Jeg ville fortalt det forsiktig litt og litt etterhvert som dere ble bedre kjent. Alt på en gang kan fort bli litt overveldende og skremme ham litt. At han vet litt allerede er et godt utgangspunkt. Du sier det er tabu å snakke om psykisk helse. Da skal du heller fokusere på at det faktisk er mindre tabu nå enn noen gang tidligere. Det er faktisk blitt nokså vanlig å tørre å åpne seg om psykisk helse i dag. Både blant influencere, kjendiser, i podcaster, tv. Du finner det overalt nå. Ikke minst så studerer han vernepleie. Han lærer masse om psykiatri. Hvem vet, kanskje du vil fremstå enda mer interessant som person for ham. Han kan kanskje lære litt i praksis av deg, det han lærer på forelesninger🙂 Jeg har selv litt psykiske issues. Merket fra starten at samboeren min syntes det var litt spennende. Samtidig som han følte trang til å støtte og beskytte meg. Husker han sa i en anledning at damer som ikke hadde et snev av mentale utfordringer var kjedelige😆 Vi har i dag vært sammen i 7 år og har små barn. Klart det nok har vært litt utfordrende for ham i perioder gjennom disse årene, men tror han elsker meg slik jeg er☺️ Anonymkode: 3ae85...e60 2
Juni-Magnolia Skrevet 6. juni 2022 Forfatter #3 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg ville fortalt det forsiktig litt og litt etterhvert som dere ble bedre kjent. Alt på en gang kan fort bli litt overveldende og skremme ham litt. At han vet litt allerede er et godt utgangspunkt. Du sier det er tabu å snakke om psykisk helse. Da skal du heller fokusere på at det faktisk er mindre tabu nå enn noen gang tidligere. Det er faktisk blitt nokså vanlig å tørre å åpne seg om psykisk helse i dag. Både blant influencere, kjendiser, i podcaster, tv. Du finner det overalt nå. Ikke minst så studerer han vernepleie. Han lærer masse om psykiatri. Hvem vet, kanskje du vil fremstå enda mer interessant som person for ham. Han kan kanskje lære litt i praksis av deg, det han lærer på forelesninger🙂 Jeg har selv litt psykiske issues. Merket fra starten at samboeren min syntes det var litt spennende. Samtidig som han følte trang til å støtte og beskytte meg. Husker han sa i en anledning at damer som ikke hadde et snev av mentale utfordringer var kjedelige😆 Vi har i dag vært sammen i 7 år og har små barn. Klart det nok har vært litt utfordrende for ham i perioder gjennom disse årene, men tror han elsker meg slik jeg er☺️ Anonymkode: 3ae85...e60 Ja, smart sagt det. Å vente! Men noen ting må jo frem i lyset snarest. At jeg til dels kan besvime etter gjennomgått covid-19 og med spiseforstyrrelser kan jo bli svært skremmende og kritisk veldig raskt. Men historier osv. kan selvfølgelig vente. Ja, har nok ikke tenkt meg godt nok om da jeg skrev akkurat det. Er nok mer hva jeg føler. Og hva jeg er oppvokst med av holdninger. Sant at det er mye åpenhet blant kjendiser osv. men eksen var svært negativ til åpenhet rundt psykiske ting så sikkert derfor jeg tenker det er et tabu. Ja, han studerer vernepleie men ønsker ikke å jobbe med psykiatri da. Ja, han lærer nok det ja, har jo i løpet av tiden i psykiatrien møtt mange vernepleiere. Jaja. Får håpe det beste akkurat der. Kan være det stikk motsatte og.. da han får nok på skole/jobb og ikke tenker slik. Men praksis, erfaringer fra berørt og medisiner kan jeg nok gi han full undervisning i. Der jeg tipper jeg kan gi han bedre enn han kan få på forelesninger. Psykiatri medisiner kan jeg nok om og har rimelig god kontroll etter 4 1/2 år med mange bytter av medisiner osv. I tillegg til somatiske medisiner som jeg også har en del kjennskap til etter mange år. Her er alt fra ADHD (Ritalin) til Astma medisin (Ventoline) og Allergi (Cetrizin) kjent. Samt migrene medisiner osv. Så har faktisk sagt til ham at jeg kan hjelpe ham til opplæring og eksamen i medisinalere/medikasjon. Der jeg både kan bidra litt faglig men ennå mer med personlig erfaringer med hva som skjer i kroppen med de ulike medisinene (spesielt psykiatri-medisiner) I tillegg kan han høre om ting fra "innsiden" av enkelte episoder og tanker osv.ang. ulike utforinger jeg har hatt eller har. Får håpe jeg har like mye flaks som deg! At han ikke får nok på studier og i jobb at han ikke orker mer når han kommer hjem. Tipper følelsen for å støtte og beskytte meg er der men spenningen der er jeg ganske usikker på må jeg si. Ja veldig interessent han sa det. Oisann! Gratulerer med 7 år og små barn Tror og typen min vil merke det til tider og jeg kan dessverre bli svært krevende uten at det er med vilje. Ting hos meg skifter så sykt fort - slik som vært i Paris hahaha Men får håpe typen vil elske meg for den jeg er ❤️ Og kanskje jeg har flaks med å få hjelpe ham med studiene der jeg kan trå til med erfaring og kunnskap hihi.