AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #1 Skrevet 5. juni 2022 De siste ukene har barnet mitt på 19 mnd sovnet mye senere enn før (kan sovne fra alt mellom 20:00-21:30 kontra 19:00 før). Hun har også begynt å sove lenger om morgenen (alt mellom 06:30-08:00). Det er jo selvsagt deilig å ikke måtte stå opp kl 05, men ofte må vi vekke henne om morgenen nå, og da er hun grinete og ikke lett å ha med å gjøre. Savner også litt den egentiden på kvelden etter hun har lagt seg. Sovner hun 21:00 går det iallfall 30 minutter med klesvask, oppvask og rydding. Jeg begynner å lure på om vi bør kutte ned på dagsøvnen. Hun går i barnehagen, de vekker kl 14. Da sovner hun mellom 11:30-12:00. En sjelden gang våkner hun før de vekker henne. Vi gjør det samme i helgene også. Altså at hun sover ca. 2 timer. Bør vi kutte ned på dagsovingen? Evt. hvor lang tid bør hun få sove? Hun er absolutt ikke klar for å kutte den helt ut! Det ideele hadde jo vært om hun sov fra ca. 19-19:30 til rundt 06:30-07:00.😊 er dette mulig å få til ved å kutte litt på luren? Hvordan sover deres barn på den alderen? Anonymkode: 37f7e...baa
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #3 Skrevet 5. juni 2022 Vår sov lenge i 2 timer rundt 18 mnd, men ble lagt til dupp kl. 11. hun er nå 22 mnd og sover ca 1.5 time. Legges fortsatt kl. 11. Begynner legging ca. 1845 og hun sovner kl. 1930. Tror første dupp er veldig sein, og det blir for liten ris mellom den og natta. Anonymkode: b5d67...22d
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #4 Skrevet 5. juni 2022 Søvn ganger søvn. Så å kutte neD dupp her, har kun ført til verre nattesøvn. Jo bedre hun sover på dagen, jo bedre er natta. Men som skrevet over. Lurt å ha første lur tidligere på dagen. Anonymkode: b5d67...22d
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #5 Skrevet 5. juni 2022 Tusen takk for svar. Tiden kan vi ikke gjøre noe med. Da de spiser lunch kl 11. i barnehagen + bytter bleier. Så begynner de å legge de som er trettest først🙈 de er jo mindre personale enn barn så alle kan ikke legges på likt. Hender vi har lagt tidligere i helgene, men nå den siste tiden hun har sovet lenger om morgenen er hun rett og slett ikke trett før nærmere 12:00😪 Høres 1,5 time rimelig ut, eller bør vi kutte enda mer? Anonymkode: 37f7e...baa
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #6 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk for svar. Tiden kan vi ikke gjøre noe med. Da de spiser lunch kl 11. i barnehagen + bytter bleier. Så begynner de å legge de som er trettest først🙈 de er jo mindre personale enn barn så alle kan ikke legges på likt. Hender vi har lagt tidligere i helgene, men nå den siste tiden hun har sovet lenger om morgenen er hun rett og slett ikke trett før nærmere 12:00😪 Høres 1,5 time rimelig ut, eller bør vi kutte enda mer? Anonymkode: 37f7e...baa Jeg ville først prøvd at hun skal sove max 2 timer og opp senest 13.30. Hun er fremdeles liten. Nok søvn er helt essensielt for at de skal ha utbytte av å være i barnehagen og ha gode dager. Fungerer ikke det, så ville jeg ha belaget meg på litt mindre egentid på kveldene. Barnets behov for søvn trumfer de voksnes behov for egentid. Anonymkode: 8828c...8e8 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #7 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville først prøvd at hun skal sove max 2 timer og opp senest 13.30. Hun er fremdeles liten. Nok søvn er helt essensielt for at de skal ha utbytte av å være i barnehagen og ha gode dager. Fungerer ikke det, så ville jeg ha belaget meg på litt mindre egentid på kveldene. Barnets behov for søvn trumfer de voksnes behov for egentid. Anonymkode: 8828c...8e8 Ja, det er sant! Hadde jeg gått hjemme hadde det vært et mye mindre problem, egentiden hadde jeg da tatt igjen når hun sov på dagtid uansett🙈 det største problemet med at hun sovner sent er jo at hun som sagt sover lenger om morgenen. Vi må ofte være ute av huset rundt 07:00 og da er hun trett om morgenen fordi hun ikke har fått nok timer på natten.. hadde hun sovna 19:19:30 hadde hun vært uthvilt til morgenen. henter som regel mellom 14:30-15:00 så hun har ikke vært lenge våken før jeg henter. Hun er blid om ettermiddagene og viser ikke tegn til tretthet når vi legger henne heller.. har begynt å drøye leggetiden til nærmere 20 nå fordi hun ikke er trett og leggingen blir bare stress uansett om vi legger før.. Anonymkode: 37f7e...baa
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #8 Skrevet 5. juni 2022 Anbefaler å kutte ned til 1 t i første omgang og se hvordan det går. Her var det løsningen vår. Var i helt lik situasjon som dere søvnassosiasjon da hun var på samme alder. Nå er hun straks 2,5 år og vi har kuttet ut lur helt. Sover fra kl.18:30-06:30 uten styr med legging eller oppvåkninger 🙏🏼 Anonymkode: 06fa8...621
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #9 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Anbefaler å kutte ned til 1 t i første omgang og se hvordan det går. Her var det løsningen vår. Var i helt lik situasjon som dere søvnassosiasjon da hun var på samme alder. Nå er hun straks 2,5 år og vi har kuttet ut lur helt. Sover fra kl.18:30-06:30 uten styr med legging eller oppvåkninger 🙏🏼 Anonymkode: 06fa8...621 Leste feil ser jeg. Ville kuttet ned 30 min i første omgang, og ikke soving etter kl.13 ☺️ Anonymkode: 06fa8...621
smurfebuss Skrevet 5. juni 2022 #10 Skrevet 5. juni 2022 Akkurat nå er dere i en litt lei situasjon søvnmessig. Det kommer til å gå over - dere får tilbake egentida på kvelden igjen. Kan ikke den som ikke legger ta seg av ryddinga? Jeg ville justert litt og litt på sovetida i barnehagen. 15 minutter f.eks. Og gi det litt tid før dere justerer litt til. I denne alderen har de også masse energi. En liten halvtime-time utetid på ettermiddagen får brent av noe av overskuddet. Heller utetid enn barnetv.
tussi84 Skrevet 5. juni 2022 #11 Skrevet 5. juni 2022 Sett ut i fra vår situasjon synes jeg nesten dere er heldige. Vår gutt er 20 mnd. Sover sjeldent i barnehagen i det hele tatt, de gangene han sover er der 40 min maks. Ofte sovner han heller ikke før kl 22 på kvelden heller. Årsaken her er jo at han klart er overtrøtt når vi prøver å legge han kl 19, pga han ikke sover i bhg. Vi kan heller ikke legge han når han kommer hjem fra bhg, for hvis han sover lur så sent så får han heller ikke sove på kvelden.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #12 Skrevet 6. juni 2022 tussi84 skrev (7 timer siden): Sett ut i fra vår situasjon synes jeg nesten dere er heldige. Vår gutt er 20 mnd. Sover sjeldent i barnehagen i det hele tatt, de gangene han sover er der 40 min maks. Ofte sovner han heller ikke før kl 22 på kvelden heller. Årsaken her er jo at han klart er overtrøtt når vi prøver å legge han kl 19, pga han ikke sover i bhg. Vi kan heller ikke legge han når han kommer hjem fra bhg, for hvis han sover lur så sent så får han heller ikke sove på kvelden. Jepp! Det er så sant det du skriver! Jo mindre mange av disse ungene sover på dagen, desto verre blir natta! Lykke til til dere. Husk at man har krav til tilpasning av søvn i bhg, og at han har rett til å bli lagt alene i seng/vogn utenom noen stimuli om mangelen på søvn i bhg går ut over han i det vanlige. Anonymkode: b5d67...22d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå