AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #1 Skrevet 5. juni 2022 Når "alle" vaksinerte seg i fjor høst, valgte ei god venninne av meg å ikke gjøre det. Hun argumenterte med potensielle konsekvenser av vaksinen, og ville ikke utsette kroppen sin for det. Greit nok, tenkte jeg, men kjente at det provoserte meg. Ta en for laget, solidaritet, gratispassasjer. Aller helst var jeg redd for å treffe henne, ettersom jeg hadde et spedbarn som ikke var vaksinert. I senere tid har vi sett at vaksinen ikke beskyttet like godt som forventet, men der og da føltes det riktig å holde avstand. Jeg sa at valget hennes var problematisk for meg, og at jeg måtte beskyttet barnet mitt. På samme måte som hun var usikker på konsekvensene av en vaksine, var jeg usikker på konsekvensene av Covid-19 hos mitt barn. Det var isfront i et halvt år. Ingen kontakt. Jeg tok omsider initiativ til å møtes, hvor det kom fram at det siste hun hadde sagt var at jeg kunne ta kontakt hvis det var interessant med en spasertur utendørs, og ettersom jeg ikke hadde gjort det tolket hun det som om jeg ikke ville. Hun hadde blitt dypt såret av mitt valg om å ikke treffes, og er nå i tvil på om vennskapet noen gang kommer til å bli det samme igjen. Nå snakker vi litt sporadisk, men det er langt i fra det samme som før. Det synes jeg er veldig trist. Hva bør jeg gjøre her, eller bør jeg gjøre noe i det hele tatt? Å la vennskapet seile sin egen sjø ser jeg ikke lysten på. Anonymkode: 2a9b3...94c
Diskusjon69 Skrevet 5. juni 2022 #2 Skrevet 5. juni 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hva bør jeg gjøre her, eller bør jeg gjøre noe i det hele tatt? Å la vennskapet seile sin egen sjø ser jeg ikke lysten på. Anonymkode: 2a9b3...94c Hvis ikke minst en av dere jobber mye for å møtes etc, så blir det aldri noe bedre. Her skal det ikke tenkes, det skal bare gjøres. 7 3
GammelKaktus Skrevet 5. juni 2022 #3 Skrevet 5. juni 2022 Tenker at hun må legge sine sårede følelser til side, du valgte å gjøre det du mente var best for ditt barn og hun valgte å gjøre det som var best for seg. Sånn er det, hvis dere begge respekterer det jo ikke et problem. At du ikke tok opp tråden på det å gå en tur eller noe bør du jo kanskje unnskylde for det virker jo ikke helt som om du var så interessert i kontakt når du bare lot det "gå". Vil man ha kontakt så har vi all verdens muligheter i dag så pandemi er jo strengt tatt ingen unnskyldning for ikke å ha kontakt. 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #4 Skrevet 5. juni 2022 Skjønner henne godt, selv om du kanskje ikke var ufin med henne så har hun og andre uvaksinerte blitt hundset og puttet i gapestokk i 2 år selv om de valgte å se faretegnene og evt. lese studier og informasjon etterhvert som det kom ut og tok et personlig valg deretter. Man blir sliten av å stå imot så mye fiendtlighet. Hadde strukket ut en hånd her og sett forbi diskusjonen(e) og latt alt pandemi-relatert ligge i ro. Begynn i det små Anonymkode: 500ec...f88 14 6
Tunique Skrevet 5. juni 2022 #5 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skjønner henne godt, selv om du kanskje ikke var ufin med henne så har hun og andre uvaksinerte blitt hundset og puttet i gapestokk i 2 år selv om de valgte å se faretegnene og evt. lese studier og informasjon etterhvert som det kom ut og tok et personlig valg deretter. Man blir sliten av å stå imot så mye fiendtlighet. Hadde strukket ut en hånd her og sett forbi diskusjonen(e) og latt alt pandemi-relatert ligge i ro. Begynn i det små Anonymkode: 500ec...f88 💯 7
Aureka Skrevet 5. juni 2022 #6 Skrevet 5. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Skjønner henne godt, selv om du kanskje ikke var ufin med henne så har hun og andre uvaksinerte blitt hundset og puttet i gapestokk i 2 år selv om de valgte å se faretegnene og evt. lese studier og informasjon etterhvert som det kom ut og tok et personlig valg deretter. Man blir sliten av å stå imot så mye fiendtlighet. Hadde strukket ut en hånd her og sett forbi diskusjonen(e) og latt alt pandemi-relatert ligge i ro. Begynn i det små Anonymkode: 500ec...f88 Interessant. De jeg kjenner som valgte å ikke ta vaksinen, hengte ut "mainstream" som sauer og idioter i sosiale medier. Gjentatte ganger. Og de fortsetter. Ble så utrolig skuffet over folk og miljøer som viste en slik aggressiv side. Opplevde faktisk at det var mer forståelse fra "mainstream" enn motsatt. Og beklager, dette ble egentlig en avsporing fra TS sin tråd. Endret 5. juni 2022 av Aureka 14 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #7 Skrevet 5. juni 2022 Jeg er i en litt lignende situasjon, men på motsatt side. Vet faktisk ikke hvordan jeg skal forholde meg til situasjonen i fortsettelsen. Jeg har en venninne som ble så irritert og frustrert over at jeg valgte å ikke ta vaksinen. Jeg så den komme, for å være helt ærlig. Men jeg fortalte stille og rolig hvorfor jeg valgte som jeg gjorde, og ba respekt for mitt valg. Men hun respekterte aldri valget mitt. Vi har omtrent ikke hatt kontakt siden, hun har vare sendt en sjelden snap med et bilde fra et lykkelig øyeblikk iblant. Ikke noe personlig, men sånne bilder man sender til hele lista si. Jeg har selv hatt det veldig vanskelig de siste årene, og det vet hun. Men det har hun heller ikke vist forståelse for, og hun har ikke spurt hvordan det går, på 1,5 år. Det eneste jeg hørte fra henne det siste året, var altså disse få snap’ene, og også tre lange meldinger fordelt på året, hvor hun ramser opp grunner til at jeg bør ta vaksinen, samt mye skremsel om hva som kan skje om jeg ikke tar vaksinen. Hver gang ba jeg henne respektere valget mitt, og jeg skrev at jeg ikke ønsket å snakke mer om det. Men hun ga seg ikke.. Nå har vi ikke hatt noe som helst kontakt det siste året, og jeg vet ikke hvordan dette vil utvikle seg videre. Jeg vet ikke om jeg orker å ha kontakt heller, for jeg er så skuffet over at hun ikke respekterte mitt valg i det hele tatt, men maste og skremte meg gang på gang, med en nedlatende holdning. Det er synd at mange vennskap ødelegges pga dette vaksine-spørsmålet. Har hørt flere si det samme; manglende respekt den ene eller andre veien er svært ødeleggende. Ts, hvis du ønsker kontakt med denne vennen, så tror jeg eneste muligheten er å sette en strek over temaet «vaksinasjon», og gå videre med vennskapet, smått i begynnelsen, og deretter håpe det går seg til. Tenker det samme om mitt vennskap, men det aner meg at noe er ødelagt for alltid. Respektløshet og en nedlatende måte å snakke på, er ikke særlig sjarmerende.. Anonymkode: ee50f...4d7 4 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #8 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner henne godt, selv om du kanskje ikke var ufin med henne så har hun og andre uvaksinerte blitt hundset og puttet i gapestokk i 2 år selv om de valgte å se faretegnene og evt. lese studier og informasjon etterhvert som det kom ut og tok et personlig valg deretter. Man blir sliten av å stå imot så mye fiendtlighet. Hadde strukket ut en hånd her og sett forbi diskusjonen(e) og latt alt pandemi-relatert ligge i ro. Begynn i det små Anonymkode: 500ec...f88 Såå enig❤️ Anonymkode: ee50f...4d7 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #9 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner henne godt, selv om du kanskje ikke var ufin med henne så har hun og andre uvaksinerte blitt hundset og puttet i gapestokk i 2 år selv om de valgte å se faretegnene og evt. lese studier og informasjon etterhvert som det kom ut og tok et personlig valg deretter. Man blir sliten av å stå imot så mye fiendtlighet. Hadde strukket ut en hånd her og sett forbi diskusjonen(e) og latt alt pandemi-relatert ligge i ro. Begynn i det små Anonymkode: 500ec...f88 Det var ingen moralpreken fra min side. Hva andre gjør kan ikke jeg stilles til ansvar for. Valgte mitt var basert på hva jeg anså som tryggest for mitt barn. TS. Anonymkode: 2a9b3...94c 5 2
Sannhetsøkende Skrevet 5. juni 2022 #10 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner henne godt, selv om du kanskje ikke var ufin med henne så har hun og andre uvaksinerte blitt hundset og puttet i gapestokk i 2 år selv om de valgte å se faretegnene og evt. lese studier og informasjon etterhvert som det kom ut og tok et personlig valg deretter. Man blir sliten av å stå imot så mye fiendtlighet. Hadde strukket ut en hånd her og sett forbi diskusjonen(e) og latt alt pandemi-relatert ligge i ro. Begynn i det små Anonymkode: 500ec...f88 Enig! Uvaksinerte fikk gjennomgå av media og en del av covids vitner, men dette har de glemt. De husker kun provoserte uvaksinerte som tok igjen. selvinnsikt er en fin bil. 3
Ænema Skrevet 5. juni 2022 #11 Skrevet 5. juni 2022 (endret) hadde ei venninne som gikk fullstendig silent treatement pga jeg ikke ville ta vaksinen, og dette var ei jeg hadde daglig kontakt med i 10 år. om hun hadde kommet krypende tilbake nå hadde jeg ikke giddet å ha noe med henne å gjøre. hele poenget med å være venninner er at man skal kunne være enige om å være uenige uten å måtte ta det personlig. men når jeg ikke hadde samme mening som henne så var dette vennskapet tydeligvis ikke viktig så hun droppet det, uten å gi en eneste grunn, det er ikke et ekte vennskap. bare synd jeg sløste bort 10 år av livet mitt på dette mennesket. Endret 5. juni 2022 av KrXs 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #12 Skrevet 5. juni 2022 Nå har vi uvaksinerte blitt hundset og snakket nedsettende i nesten hver setning og avis, nettsted osv i media. Jeg har måttet takle negativitet og mange uenigheter og kritikk av venner og familie fordi jeg valgte og ikke vaksinere meg. Men når vi fikk covid hele gjengen og de ble dødssyke mens jeg knapt kjente det, begynte plutselig skepsisen til vaksinene og melde seg. Må le litt. Anonymkode: a7ee1...9dd 6 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #13 Skrevet 5. juni 2022 Så hendte det jeg fryktet før jeg startet tråden - uvaksinerte som er luta lei av å møte motstand, og som nå sitter på sin høye hest og kikker ned på alle oss andre som tydeligvis ikke har forstått noen ting. TS. Anonymkode: 2a9b3...94c 7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #14 Skrevet 6. juni 2022 Vel, noen ganger vokser venner fra hverandre. Og det tar tid før relasjoner leges igjen, iallfall etter en «isfront», som du kaller det. Det er rett og slett ikke sikkert at dere vil komme tilbake dit dere var. Covid-vaksinen skilte dessverre mange relasjoner. Anonymkode: c6e08...dfe 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #15 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skjønner henne godt, selv om du kanskje ikke var ufin med henne så har hun og andre uvaksinerte blitt hundset og puttet i gapestokk i 2 år selv om de valgte å se faretegnene og evt. lese studier og informasjon etterhvert som det kom ut og tok et personlig valg deretter. Man blir sliten av å stå imot så mye fiendtlighet. Hadde strukket ut en hånd her og sett forbi diskusjonen(e) og latt alt pandemi-relatert ligge i ro. Begynn i det små Anonymkode: 500ec...f88 Enig. Dette vaksinehysteriet gikk over styr, og jeg forstår hvorfor venninnen din trakk seg unna deg, ts. Jeg ville vært skeptisk til å ta opp vennskapet med deg, hva gjør du neste gang det kommer en eller annen form for hysteri? Skal du bare hive deg på den bølgen og? Anonymkode: 46d2d...f48 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #16 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig. Dette vaksinehysteriet gikk over styr, og jeg forstår hvorfor venninnen din trakk seg unna deg, ts. Jeg ville vært skeptisk til å ta opp vennskapet med deg, hva gjør du neste gang det kommer en eller annen form for hysteri? Skal du bare hive deg på den bølgen og? Anonymkode: 46d2d...f48 Hvem som var mest hyaterisk kan vel diskuteres 😂 Selv tok jeg vaksinene etter å ha vurdert det vi visste da, basert på egen helse og familiemedlemmers utsatthet. Har både familie og venninner som ikke tok vaksinen (selv om de fleste gjorde det). Vi har ikke blitt uvenner av den grunn. Alle vurderte hva som var riktig å gjøre, ingen av oss hadde noen fasit i hånd. Alle tok sine sjanser. Anonymkode: c31cc...2a5 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #17 Skrevet 6. juni 2022 Ts, hvorfor var det isfront? Kunne dere ikke ha kontakt på nett/telefon? Hvorfor kunne dere ikke gå en tur sammen? Anonymkode: c31cc...2a5 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #18 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nå har vi uvaksinerte blitt hundset og snakket nedsettende i nesten hver setning og avis, nettsted osv i media. Jeg har måttet takle negativitet og mange uenigheter og kritikk av venner og familie fordi jeg valgte og ikke vaksinere meg. Men når vi fikk covid hele gjengen og de ble dødssyke mens jeg knapt kjente det, begynte plutselig skepsisen til vaksinene og melde seg. Må le litt. Anonymkode: a7ee1...9dd Nøyaktig det samme skjedde med meg. Nå nekter svigerfar å ta flere vaksiner, etter å ha opplevd alvorlige bivirkninger og sett hvor fint det gikk da jeg fikk Covid (Delta). Anonymkode: fa836...629 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #19 Skrevet 6. juni 2022 Jeg lurer også på hvorfor det var isfront? Å ikke møtes fysisk fordi man er usikker på konsekvensen av det er veldig forståelig. For meg uansett hvilke valg man har tatt - siden shedding er et tema. Siden du ble provosert så kan det jo hende hun merket det godt og følte at du fordømte henne og ikke godtok at dere så forskjellig på situasjonen? Om hun prøvde å rekke ut en hånd og du ikke fikk det med deg - så er det også mulig hun ikke følte dere hadde en dialog. Jeg har vært åpen hele veien om at jeg ikke ville vaksinere meg (og var det da det var snakk om fugle- og svineinfluensa også), og jeg vet at det er vanskelig å forholde seg til for flere. Samtidig har jeg ikke mistet venner eller kranglet med familie - så jeg er nok mer heldig enn mange andre uvaksinerte. Uansett har det vært vanskelig for mange, og avhengig av hva man innhentet av informasjon eller har som egne sannheter så er det veldig forståelig at ikke alle har tatt samme valg. Dersom ingen har tråkket langt over streken i forhold til hvordan man snakker til og om andre mennesker - så bør det være mulig å bygge opp tillitt og vennskap igjen. Anonymkode: 62bb1...ea7 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #20 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Så hendte det jeg fryktet før jeg startet tråden - uvaksinerte som er luta lei av å møte motstand, og som nå sitter på sin høye hest og kikker ned på alle oss andre som tydeligvis ikke har forstått noen ting. TS. Anonymkode: 2a9b3...94c Det handler nok ikke om det, men at man er dritt lei å bli dømt fordi man ikke tok vaksinen. Som kan være mange årsaker til uten at man vil dele. Det var mye stygt som ble sagt i sosiale medier, aviser, politikere samt mellom venner og familie. Den respekten for valget man tok var ikke der. Ser man ned på andre pga valget de tok handler det ikke om vaksinen eller ikke, men personlighet og atferd. Det var veldig tydelig under pandemien da det virket som at det var et stort behov for å finne en å legge skylden på blant befolkningen. De som reiste utenlands, hytteeiere, de som handlet på svenske grensen, de som festet når det åpnet, de som demonstrerte, de som ikke tok vaksinen, de som ikke isolerte seg osv osv. Å sitte å se ned på andre fordi de ikke har forstått noen ting fantes både blant vaksinerte og uvaksinerte. Ikke noe typisk uvaksinerte akkurat. Du finner de i alle grupper. Anonymkode: a1268...1f4 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå