Gå til innhold

Kvalm hver morgen

Gjest 1111

Anbefalte innlegg

Sliter med kvalme hver morgen, og har gjort det den siste uken. Våkner opp og er veldig kvalm og fortsetter å være kvalm til langt utpå dagen. Det ødelegger mye for meg for tiden..

Noen som vet hva det kan være og noen tips for å få bukt med kvalmen tidligst mulig så den ikke ødelegger hele dagen?

(Og nei, jeg er ikke gravid, tok en test i dag..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jeg også slitt med, men det kommer i perioder. Etter hvert har jeg forstått at jeg reagerer med å være uvel/kvalm på flere ting, men kommer aldri til det punkt at jeg spyr. Egentlig er det hele bare en psykisk greie som jeg nå klarer å se årsakene til.

En fysisk ting som kan være årsaken er at blodsukkeret blir for lavt. Spiser du nok i løpet av dagen? Selv har jeg en veldig høy forbrenning, så om jeg glemmer å spise noe til kvelds kommer kvalmen om morgenen. Ironisk nok så jeg ikke sammenhengen mellom lavt blodsukker og kvalme før jeg diskuterte svangerskapskvalme med ei venninne ;) . Og jeg er definitivt ikke gravid, jeg heller. Eneste som hjelper er å spise noe som fyller magen litt.

En mer psykisk grunn kan være stress. Er det noe du skal ha ferdig av oppgaver , noe du ubevisst gruer deg for eller annet som kan stresse deg opp? Alle slike ting har jeg erfart at kan gi kvalme. Been there, done that.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si hva det kan være, det kan liksom være alt fra mageinfluensa til B12mangel til salmonella for den saks skyld. Var jeg deg ville jeg gått til legen, og fått en fullstendig undersøkelse der.

Allikevel, jeg er enig med gjest, det å prøve å få i seg noe mat, så fort som mulig etter at man har stått opp, tror jeg kan hjelpe for å få bukt med kvalmen. Likeså at man tar det litt med ro, koser seg med måltidet, leser avisa, en kopp te/kaffe, og får en halvtime i ro med litt mat i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Jente22

Jeg sliter med det samme og har gjort det over lengre tid (flere måneder). Jeg er kjempekvalm om morgenen. Det går litt over utover dagen, men er der hele tiden. Det kommer og går. Noen dager er jeg helt frisk! Andre dager er jeg KVALM. Jeg er også LITT svimmel av og til. Det svartner også ofte for meg når jeg reiser meg opp. Er det noen som har noen tips eller synspunkter på hva dette kan skyldes??

Ps: Ikke gravid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med en del kvalme/uvelhet selv til tider, og det jeg har fått beskjed om av lege og gynekolog,- er at det er hormonelt. Blir gjerne uvel ved eggløsning, og gjerne ved mens. Men dette var noe de sa etter jeg hadde vært igjennom både MR av hode og gastroskopi, for å utelukke noe annet alvorlig.

Så det beste for deg er nok å oppsøke lege, kvalme kan ha mange årsaker, og det er vel best å utelukke disse først.

Men fram til du har vært hos lege,- kan du prøve med litt ingefær. Det har hjulpet meg litt.

Lykke til! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hønepøne_*

Jeg var også helt utrolig kvalm på morningen og formiddagen en periode, klarte ikke å finne ut av hvorfor. Til slutt så jeg at sammenhengen var at jeg tok kosttilskudd uten å spise nok før jeg gikk på skole/jobb. Så fort jeg ikke tok kosttilskuddet en morgen, evt spiste mer til frokost, gikk kvalmen over.

Noen kosttilskudd, f.eks. olivenbladekstrakt, kan gjøre deg kvalm uansett hvor mye mat man spiser ved siden av.

Bare et forslag. Du skriver jo ikke noe som livsstilen din ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er også ganske uvel om morgenen og har vært det så lenge jeg kan huske. Med meg henger det sammen med hvor mye søvn jeg får.

Er jeg uthvilt er jeg i fin form, har jeg fått for lite søvn er jeg ofte så kvalm at jeg må legge meg ned på badegulvet..

Bruker å gå over etter en times tid og matlysten kommer snikende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...