Gå til innhold

Bytte etternavn for å ikke bli funnet av voldelig eks

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å bytte etternavn for å ikke bli funnet av min voldelige eks. Jeg har henmelig nummer osv, men hvis han virkelig vil så er det måter å få søkt meg opp på. Det har gått ett par år siden jeg har hørt fra han, men han er paranoid schizofren og vi har ett felles barn (som han aldri har møtt). Jeg bekymrer meg mye, og er redd for å være alene hjemme osv. 

Derfor tenker jeg kanskje det kunne være lurt å ta etternavnet til min forlovede, som jeg også har barn med. Er det noen pros/cons hva gjelder dette? Vi tenker jo å gifte oss, men det er ikke noe hovedprioritet per nå da vi har andre økonomiske prioriteringer som skal være på plass først. Jeg synes jo også det er litt trist å gi slipp på etternavnet mitt, men skulle jeg beholdt det som mellomnavn hadde kanskje ikke det vært noe lurt heller?

Noen som har tanker rundt dette? 

Anonymkode: 505ce...127

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville byttet hele etternavnet også flyttet til en annen by langt vekk fra monsteret. Kansje ett annet land. Du skal ikke gå rundt å være redd, da er du forsatt sammen med han da på en måte og det er ikke bra for din helse.

Anonymkode: 0dfc4...598

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg vurderer å bytte etternavn for å ikke bli funnet av min voldelige eks. Jeg har henmelig nummer osv, men hvis han virkelig vil så er det måter å få søkt meg opp på. Det har gått ett par år siden jeg har hørt fra han, men han er paranoid schizofren og vi har ett felles barn (som han aldri har møtt). Jeg bekymrer meg mye, og er redd for å være alene hjemme osv. 

Derfor tenker jeg kanskje det kunne være lurt å ta etternavnet til min forlovede, som jeg også har barn med. Er det noen pros/cons hva gjelder dette? Vi tenker jo å gifte oss, men det er ikke noe hovedprioritet per nå da vi har andre økonomiske prioriteringer som skal være på plass først. Jeg synes jo også det er litt trist å gi slipp på etternavnet mitt, men skulle jeg beholdt det som mellomnavn hadde kanskje ikke det vært noe lurt heller?

Noen som har tanker rundt dette? 

Anonymkode: 505ce...127

Ville byttet med en gang. Du har egentlig lov å bytte til akkurat det etternavnet du vil, så lenge det ikke er ‘vernet’. Dvs at flere enn 200 stk har dette etternavnet.

Anonymkode: a2dee...267

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville byttet etternavn helt, og kanskje til og med lagt til et fornavn.

I dag heter du "Stine Hansen", så bytter du til "Anne Stine Berg". Anne er et fornavn du ikke bruker, og Berg er etternavnet til forloveden din.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Utfordringen er at adresser har blitt offentlig informasjon etter 2017. Det vil si at han kan søke til Skatteetaten om å få ut opplysninger om bosted hvis han har fornavn, etternavn og personnummer. Det er ikke mulig å legge inn sperringer på enkeltpersoner. Så hvis du endrer etternavn vil han fortsatt ha tilgang på fornavn og personnnummer, noe som kan spore deg. Jeg ville forsøkt å endre fornavn og etternavn. Har du også vurdert å endre juridisk kjønn for å få nytt personnummer? Eventuelt søkt til politiet om politibeskyttelse og fiktiv identitet? Utfordringen der er at du da må bryte kontakt med hele nettverket ditt og flytte langt vekk. Helt håpløst system.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Tvillingsjel skrev (16 minutter siden):

Utfordringen er at adresser har blitt offentlig informasjon etter 2017. Det vil si at han kan søke til Skatteetaten om å få ut opplysninger om bosted hvis han har fornavn, etternavn og personnummer. Det er ikke mulig å legge inn sperringer på enkeltpersoner. Så hvis du endrer etternavn vil han fortsatt ha tilgang på fornavn og personnnummer, noe som kan spore deg. Jeg ville forsøkt å endre fornavn og etternavn. Har du også vurdert å endre juridisk kjønn for å få nytt personnummer? Eventuelt søkt til politiet om politibeskyttelse og fiktiv identitet. Utfordringen der er at du da må bryte kontakt med hele nettverket ditt og flytte langt vekk. Helt håpløst system.

Altså, jeg kan jo ikke anbefale noen å endre kjønn hvis det ikke føles riktig for personen, men det er tragisk at det ikke finnes andre muligheter for nytt personnummer, som ikke involverer å bryte kontakt med alt av familie og venner for å få politibeskyttelse. Det er enten "mist alle du er glad i", eller full åpen adresse. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (5 timer siden):

Utfordringen er at adresser har blitt offentlig informasjon etter 2017. Det vil si at han kan søke til Skatteetaten om å få ut opplysninger om bosted hvis han har fornavn, etternavn og personnummer. Det er ikke mulig å legge inn sperringer på enkeltpersoner. Så hvis du endrer etternavn vil han fortsatt ha tilgang på fornavn og personnnummer, noe som kan spore deg. Jeg ville forsøkt å endre fornavn og etternavn. Har du også vurdert å endre juridisk kjønn for å få nytt personnummer? Eventuelt søkt til politiet om politibeskyttelse og fiktiv identitet? Utfordringen der er at du da må bryte kontakt med hele nettverket ditt og flytte langt vekk. Helt håpløst system.

Dette er jo helt forferdelig! Hadde ingen anelse om at det er så vanskelige valg en må ta for å kunne få lov å leve et liv i mer fred og med mindre usikkerhet og redsel. Tenk at det er slik det er mot ofre i Norge i dag. Hvorfor ikke fotlenke/sporing ett eller annet på den som er skyldig i dette?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (6 timer siden):

Hvorfor er det ikke mulig å legge inn sperre? Det høres veldig rart ut, burde jo ikke være så vanskelig teknisk å få til?🤔

Anonymkode: 85d62...d1b

• Liker 1
Skrevet

Bytt etternavn du,men da må du jo også bytte etternavnet til barnet ditt? 

AnonymBruker
Skrevet

Han kan bare søke opp mannen din da.

Anonymkode: 68815...568

• Liker 2
Skrevet (endret)

- Bruk ditt fornavn som mellomnavn og skift etternavn og opprinnelige fornavn. 

- Skift barnas etternavn. 

- Få mannen din til å skifte etternavn dersom din eks vet hvem han er.

Livet er så mye viktigere enn navn. 

Endret av Kenelz
  • Liker 4
Skrevet

Det er en del som har fornavn de ikke bruker men bruker mellomnavnet istedet.
Kjenner personlig to stykker som bruker mellomnavn som fornavn i dagligtalen, så den varianten er faktisk ikke dum, da gjør du deg litt mer usynlig og usøkbar for din eks.
Navn er ikke viktig, trygghet er viktigere.

AnonymBruker
Skrevet

Han vet garantert foloveden din sitt etternavn. Tipper jeg.

Anonymkode: ab7fb...438

• Liker 2
Skrevet
Tvillingsjel skrev (10 timer siden):

Jeg har hatt besøksforbud mot han fra politiet og jeg anmeldte han, jeg kom meg vekk da jeg ble gravid. Saken ble dessverre henlagt på grunn av at han ikke ble regnet som strafferettslig tilregnelig. Når det gjelder å få hemmelig adresse osv gjennom politiet, fortalte både politi og bistandsadvokat at da må man nesten være død først. Hun jeg konsulterte med hadde jobbet som bistandsadvokat i over 20 år, og hun sa at i hennes tid hadde bare 2 stk fått hemmelig adresse. Disse hadde gjentatte ganger blitt alvorlig skadet og havnet på sykehus. Helt sykt system. Jeg har allerede flytta laaangt vekk, og har ikke hørt noe fra han siden besøksforbudet men i og med at han visste jeg var gravid så tviler jeg på at han bare glemmer meg. Er så redd for at han plutslelig skal dukke opp på døra, og jeg ser for meg de verst tenkelige scenarioer med barna osv. 

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han vet garantert foloveden din sitt etternavn. Tipper jeg.

Anonymkode: ab7fb...438

Jeg er litt usikker på om han vet det, faktisk. Men hadde han gått inn for det kunne han kanskje funnet det ut.. men det er et ganske vanlig etternavn, da

Skrevet
Tvillingsjel skrev (10 timer siden):

Men dersom han ikke har personnummeret mitt, kan jeg da beholde mitt etternavn som mellomnavn eller må jeg bare droppe hele navnet mitt? Hvilke konsekvenser ville det egentlig hatt å endre kjønn juridisk, unntatt endret personnummer? Jeg har jo allerede flyttet langt vekk, fått ny jobb og nytt liv. Men jeg har jo enda kontakt med familien og de nærmeste vennene mine.

Skrevet
Narad skrev (2 timer siden):

Det er en del som har fornavn de ikke bruker men bruker mellomnavnet istedet.
Kjenner personlig to stykker som bruker mellomnavn som fornavn i dagligtalen, så den varianten er faktisk ikke dum, da gjør du deg litt mer usynlig og usøkbar for din eks.
Navn er ikke viktig, trygghet er viktigere.

Det er sant. Jeg kjenner jo allikevel på at det er forferdelig urettferdig og kjipt at jeg må gjemme meg og gi slipp på en del av identiteten min for at jeg skal føle meg trygg. Føler at jeg aldri kommer til å slippe unna og at dette kommer til å forfølge meg resten av livet uansett hva jeg gjør. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Penpotetus skrev (37 minutter siden):

Jeg kjenner jo allikevel på at det er forferdelig urettferdig og kjipt at jeg må gjemme meg og gi slipp på en del av identiteten min for at jeg skal føle meg trygg. 

Det er såklart urettferdig.

Anonymkode: 5235d...742

Skrevet

På Skatteetaten sine sider står dette når det gjelder utlevering av opplysninger om privatpersoner fra folkeregisteret: 

《Privatpersoner kan søke om å få utlevert opplysninger fra Folkeregisteret om navngitte, identifiserbare personer.

Dette er de opplysningene som er registrert om en person i Folkeregisteret som kan utleveres til private personer:

• Navn (inkludert historikk)
  • Fødsels- og d-nummer
  • Grunnlaget for registrert identitet
  • Adresse og flyttedato for nåværende bostedsadresse (ikke adresser undergitt taushetsplikt eller gradert kode 6 etter Beskyttelsesinstruksen)
  • Tidligere adresser, inn- og utflyttingsland
  • Fødested
  • Statsborgerskap
  • Sivilstand (alle typer)
  • Vergemål (verges navn)
  • Stadfestet fremtidsfullmakt
  • Dødsdato
  • Registreringsstatus (bosatt, utvandret, død, opphørt og inaktivt d-nummer)

Fødselsnummer og d-nummer kommer i en "mellomstilling", i den forstand at disse opplysningene kan utleveres når det foreligger et begrunnet behov. Begrunnet behov betyr at opplysningen må være nødvendig for å ivareta lovmessige rettigheter/plikter.》

Vil det si at siden det står navn (inkludert historikk) så vil nytt navn vises om man søker opp gammelt navn, mon tro? 

Skrevet (endret)
Luckiness skrev (På 6.6.2022 den 8.06):

Dette er jo helt forferdelig! Hadde ingen anelse om at det er så vanskelige valg en må ta for å kunne få lov å leve et liv i mer fred og med mindre usikkerhet og redsel. Tenk at det er slik det er mot ofre i Norge i dag. Hvorfor ikke fotlenke/sporing ett eller annet på den som er skyldig i dette?

Ja, det er helt tragisk.

Adresser er offentlig informasjon. Folkeregisteret gir kun mulighet for kode 6 og 7 (politibeskyttelse), UFB (uten fast bosted) eller full åpen adresse.

Første tiltak krever at man bryter kontakt med alt av familie og venner. Andre tiltak gjør at man mister rett på fastlege, trygd/NAV, og blir meldt som utvandret av landet etter 2 år. 

Folkeregisteret krever at man melder flytting. Det er heldigvis ikke lenger kriminalisert, men man kan få bot. Hvis man ringer til skatteetaten vedrørende problemstillingen må man ringe inn anonymt, ellers kan man bli angitt. De har ingen mulighet til å sperre innsyn for privatpersoner.

Hvis folk har tilgang på fornavn, etternavn og personnummer kan hvem som helst sende inn søknad om å få utgitt opplysninger. Adresser er ikke regnet som sensitiv informasjon og vil bli utgitt ved forespørsel. Dessverre er det ofte mennesker i nær relasjon man skjuler seg for. Disse har derfor ofte tilgang på navn og personnummer. 

Hva er alternativene?

Ikke melde flytting. Rett og slett omgå lovverket og ha adresse et annet sted enn hvor man oppholder seg. Parallelt med at man må holde det skjult for å ikke bli angitt. Stressende i seg selv. Man vet at man kan bli tatt og få bot, men det er ikke det verste. Det verste er at man kan bli tatt og bli tvunget til å måtte endre adresse i folkeregisteret.

Hvis man ikke melder flytting, fordi ingenting kan stå i eget navn, så kan man heller ikke ha innboforsikring. Man kan ikke betale for strøm og internett. Man kan heller ikke betale for søppelkasser, bestille varer hjem eller få post. All post må hentes på annen adresse.

Alternativet er å skifte navn. Problemet er å få skiftet personnummer. Dette er som hovedregel kun mulig hvis man får politibeskyttelse eller skifter juridisk kjønn. For mennesker som ikke er transpersoner er juridisk endring av kjønn et drastisk tiltak. Men så klart mindre drastisk enn å flytte langt vekk og ikke få lov til å ha kontakt med familie og venner.

Men hvilke problemer kan juridisk kjønnsskifte gi? Sikkert en del.

Jeg er så sint at jeg freser på folkeregisteret. Hvorfor i helvete finnes det ingen mellomting mellom full åpen adresse og politibeskyttelse? De setter mennesker i fare. "Adresser er ikke regnet som sensitiv informasjon"…

Endret av Tvillingsjel
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...