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #4 Skrevet 6. juni 2022 For mange detaljer. Om det her var ekte er det jo ganske gjenkjennelig. Anonymkode: 7970d...b64 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #5 Skrevet 6. juni 2022 (endret) Her er det ikke skrekkelig vanskelig å finne ut hvem du skriver om, så kanskje redigere bittelitt. Så til spørsmålet ditt. Du forteller det til ham såklart. Start med å si at du synes det er litt vanskelig å dele, men at det er viktig for videre åpenhet og tillit mellom dere. Fortell det selv og uten venninnen din. Man kan nesten ikke la være å fortelle sånt dersom man skal bygge et liv sammen. Lykke til🌼 Anonymkode: b1fe9...642 Fjernet sitat av opprinnelig hovedinnlegg da trådstarter har valgt å endre teksten. Perelandra, mod. Endret 6. juni 2022 av Perelandra 3
Juni-Magnolia Skrevet 6. juni 2022 Forfatter #6 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): For mange detaljer. Om det her var ekte er det jo ganske gjenkjennelig. Anonymkode: 7970d...b64 For mange detaljer? I hovedinnlegget er jeg relativt generell. Må jo fortelle litt om ting skal gi mening og gi et perspektiv. I svaret til Anonym 1 så svarer jeg direkte på mld/innlegg og da skrev jeg litt ja. Men dere kjenner ikke meg eller typen min så… Ja det er ekte. Jeg er ikke fake!
Juni-Magnolia Skrevet 6. juni 2022 Forfatter #7 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her er det ikke skrekkelig vanskelig å finne ut hvem du skriver om, så kanskje redigere bittelitt. Så til spørsmålet ditt. Du forteller det til ham såklart. Start med å si at du synes det er litt vanskelig å dele, men at det er viktig for videre åpenhet og tillit mellom dere. Fortell det selv og uten venninnen din. Man kan nesten ikke la være å fortelle sånt dersom man skal bygge et liv sammen. Lykke til🌼 Anonymkode: b1fe9...642 Jaja, redigere til hva? Jeg skriver om meg selv og kjæresten min. Men ønsker ikke å utgi hvem ham er her så derfor nevner jeg ikke navn els. Hva skal jeg redigere til?/bort? Osv? Ja, skal det! Men greit å ikke skremme han og fortsatt informere han. Og da var spm HVORDAN si det og evt når? Ja takk - smart å si❤️ Nei sant. Enkelte ting må på bordet for et fellesliv skal bli vellykket😍 Ok, smart. Takk for tipset! Bedre sikkert for ham å høre det kun fra meg alene enn delvis fra venninnen min🥲
SmuleSMitt Skrevet 6. juni 2022 #8 Skrevet 6. juni 2022 Juni-Magnolia skrev (1 minutt siden): For mange detaljer? I hovedinnlegget er jeg relativt generell. Må jo fortelle litt om ting skal gi mening og gi et perspektiv. I svaret til Anonym 1 så svarer jeg direkte på mld/innlegg og da skrev jeg litt ja. Men dere kjenner ikke meg eller typen min så… Ja det er ekte. Jeg er ikke fake! Hvorfor skriver du hvilket studiested, utdanning, grad og hvilket årskull kjæresten din tilhører? Det er veldig lett å da for andre studenter på kullet, på andre kull på samme studie, for lærere, for slektninger og venner og folk fra hjemstedet hans å identifisere ham. Og dermed også identifiserer deg, forsåvidt. Det er ikke sikkert at kjæresten din synes det er så kult at dette blir liggende ute på et internettforum til evig tid. Du må tenke deg litt om mht. detaljer du legger ut om på internett. Det er lett for mange mennesker å identifisere både kjæresten din og deg nå. Ikke dermed sagt at folk gjør det. Men det er fullt mulig. Og det vil du vel ikke? Foreslår at du redigerer vekk informasjon om hva kjæresten din studerer og hvor. 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #9 Skrevet 6. juni 2022 Juni-Magnolia skrev (5 minutter siden): For mange detaljer? I hovedinnlegget er jeg relativt generell. Må jo fortelle litt om ting skal gi mening og gi et perspektiv. I svaret til Anonym 1 så svarer jeg direkte på mld/innlegg og da skrev jeg litt ja. Men dere kjenner ikke meg eller typen min så… Ja det er ekte. Jeg er ikke fake! Heh, nei. Det er null behov for å fortelle så nøyaktig lokasjon for eksempel. Anonymkode: 7970d...b64 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #10 Skrevet 6. juni 2022 Mitt beste råd er å la ham bli kjent med deg så han ser hvordan du fungerer i praksis og at du klarer deg godt i livet, ofte ser folk for seg litt av hvert når man snakker om sykdommer, beste er å la ham se hva det vil si å ha det. Jeg har en sykdom man nesten ikke merker at jeg har, fordi det er så forskjellig hvordan det rammer, mens andre kan omtrent være dødsyke så det er vidt spenn. Anonymkode: 19d13...806 1
Juni-Magnolia Skrevet 6. juni 2022 Forfatter #11 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Heh, nei. Det er null behov for å fortelle så nøyaktig lokasjon for eksempel. Anonymkode: 7970d...b64 Jaja ok. Skjønner! Tenkte jo bedre innikt jo bedre mulighet for forståelse og svar. Men ja. studier er relevant da der sier en del om mennekser, forståelse osv i.f.m åpenhet rundt psykiske utforminger og fysiske og.
Bella44 Skrevet 6. juni 2022 #12 Skrevet 6. juni 2022 Huff da, beklager kjære deg, men vær så snill å slette tråden, og legge heller ut en ny tråd uten informasjon som kan identifisere deg og dere. Du gjør deg selv veldig privat og sårbar med å dele så personlig informasjon, og samtidig stedsnavn, studie, studiested etc. Om du ikke forstår ditt eget beste, så håper jeg en moderator vil slette dette. Og for å svare deg; ta det litt gradvis og forsiktig, som du ville gjort med andre du blir kjent med. Ikke del det mest private med en gang. Det er sunt å ha litt grenser og kunne beskytte seg litt. 3
Juni-Magnolia Skrevet 6. juni 2022 Forfatter #13 Skrevet 6. juni 2022 (endret) Da er lokalsonene fjernet men studieretning beholdt for å gi perpektiv på utgangspunkt på forståelse. Derav vernepleie inneholder mye sykdomslære (også psykisk) Ja så ikke den. Tenkte ikke at de kompisene der som er unge gutter vil sitte å lese kvinneguide og dermed lete ette rmeg osv. og deretter «etterforske»/undersøke ting og fakta. Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 6. juni 2022 av Perelandra
Juni-Magnolia Skrevet 6. juni 2022 Forfatter #14 Skrevet 6. juni 2022 Bella44 skrev (2 minutter siden): Huff da, beklager kjære deg, men vær så snill å slette tråden, og legge heller ut en ny tråd uten informasjon som kan identifisere deg og dere. Du gjør deg selv veldig privat og sårbar med å dele så personlig informasjon, og samtidig stedsnavn, studie, studiested etc. Om du ikke forstår ditt eget beste, så håper jeg en moderator vil slette dette. Og for å svare deg; ta det litt gradvis og forsiktig, som du ville gjort med andre du blir kjent med. Ikke del det mest private med en gang. Det er sunt å ha litt grenser og kunne beskytte seg litt. Ja, men nå er lokasjoner fjernet men studieretning er relevant for utgangspunkt for forståelse og slikt. Ja - egt. det alle har svart. Like greit. Ta det rolig, la han bli kjent med deg også gjør det uten venninnen min. Det er det som har kommet.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #15 Skrevet 6. juni 2022 Juni-Magnolia skrev (7 timer siden): Er en jente på 22 år som har flørtet og datet en fyr siden Mars 2022. Nå begynner vi å bli rimelige seriøse og virker som begge er interessert i det sammen, nemlig å dele livet vårt med hverandre. Han studerer Vernepleie så det er jo et godt poeng å huske på i.f.t faglig kunnskap osv. Jeg har og har hatt en del helseutforinger gjennom livet og har ennå noen helseutfordringer. Dette er både fysiske og psykiske. Dessverre er samfunnet blitt et sted der det er relativt stor tabu å åpne seg opp om helse der spesielt psykisk helse. Så den "store elefanten" i rommet blir jo mine helseutfordringer og det som vil påvirke ham/meg/oss når vi forhåpentligvis skal dele livet sammen/med hverandre. HVORDAN skal jeg ta vanskelige ting opp med ham? Når bør jeg si ting for å ikke skremme ham bort? Her bør tiden, stedet og budskapet passe bra sammen så han ikke vil "stikke av" og jeg skremme han bort. Han vet noe men langt i fra alt. Han vet for eksempel at jeg har astma og pollenallergi (helt ufarlig å vanlig så ingen problem med slikt) han vet også om gjennomgått covid-19 sykdom i Februar og litt om at jeg har senfølger av det, men IKKE hvor alvorlige senfølgene faktisk er og hvor stor del det er/hvor redusert jeg har blitt. Derad jeg har kun ca.60% kognitiv kapasitet og lungekapasitet... og at jeg ennå besvimer fra tid til annen (noe helt ufarlig men kan virke skremmende). Han vet lite om mine psykiske utfordringer... litt om sprøyteksrekk og spiseforstyrrelsene jeg har. Men usikker om det ble oppfattet hvor alvorlig det er. Er og lege tabber osv. som ikke er nevnt til ham eller alvorlige psykiske ting fra fortiden. Mulig fortiden ikke er så relevant men kjekt med ærlighet og forståelse om noe skulle skje. Vær så snill å svar seriøst og vær grei! Dette er ikke bare enkelt i dagens samfunn og med en ny type jeg ikke ønsker å miste heller. Skal muligens få hjelp av ei venninne til å forklare og fortelle om dette til ham. Men usikkert når vi (han og jeg) skal møtes. Blir jo sikkert i løpet av noen dager. og dermed usikkert om og evt. når venninnen min får hjulpet meg så kjekt med innspill herifra. Syns ikke dette var ille i det hele tatt jeg. Mine utfordringer fysisk og psykisk er verre, men jeg fant samboer likevel. Anonymkode: 674f9...b57
Bella44 Skrevet 6. juni 2022 #16 Skrevet 6. juni 2022 Juni-Magnolia skrev (1 minutt siden): Ja, men nå er lokasjoner fjernet men studieretning er relevant for utgangspunkt for forståelse og slikt. Ja - egt. det alle har svart. Like greit. Ta det rolig, la han bli kjent med deg også gjør det uten venninnen min. Det er det som har kommet. Ja det er fint, men det står dessverre mange steder gjennom tråden likevel, selv om du har tatt det bort. Så om du vil være anonym; lag en ny tråd. Du kan ha med utdanning, men fjerne alle stedsnavn. Da kan det gjelde noen hvor som helst I landet 😉 2
Juni-Magnolia Skrevet 6. juni 2022 Forfatter #17 Skrevet 6. juni 2022 Bella44 skrev (Akkurat nå): Ja det er fint, men det står dessverre mange steder gjennom tråden likevel, selv om du har tatt det bort. Så om du vil være anonym; lag en ny tråd. Du kan ha med utdanning, men fjerne alle stedsnavn. Da kan det gjelde noen hvor som helst I landet 😉 Ja, smart. Ja utdanningen gir jo perspektiv på forhekse og utgangspunkt ved hva faglig sett utdanningen inneholder men finnes mange plasser man kan bli vernepleie i Norge. Yes godt! slik som det står nå egt er ikke stort opptatt av meg selv da jeg er en relativt åpen person. Og ingenting jeg har skrevet om meg selv er noe hemmelighet. Er kun kjæresten min som skal holdes personlig unna 😉
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #18 Skrevet 6. juni 2022 Når forholdet mellom meg og min ble seriøst kom han til meg og sa han hadde noe viktig å fortelle. Han fortalte nøytralt om sin sykdom, medisinene han gikk på og hva som kunne skje hvis han ble syk, hvilke faresignaler som måtte tas på alvor etc. Han snakket ikke om følelser rundt sykdommen men kun fakta. Ikke snakk mye rundt sykdommen, snakk konkret. La han stille spørsmål hvis han lurer på noe utover det du forteller. Hadde min snakket om " da var jeg redd og det har preget meg, blir så trist fordi jeg ikke kan få barn, stakkars meg etc" hadde jeg tenkt at det ble for mye for meg å forholde meg til. Anonymkode: fe612...c96 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #19 Skrevet 6. juni 2022 Fortell han om dine utfordringer på en nøytral måte. Og for all del ikke tro at du kan lære han noe som helst. Han kan helt sikkert lære noe av deg, men la han ta det i sitt tempo. Anonymkode: 8cadd...fbd 2
Perelandra Skrevet 6. juni 2022 #20 Skrevet 6. juni 2022 Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette. Det er også ryddet for identifiserende opplysninger og videre diskusjon rundt dette. Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå