Gå til innhold

Hvilke negative erfaringer har dere hatt med nybygg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker på om jeg skal kjøpe leilighet i nybygg eller brukt. Det er aller mest fristende å kjøpe noe helt nytt, men så er det jo mer som må ordnes/skaffes og eventuelle feil og reklamasjoner som må rettes opp. Hvilke negative erfaringer har dere som har kjøpt leilighet i nybygg hatt? Feil, mangler, reklamasjoner, ting som har oppstått?

Anonymkode: de943...6d1

Videoannonse
Annonse
Gjest Ghostface
Skrevet

Det er like lytt som andre bygg selv om det er laget av betong.

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker på om jeg skal kjøpe leilighet i nybygg eller brukt. Det er aller mest fristende å kjøpe noe helt nytt, men så er det jo mer som må ordnes/skaffes og eventuelle feil og reklamasjoner som må rettes opp. Hvilke negative erfaringer har dere som har kjøpt leilighet i nybygg hatt? Feil, mangler, reklamasjoner, ting som har oppstått?

Anonymkode: de943...6d1

Nå har jeg kun eid en ny leilighet som var ny og der flytta jeg fra før feilene begynte å komme.

Derimot har jeg jobbet i bransjen for endel år siden og jeg ble sjokkert over hvor mye dårlig arbeid som blir utført (skjult bak nye flotte vegger) og hvor lite enkelte bryr seg om jobben de utfører (var mye øst europere i bransjen da).

Det var også ganske vanlig å komme til et leilighetskompleks hvor en om sommeren kunne kjenne en stram lukt av urin. Mange folk som fint pisset inne i dem, opp etter murveggene, ofte for å slippe å gå ut til brakken dassen var i.

Endret av Fridiskusjon.no
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hender de får dårlig tid på slutten, slik at de siste tingene blir gjort slarvent og halvveis.

Anonymkode: bb92e...9d8

• Liker 1
Skrevet (endret)
Ghostface skrev (1 time siden):

Det er like lytt som andre bygg selv om det er laget av betong.

Ikke hos oss :) 

Men ja.

Negativt:

I starten hadde de MASSE jobb med retting. Flere bygg i nabolaget har kjørt rettssaker mot utbygger. Ulike feil, alt fra tekniske greier/sprekker i bygg til rene brannfeller. Og fukt. 

Hos oss er radiatoren HØY i lydnivå, er nok en feil ved bygging og kan ikke rettes på. 
Mange tenker at store vindusflater er topp, men vi KOKER fra mai-september på varme dager. 

Positivt:

- Inneklima (blir kjipt å eventuelt bo i vanlig bolig) 

- Ikke lytt hos oss iallefall 

Tross at jeg sverget jeg aldri skulle bo i nybygg fordi det er så usjarmerende så har jeg virkelig blitt omvendt og tenker at min neste bolig gjerne kan være nybygg igjen. 

Men, jeg vil nok sjekke endel på forhånd. Helst kjøpe en som er oppført og har vært bebodd litt. Da får man innsikt i papirer som sier noe om hvilke saker de evt har gående med utbygger :) 

Ja, og ALDRI store vindusflater som er vendt mot solsteik. 

Endret av DundreMilfin
Gjest Ghostface
Skrevet
DundreMilfin skrev (18 minutter siden):

Men ja.

Negativt:

I starten hadde de MASSE jobb med retting. Flere bygg i nabolaget har kjørt rettssaker mot utbygger. Ulike feil, alt fra tekniske greier/sprekker i bygg til rene brannfeller. Og fukt. 

Hos oss er radiatoren HØY i lydnivå, er nok en feil ved bygging og kan ikke rettes på. 
Mange tenker at store vindusflater er topp, men vi KOKER fra mai-september på varme dager. 

Positivt:

Tross at jeg sverget jeg aldri skulle bo i nybygg fordi det er så usjarmerende så har jeg virkelig blitt omvendt og tenker at min neste bolig gjerne kan være nybygg igjen. 

Men, jeg vil nok sjekke endel på forhånd. Helst kjøpe en som er oppført og har vært bebodd litt. Da får man innsikt i papirer som sier noe om hvilke saker de evt har gående med utbygger :) 

Så "bra" da.

AnonymBruker
Skrevet
DundreMilfin skrev (1 time siden):

Men ja.

Negativt:

Positivt:

Vi har store vindusflater mot sørvest, og har derfor veldig mye solsteik inn vinduet. Vi har screens på dagtid når vi uansett er på jobb, og så har vi varmereduserende glass i tillegg. Synes ikke det blir særlig varmt. Har uansett ventilasjon og mulighet til å ha verandadøren oppe sommerstid. 

Anonymkode: d8d3b...a08

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har store vindusflater mot sørvest, og har derfor veldig mye solsteik inn vinduet. Vi har screens på dagtid når vi uansett er på jobb, og så har vi varmereduserende glass i tillegg. Synes ikke det blir særlig varmt. Har uansett ventilasjon og mulighet til å ha verandadøren oppe sommerstid. 

Litt problemet for oss er også at det blir så j***** lyst.

Varmereduserende glass tror jeg neppe man får i de fleste nybygg med leiligheter. Ventilasjon med kulde får vi jo heller ikke installere fordi støy.

Vi har forsåvidt verandadøren oppe hele sesongen, men vi bor relativt sentralt i Oslo hvor det blir støyete i lengden. Og pollen :P

Vi bor i høy etasje da, mulig det forklarer noe av VARMEN. 

Så selv om vi skulle byttet til enebolig blir det aldri igjen svære vinduer på flere kanter. Vi har sol på fra den står opp til i 18-20tiden 🙃 Plantene elsker det på vinteren, men på sommeren blir det for varmt nært vindu selv med persienner igjen. 

Her har det vært hjemmekontor hele covid og forsåvidt endel nå og. 

Endret av DundreMilfin
AnonymBruker
Skrevet

Vi bygde enebolig, så det blir kanskje litt annerledes, men vi har ingen negative erfaringer. Firmaet var seriøst og etablert, og det er sikkert en viktig faktor. 

Anonymkode: c0bff...5ed

AnonymBruker
Skrevet
DundreMilfin skrev (Akkurat nå):

Varmereduserende glass tror jeg neppe man får i de fleste nybygg med leiligheter. Ventilasjon med kulde får vi jo heller ikke installere fordi støy.

Vi har forsåvidt verandadøren oppe hele sesongen, men vi bor relativt sentralt i Oslo hvor det blir støyete i lengden. Og pollen :P

Så selv om vi skulle byttet til enebolig blir det aldri igjen svære vinduer på flere kanter. Vi har sol på fra den står opp til i 18-20tiden 🙃 Plantene elsker det på vinteren, men på sommeren blir det for varmt nært vindu selv med persienner igjen. 

Jeg tror man kan legge film som reflekterer endel varme, men det er ikke det samme når det er i glasset. Vi bygget selv, så valgte det på alle vinduer med mye sol. Hvis det er typ leiligheter eller store utbyggerfelt har neppe utbygger tatt seg råd til det. 

Vi bor på en høyde og har sol fra soloppgang til -nedgang, men jeg tror helt klart at vinduene og screensene hjelper godt. Vi opplever ikke så mye pollen, egentlig, men det kan være tilfeldig. 

Har dere utvendige persienner?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror man kan legge film som reflekterer endel varme, men det er ikke det samme når det er i glasset. Vi bygget selv, så valgte det på alle vinduer med mye sol. Hvis det er typ leiligheter eller store utbyggerfelt har neppe utbygger tatt seg råd til det. 

Vi bor på en høyde og har sol fra soloppgang til -nedgang, men jeg tror helt klart at vinduene og screensene hjelper godt. Vi opplever ikke så mye pollen, egentlig, men det kan være tilfeldig. 

Har dere utvendige persienner?

Nope, ingenting 😏

Svindyrt å få gjort nå. Så om jeg skal i nybygg igjen blir solskjerming en egen pott i budsjettet ja :) 

Bor i typisk utviklingsområde med mye nybygg hvor utbyggerne åpenbart har spinket på absolutt alt som er juridisk mulig 😜

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en del problemer med småfeil man ofte regner med å få med på kjøpet av en brukt bolig, men som ikke skulle vært der i en splitter ny bolig. Alt fra slumsing med sparkel til feilmontering av hvitevarer. Holdt på å tilte da vi måtte ha rørlegger over fordi utbygger hadde gjemt en presang i sluket på badet. Det var plastemballasje og monteringsanvisningen til verandadøra. 🙃

Anonymkode: 1558b...bec

AnonymBruker
Skrevet
DundreMilfin skrev (På 5.6.2022 den 21.55):

Her har det vært hjemmekontor hele covid og forsåvidt endel nå og. 

Du må kjøpe deg utvendig solskjerming. Feks utvendig persienner eller screen. Det tar mye av varmen. 

Anonymkode: 41a9e...4b3

AnonymBruker
Skrevet

Veldig lytt.

Anonymkode: 85dc4...73a

AnonymBruker
Skrevet

At det er lydt, mye mer enn den gamle leiligheten fra 1910. 

At leiligheten er mindre enn jeg trodde, også fordi de gjorde gangen større enn hva som var på plantegningene. Fikk ikke gjort noe med det, da veggen inneholder rør. 

Det verste er at det er ekstremt lydt i innerveggene i leiligheten. Hører alt som foregår på naborommet. 

Anonymkode: 8e27b...c7f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må kjøpe deg utvendig solskjerming. Feks utvendig persienner eller screen. Det tar mye av varmen. 

Anonymkode: 41a9e...4b3

Joda, det gjør det.

Men billig er det ikke 😅 I borettslag har man og ganske strenge regler på utvalg. 

Men ja, i neste bolig blir det høyt prioritert :) 

AnonymBruker
Skrevet
DundreMilfin skrev (På 5.6.2022 den 19.48):

Men ja.

Negativt:

Positivt:

For info!

Jeg bor i "vanlig" bolig, og her er inneklimaet helt supert. Ventilasjonsanlegg er ikke bare for nye leilighetsbygg.....eller?

Anonymkode: a71c5...c85

AnonymBruker
Skrevet

Nybygd hus. Ingen negative erfaringer utenom første vinteren hvor vi oppdaget at glippa mellom pipe og gulv var tettet med fugeskum. Mus kom seg inn, men det fikk byggherre ordnet raskt opp i. Ellers alt helt ok. 

Anonymkode: e6315...b17

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For info!

Jeg bor i "vanlig" bolig, og her er inneklimaet helt supert. Ventilasjonsanlegg er ikke bare for nye leilighetsbygg.....eller?

Anonymkode: a71c5...c85

Neida. Spørs nok på boligen :) 

Jeg har bodd i litt forskjellig. 

I ordinært rekkehus merket jeg ikke noe negativt fordi det var bygget inn naturlig og sirkulerer bedre mellom etasjer. Som også fører til høyere strømregning. 

I leiligheter (gamle bygg, 70-talls bygg) så synes jeg det ble relativt fort tett luft. Fikk alltid brainfog, og luftet. Merket det også på soverom. 

Her jeg bor nå skal det ganske myyyyye til. 

Forskjellen her er vel at det er temperatur som styrer luftingen min, ikke dårlig inneklima. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...