AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #1 Skrevet 5. juni 2022 Vi har hørt mang eksempler på at folk har gått fra religiøs ➡️ ateist, eller ateist ➡️ religiøs. Til og med full sirkel fra ateist ➡️ religiøs ➡️ ateist. Men ikke full sirkel religiøs ➡️ ateist ➡️ religiøs. Anonymkode: e7e85...b0b
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #3 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi har hørt mang eksempler på at folk har gått fra religiøs ➡️ ateist, eller ateist ➡️ religiøs. Til og med full sirkel fra ateist ➡️ religiøs ➡️ ateist. Men ikke full sirkel religiøs ➡️ ateist ➡️ religiøs. Anonymkode: e7e85...b0b religiøs ➡️ ateist ➡️ religiøs er nok meg! Anonymkode: 38405...001 1 1
Entern Skrevet 5. juni 2022 #4 Skrevet 5. juni 2022 *rekker opp hånda* Religiøs ▶️ Ateist ▶️ Religiøs 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #5 Skrevet 5. juni 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi har hørt mang eksempler på at folk har gått fra religiøs ➡️ ateist, eller ateist ➡️ religiøs. Til og med full sirkel fra ateist ➡️ religiøs ➡️ ateist. Men ikke full sirkel religiøs ➡️ ateist ➡️ religiøs. Anonymkode: e7e85...b0b Hvem er "vi" som ikke har hørt om at noen har mistet troen en periode og så funnet den igjen? Det har nok skjedd noen millioner ganger blant alle milliarder av religiøse. Helt naturlig at man kan endre livssyn både en og flere ganger i løpet av livet. Anonymkode: eddd0...e58 3 2
Skriblerinna Skrevet 7. juni 2022 #6 Skrevet 7. juni 2022 Det tror jeg gjelder veldig mange som vokser opp religiøst. Jeg kjenner personlig flere. Fra utsiden ser det for meg ut som at man ikke helt klarer seg i verden når man har vokst opp sånn, og at de etter å ha prøvd seg på livet og ikke klart det vender nesa hjem igjen til det som er kjent. Men hva vet jeg om menneskers indre prosesser.
sofiemyr Skrevet 8. juni 2022 #7 Skrevet 8. juni 2022 Jeg anså meg som troende i ungdommen så jeg blir slik: Religiøs ▶️ Ateist ▶️ Religiøs ▶️ Ateist Tror det er ytterst lite sannsynlig at jeg endrer standpunkt igjen
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #8 Skrevet 8. juni 2022 Skriblerinna skrev (15 timer siden): Det tror jeg gjelder veldig mange som vokser opp religiøst. Jeg kjenner personlig flere. Fra utsiden ser det for meg ut som at man ikke helt klarer seg i verden når man har vokst opp sånn, og at de etter å ha prøvd seg på livet og ikke klart det vender nesa hjem igjen til det som er kjent. Men hva vet jeg om menneskers indre prosesser. Da tolker du det som at det å være troende er en svakhet. Andre vil si at etter litt ungdommelig opposisjon og villfarelse så fifinner de tilbake til verdier som riktige og viktige for vedkommende og at de endelig finner mening med livet. Anonymkode: f6e83...6b5 1 1 2
Skriblerinna Skrevet 8. juni 2022 #9 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Da tolker du det som at det å være troende er en svakhet. Andre vil si at etter litt ungdommelig opposisjon og villfarelse så fifinner de tilbake til verdier som riktige og viktige for vedkommende og at de endelig finner mening med livet. Anonymkode: f6e83...6b5 Ja, ikke sant, det kommer an på perspektivet. Jeg har egne opplevelser som farger mitt syn på dette, og jeg gjetter at du har dine. Alt kommer an på perspektivet. Fint for de som finner mening og glede. Litt synd for de som ikke reelt har noen alternativer fordi deres oppvekst har gitt dem begrensa muligheter og mentale sår.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #10 Skrevet 9. juni 2022 Skriblerinna skrev (11 timer siden): Ja, ikke sant, det kommer an på perspektivet. Jeg har egne opplevelser som farger mitt syn på dette, og jeg gjetter at du har dine. Alt kommer an på perspektivet. Fint for de som finner mening og glede. Litt synd for de som ikke reelt har noen alternativer fordi deres oppvekst har gitt dem begrensa muligheter og mentale sår. Det gjelder begge veier. De som vokser opp i ateistiske hjem vil i minst like stor grad ha begrensede muligheter til å få en barnetro og de mulighetene den kan gi. Folk har forskjellige erfaringer, men vi skal være forsiktig med å si at det ene er riktigere enn det andre. Dvs vi kan tro og mene det, men å dømme de som har en annen erfaring må vi holde oss for gode til. Anonymkode: f6e83...6b5 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #11 Skrevet 9. juni 2022 Min mor har gått fra religiøs ➡️ ateist ➡️ religiøs. Hun vokste opp i en kristen familie, der hennes foreldre var meget aktive i menigheten og søsteren ble misjonær. Men så mistet hun troen da hun ble voksen. Så jeg vokste opp i en ikke-religiøs familie, men ble selv kristen som 16-åring, og jeg er det enda. Nå, etter at min mor ble enke, har hun i en alder av 82 år igjen blitt kristen. Og veldig opptatt av gudstjenester og andakter. Det er jeg selvsagt glad for, men det er veldig rart for meg at hun nå stadig vil snakke om religiøse temaer, siden hun var totalt avvisende da jeg hadde behov for slike samtaler som tenåring. Anonymkode: 74d32...656 1
Skriblerinna Skrevet 9. juni 2022 #12 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det gjelder begge veier. De som vokser opp i ateistiske hjem vil i minst like stor grad ha begrensede muligheter til å få en barnetro og de mulighetene den kan gi. Folk har forskjellige erfaringer, men vi skal være forsiktig med å si at det ene er riktigere enn det andre. Dvs vi kan tro og mene det, men å dømme de som har en annen erfaring må vi holde oss for gode til. Anonymkode: f6e83...6b5 Jepp, vi er enige. 1
Sommer2464 Skrevet 30. juli 2022 #13 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 5.6.2022 den 21.53): Vi har hørt mang eksempler på at folk har gått fra religiøs ➡️ ateist, eller ateist ➡️ religiøs. Til og med full sirkel fra ateist ➡️ religiøs ➡️ ateist. Men ikke full sirkel religiøs ➡️ ateist ➡️ religiøs. Anonymkode: e7e85...b0b Jepp religiøs➡️Ateist➡️Religiøs
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #14 Skrevet 30. juli 2022 Moren min har gått fra religiøs til ateist og så religiøs igjen. Hun kom fra et strengt, kristent miljø og var kristen som barn og ungdom. Så mistet hun troen når hun ble sammen med min ateistiske far som var fra et helt annet miljø og en annen landsdel. Etter at hun ble enke, så har hun funnet tilbake til kristendommen og blitt meget aktiv i det kristne miljøet hun tidligere tok avstand fra. Anonymkode: 74d32...656 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #15 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Moren min har gått fra religiøs til ateist og så religiøs igjen. Hun kom fra et strengt, kristent miljø og var kristen som barn og ungdom. Så mistet hun troen når hun ble sammen med min ateistiske far som var fra et helt annet miljø og en annen landsdel. Etter at hun ble enke, så har hun funnet tilbake til kristendommen og blitt meget aktiv i det kristne miljøet hun tidligere tok avstand fra. Anonymkode: 74d32...656 Dette er nok ganske vanlig. Samme skjedde med svigermor her. Mens svigerfar levde, bestemte han at slikt var tøys.. Anonymkode: dd0e0...abb 1
Conal Skrevet 30. juli 2022 #16 Skrevet 30. juli 2022 Gud er den Største, Gud er den Største, Gud er den Største! Fuglene singer og priser Gud daglig i Hans blå himmel, og de Oppvåket priser Han daglig, uten tvil, hver eneste av dems bønn blir hørt og svart med Godhet av Gud den Store Svareren, uten tvil, Gud er den Største! Har aldri vært ateist. Var religiøs til 18, men aldri forlott jeg min tro på Gud selv om jeg forlott min religion. Til slutt ble min tro til realisasjon og viten, når jeg hadde min super-spirituelle visjon av Gud, altså, jeg så Gud. Noen år etter oppvåket Gud meg til Han selv, ble totalt Gud-realisert på ca 1 år.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #17 Skrevet 30. juli 2022 Alice Cooper er et godt eksempel Anonymkode: 2ba19...5fb
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #18 Skrevet 1. august 2022 Det er dessverre veldig vanlig. Indoktrineringen fra barndommen er veldig sterk. I ungdomsårene og voksen alder ser man hvor usammenhengende, ulogisk og oppdiktet nonsens religion er. Men etterhvert som man blir eldre, blir man mer engstelig. Nære og kjære blir syke og dør, «det skjer ikke meg»-tankegangen man hadde som ung får seg en knekk, for det SKJER jo vonde ting med alle, også meg. For de som ble indoktrinert som barn, kommer da gjerne angst og bekymring, og man blir religiøs igjen. Bruker religionen som en magisk besvergelse mot livets vonde hendelser (gud har en mening med det) og mot døden (vi skal leve evig i himmelen). Vi som vokste opp uten religion, har vanskelig for brått å bli religiøse. Vi ser vel heller realitetene i øynene. Naturens tilfeldigheter gjør at vonde ting skjer én, men ikke en annen. Når vi dør, går vi tilbake inn i naturens store kretsløp, og har fred. Anonymkode: 30b3e...bd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå