Gå til innhold

Stemmer det virkelig at trening gir mer energi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I flere måneder har jeg følt meg som tidenes slappsekk. Hver minste ting er et ork. Flere ganger om dagen går jeg og legger meg i senga for å hvile. Selv om jeg ikke egentlig føler meg sliten. Er bare så tappa for energi.

Samtidig så er jeg enormt inaktiv. Jeg har permament hjemmekontor med lange arbeidsdager. De gangene jeg rører på meg er når jeg gjør husarbeid, stikker for å handle mat, kanskje rusler en liten tur. Men jeg kan fint være grodd fast i sofaen en hel dag. Noe jeg er litt flau over å si høyt.

Den lave energien begynner nå å gå utover jobb, sosialt liv, husarbeid, helse. For jeg kjenner ikke at jeg har energi til disse tingene. Mange dager vil jeg bare ligge i senga.

Mitt (teite) spørsmål er derfor: Stemmer det virkelig at man får mer energi av å trene/fysisk aktivitet? Er det noen som har vært i lignende situasjon som meg og som har opplevd at trening virker på energinivået? Hvor mye virker det egentlig inn? Hvor mye fysisk aktivitet skal til? Hvor ofte?

Anonymkode: 0cc36...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

ja, det stemmer. 

Jeg har selv vært i traurig forfatning: Stillesittende jobb, og alkohol på kveldene og i helgene. Skjønte at jeg måtte endre noe, og heldigvis har jeg holdt stand. 

Men det tar tid før du kjenner at du faktisk får mer engeri av trening. Vær tålmodig. Start med miniskritt. 

Anonymkode: bbfcc...432

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvordan er du i forhold til tidligere? Har du vært aktiv før?

Den enorme energiløsheten du beskriver synes jeg høres litt voldsom ut.. Ja, det stemmer at trening gir energi i hverdagen - det har jeg erfart etter mange inaktive år med påfølgende treningsstart. Men, dersom manglende energi også (evt delvis) skyldes noen mangler f.eks, så vil jo ikke aktivitet hjelpe. Så om du er mer energiløs enn du noen gang har vært, så vurdere en tur til legen for blodprøver kombinert med å teste ut økt aktivitetsnivå.

Anonymkode: f40c6...153

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du er frisk, så stemmer det. Husker jeg fikk masse energi av trening da. 

Men nå er det ikke sånn for meg. Nå er jeg syk og fatigue slår inn med en gang. Om jeg går en tur på 30-60 min, har jeg ikke energi til noe før etter å ha sovet gjennom en natt. 

Anonymkode: 8a925...833

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det gjør det, men ikke i starten! Jeg gikk fra passe inaktiv, bare litt hverdagsaktivitet som å gå til butikken, til å begynne å trene for to år siden. I mange måneder fikk jeg overhodet ikke mer energi av trening. Tvert imot, jeg følte det gjorde meg syk. Fikk influensafølelse etter en økt, kunne bli svimmel og uggen i løpet av økten. Alt det fordi kroppen ikke var vant med høy puls. Jeg har ikke trent på 15 år, så normaltilstanden min var slappfisk. Ikke rart at kroppen reagerte.

Så tok det med ro i starten, og trente meg gradvis opp, og etter ca et halvt år så løsnet det skikkelig for meg. Og nå etter jeg har trent fra 2 til 4 ganger i uken, hver eneste uke, i nesten 2 år, så får jeg masse energi av treningen. Trener styrke, crossFit og jogging. Varierer for å ikke kjede meg. Om jeg tar en økt før jobb så er hodet skjerpet og jeg blir mindre dorsk resten av dagen. 

Hører mange sier at trening ikke "funker for dem", og at de ikke opplever den energien som andre snakker om. Vel, det gjelder alle som går fra et inaktiv utgangspunkt. Man må holde på en stund for å få de positive effektene. 

Anonymkode: 53ae6...f02

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, det gjør det, men ikke i starten! Jeg gikk fra passe inaktiv, bare litt hverdagsaktivitet som å gå til butikken, til å begynne å trene for to år siden. I mange måneder fikk jeg overhodet ikke mer energi av trening. Tvert imot, jeg følte det gjorde meg syk. Fikk influensafølelse etter en økt, kunne bli svimmel og uggen i løpet av økten. Alt det fordi kroppen ikke var vant med høy puls. Jeg har ikke trent på 15 år, så normaltilstanden min var slappfisk. Ikke rart at kroppen reagerte.

Så tok det med ro i starten, og trente meg gradvis opp, og etter ca et halvt år så løsnet det skikkelig for meg. Og nå etter jeg har trent fra 2 til 4 ganger i uken, hver eneste uke, i nesten 2 år, så får jeg masse energi av treningen. Trener styrke, crossFit og jogging. Varierer for å ikke kjede meg. Om jeg tar en økt før jobb så er hodet skjerpet og jeg blir mindre dorsk resten av dagen. 

Hører mange sier at trening ikke "funker for dem", og at de ikke opplever den energien som andre snakker om. Vel, det gjelder alle som går fra et inaktiv utgangspunkt. Man må holde på en stund for å få de positive effektene. 

Takk for et utfyllende svar. Det gir meg motivasjon. Selv om latsabben i meg helst vil ha resultater med en gang. Det er sikkert individuelt, men et halvt år hørtes lenge ut å "vente" på at energi via trening skal gå fra underskudd til overskudd. Men det er nok verdt det på sikt!

Hvordan var det første halvåret for deg? Var det kun slit hele veien etter hver eneste økt?
Jeg prøvde å trene for en stund siden, hvor jeg oppriktig lurte på om jeg var i ferd med å dø under økten. Det svartnet, jeg ble svimmel, kvalme, bein som skjelver så man knapt kan gå hjem. 😛 Men etter et par uker gikk det gradvis over. Men fikk nok ikke trent lenge nok til at jeg merket noe på energien (holdt bare på én mnd).

Jeg var mer aktiv før, men da covid og hjemmekontor-løsningen slo inn så ble jeg den ultimate latsekk. Jeg tok meg nettopp en dusj + la klær inn i vaskemaskinen og kjente pulsen løpe løpsk. Som om hjertet var på tur ut av brystkassen og jeg måtte sette meg ned i sofaen. Jeg har snakket med min lege om dette før og ble da gitt en angstdiagnose. Litt usikker på den. Men jeg har vært igjennom en ganske krevende periode emosjonellt sett også, så skal ikke se bort ifra at det også spiller inn på energinivået.

Hører gjerne flere sine erfaringer rundt trening og energi. Kjenner det gav litt motivasjon!

TS.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvordan er du i forhold til tidligere? Har du vært aktiv før?

Den enorme energiløsheten du beskriver synes jeg høres litt voldsom ut.. Ja, det stemmer at trening gir energi i hverdagen - det har jeg erfart etter mange inaktive år med påfølgende treningsstart. Men, dersom manglende energi også (evt delvis) skyldes noen mangler f.eks, så vil jo ikke aktivitet hjelpe. Så om du er mer energiløs enn du noen gang har vært, så vurdere en tur til legen for blodprøver kombinert med å teste ut økt aktivitetsnivå.

Anonymkode: f40c6...153

Jeg opplever også at energiløsheten er ganske voldsom enkelte dager. Noen dager kan jeg føle meg fin, mens andre dager vil jeg bare sove. Var til legen i fjor og blodprøvene var fine. Manglet bare litt D vitamin (som jeg har tatt tilskudd for, samt andre tilskudd).

Det kan tenkes det er en "psykisk utmattelse" her i tillegg. Jeg vet ikke. Men har opplevd mye det siste året og kjent på mye stress, usikkerhet, ansvar, tunge tanker. Det påvirker ihvertfall motivasjonen, om ikke annet. (Men trening skal vistnok hjelpe på psyken også har jeg forstått!)

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luna Llena

Det stemmer for meg, får mye mer energi de gangene jeg trener, enn når jeg ikke trener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tatt noen blodprøver, spesielt d-vit og jern gir den følelsen av ingen energi som du beskriver 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo begynne med å gå deg en liten tur, f eks morgen og kveld?

Det kommer nok til å gi deg litt mer pepp, og da er det lettere å begynne å trene etter en stund.

All bevegelse og frisk luft hjelper på både kroppen og hodet.

Du må komme deg ut av denne tilstanden. Jeg ville også klint til litt mer enn du tror med d-vitamin.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for et utfyllende svar. Det gir meg motivasjon. Selv om latsabben i meg helst vil ha resultater med en gang. Det er sikkert individuelt, men et halvt år hørtes lenge ut å "vente" på at energi via trening skal gå fra underskudd til overskudd. Men det er nok verdt det på sikt!

Hvordan var det første halvåret for deg? Var det kun slit hele veien etter hver eneste økt?
Jeg prøvde å trene for en stund siden, hvor jeg oppriktig lurte på om jeg var i ferd med å dø under økten. Det svartnet, jeg ble svimmel, kvalme, bein som skjelver så man knapt kan gå hjem. 😛 Men etter et par uker gikk det gradvis over. Men fikk nok ikke trent lenge nok til at jeg merket noe på energien (holdt bare på én mnd).

Jeg var mer aktiv før, men da covid og hjemmekontor-løsningen slo inn så ble jeg den ultimate latsekk. Jeg tok meg nettopp en dusj + la klær inn i vaskemaskinen og kjente pulsen løpe løpsk. Som om hjertet var på tur ut av brystkassen og jeg måtte sette meg ned i sofaen. Jeg har snakket med min lege om dette før og ble da gitt en angstdiagnose. Litt usikker på den. Men jeg har vært igjennom en ganske krevende periode emosjonellt sett også, så skal ikke se bort ifra at det også spiller inn på energinivået.

Hører gjerne flere sine erfaringer rundt trening og energi. Kjenner det gav litt motivasjon!

TS.

Nøyaktig de samme reaksjonene jeg fikk i starten av treningen. Mange slike episoder, feks en gang hvor jeg ble med venninnen min på gruppetrening og måtte løpe på toalettet for å spy midt i. Eller en annen gang da jeg ambisiøst skulle ta motbakkeintervaller, da var beina helt gele etterpå og jeg klarte seriøst ikke å gå hjem, så måtte ringe til samboer for å hente meg med bil. :flau:

Men jeg hadde ikke trent noe siden jeg var tenåring. Så da er ikke kroppen vant med det. Grunnen til at det tok så lang tid for meg før treningen begynte å gi energi var fordi jeg tok det med ro i starten for å ikke få skader, og trente ikke mer en et par ganger i uken i flere måneder. 

Nå er treningen en normaltilstand. Og om jeg ikke trener en uke så blir jeg uggen. Så helt motsatt 😄 Den energien, og det fokuset jeg opplever i dag er noe jeg ikke har kjent på siden jeg drev med lagidrett som tenåring. (er 34 år btw)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, så lenge du er frisk. Men begynn gjerne forsiktig. Starter du for hardt blir du nok mest sliten.

Dersom du har hatt covid kan du jo være en av de som sliter etterpå dersom du har vært mest plaget med å være sliten etter covid. Her sliter jeg med fatigue 4 mnd etter. Veldig tungt. Håper det gir seg etterhvert. 

Anonymkode: 5fbf3...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. ikke hvis du ikke legger om kostholdet.. det er viktig for å opprettholde energien når musklene på hviledager bygger seg opp igjen. Har trent både på bra mat og dårlig mat.. merker stor forskjell! Kutt ut brød og gjær pluss rent sukker iallefall 🌸 kommer langt med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min erfaring er at jeg får mer energi av mosjon (f.eks powerwalks og turer med gode oppoverbakker), men jeg får mindre energi av styrketrening. Husker en periode hvor jeg trente styrketrening 2-3 ganger i uka i flere måneder. Jeg trente etter et opplegg jeg fikk av en PT, og treningen fungerte sånn sett - jeg gikk ned i vekt, ble strammere og mer fysisk sterk. Men etter trening var jo kroppen helt dau. Husker bare det å løfte en kaffekopp kunne få hånda til å begynne å skjelve etter trening. 

Anonymkode: 4242b...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippokrates
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mitt (teite) spørsmål er derfor: Stemmer det virkelig at man får mer energi av å trene/fysisk aktivitet? Er det noen som har vært i lignende situasjon som meg og som har opplevd at trening virker på energinivået? Hvor mye virker det egentlig inn? Hvor mye fysisk aktivitet skal til? Hvor ofte?

Trening er absolutt en kilde til energi. Og da varig energi. Hvis du er frisk. 

Skyldes inaktiviteten din fysisk sykdom så betyr ikke nødvendigvis at trening gir energi, og kan potensielt være en fallgruve til forverring. Men det er ikke ditt tilfelle, slik jeg leser deg. 

En annen ting som gir energi er kostholdsendringer til et sunt og variert kosthold med kun rene råvarer. Så dèt ville jeg fokusert MYE på. 

Hvor mye trening som må til er avhengig av aktivitetsnivået ditt nå. Det er viktig at du ikke kjører ut "too much too soon too fast" og pådrar deg belastningsskader og får motivasjonssvikt, og heller tenker "less is more" i starten. Begynn rolig, lag deg rutiner og skap mestring. Begynn med å gå deg en tur. Så øker du lengden og tempoet i takt med utviklingen dag for dag. Etterhvert som belastningen øker bør du legge inn restitusjonsdager, noe som er viktig etter at du har pushet deg. Så kan du utforske mer etterhvert med styrkeøvelser og andre ting.

Er du usikker og trenger push så oppsøk PT. Har du helseutfordringer som kan være til fysisk hinder kan du kontakte fysioterapeut for oppfølging og plan. Lykke til. 

Endret av Hippokrates
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Cylon skrev (1 time siden):

Trening er absolutt en kilde til energi. Og da varig energi. Hvis du er frisk. 

Skyldes inaktiviteten din fysisk sykdom så betyr ikke nødvendigvis at trening gir energi, og kan potensielt være en fallgruve til forverring. Men det er ikke ditt tilfelle, slik jeg leser deg. 

En annen ting som gir energi er kostholdsendringer til et sunt og variert kosthold med kun rene råvarer. Så dèt ville jeg fokusert MYE på. 

Hvor mye trening som må til er avhengig av aktivitetsnivået ditt nå. Det er viktig at du ikke kjører ut "too much too soon too fast" og pådrar deg belastningsskader og får motivasjonssvikt, og heller tenker "less is more" i starten. Begynn rolig, lag deg rutiner og skap mestring. Begynn med å gå deg en tur. Så øker du lengden og tempoet i takt med utviklingen dag for dag. Etterhvert som belastningen øker bør du legge inn restitusjonsdager, noe som er viktig etter at du har pushet deg. Så kan du utforske mer etterhvert med styrkeøvelser og andre ting.

Er du usikker og trenger push så oppsøk PT. Har du helseutfordringer som kan være til fysisk hinder kan du kontakte fysioterapeut for oppfølging og plan. Lykke til. 

Veldig gode innspill. Tusen takk!

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

I flere måneder har jeg følt meg som tidenes slappsekk. Hver minste ting er et ork. Flere ganger om dagen går jeg og legger meg i senga for å hvile. Selv om jeg ikke egentlig føler meg sliten. Er bare så tappa for energi.

Samtidig så er jeg enormt inaktiv. Jeg har permament hjemmekontor med lange arbeidsdager. De gangene jeg rører på meg er når jeg gjør husarbeid, stikker for å handle mat, kanskje rusler en liten tur. Men jeg kan fint være grodd fast i sofaen en hel dag. Noe jeg er litt flau over å si høyt.

Den lave energien begynner nå å gå utover jobb, sosialt liv, husarbeid, helse. For jeg kjenner ikke at jeg har energi til disse tingene. Mange dager vil jeg bare ligge i senga.

Sammen med riktig kosthold så vil det gi energi. Som andre har sagt, det må ikke bli for mye trening, men trappe opp sakte. 

Jeg har brukt litt over ett år fra å være der du er til å ha mye bedre energi og overskudd og har nå minimum 7 treningsøkter i uken. Jeg har lavt stoffskifte, så i perioder er jeg mye sliten, men da justerer jeg treningen etter det. 

Trening påvirker ikke bare kroppen, men også det psykiske positivt. 

Anonymkode: f8960...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Sammen med riktig kosthold så vil det gi energi. Som andre har sagt, det må ikke bli for mye trening, men trappe opp sakte. 

Jeg har brukt litt over ett år fra å være der du er til å ha mye bedre energi og overskudd og har nå minimum 7 treningsøkter i uken. Jeg har lavt stoffskifte, så i perioder er jeg mye sliten, men da justerer jeg treningen etter det. 

Trening påvirker ikke bare kroppen, men også det psykiske positivt. 

Anonymkode: f8960...d32

Dette. Jeg bestemte meg for å endre en ting av gangen, enten kostholdet eller i aktiviteten. Jeg gikk for å rydde opp i kostholdet først, for jeg vet at trening ofte gjør meg mer sulten - og med feil kosthold, vil jeg bare spise mer av feil mat. 

Fikk enormt mye mer energi av et sunt kosthold! Jeg kuttet sukker og det meste av brød bortsett fra litt grovt av og til, ellers spiste jeg alt. Ikke lavkarbo. Herregud, jeg kan virkelig ikke beskrive hvor enormt forskjellen ble i energinivået mitt. Jeg ble som et helt nytt menneske, men det tok to måneder før jeg merket det. Og da ble det plutselig enklere å begynne å trene. 

Jeg merker absolutt at trening gir meg mer energi, det ser jeg på dager hvor jeg trener før jobb kontra dager jeg ikke gjør. Hjernen fungerer bedre, jeg har bedre humør, blir ikke nedslått av ting som går galt, håndterer kritikk bedre og blir ikke så lett såret. Helt sprøtt. 

I tillegg blir huden min vanvittig mye finere når jeg trener jevnlig (3 økter i uken pluss alltid 10.000 skritt hver dag). Hår og negler er også mye finere når, men det tror jeg har mer med kostholdet å gjøre. Huden også, forsåvidt, men jeg merker jeg får en annen glød når jeg trener og får blodet i gang. 

Anonymkode: 4418c...511

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke godt trent nå, men har vært det. Min erfaring er at rett etter trening er jeg sliten, men på det generelle plan, så har jeg fått mer energi av å være i god form. Det skulle mindre til for å få meg i gang og ting var ikke et ork. 

Nå er jeg husmor som trener på og av. Men målet er å komme i jevn flyt. Jeg merker at når jeg i gode perioder trener jevnlig, så får jeg generelt mer energi. Men som sagt ikke rett etter en økt hvor jeg har tatt meg ut. 

Så ja, det virker. Men vær tålmodig og konsistent. 

Anonymkode: 9c17a...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Om du er frisk, så stemmer det. Husker jeg fikk masse energi av trening da. 

Men nå er det ikke sånn for meg. Nå er jeg syk og fatigue slår inn med en gang. Om jeg går en tur på 30-60 min, har jeg ikke energi til noe før etter å ha sovet gjennom en natt. 

Anonymkode: 8a925...833

Dette. Jeg var utbrent en periode, og trening ga overhodet ikke noe energi da, heller tvert i mot. 

Anonymkode: 927ce...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...