Gjest Warrior Skrevet 5. juni 2022 #1 Skrevet 5. juni 2022 I tillegg til mindre kjærlighet/omsorg for medmennesker og mer løgner? I så fall hvorfor? Det er ikke mange mennesker jeg klarer å stole på. Har møtt på mange som er egoistiske som ikke bryr seg om andre. Har møtt på mange som ikke går an å stole på. Til og med folk som er kald mot noen som sliter med noe fra før av og ber andre holde seg borte fra folk som sliter. Blir forbanna og bitter av sånn oppførsel. For noen år siden var det ikke så ille synes jeg, men blitt verre de siste åra. Skal alt handle om å være frekk mot andre nå for tiden? Er det konkurranse om å være mest mulig frekk mot folk? Hva tenker dere?
Gjest Luna Llena Skrevet 5. juni 2022 #2 Skrevet 5. juni 2022 Tenker du omgår feil folk, ingen jeg kjenner er slik du beskriver.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #3 Skrevet 5. juni 2022 Tror det er bare deg... Kan vedde på at både mennesker og samfunnet var kaldere og mer egoistiske i eldre tider. Anonymkode: c5ccf...83a
Gjest Warrior Skrevet 5. juni 2022 #4 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Tror det er bare deg... Kan vedde på at både mennesker og samfunnet var kaldere og mer egoistiske i eldre tider. Anonymkode: c5ccf...83a I eldre tider var det nok mye verre ja men jeg mener ikke så langt bak i tid. Jeg synes det var bedre når jeg var barn på 90 tallet og årene etter, men fra 2018/19 synes jeg det ble litt verre, og enda verre fra 2020 og siden synes jeg mennesker blir mer og mer kalde. Selvfølgelig er ikke alle kalde og egoistiske, men at det blir flere og flere som er det. Klarer å stole på nærmeste venner men ellers er det ikke mange jeg tørr å stole på mer før jeg vet de er gode og ærlige.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #5 Skrevet 5. juni 2022 Jeg tror du er inne på noe, at det er flere og flere som er kalde og egoistiske. Jeg tror også at mange av dem gjør seg kalde med vilje, mens de egentlig er stressa og innerst inne usikre eller redde. Mange er bekymret for livet sitt, framtida osv. Og så fins det selvfølgelig de som bare er kalde og egoistiske av natur, men tror ikke de er så mange. Anonymkode: 2e5e5...b18
herzeleid Skrevet 6. juni 2022 #6 Skrevet 6. juni 2022 Sikker på at ikke dette handler mer om alder og livssituasjon enn samfunnet som sådan? Jeg tror jo mange kan oppleve tilværelsen som "kaldere" og med færre som bryr seg når en blir eldre og venner har nok med familieliv og jobb.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #7 Skrevet 6. juni 2022 Warrior skrev (16 timer siden): I eldre tider var det nok mye verre ja men jeg mener ikke så langt bak i tid. Jeg synes det var bedre når jeg var barn på 90 tallet og årene etter, men fra 2018/19 synes jeg det ble litt verre, og enda verre fra 2020 og siden synes jeg mennesker blir mer og mer kalde. Selvfølgelig er ikke alle kalde og egoistiske, men at det blir flere og flere som er det. Klarer å stole på nærmeste venner men ellers er det ikke mange jeg tørr å stole på mer før jeg vet de er gode og ærlige. I skikkelig gamledager var det ille, virkelig ille. Men etter 2. verdenskrig ble folk mere optimistiske og begynte å se fremover. Det var ganske gode tider fra 1950-tallet til ca. midten av 2000-tallet. De siste årene har det begynt å gå nedover med menneskeheten og samfunnet. Fremtiden ser mørk ut. Anonymkode: 0e0a9...852
Gjest Warrior Skrevet 6. juni 2022 #8 Skrevet 6. juni 2022 herzeleid skrev (1 time siden): Sikker på at ikke dette handler mer om alder og livssituasjon enn samfunnet som sådan? Jeg tror jo mange kan oppleve tilværelsen som "kaldere" og med færre som bryr seg når en blir eldre og venner har nok med familieliv og jobb. Jeg er jo ikke eldre, jeg er bare i starten av 30 årene. Det er ikke venner jeg opplever som kalde/egoistisk. Det er dem jeg stoler mest på og vil si jeg har veldig gode venner som bryr seg, men det er andre mennesker/samfunnet jeg synes blir mer og mer kald og egoistisk. Folk virker mer sure. Folk er mer frekk mot andre. Som om det er om å gjøre å være frekkest. Mye mer dømming. Ikke klarer jeg å stole på folk før jeg vet de er til å stole på for har opplevd mange som ikke er til å stole på i det hele tatt. Det er som om folk tenker mer og mer på seg selv og driter i alle andre. AnonymBruker skrev (1 time siden): I skikkelig gamledager var det ille, virkelig ille. Men etter 2. verdenskrig ble folk mere optimistiske og begynte å se fremover. Det var ganske gode tider fra 1950-tallet til ca. midten av 2000-tallet. De siste årene har det begynt å gå nedover med menneskeheten og samfunnet. Fremtiden ser mørk ut. Anonymkode: 0e0a9...852 Enig. Husker det va gode tider når jeg var barn og ungdom på 90 tallet og 2000 tallet. Folk var mer snille mot andre og mindre egoistisk og kald. Hele samfunnet var bedre. Sjeldnere noen som var dømmende mot andre.
herzeleid Skrevet 6. juni 2022 #9 Skrevet 6. juni 2022 Warrior skrev (1 minutt siden): Jeg er jo ikke eldre, jeg er bare i starten av 30 årene. Det er ikke venner jeg opplever som kalde/egoistisk. Det er dem jeg stoler mest på og vil si jeg har veldig gode venner som bryr seg, men det er andre mennesker/samfunnet jeg synes blir mer og mer kald og egoistisk. Folk virker mer sure. Folk er mer frekk mot andre. Som om det er om å gjøre å være frekkest. Mye mer dømming. Ikke klarer jeg å stole på folk før jeg vet de er til å stole på for har opplevd mange som ikke er til å stole på i det hele tatt. Det er som om folk tenker mer og mer på seg selv og driter i alle andre. Enig. Husker det va gode tider når jeg var barn og ungdom på 90 tallet og 2000 tallet. Folk var mer snille mot andre og mindre egoistisk og kald. Hele samfunnet var bedre. Sjeldnere noen som var dømmende mot andre. Men igjen, kan ikke det reflektere fasen du er i? Du beskriver tross alt barn- og ungdomstiden som en periode folk var snillere, og dette var jo en periode der omgivelsene og samfunnet beskyttet og støttet deg og der en får ekstra oppmerksomhet fra samfunnet. Som ung mann forventes en å klare seg selv, og tilværelsen vil nødvendigvis være kaldere og hardere, og mer dømmende, på noen områder.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #10 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Tror det er bare deg... Kan vedde på at både mennesker og samfunnet var kaldere og mer egoistiske i eldre tider. Anonymkode: c5ccf...83a Tvert imot, folk var varmere og mer inkluderende og hjelpsomme fordi de måtte for å overleve. Nå gidder ingen å ta ansvar for det er jo statens problem. Anonymkode: 7e5fb...079
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #11 Skrevet 6. juni 2022 Vel vi er ikke i en bra periode historisk sett nå på jorden. Folk er sliten og redde . Da er det enklere å være egoistisk . Men tror mye også er hvor du er alder og situasjon Nå skal du klare deg selv og ha alt på stell Nå kan du ikke forvente hjelp fra andre . Du er voksen. Og siden jeg har fått med meg at du hat kraftig angst . Så tror jeg du merker den mere. Anonymkode: f59c7...655 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #12 Skrevet 6. juni 2022 Tror bare det virker sånn fordi vi får høre alles meninger om alt og alle nå. Før så var meningene man fikk med seg de som tilhørte de man omringet seg med. Anonymkode: d50f7...947
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå