AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #1 Skrevet 5. juni 2022 Han har lært seg å sykle, så fysisk kan han det. Men han er livredd for å falle (gjort det en gang), og vil dermed ikke sykle. Burde han pushes, eller skal vi la han være til han har lyst selv? Anonymkode: d18cb...4cc
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #2 Skrevet 5. juni 2022 Nei, hvorfor pushe han til noe han ikke vil?? Anonymkode: 6dbdc...e4b 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #3 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, hvorfor pushe han til noe han ikke vil?? Anonymkode: 6dbdc...e4b Sier ikke at vi skal det? Men alle vennene sykler nå rundt, redd han skal føle seg utenfor. Anonymkode: d18cb...4cc 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #4 Skrevet 5. juni 2022 Jenta mi på 6 kan ikke sykle, kun med støttehjul såvidt.. Ganske pysete og null interesse, prøver å oppfordre henne, men helt umulig. Det går i sparkesykkel foreløpig.. Anonymkode: a9606...b26
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #6 Skrevet 5. juni 2022 MLy92 skrev (1 time siden): Hva med sparkesykkel? Sparkesykkel er han glad i 😊 Anonymkode: d18cb...4cc
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #7 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jenta mi på 6 kan ikke sykle, kun med støttehjul såvidt.. Ganske pysete og null interesse, prøver å oppfordre henne, men helt umulig. Det går i sparkesykkel foreløpig.. Anonymkode: a9606...b26 Og hun skal vel ganske straks ha sånn sykkeldag på skolen? Det har alle som går på barneskolen. Du burde virkelig få hun til å komme seg på sykkelen, det er nok lite morsomt å stå foran hele skolen med støttehjul når alle andre sykler med to hjul. Her må du som forelder motivere, og hvis det gjelder å ta bort IPad/skjerm fordi alt annet er u-interessant , ja da gjør man det! Anonymkode: 3900e...b9f 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #8 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og hun skal vel ganske straks ha sånn sykkeldag på skolen? Det har alle som går på barneskolen. Du burde virkelig få hun til å komme seg på sykkelen, det er nok lite morsomt å stå foran hele skolen med støttehjul når alle andre sykler med to hjul. Her må du som forelder motivere, og hvis det gjelder å ta bort IPad/skjerm fordi alt annet er u-interessant , ja da gjør man det! Anonymkode: 3900e...b9f Nei, det er ikke sykkelturer i første klasse. På skolene i vår kommune har faktisk ikke barn lov til å sykle TIL skolen en gang i første klasse, på grunn av trafikksikkerhet. Sykkelturer i skoletiden er vanlig når de blir eldre. Ikke meg du siterer, synes bare du høres vanvittig uvitende ut og dømmende da det kan være svært hemmende og vanskelig for enkelte barn å komme seg over frykten og presset de føler over sykling. Anonymkode: 998fe...223 5 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #9 Skrevet 5. juni 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Og hun skal vel ganske straks ha sånn sykkeldag på skolen? Det har alle som går på barneskolen. Du burde virkelig få hun til å komme seg på sykkelen, det er nok lite morsomt å stå foran hele skolen med støttehjul når alle andre sykler med to hjul. Her må du som forelder motivere, og hvis det gjelder å ta bort IPad/skjerm fordi alt annet er u-interessant , ja da gjør man det! Anonymkode: 3900e...b9f Så langt bryr hun seg lite om det å være eneste i gata med støttehjul, er ikke typen til det desverre😅 Og ipad har vi ikke. Men "maser" og motiverer så godt jeg kan☺️ Tenkte å ta av støttehjulene og kjøpe en sånn "løpestang" og se hvordan det går. Anonymkode: a9606...b26
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #10 Skrevet 6. juni 2022 Her lærte mange barna som er 8 og 9 nettopp å sykle. Gjelder alle i klassen til eldste. Bare sett fra deg sykkelen og ikke snakk noe mer om det. Han finner fort ut at det er kjipt å løpe etter vennene sine. Anonymkode: 4afc3...70f 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #11 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Og hun skal vel ganske straks ha sånn sykkeldag på skolen? Det har alle som går på barneskolen. Du burde virkelig få hun til å komme seg på sykkelen, det er nok lite morsomt å stå foran hele skolen med støttehjul når alle andre sykler med to hjul. Her må du som forelder motivere, og hvis det gjelder å ta bort IPad/skjerm fordi alt annet er u-interessant , ja da gjør man det! Anonymkode: 3900e...b9f Sykkeldag på skolen er i 4. klasse her vi bor. Noen barn er litt engstelige for å sykle, redde for å falle og slikt. Bare gi ungen tid, det kommer etterhvert. Motiver, men ikke push. Anonymkode: ca65f...0d8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #12 Skrevet 6. juni 2022 Datter her fyller 10 i desember og først denne våren har hun frivillig syklet avgårde til venner og skolen. Vi kjøpte ny sykkel til henne og storesøster i fjor sommer, men den stod urørt i garasjen i hele fjor. Vi prøvde å oppfordre til å sykle, sykle sammen med henne mm, men ikke aktuelt. Så lot vi det bare være og plutselig i år var helt supert å sykle. Nå sykler hun og venner inn til nærmeste sentrum som er 5 km unna. De tok sykkellappen sist uke og skal på langtur denne uka så god timing! 😊 Anonymkode: 58a5d...721 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #13 Skrevet 6. juni 2022 Jeg ville oppmuntret han til å prøve igjen. Både fordi det skumle skal forsvinne, men også fordi det er viktig å lære de at ikke alt som føles skummelt, faktisk er skummelt. Mye av barndommen handler jo om å pushe egen grenser for å lære. De må jo lære å gå, sykle, svømme, lese, overnatte hos en venn osv osv. Opplevelser av å mestre det gir også mestringsfølelse og selvtillit. Så for å oppsummere: Ja, jeg ville prøvd å oppmuntre han videre. Jeg ville sagt at jeg f.eks kunne løpe ved siden av i starten. Vil han ikke selv etter dere har prøvd en stund, ville jeg ventet en stund før jeg hadde prøvd igjen. Anonymkode: bec26...0f9 1
chi Skrevet 6. juni 2022 #14 Skrevet 6. juni 2022 Jenta vår var over 8 år før hun knekte koden på sykkel. Vi har oppover årene kjøpt inn flere sykler som skulle passe alder og høyde, men det ble bare stress og gråt etter 5 minutter. Tik slutt fikk vi tak i en balansesykkel, som hun mestret, og nå sykler hun på vanlig sykkel. Det er ikke favoritt sysselen, men kommer seg iallefall bortover 😊
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #15 Skrevet 6. juni 2022 Om det er fordi han er redd for å tippe igjen, så må dere jo hjelpe ham å komme over det. Den redselen som hindrer ham er noe annet enn å ikke ha lyst eller interesse av å sykle. Hva med å sette på støttehjul i en periode? Så han får tryggheten på sykkelen tilbake. Og her vi bor ville nok et barn som ikke syklet i 6-7 års alderen raskt blitt litt utenfor. Spesielt guttene var det sykling det gikk i. De andre får jo stadig mer øvelse og frihet til å dra rundt i nærområdet. Anonymkode: 8fb04...f5f 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #16 Skrevet 6. juni 2022 Vi lot yngste sykle masse rundt på et gammelt kunstgress for at han ikke skulle bli redd for å falle. Yngste syklet før han var 4. Vi tror på å pushe barn forbi komfortsonen, og ikke la alt mulig irrasjonell frykt styre hverdagen. Forberedelser, godsnakking og trygge rammer kan hjelpe. Mye dialog om hvor bra det gikk etterpå for å ta med seg litt lærdom. Anonymkode: 025d4...c75
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #17 Skrevet 6. juni 2022 MÅ man sykle liksom? Jeg er 35 år og livredd for å sykle. Så da gjør jeg ikke det. Hvorfor MÅ unger presses og motiveres til å sykle dersom de er redde? Det ER jo faktisk farlig å sykle. Det kan være livstruende dersom man er riktig uheldig, fall og påkjørsler.. nei la han slippe. Anonymkode: cfbe1...3a0 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #18 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 5.6.2022 den 18.23): Jenta mi på 6 kan ikke sykle, kun med støttehjul såvidt.. Ganske pysete og null interesse, prøver å oppfordre henne, men helt umulig. Det går i sparkesykkel foreløpig.. Anonymkode: a9606...b26 Min er helt lik! Anonymkode: 2311b...0ee
BMF Skrevet 6. juni 2022 #19 Skrevet 6. juni 2022 8-9-åringer som nettopp har lært seg å sykle. Det høres jo helt sinnsykt ut. Det bør de kunne som 4-åringer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå