AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #1 Skrevet 5. juni 2022 Jeg tuller ikke, han står opp og vet han ikke skal vekke meg grytidlig. Men fortsatt kan han liste seg inn og spørre «mamma, kan jeg ta en is?» hva vil du h til frokost? «Kan jeg pliiis få en is?» i dag så har han alt spist 4 is. En sandwich, 2 Friskis og en hjemmelaget fra vanlig rød saft. Var ikke meningen å få 4 is i dag, den første fikk han hjemme, de 2 andre fikk han av noen nye venner og den fjerde maste han såpass at han selv sa «da looover jeg å ikke spise noe is i morgen» tenkte jeg skulle ta han på ordet, og vise til at han «lovet» og man bryter ikke løfter. Jeg blir sprø! Han kan spise is og si «mer is» «is is is» rett etter å ha slukt en is. han kommer hjem fra barnehagen og spør «kan jeg få is». liksom atte hæ? Er dette normalt? Anonymkode: e6363...3e7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 5. juni 2022 Nei. Ikke ha is i hus hvis du ikke klarer å kontrollere dette som forelder. Anonymkode: a3520...3d0 37 13
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #3 Skrevet 5. juni 2022 Stopp å kjøp inn is da!!! Anonymkode: ae795...635 19 7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #4 Skrevet 5. juni 2022 Jeg spiste 12 is i løpet av dagen i går, fordi det var så varmt. Jeg er ikke avhengig. Anonymkode: de691...a90 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #5 Skrevet 5. juni 2022 Han liker is og dår det jo... ikke rart at han spør... Anonymkode: 4d3fc...701 9 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #6 Skrevet 5. juni 2022 🤦 men du gir jo han mer is er det så rart? Anonymkode: 287ef...78a 13 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #7 Skrevet 5. juni 2022 Dette er ikke normalt, men det er ikke barnet sin feil. Det er du som må sette grenser og begynne å si nei! Ikke ha is i hus 24/7 er første steg. Hva med å kjøpe 1 stk is hver lørdag isteden? Hjemmelaget smoothieis er er mange hakk bedre, men syns ikke is bør være hverdags uansett. Anonymkode: c6549...a60 16 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #9 Skrevet 5. juni 2022 Det er jo ikke rart han maser om is når han kan få ved å mase? Dersom du står i det i et par uker, og sier nei hver gang så kommer han til å slutte. Du har jo nesten trent han til å mase om is sånn det er nå. Hvis sjefen gir deg en 1000lapp hver gang du spør, ville du også spurt ofte. Anonymkode: d3aad...cbd 11
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #10 Skrevet 5. juni 2022 Nei, vi har ikke flere igjen. Vi kan kjøpe en annen dag. Du må lære ham å utsette ønskene sine. https://www.training.no/blogg/hva-er-marshmallow-eksperimentet?hs_amp=true Anonymkode: 59fee...967 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #11 Skrevet 5. juni 2022 Ta her, det er mannen som kjøper inn is. men ja, dere har nok rett, må stoppe det. For jo, han er avhengig. Ser en som sier at hen spiste 14 is på grunn av varmen i går, vel denne kidden spiser is vinter som sommer. Anonymkode: e6363...3e7
Embla82 Skrevet 5. juni 2022 #12 Skrevet 5. juni 2022 Det er ikke så unormalt at en unge har veldig lyst på is, men det er rart å gi ham dagens fjerde is i "bytte" mot å ikke mase dagen etter. Om mine unger begynner med mas eller å virke bortskjemt sier jeg at nå virker det som det har blitt for mye is en stund, når dere forventer det istedet for å sette pris på det når dere får. Så nå tar vi en ispause en stund til vi får et normalt forhold til det igjen. Om det er is i hus eller ikke spiller ikke noen rolle. Du er forelderen, det er du som bestemmer hvilke dager dere spiser is. Og hvilke dager dere lar være (det bør være flest av dem). 5 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #13 Skrevet 5. juni 2022 Er da ikke nor galt med det Anonymkode: 23d04...6fe
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #14 Skrevet 5. juni 2022 Prøv å bytte ut isen med å heller lage hjemmelaget smoothie fra frukt og grønnsaker som du fryser i isformer? :) Anonymkode: 43622...4ab 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #15 Skrevet 5. juni 2022 Jeg har en som elsker is også, spør om det i et banka kjør. Vi har som oftest is i frysen, men hun får ikke hver dag. Kanskje en i uken eller mindre. Hun kan fint spørre etter is til alle måltider. Jeg har laget noen sunnere is, fant oppskrift på bare bra barnemat, jeg har også fryst ned smootie. Hun får ikke oftere av den grunn, men er bedre alternativer Anonymkode: e05a6...786
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #16 Skrevet 5. juni 2022 Hva tenker du selv er løsningen her, TS? Anonymkode: 19abe...f5a 4
Luckiness Skrevet 5. juni 2022 #17 Skrevet 5. juni 2022 Slutt å ha is i frysen. Ikke kjøp is på butikken selv om han spør/maser. Sett deg ned med han og fortell at fra nå er det nye regler. Det er ingen is i ukedager. Han kan få en is på lørdager feks. Og så holder du på det. Ikke gi etter uansett hvor vrang han blir. Du har nok dessverre selv «bedt om» at han skal bli vrang når du sier nei til is i og med at du alltid gir etter. Så nå må du bare stå i det. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #18 Skrevet 5. juni 2022 Dette må være troll. Om ikke så skal du prise deg lykkelig for at barnet er lite og ber om noe så billig som is, for når det blir større vil det ha nyeste iPhone og gamingutstyr til flere titalls tusen hver gang det kommer noe nytt. Fattigkassa venter for den som ikke kan sette grenser. Før den venter legen for barnet ditt kommer til å få fordøyelsesbesvær. 1 is hver dag. Blir det mas så blir det 0 is den dagen. Så enkelt. Mye mas= aldri is. Anonymkode: 53983...51f 3
Drizzt Skrevet 5. juni 2022 #19 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette må være troll. Om ikke så skal du prise deg lykkelig for at barnet er lite og ber om noe så billig som is, for når det blir større vil det ha nyeste iPhone og gamingutstyr til flere titalls tusen hver gang det kommer noe nytt. Fattigkassa venter for den som ikke kan sette grenser. Før den venter legen for barnet ditt kommer til å få fordøyelsesbesvær. 1 is hver dag. Blir det mas så blir det 0 is den dagen. Så enkelt. Mye mas= aldri is. Anonymkode: 53983...51f Haha. Lykkelig at barnet maser om is hele tiden? Nei. TS, noen foreslo det, men jeg lagde smoothier av jordbær, mango og banan og frøs i sånne isformer med pinne, så barna fikk det i fjor sommer istedet for is. Ellers er det bare å stopp å kjøpe og si til barnet ''det er tomt nå'' hver gang barnet spør. Så begrenser dere til 1-2 is i helgen eller 1-2 is i veldig varme dager. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #20 Skrevet 5. juni 2022 Vårt barn spør etter is flere ganger om dagen, men hun får jo det ikke. Som forelder har man ansvaret for at barnet får gode matvaner og klarer å sette grenser fot seg selv i voksen alder. Selv om det er helt forståelig at det kan være vanskelig å si nei, gjør deee han en bjørnetjeneste. Men det vet du sikkert. Forklar han rett og slett at det ikke blir noen is i dag selv om du forstår at han har lyst på. Står du i det lenge nok slutter han nok å mase. Akkurat nå fungerer masingen så da rr det jo bare å mase i vei. Anonymkode: 995d0...609
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå