Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Venter barn og vi ønsker ikke å døpe det siden vi ikke er kristne. Vi kommer derimot fra kristne familier der våre søsken har holdt dåp for sine barn. Da deltar vi selvsagt med gaver og syns det er koselig å samle familien. Foreldrene våre gir også gavmilde summer til de nye familiemedlemmene.

Er litt redd for at våre barn vil «skille» seg ut og ikke få dåpsgaver fra familie pga de ikke blir døpt. Hadde syns det hadde vært koselig å samle begge sider av familien for å feire det nye tilskuddet, men ønsker ingen seremoni. Føler likevel det ville vært rart med en «dåp» uten selve dåpen…

Vil understreke at vi ikke ønsker noe til oss som foreldre, dette handler om barnet. Eventuelle penger ville gått til en egen sparekonto til barnet som hen ville fått tilgang til som myndig, slik jeg fikk fra min dåp.

Anonymkode: 7ce1c...712

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Navnefest? 

Anonymkode: 51e47...442

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville invitert til en navnefest uten seremoni, hvis det er det dere ønsker. Og hatt selskapet likt som man har etter en dåp. 

Anonymkode: 04eec...228

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både human-etisk forbund, humanistforbundet og unitarforbundet har navnfest/dåp der barnet ikke meldes inn i en religion. 

Anonymkode: aae46...613

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vente litt til og feire ettårsdagen skikkelig.

Ev. døpe selv om dere ikke er troende.

Å invitere til "dåpsfest" "navnfest" "fest for å feire barnet" blir uansett hvordan dere vrir og vrenger på det en samling for å få gaver

Anonymkode: 169a9...569

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Inviterer til uhøytidelig navnefest. Det skal vi gjøre. 

Du får sikkert pes fordi du tenker på gaver, men hvorfor skal familie bare gi gaver om noen velger den kristne tro? I min familie har besteforeldre, tanter/onkler, foreldre og søsken gitt fine gaver. Penger på barnets konto, tripptrapp-stol, gavekort på barnepass, barneservise. Det er ikke viktig om gave er dyr eller billig, men det hadde vært kjedelig om besteforeldre hadde gitt 10 000 på sparekonto til døpte barn, mens udøpte ikke får en krone (summen mine besteforeldre gir).

Anonymkode: f9a06...4ba

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å invitere til "dåpsfest" "navnfest" "fest for å feire barnet" blir uansett hvordan dere vrir og vrenger på det en samling for å få gaver

Og hva tenker du da om Ikke-troende som døper i kirken? De har jo nøyaktig samme motivasjon. 

Anonymkode: aae46...613

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Inviterer til uhøytidelig navnefest. Det skal vi gjøre. 

Du får sikkert pes fordi du tenker på gaver, men hvorfor skal familie bare gi gaver om noen velger den kristne tro? I min familie har besteforeldre, tanter/onkler, foreldre og søsken gitt fine gaver. Penger på barnets konto, tripptrapp-stol, gavekort på barnepass, barneservise. Det er ikke viktig om gave er dyr eller billig, men det hadde vært kjedelig om besteforeldre hadde gitt 10 000 på sparekonto til døpte barn, mens udøpte ikke får en krone (summen mine besteforeldre gir).

Anonymkode: f9a06...4ba

Akkurat det du sier om gaver som jeg også tenker… ville ikke at våre barn bokstavelig talt skal være «mindre verdt» enn de kristne barna…

tenker å prate med foreldrene våre om det etterhvert, men ville høre litt om alternativer her først:) takk for svar!

ts

Anonymkode: 7ce1c...712

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2022 den 3.39):

Du tror ikke det blir for å samle hele familien og ønske det nye familiemedlemmet velkommen i klanen, da? I mange familier så ønsker man jo faktisk å treffes, og mange har kjempelyst til å møte det nye barnet. Alt trenger ikke være så kynisk hele tiden...

Hvis dere ikke ønsker noe i regi av humanetisk osv. heller, så er det noen som har "Velkommen til verden"-fest. Selve festen kan jo være akkurat som ved dåp. Man må jo faktisk ikke ha en eviglang tradisjon for å invitere til fest, heller. Det er fritt fram å feire akkurat hva man vil i dette landet.

Anonymkode: a72b9...003

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...