AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #1 Skrevet 5. juni 2022 Min datter har vært mye på badet de siste 2-3 månedene uten å trekke ned eller gjøre andre spesielle ting. Jeg har nå funnet ut at hun veier seg før og etter måltid. Hun er normalvektig enda, men har redusert måltid betraktelig, så jeg er ganske sikker på at hun kjemper for å gå ned. Det jeg lurer på er om jeg skal ta vekk vekten, eller om det er best å bare la den stå? Ja, jeg skal snakke med henne, men vil ikke ta opp dette med vekten, da det kan virke angripende. Anonymkode: 09063...068
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #2 Skrevet 5. juni 2022 Det går vel an å ta dette opp på en nøytral måte uten at stilles til veggs? Rett og slett bare si at du har lagt merke til det og undrer hva det handler om? Så kan du gå ut fra det svaret hun gir snakke om at mat inneholder mye vann f.eks som kroppen skiller ut og at kroppen ikke klarer å ta opp all næringen i maten heller. Slik at det å veie seg før og etter et måltid har lite å si for hvor nye man legger på seg/har av. Prøv å ha et avslappet forhold til temaet og ikke vær bestemt eller belærende. Anonymkode: 50510...3b2 2
AprilLudgate Skrevet 5. juni 2022 #3 Skrevet 5. juni 2022 Kast vekta. Hun har nok dessverre utviklet en spiseforstyrrelse for lenge siden, dette er ganske kontrollerende atferd. Man kan være veldig syk også med normalvekt. Her må du bare renske huset for vekt og målebånd, og følge med på om hun også forsvinner på badet etter måltid. Det går an å være ærlig, men forståelsesfull. »Jeg vet du sliter med kropp og vekt, du veier deg veldig ofte og har redusert måltidene dine.» Så utfra det si at problemer med mat og kropp er noe endel har - men det kan raskt utvikle seg til å ta over hele livet. Uansett hvilken vekt man har. Hun tror kanskje nå at det å se ut på en bestemt måte vil gi følelse av tilfredshet/kontroll, men dessverre skjer aldri det. Det kan være mange grunner til å gjøre disse tingene, og ofte handler det om mer enn bare utseende. Det kan være stress, lavt selvbilde, ønske om kontroll osv. Vær tydelig på at det er greit å spise normalt sunt og være aktiv, men det å gjøre slik hun gjør nå er en kraftig trigger for spiseforstyrrelser. Og det kan man dø av. Det er den hyppigste dødsårsaken blant ungdom i Europa. Så nå fjerner du vekt, og så skal dere sammen finne ut av hvordan man kan snu dette og få et mer avslappet og nøytralt forhold til mat og utseende. Hun trenger kroppen sin, og dette ødelegger viktige funksjoner i kroppen og hjernen. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #4 Skrevet 5. juni 2022 DundreMilfin skrev (58 minutter siden): Kast vekta. Hun har nok dessverre utviklet en spiseforstyrrelse for lenge siden.., Her må du bare renske huset for vekt og målebånd, og følge med på om hun også forsvinner på badet etter måltid. Det går an å være ærlig, men forståelsesfull. »Jeg vet du sliter med kropp og vekt, du veier deg veldig ofte og har redusert måltidene dine.» Så utfra det si at problemer med mat og kropp er noe endel har - men det kan raskt utvikle seg til å ta over hele livet. Uansett hvilken vekt man har. Hun tror kanskje nå at det å se ut på en bestemt måte vil gi følelse av tilfredshet/kontroll, men dessverre skjer aldri det. Det kan være mange grunner til å gjøre disse tingene, og ofte handler det om mer enn bare utseende. Det kan være stress, lavt selvbilde, ønske om kontroll osv. Vær tydelig på at det er greit å spise normalt sunt og være aktiv, men det å gjøre slik hun gjør nå er en kraftig trigger for spiseforstyrrelser. Og det kan man dø av. Det er den hyppigste dødsårsaken blant ungdom i Europa. Så nå fjerner du vekt, og så skal dere sammen finne ut av hvordan man kan snu dette og få et mer avslappet og nøytralt forhold til mat og utseende. Hun trenger kroppen sin, og dette ødelegger viktige funksjoner i kroppen og hjernen. Dette tenker jeg kan oppleves veldig konfronterende og føre til at jenta går i forsvar. Tenker jeg ville ha gjort noe med vekta slik at den er defekt og se om jenta reagerer. Jeg ville også ha stilt meg åpen og undrende slik som noen her nevner. Ut i fra svarene som jenta gir ville jeg ha uttrykt en bekymring og evnt koblet inn hjelpeapparatet. Men å konfrontere og gi uttryk for bekymring som inngangsport ville jeg ha prøvd å unngå. Masse lykke til og heldige jenta som har så observante og støttende foreldre🤗🤗 Anonymkode: 8636e...cc8 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #5 Skrevet 5. juni 2022 Ikke lurt å fjerne vekta. Hun kan få panikk og kutte enda mer mat når hun ikke får kontrollere vekta si. Ta heller tak i hovedproblemet: snakk med henne om hvorfor hun forsøker gå ned i vekt når hun ikke trenger det og forsøk å snu det hun har startet her. Den veien går bare til en ødelagt fremtid. Anonymkode: 8912e...a6b 1
AprilLudgate Skrevet 5. juni 2022 #6 Skrevet 5. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Dette tenker jeg kan oppleves veldig konfronterende og føre til at jenta går i forsvar. Tenker jeg ville ha gjort noe med vekta slik at den er defekt og se om jenta reagerer. Jeg ville også ha stilt meg åpen og undrende slik som noen her nevner. Ut i fra svarene som jenta gir ville jeg ha uttrykt en bekymring og evnt koblet inn hjelpeapparatet. Men å konfrontere og gi uttryk for bekymring som inngangsport ville jeg ha prøvd å unngå. Masse lykke til og heldige jenta som har så observante og støttende foreldre🤗🤗 Anonymkode: 8636e...cc8 Det kan være. Jeg mener ikke at man demonstrativt skal fjerne badevekt og konfrontere, men at man skal ha en åpen og ærlig samtale. Jeg har vokst opp med flere som begynte med dette når de var på samme alder - og nesten alle har fortsatt spiseforstyrrelser i en alder av 40. Så jeg tror ikke det å minimere heller hjelper. Det å veie seg flere ganger om dagen tyder på større problemer og veldig tvangsmessig atferd. Så jeg hadde tenkt at man burde ta dette på alvor sammen med råd fra helsepersonell. Endret 5. juni 2022 av DundreMilfin 1
AprilLudgate Skrevet 5. juni 2022 #7 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ikke lurt å fjerne vekta. Hun kan få panikk og kutte enda mer mat når hun ikke får kontrollere vekta si. Ta heller tak i hovedproblemet: snakk med henne om hvorfor hun forsøker gå ned i vekt når hun ikke trenger det og forsøk å snu det hun har startet her. Den veien går bare til en ødelagt fremtid. Anonymkode: 8912e...a6b Dette kan også være, men de aller fleste med spiseforstyrrelser har ikke lav vekt. Det er noe med å ha kunnskap rundt dette - og vite at det sjeldent handler om utseende. Eller faktisk vekt. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #8 Skrevet 6. juni 2022 Gå til fastlegen og be om henvisning til BUP Anonymkode: 09b6b...4b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå