Gå til innhold

Ekstremt trøtt/utmattet etter jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Etter jobb, ved 17-tiden er jeg så ekstremt trøtt, det starter ved 15:30-tiden og øker på. Mot kvelden får jeg influensafølelse, tunge bein og puslering i hele kroppen. Og hodet mitt er tåkete… Jeg har hatt det sånn frem og tilbake noen år, men det starta for fullt da jeg gikk ut i jobb etter studier. Da jeg var 28år oppsøkte jeg lege ved noen tilfleller, men det skjedde ikke mye annet enn blodtrykk og prøver.

Nå er jeg 31, og det er fortsatt sånn. 
Noen andre som har det sånn?

Anonymkode: 9b274...a38

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Samme her.  Tatt uttallige tester på vitaminer,stoffskifte osv. Har konkludert med at det er pga langvarig stress/bekymring. Kan det passe deg? Både psykisk og fysisk.

Anonymkode: b0b89...ba7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber du tilfeldigvis i helsesektoren? 

Anonymkode: 200fb...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Samme her.  Tatt uttallige tester på vitaminer,stoffskifte osv. Har konkludert med at det er pga langvarig stress/bekymring. Kan det passe deg? Både psykisk og fysisk.

Ja, jeg har tenkt på at det kan være stress. Har sjeldent en rolig arbeidsdag med tid til pauser. Men jeg syns det er vanskelig å vite hvor grenser går… har du fått det bedre?

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Utbrenthet. 

Anonymkode: 3adff...a14

Ok, kanskje det, har ikke lest meg opp på utbrenthet. Hvorfor tenker du det?

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jobber du tilfeldigvis i helsesektoren? 

Anonymkode: 200fb...90e

Nei, ikke helsesektoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er typiske symptomer på utbrenthet. Ta signalene på alvor og kontakt lege - si hvor lenge det har vart. Kanskje kan du få en prosentvis sykemelding sånn at du kan bruke litt av energien din til å gjøre andre ting i løpet av dagen.

Trives du i yrket ditt, eller er det for slitsomt?

Anonymkode: cacd1...3d4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

har

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, jeg har tenkt på at det kan være stress. Har sjeldent en rolig arbeidsdag med tid til pauser. Men jeg syns det er vanskelig å vite hvor grenser går… har du fått det bedre

Litt bedre,men måtte til med sovemedisin og be pappaen til barna ta barna med ut på utflukt osv i helgene for å hente meg inn til å klare arbeidsuka. Redd jeg faller helt ut hvis jeg først blir sykemeldt så vil prøve det først. Føler meg høysensitiv på lyd/inntrykk, mulig jeg alltid har vert slik -men blir veldig sliten og tåkete i hode av det. Prøver også å gå turer og å "kople av" med lettlest bok. Vurderer også yoga,selv om jeg frykter at jeg ikke klarer slappe av på "kommando". Kan du "legge vekk" jobben når du kommer hjem?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er typiske symptomer på utbrenthet. Ta signalene på alvor og kontakt lege - si hvor lenge det har vart. Kanskje kan du få en prosentvis sykemelding sånn at du kan bruke litt av energien din til å gjøre andre ting i løpet av dagen.

Trives du i yrket ditt, eller er det for slitsomt?

Anonymkode: cacd1...3d4

Har ikke tenkt tanken på utbrenthet engang… skal snakke med lege, eller er det noe jeg kan kontakte bedrifthelsetjenesten om? 

Jeg trives delvis, startet i denne jobben for 14mndr siden. Det siste året har vært unntakstilstand med kaos på arbeidsplassen som har direkte påvirket min stilling. Og skal jeg være ærlig har jeg sett etter andre mer "hjernedøde" jobber. Men orker heller ikke tanken på å jobbe meg inn i nye oppgaver et annet sted, det føles overmektig akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det på samme måte. Vært hos lege og alt av verdier, blodprøver etc. er normalt. Tror du det hadde hjulpet om du går ned litt i stilling? Om du ikke klarer å legge fra deg jobben eller at det er mye stress på jobb. Jeg er blitt bedre etter å tvinge meg til å trene minst 15 minutter, men det er forferdelig vanskelig til tider. Pleier å sovne nesten med en gang jeg kommer hjem og føler meg ofte syk slik du beskriver:/

Anonymkode: f26c1...6d3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Litt bedre,men måtte til med sovemedisin og be pappaen til barna ta barna med ut på utflukt osv i helgene for å hente meg inn til å klare arbeidsuka. Redd jeg faller helt ut hvis jeg først blir sykemeldt så vil prøve det først. Føler meg høysensitiv på lyd/inntrykk, mulig jeg alltid har vert slik -men blir veldig sliten og tåkete i hode av det. Prøver også å gå turer og å "kople av" med lettlest bok. Vurderer også yoga,selv om jeg frykter at jeg ikke klarer slappe av på "kommando". Kan du "legge vekk" jobben når du kommer hjem?

En del av dette føler jeg på også, jeg må ha 2-3 timer lørdag og søndag i komplett stillhet for å "finne tilbake" til meg selv… 

Har du prøvd earloops mot sanseinntrykk? For min del hjelper det litt når jeg er på kontoret. 
Litt yinyoga har jeg gjort, det kan jeg anbefale. Det er jo vanskelig å slappe av på kommando, men yinyogaen opplevde jeg som veldig lite pretensiøst. 

Nei, det er vanskelig å ikke løse problemer etter jobb… 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei

Etter jobb, ved 17-tiden er jeg så ekstremt trøtt, det starter ved 15:30-tiden og øker på. Mot kvelden får jeg influensafølelse, tunge bein og puslering i hele kroppen. Og hodet mitt er tåkete… Jeg har hatt det sånn frem og tilbake noen år, men det starta for fullt da jeg gikk ut i jobb etter studier. Da jeg var 28år oppsøkte jeg lege ved noen tilfleller, men det skjedde ikke mye annet enn blodtrykk og prøver.

❤️ 

Har du forsøkt søvnbriller på kvelden? Ca 3 timar før sengetid tar eg på meg mine briller. For å roe ned og avstresse etter dagen. 

Anonymkode: b9934...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En del av dette føler jeg på også, jeg må ha 2-3 timer lørdag og søndag i komplett stillhet for å "finne tilbake" til meg selv… 

Har du prøvd earloops mot sanseinntrykk? For min del hjelper det litt når jeg er på kontoret. 
Litt yinyoga har jeg gjort, det kan jeg anbefale. Det er jo vanskelig å slappe av på kommando, men yinyogaen opplevde jeg som veldig lite pretensiøst. 

Nei, det er vanskelig å ikke løse problemer etter jobb… 

Takk for tips!😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk tegn på utbrent. Var slik det begynte hos meg. Selvom jeg sov, ble jeg aldri uthvilt. Så kom magesjau, mer og hyppig migrene og nakkesmerter. Spiste ikke. Gjor det dårlig på jobb. Gikk konstant rundt og var stressa. Ble sur og endret meg som person. 

Men! Jeg dro det jo litt lenger 🫣 Gikk til legen i 2017 i Mars. Forklarte hvordan jeg hadde det, å jeg måtte ha hjelp. Følte meg rar i hodet, ikke som meg selv. Følte meg ikke god nok noen plass. Ble tilbudt sykemelding, men jeg var daglig leder og hadde allerede noen sykemeldinger inne. Så jeg sa at jeg ikke kunne. Men fikk henvisning til DPS. 

Fra da, til juni 2017. Fikk uvirkelighetsfølelse, verden var fremmed og rar, ikke tilstede, alt så liksom ekstra stort og klart ut, følte meg fysisk som et spøkelse (at øyene oppleves mye større) fikk stirreøyner, tankekaos, tankeforstyrrelse, gikk på tomgang. Hadde rare sanseinntrykk, reagerte sterkt på lyd og lys, ting gikk mye fortere enn realiteten.  Deprimert, apatisk. Ingenting føltes ut som før. Da jeg kom ut av denne bobla der den ekstra klare opplevelsen, fikk jeg panikk og gikk flere uker med syk angst. Isolerte meg og turte ikke og gå ut. Var jo helt rar, snakka ikke, og jeg som til vanlig skravler i et sett, skulle jeg forklare noe så fant jeg ikke ord, klarte ikke og fange tankene mine. Gikk bare rundt og hadde det veldig fælt. Men visste ikke hva det var. Ingen hverken sa eller gjor noe, da jeg bodde med eksen i leiligheten under svigers. Fikk bare kjeft at jeg ikke holdt orden, at jeg var kjeftete på folk rundt meg(noe jeg aldri er ellers) , fikk høre at det hang en grå sky over hodet mitt. Følte at jeg mista personlighet min. Og meg selv. Fikk nada forståelse noen plass. 

Da jeg hadde første time hos DPS, med en psykiatrisk overlege, begynte det med grense psykose. Stress utløst. At jeg var overbelastet. Fikk panikk. Og ble sykemeldt, på tvang. For så hyppig samtaler og masse spørsmål fra min side. Ble egentlig verre, fordi jeg nekta medisiner. Men etter 6 mnd, ga jeg etter og tok i mot den hjelpen med medisiner. Skulle bruke de som støtte underveis for og bli frisk. 

Poenget er, ta slik på alvor! Mange er i startfasen av og bli utbrent, uten at man er klar over det selv. Hadde den legen den gangen, sagt at det var tydelig tegn på lav selvfølelse og bli skikkelig utbrent, hadde jeg jo sagt ja til sykemelding.. Hadde jeg visst at jeg kom til og gå gjennom et helvete, hadde jeg tatt grep mye tidligere. Mange blir utbrent pga overbelastning både psykisk og fysisk. Og aldri kommer seg i arbeid på flere år, eller aldri. Sånne ting må taes på alvor, å bli mer snakket om. Sånn som i mitt tilfelle, jeg ble psykotisk. Ikke typisk at jeg trodde at jeg ble spionert på, elle hadde et oppdrag og sånn. Men at jeg mista identitet min, husket ikke hva jeg likte og ikke likte. Vanskelig og sette grenser. Det skille av hva som er meg og ikke meg, var veldig uklart. Kjente meg ikke igjen i speilet. Og det å bygge meg opp igjen, det har tatt veldig lang tid som 5 år. 

Mens andre, utvikler alvorlige angstlidelser, depresjon, og aldri fungerer i hverdagen igjen. Eller overbelastet rygg, å kan ikke jobbe med noe svært fysisk igjen. 

Jeg skriver sykt mye, for jeg aktiv informerer om det å bli utbrent, å det er lov og ta pauser, det er lov og si nei. Om folk slutter og like deg for det, javel, de er ikke verdt din tid. 

All ære til de som leser dette 🫣😂

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei

Jeg er helt lik deg, særlig de dagene jeg har hatt økter med stress. Det kommer oftere etter jeg fikk barn (to barn i barnehagealder). Og de dagene jeg har sovet dårlig om natten, får jeg alltid de symptomene du beskriver. Særlig om jeg har drukket mye kaffi for å kompensere. Jeg er også høysensitiv.  Jeg har også perioder eller episoder hvor jeg kjenner på litt nedstemthet og føler meg utilstrekkelig/mislykket i rollen som (hus)mor og på jobb. Men denne destruktive selvfølelsen varer heldigvis ikke lenge om gangen. Likevel kjenner jeg lettere på utmattelse disse dagene. Så er ikke i tvil om at det kan ha sammenheng mentalt og være psykosomatisk. Har du sett slike mulige sammenhenger?

Jeg har også tatt opp dette med legen min. Han har ikke hatt noen svar og blodprøver har vært fine (bla fine verdier av jern, magnesium, kalium, magnesium, D-vitamin og vitaminer forøvrig som kan gi trøtthet og slitenhet. Regner med du også har vært hos legen og tatt blodprøver for å utelukke mangler?

Anonymkode: 89ca8...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde det slik. Sov både nok og godt hver natt. Likte jobben også. 

Fant ut at jeg var et ordentlig B-menneske. Begynte å jobbe natt. Har fungert mye bedre!

Anonymkode: 291d9...a75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei

Har du smerter i kroppen?

Anonymkode: de0b5...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det etter 1-2 døgn etter belasting/jobb/ trening da? Les Canada kriteriene og PEM.. mulig du har me 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har ikke tenkt tanken på utbrenthet engang… skal snakke med lege, eller er det noe jeg kan kontakte bedrifthelsetjenesten om? 

Jeg trives delvis, startet i denne jobben for 14mndr siden. Det siste året har vært unntakstilstand med kaos på arbeidsplassen som har direkte påvirket min stilling. Og skal jeg være ærlig har jeg sett etter andre mer "hjernedøde" jobber. Men orker heller ikke tanken på å jobbe meg inn i nye oppgaver et annet sted, det føles overmektig akkurat nå.

Noen helseforsikringer gjennom arbeidsgiver har online psykologer og nettkurs rettet mot utbrenthet, stress osv

Anonymkode: d0f62...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn hadde jeg det også. Jeg hadde fra før en autoimmun sykdom som var under kontroll, men økt stress på arbeisplassen (effektivisering kalte de det) var sannsynligvis med på å forverre den. Stresshormoner er ikke noe å kimse av. For min del endte det med en varig forverring og jeg måtte legge arbeidslivet på hylla. Hadde jeg tatt problemene på alvor tidligere hadde det kanskje ikke gått så langt, men det er jo umulig å vite sikkert.

Jeg støtter alle oppfordringer om å gå til lege for å se om dere kan komme til bunns i hva som er årsaken i din situasjon.

Anonymkode: 53847...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør ta utvidet blodprøver med stoffskifte og d-vitamin osv...i norge har de fleste under 50 på d-vitaminer. Bør ligge på rundt 100.

Samtidig se på kosthold og søvn, er dette i orden? Stå opp til samme tid hver dag, så du bygger søvn til natten igjen.

Kaneel skrev (1 time siden):

Hvordan er det etter 1-2 døgn etter belasting/jobb/ trening da? Les Canada kriteriene og PEM.. mulig du har me 

Så enkelt er det ikke, å være sliten er ganske vanlig i dagens pressede liv. Alt handler om å prestere.

Anonymkode: 7e42d...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...