Gå til innhold

Tannregulering

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Jeg lurer på om noen av dere her inne hvet litt om rettigheter ang.tannregulering.

Jeg har to barn som begge har fått regulering.Jeg får dekket 40%av trygdekontoret.

Men kan jeg søke om å få dekket resten også??

Faren til barna er død,så jeg er alene om dem.

For tiden er jeg arbeidsledig,så det sier seg selv at regninger på 7000 blir litt for mye. :o

Klem fra meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det værste med dem er at så mange barn rett og slett ikke trenger dem....

Skrevet

Hallo.

Da min sønn skulle ha tannregulering så fikk jeg dekt 40% og av de 60% som er igjen så ble faren til gutten som aldri har vært inne i bildet pålagt å betale. Og de fikk ikke en gang tak i faren til gutten og jobbet veldig mye med saken og alikevel ble han pålagt å betale.

Jeg er nesten sikker på at det finnes en regel for at de som har mistet den ene forelderen får ekstra hjelp.

Gå til trygdekontoret.

Det beløpet som far i dette tilfellet skulle betalt må jo trygdesystemet ta seg av.

Jeg kan ikke tenke meg at du faller mellom 2 stoler der.

Jeg hadde også problemer med å betale regningene, så det finnes en annen løsning også, den dekker ikke alt men.

Det er jo sånn at 40% av alt du betaler inn skal du få igjen ikke sant.

Da jeg hadde betalt noen tusen og bare satt igjen med 2000 til tannlegen, så ba jeg tannlegen om å få utbetalt den egenandelen jeg egentlig skulle ha, og i dette tilfellet, så fikk jeg reduser regningen fra 2000 til 1200 kroner. Men du må selv skrive brev til tannlegen og si at det er i orden, de må jo ha din godkjenning veit du.

Så ikke gi deg, du må forhøre deg. Jeg er også alene med barn og de hjalp jo meg.

Kanskje du kan søke det offentlige om hjelp også( sosialkontoret).

Det er verdt et forsøk i alle fall.

En annen ting også: når den tid kommer at barna skal konfirmeres så kan du også få hjelp til det.

Jeg har konfirmant til våren og trygdekontoret pålegger far å bli med å betale, men alt innenfor rimelighetens grenser. Regler veit du.

Det samme gjelder når barna trenger briller, det er en stor ekstrautgift for mor og den andre kan bli pålagt å være med å betale.

Og siden det finnes ordninger for de som er alene men der som den andre lever, ja så må det jo finnes regler som støtter deg også.

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Gjest Anonymous
Skrevet
Det værste med dem er at så mange barn rett og slett ikke trenger dem....

Har du blitt tannlege også nå?????????

Skrevet

Hei ANONYM (.......)

Nei, har ikke det, emn har nær familie jeg også...

Ha en god dag videre, hva med å hogge litt ved for å få ut litt sinne... :sjarmor:

Skrevet

Hei. :D

Min datter har tannregulering og trygdekontoret dekket 70 % av utgiftene. Vi fikk regning på 5000 men her la de dette beløpet i rater, så slik sett ble jeg ikke helt raka fant.

Forhør deg med trygdekontoret du, og hjelp får du helt sikkert. Lykke til! :blunke:

Skrevet

For å ta meg som eksempel... Tannlegen ville at jeg skull eha regulering, men mine foreldre nektet... Bittet mitt har senere blitt brukt på diverse kurs som har med bitt og tenne rå gjøre fordi det er så perfekt...

Det er mange eksempler som dette. Spør om det er kun småkosmetisk elle rNDVENDIG for barnet...

Detviser seg nå at mange med reguleringer får bittproblemer og da vondt i kjevene fordi bittet (kontakt mellom over- og underkjeven) ikke lenger er naturlig.

Nemlig... :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Så flott da Lasse :o

Men jeg synes ikke du skal uttale deg om ting du ikke har greie på.

Tror du virkelig jeg lar barna få tannregulering på grunnlag av skjønnhet.

Nei så mye penger har jeg ikke.

De har behov for dette og da skal de få det når de er i rette aldre.Når de blir voksne må de betale alt selv,da er det ingenting å få dekket.

Men det var jo fint at dine tenner ble så perfekte uten.

Det er jo ikke sikkert barna mines tenner hadde blitt det.

En ting til, det var ikke om skjønnhet og kosmetiske ting jeg lurte på......det var om det fantes en lov som sa at de som bare har en foreldre kunne få litt hjelp.

Skrevet

Jag vet inte så mycket om de Norska reglerna kring tandregulering, men i Sverige tror jag tandregulering är gratis (var när jag var barn i alla fall).

I dag måste jag säga att jag tyvärr aldrig blev erbjuden tandregulering. Mina tänder SER fina ut men sitter så tätt att jag har svårt att använda tandtråd (den fastnar och går av), det är svårt att göra rent mellan tänderna och min nuvarande tandläkare vill att jag tar tandställning (tandregulering) i 2-3 år. Jag har även börjat få visdomständer som trycker på ÄNNU mer bakifrån och tränger ihop tänderna.

Jag hade önskat att någon gav mig eller mina föräldrar den möjligheten då. Nu måste jag själv betala hela kostnaden eller rätt och slätt låta bli och hoppas på det bästa.

Skrevet
Så flott da Lasse :o  

Men jeg synes ikke du skal uttale deg om ting du ikke har greie på.

Tror du virkelig jeg lar barna få tannregulering på grunnlag av skjønnhet.

Nei så mye penger har jeg ikke.

De har behov for dette og da skal de få det når de er i rette aldre.Når de blir voksne må de betale alt selv,da er det ingenting å få dekket.

Men det var jo fint at dine tenner ble så perfekte uten.

Det er jo ikke sikkert barna mines tenner hadde blitt det.

En ting til, det var ikke om skjønnhet og kosmetiske ting jeg lurte på......det var om det fantes en lov som sa at de som bare har en foreldre kunne få litt hjelp.

Alvorlig talt! Hva er problemet her???? Slapp av og pust dypt, det er da måte på å være hissig og i angrep for pokker....

Jeg skriver et innlegg der jeg setter lyset på at ALT for mange barn har regulering her i landet, det er noe som det skrives om i fagblad for pokker!!!

Som foreldre godtar man det tannlegen sier, og det blir satt regulering på unger som han ubetydelige små kosmetiske avvik, det er et faktum!

Jeg prøvde å hjelpe, og får bare slik drit tilbake!

Det henger da ikke på greip! :evil:

Gjest Anonymous
Skrevet

Du for bare beklage Lasse om du tok dette som et angrep,det var ikke det som var meningen. :-?

Jeg tok det du skrev som angrep på meg.

Du skrev at ikke alle hadde behov for regulering,og så fint bit du hadde uten dette.

Nå er nå reguleringa satt på begge mine barn,og som sagt så lurte jeg bare på om det var en ordning hvor jeg kunne få dekket litt av dette.

Men det er det ikke,så nå for jeg skrive en søknad til sosialkontoret.

Og akkurat det har jeg null lyst til.

Men hva gjør en ikke i fortvilelse. :oops:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor fant du ut det?

Er nemlig i samme situasjon (pappaen er død)

og ene barnet fikk briller,har enda ikke fått noe svar fra trygdekontoret.

Stilte da et generellt spørsmål om hva man ev. kunne få øk stønad til,

tror jaggu jeg ska ta kontakt med de igjen og spørre på nytt.

En annen ting når det gjelder trygdekontorene er at det kan lønne seg å dobbelt sjekke opplysningene.

Skrevet

Sønnen min skal snart ha regulering også, og da fikk jeg vite at jeg kunne få dekket mellom 40 og 75 %, sannsynligvis nærmere det siste. Det tror jeg har sammenheng med at han har en ganske alvorlig feil som MÅ rettes på. Ved mindre alvorlige feil er det vanlige 40% og 60% for søsken.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Det er som dus ier, jeg har selv hat regulering jeg hadde overbitt tannlegen strakk det til og vere en cm det var egentlig litt under men når han strakk det til det så fikk jeg dekket mer, jeg tror vis du ikke for dekket mer så kan det ikke vere så farlig jeg syns det er bra at det er slik det er ikke bra at mange har regulering som ikke trenger, og ha regulering for trange tenner er bare tulll etter min mening, jeg har selv veldig trange tenner også etter reguleringen fordi jeg har dårlig plass, litt dårlig for rengjøringen men det kommer ikke mye i mellom heller, det bør bare vere sån at de som har funksjonsfeil får regulering, en regulering kan føre til skade på tennene og det kan føre til hull det er vankselig og får rengjøre heletiden med regulering. Vis man regulerer kan tennene løsne før vis man får en tannfellingssykdom det er ikke bra fint at de setter fokus på at det er for mange som har regulering det burde de gjort før.

Når det gjelder briller så tror jeg at staten dekker briller til små barn det kom opp i en debatt før der noen lurte på om de måtte forsikre brillene til barna da fikk de beksjed at det trengte de ikke for staten dekket dem

Hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Den ene dattra hadde briler når hun var liten.

Fikk dekket dette.Men det kommer an på hvor dårlig syn de har og om de skjeler.

Du får dekket glass og en vis sum på innfattning.

Synes det skulle vært en ordning for oss som ikke har noe far til barna.

Ho på trygdekontoret sa at faren er pliktig til å dele på slike utgifter.

• 17 år senere...
Skrevet

Du kan ikke få dekket verken regulering gruppe 3 eller briller til en viss prisklasse.

Anonymkode: 354c8...dcd

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke få dekket verken regulering gruppe 3 eller briller til en viss prisklasse.

Anonymkode: 354c8...dcd

Hvorfor i all verden tar du opp en tråd fra 2002?

Anonymkode: ac6d9...f3b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...