Gå til innhold

Funkishus og kombinere med brukt/gammeldags stil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt et funkishus. Jeg synes interiør er morsomt, men langt fra noe ekspert, men har funnet ut at jeg er litt trekt mot "viktoriansk stil". Vet ikke helt om det heter det? Dvs lysekroner, engelske blondeduker, slike type ting. Men blir det helt krasj å kombinere dette med et funkishus som vårt hus er? Noen som kan gi noen råd? Eller overtenker jeg dette? Liker jo litt helhetlig stil, men synes det er så stilig hvis man klarer å kombinere brukt og moderne. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 47320...d0b

AnonymBruker
Skrevet

Det kan gå så lenge du har en balanse der.

Jeg bor selv i funkis men har kombinert retro og moderne interiør. 

Anonymkode: 067d7...888

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er helt opp til deg og dere som bor der. Dere skylder ikke kvinneguiden eller interiørblader noe som helst og bestemmer akkurat hvordan dere ønsker å ha det.

Anonymkode: ac29f...903

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Nataljia skrev (8 timer siden):

Vi har kjøpt et funkishus. Jeg synes interiør er morsomt, men langt fra noe ekspert, men har funnet ut at jeg er litt trekt mot "viktoriansk stil". Vet ikke helt om det heter det? Dvs lysekroner, engelske blondeduker, slike type ting. Men blir det helt krasj å kombinere dette med et funkishus som vårt hus er? Noen som kan gi noen råd? Eller overtenker jeg dette? Liker jo litt helhetlig stil, men synes det er så stilig hvis man klarer å kombinere brukt og moderne. 

Gjør som du synes er fint du, høres ut som det blir veldig koselig :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting er å blande brukt og moderne, det går fint om en får helhet og at det passer inn i huset. Men lysekroner, blondeduker og forøvrig engelsk stil passer ikke inn i et funkishus. 

Ser en over her som har retro og moderne, det er en fin kombo. 

Anonymkode: cc537...6ff

Skrevet

Ok, da skal jeg ikke overdrive med det og roe ned på blondedukene 😅
Nå har jeg ikke satt i gang med noe slikt interiør enda, bortsett fra et speil i gangen og to kommoder som bærer litt preg av dette designet. 

Ellers er alt i huset preget av rette linjer og store vinduer. Jeg er minimalist av natur, liker ikke "for mye ting og tang".
Synes det er så stilig de som klarer å kombinere stilarter. 

Skrevet

Har noen av dere funkishus? og kan dele litt interiørtips, gjerne bilder :)

AnonymBruker
Skrevet
Nataljia skrev (På 5.6.2022 den 23.14):

Har samme problem, funnis og elsker viktoriansk. Så har ingen lysekroner her. Men utrolig gøy å utforske funkis stilen og tøye den bittelitt. Litt stramt og ornamentikk omhverandre. Blir egentlig ganske kult. Sliter mest med at rommene er litt for små, da jeg har tidlig funkis og standard str på rom ikke var satt ennå.... 

Anonymkode: 10ec2...ff6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen ekspert selv, men bor i funkishus. Tror det kan bli litt krasj med veldig mye av den stilen når resten er minimalistisk (vil jeg tippe). Tenker da på kjøkken, bad, slette vegger, store vindu..

Selv har vi litt retro/arvede møbler som ikke passer helt inn i den moderne skandinaviske stilen, syns det er kult med litt men kunne ikke hatt for mye sånt selv. Du kan jo velge ut enkelte møbler/interiør som bryter litt men slik at det ikke blir helt overkill?

Så er det jo dere som velger interiøret dere vil ha og det kan jo bli skikkelig stilig også. Søk litt på Instagram etc og sjekk ut om noen har fått det til bra?

Anonymkode: c66df...ca4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har samme problem, funnis og elsker viktoriansk. Så har ingen lysekroner her. Men utrolig gøy å utforske funkis stilen og tøye den bittelitt. Litt stramt og ornamentikk omhverandre. Blir egentlig ganske kult. Sliter mest med at rommene er litt for små, da jeg har tidlig funkis og standard str på rom ikke var satt ennå.... 

Haha bra vi er flere. Tror jeg må gå fra den stilen da jeg ser det kan bli rot og jeg liker når ting er litt helhetlig. Men tillater noen små ting. Har blant annet en kommode og speil som er i litt den stilen i gangen. Men noen lysekroner blir det ikke 😂😂

AnonymBruker
Skrevet
Nataljia skrev (2 minutter siden):

Haha bra vi er flere. Tror jeg må gå fra den stilen da jeg ser det kan bli rot og jeg liker når ting er litt helhetlig. Men tillater noen små ting. Har blant annet en kommode og speil som er i litt den stilen i gangen. Men noen lysekroner blir det ikke 😂😂

Gå på biblioteket og finn bøker om tidlige funkishus og interiør. Da stilen kommer rett etter art nouveau ca, er den tidlige funkisen litt inspirert fra den stilen som også har litt rettere linjer. Vanskelig å finne på nett egentlig. Men du kan hekte deg litt mot bondestil, bare litt glattere. Den har en kombinasjon av mørke og lyse farger. Vanlig med samme farge på feks lister som vegg, eller en kontrast farge som rammer inn. Glass og paneler. Legger ved et par bilder fra ny stil som kan fungere bra i funkis hus

Screenshot_20220607_104339_com.pinterest.jpg

Screenshot_20220607_104248_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gå på biblioteket og finn bøker om tidlige funkishus og interiør. Da stilen kommer rett etter art nouveau ca, er den tidlige funkisen litt inspirert fra den stilen som også har litt rettere linjer. Vanskelig å finne på nett egentlig. Men du kan hekte deg litt mot bondestil, bare litt glattere. Den har en kombinasjon av mørke og lyse farger. Vanlig med samme farge på feks lister som vegg, eller en kontrast farge som rammer inn. Glass og paneler. Legger ved et par bilder fra ny stil som kan fungere bra i funkis hus

Screenshot_20220607_104339_com.pinterest.jpg

Screenshot_20220607_104248_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg

Glemte å skrive at denne varianten kan gi rom for litt bling bling, men kanskje ikke en fancy lysekrone men feks sånn lampe med mange flate runde skjell, som var in for et par år siden. Som gir et varm og lunt lys, dersom takhøyden er høy nok. Evnt litt krystall bling på lysestaker som denne feks 

16545919082912904449371980344109.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Er jo en del av funkis/jugend-stilen som går mer mot organiske former, blomster/blad-ornamenter osv. Dette er en noe «mykere» stil enn veldig geometrisk funkis, og kanskje noe som faller i smak hos deg. Ellers mener jeg også arts and craft - stilen, william morris osv, kan passe i funkis og det er også en noe mykere stil.

Anonymkode: fe2c5...d88

AnonymBruker
Skrevet

..funkis stammer fra ca 1930-tallet, så den er for øvrig også en «gammeldags» stil

Anonymkode: fe2c5...d88

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En jeg følger på Instagram @helenevictoriajohnsen har litt sånn blandet stil. Så vil absolutt si det går an 👍🏻

Anonymkode: d526f...7b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En jeg følger på Instagram @helenevictoriajohnsen har litt sånn blandet stil. Så vil absolutt si det går an 👍🏻

Ops, var visst Viktoria med k. 

Skrevet

Mesteparten av det meglerne kaller funkis er billig modernisme. Ofte umulig å gjøre stort verre så bare innred som du vil

• Liker 1
Skrevet (endret)
Nataljia skrev (På 6.6.2022 den 9.35):

Ok, da skal jeg ikke overdrive med det og roe ned på blondedukene 😅
Nå har jeg ikke satt i gang med noe slikt interiør enda, bortsett fra et speil i gangen og to kommoder som bærer litt preg av dette designet. 

Ellers er alt i huset preget av rette linjer og store vinduer. Jeg er minimalist av natur, liker ikke "for mye ting og tang".
Synes det er så stilig de som klarer å kombinere stilarter. 

I utgangspunktet er det helt krasj om du kjører full stil.

Men jeg tenker at sålenge det faste interiører og bad/kjøkken harmonerer med byggestilen så spiller det jo ingen rolle om du tar inn møbler/tekstiler etter fritt valg? 

Det å kombinere stram/funkis sammen med store speil eller et spisebord i eldre stil kan være veldig fint.

Og type eldre kommoder osv. Eller spisestoler. 

Blondeduk kan du gjerne ha 🤷‍♀️

For eksempel en sånn sofa sammen med en strammere sofa/stil er jo fint:

34A60E39-B723-4D07-9007-60145A79C16B.jpeg

Endret av DundreMilfin
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Denne fikk jeg ikke opp uansett søk 🤷‍♀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...