AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #1 Skrevet 5. juni 2022 Hei. Jeg jobber 80% med fast fridag hver mandag. Vi skal få besøk av en organisasjon neste mandag,og arbeidsgiver sier at alle MÅ komme. Det er snakk om møte som strekker seg over en hel arbeidsdag. Men kan hen pålegge meg å stille på jobb den ene dagen jeg har fri?? Jeg har andre planer den dagen,og dette ble kjent nå rett før pinse... Anonymkode: ac2ed...f91
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #2 Skrevet 5. juni 2022 Har du i kontrakten din hvilke dager som er arbeidsdager? Eller bare en muntlig avtale med sjefen om at 80% stilling er at du jobber tir-fre? Anonymkode: 7217c...8d6 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #3 Skrevet 5. juni 2022 Kan ikke fysisk tvinge deg nei. Det er vel det som kalles frivillig tvang, eller at alle MÅ komme fordi det er så viktig. Utrolig dumt og ikke møte opp. Du går vel glipp av noe viktig. Kanskje noe som påvirker jobben din. Andre planer er jo veldig diffust . Anonymkode: fc8b6...aab
Gjest Hippokrates Skrevet 5. juni 2022 #4 Skrevet 5. juni 2022 Du må ingenting hvis dette er din fridag. Sjefen har heller ingen mulighet til å beordre deg hvis ikke dette er en kritisk unntakstilstand, noe det neppe er. Ordet "pålegge" eksisterer egentlig ikke i et arbeidslivsperspektiv, og er i bestefall et uttrykk for at du "virkelig bør komme". Men du burde absolutt anstrenge deg for å møte opp for ditt eget inntrykks skyld.
Mariell1995 Skrevet 5. juni 2022 #5 Skrevet 5. juni 2022 Er du sikker på at du ikke får lønn for den dagen, mtp. at det er pålagt at alle skal komme? Jeg tror det er vanlig - bare avklar med sjefen, i tilfelle du får mulighet til å komme ☺️
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #6 Skrevet 5. juni 2022 Selvsagt har du krav på betalt eller fri en annen dag om det er det du tenker på. Anonymkode: fc8b6...aab
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #7 Skrevet 6. juni 2022 Det kommer helt an på hva som står i kontrakten din. Sjefen kan pålegge deg å komme den dagen mot at du tar fri en annen dag den uken hvis det ikke er kontraktsfestet at du ikke jobber mandager. Anonymkode: bd307...222
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #8 Skrevet 6. juni 2022 Hva slags organisasjon/møte? Er det noe som rør din jobbsituasjon? Bidrar det til lærdom om jobben? Kan du ha nytte av det i din arbeidshverdag? Anonymkode: 7b00c...1a9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #9 Skrevet 6. juni 2022 Endringer i arbeidstiden kan gå inn under arbeidsgivers styringsrett, og i alle fall hvis det dreier seg om en enkelt dag/en enkelt gang. Jeg jobber selv deltid med faste dager, men av og til er det obligatoriske ting som skjer på jobb, og som medfører at jeg må bytte arbeidsdag. Hvis arbeidsgiver tilbyr deg å bytte arbeidsdag er det heller ikke beordring, da det ikke handler om overtid. Samtidig skal det være tatt opp innen rimelig tid slik at du har mulighet til å endre planer som allerede er lagt. Hva som er rimelig kan variere i ulike tilfeller. Anonymkode: 7fbce...df9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #10 Skrevet 6. juni 2022 Fikk du to ukers varsel? Anonymkode: 37d2d...57c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå