Gå til innhold

Konfliktsky og lånte bort penger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi søsknene skulle spleise på gravstein.

Det ble 4000 kroner pr hode.

Den ene av søsknene mine har dårlig råd så jeg la ut for h*n. Jeg sa det ikke var noe stress og at h*n kan betale tilbake når det passet.

Det har gått 1 år nå.... Det plager meg at det irriterer meg. Personen sliter økonomisk og jeg selv har ok med penger så det er mer prinsippet det går på. Jeg har lagt ut før for søskene mine og ikke fått igjen av en annen av dem.. 

Dette er greie folk og det er ikke noe drama imellom oss. Men jeg føler meg så smålig som plager meg selv med at jeg ikke får pengene tilbake. Og så er jeg enormt konfliktsky. Dårlig kombinasjon.

Jeg har ikke noe voldsom årslønn men sitter nok litt bedre i det enn dem andre så føler det er feil av meg å kreve tilbake penger. Samtidig kan det ikke være sånn at jeg er den som må betale for de andre hele tiden.. Jeg sparer jo selv for å ha til uforutsette utgifter.

Tips?

Anonymkode: 13b42...a6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vel bare å spørre om dere kan bli enig om en betalingsplan? Blir ikke nødvendigvis noen konflikt av det.

Anonymkode: 6c56f...649

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er vel bare å spørre om dere kan bli enig om en betalingsplan? Blir ikke nødvendigvis noen konflikt av det.

Er det innenfor? Eller bør jeg bare la det hele gå siden det ikke er blitt nevnt med ett ord på 1 år og jeg vet at denne personen sliter økonomisk?

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke sikkert det blir noe konflikt .en jeg er livredd for at personen skal bli irritert på meg og tenke at jeg sitter der på min høye hest og krever penger. Haaaaater å overtenke alt!!

AnonymBruker
Skrevet

Når man låner penger til nære venner eller familie, er det lurt å betrakte det som en gave. Og aldri lån bort mer penger enn du har råd til å tape. 

Anonymkode: 59d69...daf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Var det ikke penger i dødsboet til den som døde siden dere spleisa på gravstøtte?

Anonymkode: 96629...362

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det innenfor? Eller bør jeg bare la det hele gå siden det ikke er blitt nevnt med ett ord på 1 år og jeg vet at denne personen sliter økonomisk?

Javisst, er det. Er jo bare si at du kom på det, og høre om vedkommende har mulighet til å begynne å tilbakebetale. Det er jo ikke sagt at vedkommende kan betale store summen hver måned, men litt. Dere blir nok enige, om du er åpen for evt forslag  til betaling.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Var det ikke penger i dødsboet til den som døde siden dere spleisa på gravstøtte?

Anonymkode: 96629...362

Ikke at det har noe med trådens tema å gjøre men nei. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Javisst, er det. Er jo bare si at du kom på det, og høre om vedkommende har mulighet til å begynne å tilbakebetale. Det er jo ikke sagt at vedkommende kan betale store summen hver måned, men litt. Dere blir nok enige, om du er åpen for evt forslag  til betaling.

Er åpen for det 😊 Skal manne meg opp 🤞

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg syns det var fint, og det er sikkert vanskelig for ditt søsken å hele tiden gå å vite at dette henger i luften. Enklere med åpen dialog 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er ikke sikkert det blir noe konflikt .en jeg er livredd for at personen skal bli irritert på meg og tenke at jeg sitter der på min høye hest og krever penger. Haaaaater å overtenke alt!!

Men er du irritert på vedkommende nå? I så fall tenker jeg at det er viktig at du tar tak i det nå, istedenfor når det faktisk renner over for deg. Da er det lett for at samtalen blir så usaklig at det blir en konflikt ut av det.

Tipset om betalingsplan var bra.

Anonymkode: 56f22...24f

AnonymBruker
Skrevet

NAV yter behovsprøvd gravferdsstønad. Hadde vært smartere å søke der enn å «låne» bort penger til insolvente slektninger. Tror du må avskrive dette lånet og lære av det.

Anonymkode: 4d68d...376

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du bør se serien om de fire søstrene på NRK. De alle har klart seg bra fordi de hjelper hverandre, du er det klassiske eksemplet på kulturen vi har her i Norge. At en skal sitte igjen med masse penger, mens de andre søsknene skal klare seg selv. I stedet for at alle hjelper alle og så sitter alle bra igjen.

den gravsteinen, tenk om ditt søsken hadde betalt. Tenk om hen måtte tatt gjeld, ikke kunne betalt denne, så hadde gjelden vokst seg større og større. Er jo ikke en utgift hen kan fraskrive seg, så det er faktisk en reell sjanse for at vedkommende hadde vært dårligere stilt i dag hadde det ikke vært for at du hjalp hen. 

Hvilket scenario hadde du levd best med?

Anonymkode: 5a6b0...6a0

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Dette får jo bli opp til enhver å "vurdere", men om søsknene mine sleit økonomisk, og det var snakk om noen tusenlapper for gravsteinen til en av foreldrene våre - så hadde jeg bare latt være...  Jeg skjønner "prinsippsaker", men om du ikke "sliter" selv - så går det an å overse prinsipper også :vetikke: Denne broren eller søsteren sin er vel verdt 4k uansett hvordan du vrir eller vender på det, vel ? 

Endret av Beeblebrox
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går det evt an at søskenet hjelper deg med noe, som maling eller lignende?

Anonymkode: a2704...01a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

NAV yter behovsprøvd gravferdsstønad. Hadde vært smartere å søke der enn å «låne» bort penger til insolvente slektninger. Tror du må avskrive dette lånet og lære av det.

Anonymkode: 4d68d...376

De dekket utgifter til begravelsen. Var begravelsesbyrået som søkte for oss.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg selv lånte 10.000 til min bror for noen år siden, han trengte penger til bilkjøp. Han skulle få en forsikringsutbetaling så det var bare for noen få uker.

Jeg har aldri fått pengene tilbake. Jeg er ikke konfliktsky og tok det opp flere ganger, hver gang ble det unnskyldinger og ble lovd at han betaler straks. Til slutt gadd jeg rett og slett ikke mer, jeg har avskrevet pengene som tap og jeg legger det bak meg, ellers vil jeg ikke kunne ha et forhold til min bror. En ting er derimot helt klart, han kan aldri mer få penger fra meg.

Med mindre du virkelig er avhengig av de 4.000 kroner ville jeg latt det gå. Ikke verdt et ødelagt søskenforhold og det var tross alt ikke penger til ditt  søsken direkte men til deres far.

Anonymkode: 9efd9...318

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men er du irritert på vedkommende nå? I så fall tenker jeg at det er viktig at du tar tak i det nå, istedenfor når det faktisk renner over for deg. Da er det lett for at samtalen blir så usaklig at det blir en konflikt ut av det.

Tipset om betalingsplan var bra.

Anonymkode: 56f22...24f

Jeg tror det som irriterer meg er at denne personen ser ut til å ha glemt det hele.

Hadde personen i det minste tatt initiativ til å lage en betalingsplan eller sagt at beklager det er litt stramt enda men jeg husker at jeg skylder deg penger så hadde jeg lettere kunne sett imellom fingrene. Jeg vet også at jeg er en veldig prinsippfast og firkantet person og skulle ønske jeg kunne la ting gå lettere og ikke la de plage meg. 

For nå er ikke det nevnt med ett eneste ord.

Personen har også (slik jeg ser det) tatt noen økonomiske beslutninger som ikke har vært så heldige og har ført til at det nå er ganske stramt økonomisk over lengre tid. Vi har ganske lik årslønn så forutsetningene vår er egentlig ganske lik.

Uansett.

Etter å ha lest svarene i denne tråden så tror jeg at jeg lander på å prøve å glemme det. Anse pengene som tapt/at det var en gave. 

Jeg er egentlig en ganske raus person.  Men når det kommer til avtaler og sånn så blir jeg veldig prinsippfast. Og det gjelder for min del også. Om noen legger ut for meg så gjør jeg opp med en gang og forsikrer den andre parten om at jeg skal ordne opp etter meg. Om det gjelder penger eller andre avtaler.

Takk for innspill!

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...