Gjest Gjesta Skrevet 11. november 2005 #1 Skrevet 11. november 2005 Kan hende denne tråden passer bedre på hus,hage,hobby men da får noen av moderatorene dytte meg over dit. Det jeg lurer på er hvor barnet ditt gjør leksene sine, enkelt å greit Er det nødvendig å bruke dyrbar plass på et barnerom til en pult hvis barnet ikke gjør lekser der uansett? Jeg husker alle vi 3 barna hadde pulter på rommene våre, men de ble aldri brukt noe særlig.Jeg satt ofte ved kjøkkenbordet både fordi hjelp var nærmere og fordi jeg likte å ha noen rundt meg mens jeg puslet med leksene. Jeg lurer på dette i forhold til planløsning av barnerom og skulle gjærne hørt om deres barns vaner rundt dette, og hva slags løsninger dere har valgt. Enten om barnet har pult på rommet og bruker den til lekser, kanskje har pult men bruker den til andre ting enn lekser (eventuelt hva) eller om en pult/et bord er et savn hos de som ikke har det på rommet. Hadde satt stoooor pris på all hjelp :bukke:
Gjest Clueless Skrevet 11. november 2005 #2 Skrevet 11. november 2005 Mitt barn har ikke leksepult på rommet sitt. Hun går nå i fjerde klasse. Hun hadde leksepult helt fram til nylig, og den har blitt flittig brukt. Til å oppbevare rot på! Derfor, når vi ominnredet rommet hennes så prioriterte vi ikke leksepult. Med tiden blir kanskje behovet større, vi får vurdere det etter hvert. Hun gjør det meste av leksene på fritidsordningen. Det hun gjør hjemme gjør hun ved kjøkkenbordet, da er jeg i nærheten og kan hjelpe når det er nødvendig uten at hun må rope meg inn på rommet.
Gjest gjesta Skrevet 11. november 2005 #3 Skrevet 11. november 2005 (endret) Vi har leksepult på barnerommet, men den brukes ikke til lekser. Men jeg syntes pulten er kjekk å ha der, og vi har plass til det. Hadde rommet vært pittelite så kunne jeg gjerne tatt den bort. Endret 11. november 2005 av Mie
Gjest Gjesta Skrevet 11. november 2005 #4 Skrevet 11. november 2005 Hun hadde leksepult helt fram til nylig, og den har blitt flittig brukt. Til å oppbevare rot på! Det er det jeg har litt inntrykk av at pulten blir et lite sleng og kaste fra seg sted, og da må det jo være bedre å skaffe til veie en annen løsning som gjør det lettere å holde rommet i orden. Jeg brukte selv pulten min til det samme så jeg skjønner hva du mener Takk for svar Clueless.
Malama Skrevet 11. november 2005 #5 Skrevet 11. november 2005 Jeg har ikke barn, så egentlig ksal jeg vel ikke svare, men jegkan jo svare hva jeg hadde selv? Jeg hadde pult på rommet mitt fra... så lenge jeg kan huske, i alle fall fra jeg begynte på skolen. Jeg gjorde for det meste leksene mine på rommet mitt jeg, kanskje ikke når jeg gikk i 1.klasse og sånn, eller.. jeg kan aldri huske å ha gjort det noen andre plasser, lekser ble gjort på pulten. I tillegg tegnet jeg der. Leste. Laga lister, skrev bok, dillet med alt mulig rart... Jeg hadde aldri klart meg uten pulten min på rommet mitt. Trengte jeg hjelp med leksene bare tok jeg dem med meg opp (hadde rom i kjelleren) til mamma. Et liiite rom, til et lite barn (de første årene på skolen) hadde jeg sikkert ikke prioritert pult til, men senere hadde jeg definitvt prioritert det (og heller tatt etasjeseng med pult under og seng over om der var lite plass) Kjøkkenbordet er ofte lite egnet til lekser, ettersom høyden slett ikke alltid er tilpasset små barn...
Gjest Gjesta Skrevet 11. november 2005 #6 Skrevet 11. november 2005 (endret) Jeg har fått i oppgave å planløse et nytt rom til nevøen min på 8 år. Rommet er ikke stort og på det nåværende rommet har han pult som han bruker når han sitter ved pc men ikke til lekser. Nå skal de også få et hjemmekontor så pc`n vil bli satt der og da ser jeg ikke helt poenget med pulten. Jeg skal selvfølgelig spørre gutten selv også men siden jeg kommer til å jobbe med dette hadde det vært fint med flere synspunkter :-D Men jeg ser jo poenget til Mie, at har man plass til det så hvorfor ikke. Endret 11. november 2005 av ~Alwa~
Gjest Gjesta Skrevet 11. november 2005 #7 Skrevet 11. november 2005 Jeg har ikke barn, så egentlig ksal jeg vel ikke svare, men jegkan jo svare hva jeg hadde selv? Ja ja, selvfølgelig. Tenkte ikke så langt jeg Det var et bra innlegg Malama, takk skal du ha
Gjest Clueless Skrevet 11. november 2005 #8 Skrevet 11. november 2005 Poenget mitt er at man nok har behov for en leksepult etter hvert som man blir større. Det er ikke noe problem for oss å kjøpe en leksepult når det blir behov for det, for det behovet regner jeg med kommer. Alwa, jeg tror jeg ville tatt høyde for at det kan bli behov for en pult. Om du ikke inkluderer den i dine planer nå bør det ikke være for vanskelig å sette inn en senere når behovet melder seg.
Gjest Gjesta Skrevet 11. november 2005 #9 Skrevet 11. november 2005 Det er sant Clueless og samtidig så er jo dette som alt annet individuelt så å kartlegge behovet vil jo være alfa og omega før noe som helst settes i gang. Men jeg kan se at behovet blir større etterhvert som barnet også vokser, for desto større barna blir desto mer privatliv vil de jo ha. Og da vil jo kanskje en pult gjøre seg bra likvel.
Gjest Leksemamma Skrevet 11. november 2005 #10 Skrevet 11. november 2005 Her i huset benyttes kjøkkenbordet og/eller spisebordet i stua som lekseplass - både for små og større skoleelever. Eldste har pult på rommet, men den har aldri blitt brukt... vi har det alle sammen ganske kaldt på soverommene våre, så det er ikke noe deilig å sitte stille ved pulten der (og hvis vi varmet opp, ville det bli for varmt til å sove...). Kjøkkenbordet er ypperlig - hvis høyden er et problem, kan jeg anbefale tripp-trapp-stol. Der er noen i nærheten til å hjelpe, og man får med seg mer av det som kjer i huset. Hvis barna vil ha ro og fred, setter de seg inn istua ved spisebordet, der det er stille. Hvis det var mine barn du skulle lage rom til, ville i alle fall ikke pult vært noe poeng... Lykke til i alle fall!
ceca Skrevet 11. november 2005 #11 Skrevet 11. november 2005 Ungene gjør lekser ved kjøkknbordet. Og det fungerer helt topp. Nå er de veldig glade i å klippe, lime, tegne o.l. så på rommet har de et bord med stoler til (barnestr,) Der sitter de MYE og holder på, og det er plass til venner der og. PC har de på PC-bord. Pult vil de nok ha når de blir større og trenger mere ro, eller skal gjøre lekser på PC. Pult samler se rot og skrot. Vi bruker plassen nå til kommoder, som de kan oppbevare det i, uten at det synes, og vi har skuffer under sengen. Unger trenger en del "gulv-plass" da de drar ting utover for å leke. Med alderen avtar dette, og behovene endres. klem ceca
Far til 2 Skrevet 11. november 2005 #12 Skrevet 11. november 2005 Poenget mitt er at man nok har behov for en leksepult etter hvert som man blir større. Det er ikke noe problem for oss å kjøpe en leksepult når det blir behov for det, for det behovet regner jeg med kommer. Alwa, jeg tror jeg ville tatt høyde for at det kan bli behov for en pult. Om du ikke inkluderer den i dine planer nå bør det ikke være for vanskelig å sette inn en senere når behovet melder seg. ← Denne støtter jeg. Da jeg var liten hadde jeg et lite skrivebord på rommet hvor jeg gjorde lekser da vi var små. Og det fungerte forholdsvis bra. Nå har vi skrivebord bare på ett rom. Det går IKKE bra. Det gikk imidlertid bra de første årene, men etterhvert som leksemengden har økt blir det bare krangling mellom barna om det ikke er voksne tilstede (rett etter skoletid). Årsaken er delevis at vi ikke har TV i andre rom en stua. En skal altid se på TV mens den andre gjør lekser, noe som er forstyrrende. Og når den første endelig er ferdig med leksene er det den andre sin tur, - og alt bråket begynner på nytt. Resultatet er at enten må begge ha TV på rommet, eller begge må ha et lite skrivebord. Foreløpig foretrekker vi det siste.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2005 #13 Skrevet 11. november 2005 Jeg hadde pult på rommet, men den var alt for liten! Det var ikke plass til å ha mer enn 1 skrivebok og 1 lesebok oppslått samtidig.. så det ble veldig trangt. Etterhvert skal man jo ha oppgavebøker, kladder, formelbøker, stensiler, fasiter og jeg vet ikke hva, og man må ha plass til å bre seg utover. Jeg brukte alltid kjøkkenbordet.
Fru Fomle Skrevet 11. november 2005 #14 Skrevet 11. november 2005 Sønnen vår går i 2.klasse og sitter ved kjøkkenbordet og gjør lekser. Nå har vi ikke pult på rommet på grunn av for liten plass, men regner med at han vil fortsette å gjøre leksene på kjøkkenbordet også etter at vi flytter. Enklere å sitte nær oss som kan hjelpe han eller å sitte opp på rommet på loftet..
Gjest Kålungen Skrevet 11. november 2005 #15 Skrevet 11. november 2005 Vi har hatt skrivebord på barnerommet, men den ble bare brukt til å samle masse leker på. Nå er den tatt ut, og Guttungen sitter på spisestuebordet i stua og gjør lekser. Pulten kan vi sette inn igjen når det blir mer behov for den.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2005 #16 Skrevet 11. november 2005 Jo, det skal de ha, lekse-pult på hvert sitt rom. De skal ha orden, struktur, og et fast sted å gjøre leksene på hver dag. Stikkordet er stabilitet og ro.
Thomasine Skrevet 11. november 2005 #17 Skrevet 11. november 2005 Lillegutt gjør leksene sine ved kjøkkenbordet mens jeg/eller pappan lager middag. Da er vi tilstede om han trenger hjelp og slik blir det nok noen år til. I sommer lagde jeg et eget skrivebord til rommet hans. Det er ikke så bredt, men 2,5 meter langt!! Ja, der har han etterhvert plass til PC og det som hører med, i tillegg til skolebøker m.m. Vi har laget skrivebordet slik at 2 stykker kan sitte der samtidig. I dag bruker han skrivebordet til å bygge lego og "spare" det han bygger pent på rad og rekke..., og han har også over en venn og så sitter de sammen og tegner og hører på lydbok eller musikk. Jeg er veldig glad og det er han også for skrivebordet!!
liv Skrevet 11. november 2005 #18 Skrevet 11. november 2005 (endret) Jeg gjorde lekser ved pulten.. Da jeg var liten så ønsket jeg meg sånn stompa sak, med seng og pult i et Endret 11. november 2005 av liv
Gjest Gjesta Skrevet 11. november 2005 #19 Skrevet 11. november 2005 Da jeg var liten så ønsket jeg meg sånn stompa sak, med seng og pult i et Det gjorde jeg også Takk for mange fine synspunkter :icon_razz:
liv Skrevet 11. november 2005 #20 Skrevet 11. november 2005 Denne var jo kul da; http://www.stompa.no/Products%20-%20NO/Kombi/Casa.aspx
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå