AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #1 Skrevet 5. juni 2022 Hei. Jeg lurer på om det er noen her som kan hjelpe meg å tolke loven om eiersekjoner? Jeg bor i en 4-mannsbolig som er selveid, dvs at vi er 4 stk som eier hver sin seksjon (leilighet). Alle har samme inngang i fellesareal. Nå er det slik at den ene leiligheten er blitt solgt til en "hushai" som skal leie ut til tre studenter. Altså blir det et eget bokollektiv i den leiligheta. Dette visste ikke vi andre seksjonseiere noenting om før vi leste/såg "utleie annonsen" i en lokal Facebook gruppe. Huset er gammelt med dertil gammelt røropplegg inn til hver seksjon og det er lytt pga lite isolasjon. Jeg lurer på om vi andre i sameiet kan nekte på at det blir et bokollektiv i den ene leiligheten? Jeg tenker at dette med bokollektiv fører til vesentlig endring av sameiets karakter. Det vil jo også føre til at det blir mer trafikk inn og ut av huset. Uten at vi andre eiere kjenner til folket. Jeg har trua på unge folk, det er ikke det jeg lurer på denne gangen. (Eks: De som leier er kanskje ikke like interessert i å vedlikeholde/ klippe plena/vaske fellesareal som om hvis de eide leiligheta selv) Anonymkode: 1224e...2d0
Gjest Less'is'more Skrevet 5. juni 2022 #2 Skrevet 5. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei. Jeg lurer på om det er noen her som kan hjelpe meg å tolke loven om eiersekjoner? Jeg bor i en 4-mannsbolig som er selveid, dvs at vi er 4 stk som eier hver sin seksjon (leilighet). Alle har samme inngang i fellesareal. Nå er det slik at den ene leiligheten er blitt solgt til en "hushai" som skal leie ut til tre studenter. Altså blir det et eget bokollektiv i den leiligheta. Dette visste ikke vi andre seksjonseiere noenting om før vi leste/såg "utleie annonsen" i en lokal Facebook gruppe. Huset er gammelt med dertil gammelt røropplegg inn til hver seksjon og det er lytt pga lite isolasjon. Jeg lurer på om vi andre i sameiet kan nekte på at det blir et bokollektiv i den ene leiligheten? Jeg tenker at dette med bokollektiv fører til vesentlig endring av sameiets karakter. Det vil jo også føre til at det blir mer trafikk inn og ut av huset. Uten at vi andre eiere kjenner til folket. Jeg har trua på unge folk, det er ikke det jeg lurer på denne gangen. (Eks: De som leier er kanskje ikke like interessert i å vedlikeholde/ klippe plena/vaske fellesareal som om hvis de eide leiligheta) Endret 5. juni 2022 av Less'is'more Ble feil for meg dette. Hjelp. Slett dette med mitt brukernavn. Hovedinnlegget må få stå.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #3 Skrevet 5. juni 2022 Generelt er det ikke noe lovfestet rundt utleie i sameie, i henhold til loven kan man fritt leie ut. Så nei, på forhånd har dere ikke noe å protestere på. Om dere har vedtaksfestet dette med gressklipp og vask av fellesarealer, så kan dere sende inn klage dersom det ikke overholdes. Anonymkode: a9880...283 1 1
smilo Skrevet 6. juni 2022 #4 Skrevet 6. juni 2022 Det er jo uansett eier som har ansvar for plenklipp, vasking og vedlikehold. Ikke de som leier. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #5 Skrevet 6. juni 2022 Hva står i vedtektene til sameiet? Bodde i et sameie tidligere som bestod av 3 firemannsboliger og i vedtektene der stod at maks 20% av boenhetene kunne leies ut, og at styret måtte godkjenne utleie. Anonymkode: 0ef64...b9f
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #6 Skrevet 6. juni 2022 Ok, takk for svarene. Vi har nettopp dannet et sameie og vi alle 4 eiere bestemmer like mye. Vi har skrevet vedtekter for sameiet. En stund etter sameiet ble opprettet solgte den ene av naboen i 4 mannsboligen sin leilighet. Og det skjer jo hele tiden at folk flytter. - vi i sameiet har ingenting notert vedr. eventuell varsling/godkjenning FØR en leilighet blir omgjort til et bokolkektiv Og utleie. Dessverre får jeg si. Jeg personlig har ikke økonomi til å kjøpe meg en annen leilighet akkurat nå. Ellers ville jeg ha flyttet pga at deler av "mitt hjem" skal bli til et bokollektiv. -og med det blir det naturlig nok mer "trafikk" i huset. Sjansene for at dette med bokollektiv i naboleiligheta går bra er jo også til stede. Mulig jeg må snu på tankene mine.🤔😌 *mvh trådstarter🍀 Anonymkode: 1224e...2d0
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #7 Skrevet 7. juni 2022 En selveierleilighet står eier fritt til å leie ut. Om man leier ut til en barnefamilie med 5 barn, gamlemor på 80 med hennes kvinnelige kjæreste og hennes sønn på lasset, eller 3 kompiser som vil bo sammen, en enslig mor eller 3 studenter som da blir et «kollektiv», har ingen andre noe med juridisk sett. Utleier må følge opp sine plikter med fellesutgifter, plenklipp, trappevask etc, og leietakerne må forholde seg til ordensregler og stilletider. Anonymkode: de7ba...d81 2
Gjest Karkta Skrevet 7. juni 2022 #8 Skrevet 7. juni 2022 smilo skrev (På 6.6.2022 den 7.53): Det er jo uansett eier som har ansvar for plenklipp, vasking og vedlikehold. Ikke de som leier. Kommer jo helt an på hva som står i husleie kontrakten. I mine tidligere har der vært stadfestet ting som; måking ikke inkl. Vasking av trappeoppgangen fra inngang til min dør på rotasjon, plenklipping, fremkjøring av søppeldunker på hentedager osv.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #9 Skrevet 7. juni 2022 Karkta skrev (13 minutter siden): Kommer jo helt an på hva som står i husleie kontrakten. I mine tidligere har der vært stadfestet ting som; måking ikke inkl. Vasking av trappeoppgangen fra inngang til min dør på rotasjon, plenklipping, fremkjøring av søppeldunker på hentedager osv. Dette er sant, men ivaretakelsen av disse pliktene i et sameie er huseiers ansvar, enten ved å avtale at leietakere skal stå for dette, eller om han gjør det selv, eller betaler noen for å gjøre det. Anonymkode: de7ba...d81 2 1
Gjest Karkta Skrevet 7. juni 2022 #10 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette er sant, men ivaretakelsen av disse pliktene i et sameie er huseiers ansvar, enten ved å avtale at leietakere skal stå for dette, eller om han gjør det selv, eller betaler noen for å gjøre det. Anonymkode: de7ba...d81 Får jo håpe dette var inn i leien. Da huseier ikke bodde i selve sameiet selv. Samt at han jobbet mye borte. Så lenge man er klar over ting og får en avtale på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå