Gå til innhold

Hva er dette tullet med at man burde ønske seg jente?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har, om jeg i noen retning har en mening, ønsket meg en gutt, fordi jeg vet hvor vanskelig tenårene er for jenter. Nå kommer det ei jente, og det er selvfølgelig helt topp.

Samtidig irriterer det meg at så mange damer mener at "jeg er heldig ", "da trenger jeg ikke å få flere " etc. 

Selv kunne det aldri falt meg inn å tenke sånn, og spesielt et par venninner har skuffa meg litt. Kjønn har ingen betydning for meg, og jeg har aldri tenkt at damer som får gutter er mindre heldig.

De som har uttrykt dette er oppegående på andre områder, så jeg må  bare spørre; er dette "vanlig "?

Anonymkode: f6758...8ff

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er ganske vanlig. Men det er vondt å høre for oss som "bare" har gutt eller gutter. 

Anonymkode: 7ed2a...1e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg på min side fikk en jente først og er flau over at jeg tenker at jeg ikke trenger flere, og til og med at om jeg får flere at jeg helst vil ha jente igjen. Skjønner ikke hvorfor jeg tenker det, men er nok banket inn i meg fordi det er nesten bare gutter i familien. Min er eneste jente av ny generasjon på mor- og fars side (1 av 10).

Har selvsagt aldri sagt at noen som får gutt er mindre heldige, for det mener jeg jo ikke heller. 

Sånn egentlig vet jeg jo at gutt hadde bært like fint for meg. 

Anonymkode: cb4d9...802

• Liker 1
Skrevet

Skulle ønske noen gjennomførte anonym spørreundersøkelse om dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, det er ganske vanlig. Men det er vondt å høre for oss som "bare" har gutt eller gutter. 

Det er utrolig vondt å høre at det faktisk ikke er så uvanlig. 💔

Selv føler jeg guttemødre er heldige, menn beundrer ofte mødrene sine masse. Jeg føler også at de ofte er mindre kritiske enn jenter kan være. 

Jenter har definitivt mange positive sider også, og jeg er veldig glad at jenta som kommer blir jente, selv om jeg i utgangspunktet hellet litt mot gutt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har jente og er egentlig ganske bekymret. Så dritt det er å vokse opp som jente nå! Så stor risiko for å bli seksuelt trakassert og voldtatt. Så mye stygt de får høre om kroppene sine, og så mange som utvikler spiseforstyrrelser o.l. Jeg gruer meg enormt til hun kommer i den alderen der menn begynner å se på henne.

Gutt er bekymringsløst i forhold. 

Anonymkode: 72e76...26d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også inntrykk av at mange ønsker seg jenter. Jeg ønsket meg jente, det føltes tryggere siden nesten alle barna i familie hos venner er jenter, og det føltes mer som jeg visste hva man gjør med jenter. Pluss søte kjoler, da, ikke at det var avgjørende selvfølgelig 😅 Mannen min ønsket seg også jente, fordi han var bekymret for at gutter har det vanskelig i tenårene, mange krav til at de skal være tøffe, høye og sterke, og oppfylle masse krav. Så han ble lettet når det ble jente. Men nå venter vi en gutt, jeg synes det var koselig, egentlig, en av hver og sånt, men også litt skummelt siden det føles uvant og jeg ikke helt ser for meg hva man gjør med gutter. Samtidig tenker jeg det finner vi nok ut av, og ser på søte shortser, vester og skjorter☺️ Mannen er veldig bekymret for det med tenårene, så han er veldig nervøs for den gutten, stakkar.

Så jeg tror det er litt hvilke erfaringer man har som spiller inn på ønske om kjønn. I tillegg er det nok en ide på samfunnsnivå og ofte på individnivå at foreldre ønsker seg samme kjønn som seg selv, at mødre vil ha døtre og fedre sønner. Alle damer var glade når jeg skulle ha jente, og nå som vi får gutt er det masse kommentarer om at pappan får en sønn og hvor bra det er. Jeg tror flere kunne vært litt mer forsiktig med hva de sier, da, det er jo ikke synd på guttemammaer og det er dårlig å oppføre seg som om det er, eller at de som har jente er heldigere. 

Anonymkode: fefe1...21c

• Liker 1
Skrevet

jeg ønsket meg gutt..

Har en av hver

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en av begge kjønn, og venter gutt igjen nå. Er like glad for dem alle sammen, men helt ærlig så synes jeg gutter er lettest å ha med å gjøre hvis jeg må si noe. Uansett like glad for gutt som for jente. 

Anonymkode: 02dda...9af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har, om jeg i noen retning har en mening, ønsket meg en gutt, fordi jeg vet hvor vanskelig tenårene er for jenter. Nå kommer det ei jente, og det er selvfølgelig helt topp.

Samtidig irriterer det meg at så mange damer mener at "jeg er heldig ", "da trenger jeg ikke å få flere " etc. 

Selv kunne det aldri falt meg inn å tenke sånn, og spesielt et par venninner har skuffa meg litt. Kjønn har ingen betydning for meg, og jeg har aldri tenkt at damer som får gutter er mindre heldig.

De som har uttrykt dette er oppegående på andre områder, så jeg må  bare spørre; er dette "vanlig "?

Anonymkode: f6758...8ff

Jeg ønsket meg gutt og er såå glad jeg fikk det🥰

Anonymkode: 0da97...e8e

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vær glad du har barn, du. Og levende og friske! Legg fra deg den «vondhetsfølelsen» din. 

Anonymkode: 380ef...74f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har også inntrykk av at mange ønsker seg jenter. Jeg ønsket meg jente, det føltes tryggere siden nesten alle barna i familie hos venner er jenter, og det føltes mer som jeg visste hva man gjør med jenter. Pluss søte kjoler, da, ikke at det var avgjørende selvfølgelig 😅 Mannen min ønsket seg også jente, fordi han var bekymret for at gutter har det vanskelig i tenårene, mange krav til at de skal være tøffe, høye og sterke, og oppfylle masse krav. Så han ble lettet når det ble jente. Men nå venter vi en gutt, jeg synes det var koselig, egentlig, en av hver og sånt, men også litt skummelt siden det føles uvant og jeg ikke helt ser for meg hva man gjør med gutter. Samtidig tenker jeg det finner vi nok ut av, og ser på søte shortser, vester og skjorter☺️ Mannen er veldig bekymret for det med tenårene, så han er veldig nervøs for den gutten, stakkar.

Så jeg tror det er litt hvilke erfaringer man har som spiller inn på ønske om kjønn. I tillegg er det nok en ide på samfunnsnivå og ofte på individnivå at foreldre ønsker seg samme kjønn som seg selv, at mødre vil ha døtre og fedre sønner. Alle damer var glade når jeg skulle ha jente, og nå som vi får gutt er det masse kommentarer om at pappan får en sønn og hvor bra det er. Jeg tror flere kunne vært litt mer forsiktig med hva de sier, da, det er jo ikke synd på guttemammaer og det er dårlig å oppføre seg som om det er, eller at de som har jente er heldigere. 

Anonymkode: fefe1...21c

Du kan fint ha de samme bekymringene for en jente også😅Ikke glem kroppspresset jenter er utsatt for. Hos gutter er det kanskje høyde og kroppsbygning som du nevner, også trenger jeg ikke nevne hva som «kreves» av damer da du sikkert vet dette selv. 

Hva folk kommenterer rundt andre barns kjønn, tror jeg har veldig mye med miljøet man omgås altså. Jeg har en av hver og har aldri fått slike kommenterer som du har fått. 

Anonymkode: 0da97...e8e

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg har kun lest om det her inne, ikke i RL! Det jeg har opplever at når du får nr. 2 regner alle med at du ønsker deg det motsatte av hva du har, for ikke å snakke om hvis du har flere av samme kjønn, da blir det ofte: når kommer gutten/jenten da?

Endret av Pås
AnonymBruker
Skrevet

Vi ønsker oss jenter siden de er mye mindre krevende, og at de lykkes bedre på skolen.

Anonymkode: 4bac5...a92

Skrevet

Jeg begriper det ikke. Må si reaksjonene da jeg euforisk fortalte venner og familie om at det er en gutt i magen var sjokkerende! «Åja.. jaja, dere kan jo prøve på jente neste gang». Misforstå meg rett, det fleste har gratulert og vært glade på våre vegne. Men hvor kommer de negative uttalelsene fra??

Jeg har aldri gitt uttrykk for at jeg ønsket meg det ene kjønnet mer enn det andre, og må si jeg gleder meg enormt til å se sønnen vår vokse opp. Tror også gutter er greiere med hverandre i skolesammenheng og har inntrykk av at de er enklere å ha med å gjøre i tenårene. Ikke minst gleder jeg meg til å se far og sønn sammen, kunne jo ikke fått noe bedre enn en mini av mine kjære mann 🥰

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen her inne er iallfall skremmende opptatt av det. Jeg er gravid i uke 12 nå, vil gjerne ha en gutt 😊 Trives godt rundt menn, hadde vært gøy med noen kule sønner i fremtiden 😂

Anonymkode: d40df...24d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes slike holdninger er veldig selvmotsigende i det samfunnet vi lever i nå hvor det er et stort fokus på at man først og fremst er og skal være seg selv og at kjønnsorgan har lite med saken å gjøre. At det ikke finnes noen gutte/jente farger, leker, klær, interesser osv. Selv synes jeg synd på de som synes synd på.

Anonymkode: 395ee...9d7

• Liker 2
Skrevet

Nå er jeg mann da, men her er det jo helt klart andre veien det går. Hadde ikke lyst på en datter, jeg vet hvordan gutter er og så ikke frem til å måtte få en tenåringsjente i huset.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ti jenter og får stadig høre at «dere skal vel prøve å få en gutt og?» eller «dere må jo nesten gå en gutt, np som dere har to jenter». Ikke har jeg meldt at jeg vil ha flere barn engang. Haha. Men tror ingen sier det for å være stygg eller for å si at de jentene jeg har ikke er bra nok. Er nok mer noe som er litt gøy på et vis. Jeg vet ikke. Velger å tolke i beste mening 😅

Anonymkode: fffa6...7ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ti jenter og får stadig høre at «dere skal vel prøve å få en gutt og?» eller «dere må jo nesten gå en gutt, np som dere har to jenter». Ikke har jeg meldt at jeg vil ha flere barn engang. Haha. Men tror ingen sier det for å være stygg eller for å si at de jentene jeg har ikke er bra nok. Er nok mer noe som er litt gøy på et vis. Jeg vet ikke. Velger å tolke i beste mening 😅

To*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...