Gå til innhold

Betatt av pastoren, hvordan få ut litt info av ham?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snakker med en pastor, har gjort det over litt tid og begynner jommen å bli betatt. Han er singel. Føles unaturlig å spørre en hel masse spørsmål mens jeg er i samtale, er jo ikke slik sjelesorg fungerer, da er man jo den som kommer og øser ut. Er det likevel innafor å stille noen spørsmål, for å liksom finne ut om det kunne, i en annen kontekst, gått an å tenke på en date...? Uuuæææææ......vi er jevngamle, han er litt eldre bare....og har en fin fin kjemi, men det har sikkert alle prester med alle de snakker med. 

Hvordan si, på en spøkfull måte kanskje, at jeg er litt nysgjerrig på han, og at jeg egentlig ikke bare har lyst til å sitte der og snakke om meg....?

Anonymkode: 5b91e...d86

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare gi opp du. Du forveksler høflighet med noe annet og er på vei til å drite deg fullstendig ut.

Anonymkode: 5c1b8...d4c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

1) i motsetning til legen og psykologen så får kanskje ikke pastoren sparken om han går ut med en som betror seg til han som en del av arbeidet? 

2) du får jo bare spørre i vei. Det er hans jobb å sette grenser for seg selv. Mange liker å fortelle om seg selv. Andre ikke. 

Anonymkode: 7d5f9...20a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjelesorg? Hvem har du mistet? 

Tror neppe prester eller pastorer (hvilket trossamfunn tilhører du?) går etter sørgende mennesker...

Anonymkode: aaa90...3fb

• Liker 1
Skrevet

Går ut ifra at det er i forbindelse med dødsfall? Som pastor er man der for deg i vanskelige situasjoner osv. De er hyggelige, imøtekommende og interesserte i deg (på en profesjonell måte) akkurat som psykologer foreksempel. Betyr ikke at du skal legge noe i det, da det mest sannsynlig ikke er ment slik du håper. 

Ville latt være hadde jeg vært deg 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Bare gi opp du. Du forveksler høflighet med noe annet og er på vei til å drite deg fullstendig ut.

For et sjarmerende svar. Men takker for innspill. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

1) i motsetning til legen og psykologen så får kanskje ikke pastoren sparken om han går ut med en som betror seg til han som en del av arbeidet? 

2) du får jo bare spørre i vei. Det er hans jobb å sette grenser for seg selv. Mange liker å fortelle om seg selv. Andre ikke. 

Anonymkode: 7d5f9...20a

1. Korrekt, det er lov å kunne treffes privat etter endt samtale-periode. 2. Sant nok. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sjelesorg? Hvem har du mistet? 

Tror neppe prester eller pastorer (hvilket trossamfunn tilhører du?) går etter sørgende mennesker...

Sjelesorg handler om mer enn dødsfall. I dette tilfellet er det ikke dødsfall det er snakk om. Så sørgende mennesker kan ikke være gode, attraktive eller interessante? Det er det med merkelige utsagn jeg har hørt noen gang. Man kan da fint bli begeistret for noen, selv om de skulle være i sorg? men jeg er altså ikke i sorg, så vet du det. 

Hinsk skrev (9 minutter siden):

Går ut ifra at det er i forbindelse med dødsfall? Som pastor er man der for deg i vanskelige situasjoner osv. De er hyggelige, imøtekommende og interesserte i deg (på en profesjonell måte) akkurat som psykologer foreksempel. Betyr ikke at du skal legge noe i det, da det mest sannsynlig ikke er ment slik du håper. 

Ville latt være hadde jeg vært deg 

Sikkert lurt  å la det være ja. Men noen ganger angrer man på det man ikke gjorde. Og tro meg, jeg er ikke innbilsk på noe måte, har ikke sagt jeg innbiller meg at han er interessert, sier bare at vi har en god kjemi og at jeg er nysgjerrig på han. 

Men i følge KG kan ikke pastorer/prester eller andre i samtalesituasjoner, få følelser for den de snakker med. De kan heller ikke synes at noen er pene, interessante eller hjertegode. De er KUN høflige, profesjonelle mennesker som er supermennesker som til en hver tid klarer distansere seg. Interessant og veldig lite nyansert. Hadde vært interessant å høre fra terapeuter o.l om de noen gang har blitt betatt i slike situasjoner. Min onkel er psykolog, han har fortalt mye om hvor vanskelig det er å være skilt ( i hans situasjon) og få inn en vakker dame som han skjønner han har mye til felles med....så jeg tror altså ikke at de som jobber slik, er overmennesker som alltid klarer distansere seg 100%. Men jeg skal gi opp før jeg har prøvd, jeg :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjelesorg er litt som psykologi på steroider. Dere snakker vel om deg fordi du har noen problemer? Det er upassende å be ham med ut på date i en time. Det må du evt gjøre i en annen sammenheng. 

La ting bero til det du sliter med kommet i en annen fase. Om du fortsatt liker ham, er det vel bare å møte på kirkelige arrangement og starte samtale. 

Anonymkode: e6a27...ce8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hehe du reagerer like konstruktivt som Ulrik i Parterapi. Passiv aggressiv og går rett i forsvar 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hehe du reagerer like konstruktivt som Ulrik i Parterapi. Passiv aggressiv og går rett i forsvar 

Godt observert. Digger Ulrik. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Faren min ble turvenn før han ble sammen med ei dame fra menigheten.

Anonymkode: 0522d...43c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sjelesorg handler om mer enn dødsfall. I dette tilfellet er det ikke dødsfall det er snakk om. Så sørgende mennesker kan ikke være gode, attraktive eller interessante?

En god grunn til å la være. Om du er i samtale med pastor av sjelesorg eller er i en vanskelig situasjon, er det virkelig ikke passende. Og pastoren bør iallefall være oppegående nokk til å avslå dette, da man ikke skal 'utnytte' personer i vanskelige stadier i livet (selv om det er noe du selv kunne tenkt deg). 

Iallefall vent til du er 'et annet sted i livet' 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Venligst informer oss om hvordan det går 😂😂😂

Anonymkode: 45ee9...b95

AnonymBruker
Skrevet

Har pastorer egentlig lov å være i forhold? Trodde de måte leve i sølibat..

Anonymkode: 77faa...89a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Faren min ble turvenn før han ble sammen med ei dame fra menigheten.

Anonymkode: 0522d...43c

Hvordan er dette relevant? er faren din pastor/prest? For da er det jo ytterst relevant....

Anonymkode: f2150...d13

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har pastorer egentlig lov å være i forhold? Trodde de måte leve i sølibat..

Anonymkode: 77faa...89a

Sjelesorg er et ord som brukes innen protestantisk kristendom. Du tenker kanskje på katolske prester? De fleste protestantiske prester/pastorer er gift, og de som er single har lov til å få kjærester de også. 

Anonymkode: e6a27...ce8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

https://www.prest.no/seksjon/profesjonsetikk/

De forholder seg til Straffeloven, som setter tydelige grenser for å involvere seg med noen i en sårbar situasjon som de har hatt en profesjonell rolle ovenfor: 

Screenshot_20220606-003022_Chrome.jpg

Anonymkode: 9972d...7a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

https://www.prest.no/seksjon/profesjonsetikk/

De forholder seg til Straffeloven, som setter tydelige grenser for å involvere seg med noen i en sårbar situasjon som de har hatt en profesjonell rolle ovenfor: 

Screenshot_20220606-003022_Chrome.jpg

Anonymkode: 9972d...7a3

Nyttig, men hvor går grensen? Hva om forholdet som evt innledes ikke er seksuelt? Hva om det går tre år etter samtalene, at de innleder et forhold? Hva om man går over til å være venner i etterkant og sakte men sikkert innleder et forhold og personen er frisk, ikke i behov for samtaler/støtte lenger? Dette blir veldig sneversynt, syns jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Totalt uenig i at ts er på vei til å drite seg ut, men hun kan risikerer en høflig avvisning (selv om pastoren skulle være interessert). Også uenig i at høflighet ikke kan være et uttrykk for følelser som skinner gjennom. Jeg jobber som terapeut og har ved to anledninger blitt betatt av noen som kom i samtale hos meg. DET SKJER!! Vi er mennesker med øyne, ører og sanser. Ikke roboter som til en hver tid klarer være 100% proffe. Jeg er i dag gift med en som gikk i terapi hos meg, men vi brukte lang tid på å bygge forholdet. Hun sa hun syns jeg var LITT mer enn normalt høflig overfor henne, enda jeg jobbet iherdig for å ikke vise noe.

Det er svært viktig for en terapeut/lege/prest eller hva det er, å ikke på noe som helst måte komme til å "utnytte" den sårbare personen, men i enkelte tilfeller KAN det selvfølgelig oppstå følelser. Da er det avgjørende å vente til all terapi er avsluttet. Så kan man bli venner feks og ta det rolig derfra. Å innlede noe mens man har pasient i behandling er NO-NO. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Venligst informer oss om hvordan det går 😂😂😂

In your dreams. Jeg  gir opp før jeg har prøvd, remember?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis han er katolikk så bare kjør på, de hopper på alt som er. Lykke til 🙂

Anonymkode: 53975...484

Nettopp, takk for den infoen, svært konstruktivt. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte jeg kunne legge ved en link til din nye diskusjonstråd😊

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...