Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt bioingeniør på oslomet på førstevalg, farmasi på oslomet på andrevalg, og sykepleier på oslomet på tredjevalg. 

Jeg har lyst til å komme inn på farmasøyt fordi det syntes jeg virker mest interessant. Likevel har jeg puttet bioingeniør på førstevalget fordi det har høyere snitt enn farmasi. Har det noe hvilket valg, studiene er plassert i, vil dette prioritere meg mindre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
oscarskole2003 skrev (Akkurat nå):

Jeg har søkt bioingeniør på oslomet på førstevalg, farmasi på oslomet på andrevalg, og sykepleier på oslomet på tredjevalg. 

Jeg har lyst til å komme inn på farmasøyt fordi det syntes jeg virker mest interessant. Likevel har jeg puttet bioingeniør på førstevalget fordi det har høyere snitt enn farmasi. Har det noe hvilket valg, studiene er plassert i, vil dette prioritere meg mindre?

om du får plass på bioingeniør frafaller de andre valgene. Om du ikke får plass på et studie du har høyere på ventelisten, men du kommer inn på et annet kan du velge å ikke stå på ventelisten lengre. 

Skrevet

Svaret er veldig enkelt.

dersom du ikke kommer inn på førstevalget vil samordna automatisk ta deg til andrevalget. Og Slik fortsetter det..

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde plassert farmasøyt først, siden det er det du helst vil - og det du vil minst av de tre på tredjeplass :)

• Liker 2
Skrevet

Om du kommer inn på bioingeniør så mister du muligheten til å komme inn på farmasi, så dette burde du helt klart endre.

Hvorfor i alle dager setter du førsteønsket ditt på andreplass?

Skrevet
Aktiv Kverulant skrev (46 minutter siden):

Om du kommer inn på bioingeniør så mister du muligheten til å komme inn på farmasi, så dette burde du helt klart endre.

Hvorfor i alle dager setter du førsteønsket ditt på andreplass?

Bioingeniør har høyest snitt, så jeg satt det på første. Liker alle like godt, så derfor satt jeg det høyeste til laveste, altså bioingeniør, farmasi, og sykepleie. Har liksom godt rundt å sakt at jeg skal studere farmasøyt så det har knekt mentaliteten helt og tanken om å studere farmasi har hengt seg i hode, men liker alle 3 studiene like mye.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan omprioritere frem til 1.juli

Anonymkode: cd451...027

AnonymBruker
Skrevet
oscarskole2003 skrev (23 minutter siden):

Bioingeniør har høyest snitt, så jeg satt det på første. Liker alle like godt, så derfor satt jeg det høyeste til laveste, altså bioingeniør, farmasi, og sykepleie. Har liksom godt rundt å sakt at jeg skal studere farmasøyt så det har knekt mentaliteten helt og tanken om å studere farmasi har hengt seg i hode, men liker alle 3 studiene like mye.

Du må ikke prioritere etter hva som har høyest snitt, men hva du helst vil studere. 

Anonymkode: 3ca6f...481

• Nyttig 1
Skrevet

Samordna opptak er lagt opp slik at alle søkere skal komme så høyt opp på prioriteringslista si som mulig. Derfor har prioriteringen alt å si. 

Om du ønsker farmasi mest, setter du det på førsteønsket. Har du gode nok karakterer til å komme inn på førsteønsket ditt, så kommer du rett inn på førsteønsket ditt, selv om andreønsket har høyere poenggrense. Det er ikke slik at først må du komme inn på tiendeønsket ditt, deretter på niendeønsket osv, liksom. ;) 

• 1 måned senere...
Skrevet
Ullvott skrev (På 6.6.2022 den 16.06):

Samordna opptak er lagt opp slik at alle søkere skal komme så høyt opp på prioriteringslista si som mulig. Derfor har prioriteringen alt å si. 

Om du ønsker farmasi mest, setter du det på førsteønsket. Har du gode nok karakterer til å komme inn på førsteønsket ditt, så kommer du rett inn på førsteønsket ditt, selv om andreønsket har høyere poenggrense. Det er ikke slik at først må du komme inn på tiendeønsket ditt, deretter på niendeønsket osv, liksom. ;) 

burde jeg bare søke lånet med en gang?

AnonymBruker
Skrevet
oscarskole2003 skrev (4 timer siden):

burde jeg bare søke lånet med en gang?

Ja.

Anonymkode: a25a3...c1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...