Designblob Skrevet 5. juni 2022 #1 Skrevet 5. juni 2022 Hei! Saken er at datteren vår er en del av en gjeng på 6 stk. De er 12/13 alle sammen. Noen går bedre overens enn andre, men alle behandler hverandre bra- bortsett fra 1 av barna. Datteren min kommer nok dårligst overens med henne, men det er fordi 3 av de andre er svært konfliktsky og sier aldri i ifra, og datteren min får gjennomgå hver gang i form av himling med øyne, sure kommentarer, rygg som snus til, litt små puffing i gangene osv av dette ene barnet. Det er sånn som kommer og går i perioder og det går stortsett utover mitt barn. Hun svarer for seg, men jeg har sett mye av kommunikasjon og hun prøver stortsett å deeskalere, og snakker høflig og ikke frekt… det andre barnet kan bruke stygge ord, skylde på vårt barn for alt, tar aldri ansvar, sier aldri unnskyld, og «krever» at barnet mitt skal svare på ditt eller datt… Nå i det siste har det gått litt utover noen av de andre også, og de blir veldig lei seg og forvirret, fordi forstår ikke hvorfor det andre barnet blir så surt og snakker på den eller den måten til de.. Dattern min er ganske vant til denne oppførselen, og blir ikke lei seg, men hun blir LEI og frustrert. Og forstår ikke hvorfor ikke dette andre barnet bare kan snakke og kommunisere på en hyggelig måte- slik ALLE de andre i gruppen gjør. Dette barnet tolker alt i verste meningen, føler seg alltid utfryst og alle andre gjør feil- ikke henne. Vi har snakket med foreldrene (vi er gode venner) vi har snakket med skolen.. ingen ting hjelper selvsagt…og de gangene vi har sagt ifra og prøvd å snakke om dette så har det andre barnet kommet på skolen å spurte hvorfor mitt barn har sladret… Så nå vil ikke barnet mitt at jeg involverer meg mer.. Hun deler alt med meg, viser meg meldinger og snapper osv; forteller meg hva som skjer…så kan støtte henne der og trøste… Datteren min er helt sikkert ikke perfekt- hun kan være difus og utydelig, usikker og sikkert svar kort innimellom. Men hun har ingen uvenner og er empatisk, behandler alle med respekt og har aldri kranglet med eller blitt behandlet av noen slik denne jenten gjør… Den jenten har kranglet med flere og er uvenner med flere.. Tingen er at det er egentlig en nær barndomsvenninne, og den gjengen de er i er veldig tett.. og denne jenta sliter nok litt med sine greier rent psyisk… men jeg føler at hun begynner å bli så stor at hun burde lære å kommunisere på en god måte med vennene sine… ikke si ting som «piss off- —dritt- —alt er din skyld» osv.. det virker som hun mangler en del empati for vennene sine, samtidig at hun er opptatt av alt skal være helt rettferdig hele tiden og at hun føler seg veldig lett utfryst og utelatt. Og tolker alt i verste mening. Og istedet for forsoning, bruker hun neste utelukkende angrep… noe som fører til disse kjipe situasjonene. Og alle de andre tilpasser seg alltid, og datteren min må bare la det gå, ellers får hun ikke vært med vennene sine fordi da tar hun andre bare med seg de andre og de som er konfliktskye tør aldri si ifra eller gjøre noe…. Og nå vet jeg ikke lenger helt hva min rolle som mor skal være. De begynner å bli så store at de må få løse en del selv, samtidig så er det jo tydelig at dette barnet egentlig trenger mye mere veiledning fra voksen med sin kommunikasjon… men jeg tror ikke dette barnet deler så mye hjemme som det feks min datter gjør… så foreldrene er nok ikke klar over mye av denne typen kommunikasjon.. og ofte er det nok det at hun føler seg utestengt eller oversett- at hun reagerer som hun gjør, men måten hun gjør det på driver jo bare de andre lenger og lenger fra hun… Hva gjør man? Noen med erfaring? de begynner på ungdomsskolen til høsten så skolen er ikke noe vits å ta tak i. Skulle gjerne hjulpet til å lette situasjonen for gjengen iløpet av sommeren. Det påvirker jo alle nå, siden oppførselen rammer flere av jentene om dagene…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #2 Skrevet 6. juni 2022 Øv med barnet ditt på hvordan hun kan møte denne jenta. Hva kan hun svare på ulike spørsmål? Prøv å gjøre det til en morsom lek du og datteren din gjør. Du spilleren datteren din og hun spiller den ekle jenta. Prøv ut ulike svar sammen. Ha det gøy mens hun lærer. Anonymkode: a70c5...b6b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå