Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går en del tur fra Bergen sentrum og opp på fjellet.

Jeg går som oftest litt kjapt, og møter mange folk som går opp og ned veiene. 

Ofte møter jeg på par eller familier som dekker hele turveien, og når jeg kommer mot de så forstår de ikke at de skal gå litt mer inn mot midten for å gi plass.

I dag møtte jeg et par i 70 årene med staver som kom i full fart nedover, og jeg gikk helt ut mot venstre side der det er gjerde og tenkte at damen som var nærmest meg kanskje ga meg litt plass, men neida hun viket ikke en cm.

Idet hun passerte meg måtte jeg legge meg sidelengs inn mot gjerdet og lene meg bakover, for at vi ikke skulle støte sammen.

Idet de passerte meg sa jeg høyt lettere irritert, at det er fullt mulig å tenke på andre enn seg selv når man går tur, men jeg fikk ikke noe svar tilbake.

Litt lenger opp i løypen måtte jeg ned i grøften et par ganger, fordi gjenger med folk dekket hele veien, og tenkte ikke på at det kom folk i motgående retning.

Da jeg kom ned igjen og gikk bortover Fjellveien var det mange barnefamilier med barnevogner på veien, og en mor skulle lære barna sine å løpe og hun hadde tre små fra ca 2 til 6 år, som løp frem og tilbake slik at jeg hele tiden måtte flytte meg når jeg gikk. 

Plutselig løp det en liten tass på to-tre år rett foran meg, og han snublet i beina mine og falt og begynte å gråte.

Da sa jeg til moren at det var fint at hun lærte barna sine å løpe, men måtte også lære de at de ikke skal løpe og vingle over hele veien, og tenke på at det går andre folk der også, og hun beklaget og var faktisk enig.

Har bodd mye på bygda de siste årene og der er det bedre turgåer kultur.

Folk går til siden når du passerer, passer på at barna ikke løper i beina dine og så sier de "hei" når du møter de, selv om de er fremmede.

Anonymkode: 3f0fb...efc

• Liker 21
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bergen er litt større enn bygda og kulturen i byer er annerledes enn i bygda således også på tur og en trenger ikke være Bergenser engang for å skjønne at Fjellveien på en søndag i pinsen med dette været vil det være ekstremt mange folk som ikke er inntresert i å gå "lang lang rekke". En bør såklart alltid prøve å ta hensyn til hverandre men Fjellveien, Fløyen og dette området da ber du egentlig om å irritere deg grønn viss du mener alle i løpet av dagen skal gå på rekke og rad. 

Anonymkode: d8d8c...6cb

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Virker som om du har det best på bygda.

Går selv på Fløien jevnlig. Og slik er det. Har aldri reflektert et sekund over det - det er jo mange mennesker ute, særlig en søndag. Om jeg da er ute etter en skikkelig treningstur velger jeg selvfølgelig stiene, fremfor familieløypene. 

Og om alle skulle sagt "hei" hadde jeg klikket i vinkel, kjenner jeg 😅

Anonymkode: 73dda...22e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bergen er litt større enn bygda og kulturen i byer er annerledes enn i bygda således også på tur og en trenger ikke være Bergenser engang for å skjønne at Fjellveien på en søndag i pinsen med dette været vil det være ekstremt mange folk som ikke er inntresert i å gå "lang lang rekke". En bør såklart alltid prøve å ta hensyn til hverandre men Fjellveien, Fløyen og dette området da ber du egentlig om å irritere deg grønn viss du mener alle i løpet av dagen skal gå på rekke og rad. 

Dette er noe jeg opplever uansett om det er pinse eller ei.

Jeg mener jo ikke at folk skal gå på rekke, men man må ta hensyn til at det kommer folk mot deg.

Hvorfor skal to eller tre personer dekke hele veien?

Det går an å vike litt til siden når man møter folk og det har jeg gjort hele livet mitt og det går automatisk hos meg.

Jeg merket under Corona at det var ekstra mange idioter ute å gikk som ikke er vant til å gå tur, for da gikk det ofte familier hånd-i-hånd og dekket en vei som er 3-4 m bred.

Hvis folk ikke skjønner at de skal gi litt plass til andre turgåere, så er de blåst i hodet.

Ts

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har helt forskjellig opplevelse fra mine hyppige turer i byfjellene. Har aldri opplevd at de som går ned ikke viker for de som går oppover. Barnevogner er unntaket, men jeg forstår at en vogn tar den plassen den tar og at de ikke kan kjøre den ut i grøfta.

Anonymkode: 58d11...587

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Støtter dette. Tenkte akkurat det samme i dag,  turvei langs en av elvene i Oslo. Par som går sammen, er midt i veien. Istedenfor kunne de holdt seg til ene siden.

Det handler om å ta hensyn til hverandre og gi plass til andre. Ikke bare tenke på seg selv.

Anonymkode: 4e689...4e2

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ofte møter jeg på par eller familier som dekker hele turveien, og når jeg kommer mot de så forstår de ikke at de skal gå litt mer inn mot midten for å gi plass.

I dag møtte jeg et par i 70 årene med staver som kom i full fart nedover, og jeg gikk helt ut mot venstre side der det er gjerde og tenkte at damen som var nærmest meg kanskje ga meg litt plass, men neida hun viket ikke en cm.

Idet hun passerte meg måtte jeg legge meg sidelengs inn mot gjerdet og lene meg bakover, for at vi ikke skulle støte sammen.

Idet de passerte meg sa jeg høyt lettere irritert, at det er fullt mulig å tenke på andre enn seg selv når man går tur, men jeg fikk ikke noe svar tilbake.

Litt lenger opp i løypen måtte jeg ned i grøften et par ganger, fordi gjenger med folk dekket hele veien, og tenkte ikke på at det kom folk i motgående retning.

Da jeg kom ned igjen og gikk bortover Fjellveien var det mange barnefamilier med barnevogner på veien, og en mor skulle lære barna sine å løpe og hun hadde tre små fra ca 2 til 6 år, som løp frem og tilbake slik at jeg hele tiden måtte flytte meg når jeg gikk. 

Plutselig løp det en liten tass på to-tre år rett foran meg, og han snublet i beina mine og falt og begynte å gråte.

Da sa jeg til moren at det var fint at hun lærte barna sine å løpe, men måtte også lære de at de ikke skal løpe og vingle over hele veien, og tenke på at det går andre folk der også, og hun beklaget og var faktisk enig.

Folk går til siden når du passerer, passer på at barna ikke løper i beina dine og så sier de "hei" når du møter de, selv om de er fremmede.

Nordmenn i et nøtteskall, meg meg meg. Slik er det i trafikken også. Mange tror de eier vegen. 

Anonymkode: a0e87...2f2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

En kompis av meg gikk opp Skredderdalen i Bergen i dag, og han fortalte meg faktisk det samme som jeg skriver her.

Der er det selvfølgelig ikke så mange folk som på veien opp mot Fløyen, men han fortalte om folk som gikk med barn og store ryggsekker, som tok stor plass og ikke gikk til siden når han prøvde å gå forbi. To ganger holdt han på å tryne i steinur fordi folk ikke tok hensyn til andre.

Ts

• Liker 4
Skrevet

Er helt enig med deg,føler omtrent på dette daglig og det er så irriterende at folk ikke kan ta litt hensyn. Flere ganger jeg har kommet løpende og det gjerne går fem i bredden og jeg da stopper opp og løpe og går mellom de og de da blir sur på meg fordi jeg må presse meg forbi 🤬

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg. Det samme legger jeg merke til i Oslo. Ikke bare i naturen, men også på gata, langs Akerselva, osv. 

Synes det er verst de som kommer i grupper på 2 eller flere med barnevogn som dekker hele veien. Greit nok at barnevogn tar plass, men når man ser at noen kommer i mot seg så kan den ene trekke litt bakover slik at det blir bedre plass til å passere. Men det er akkurat som om de går med skylapper og ikke er oppmerksom på omgivelsene rundt seg. Fryktelig irriterende. 

Anonymkode: 1276c...8d3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er noe jeg opplever uansett om det er pinse eller ei.

Jeg mener jo ikke at folk skal gå på rekke, men man må ta hensyn til at det kommer folk mot deg.

Hvorfor skal to eller tre personer dekke hele veien?

Det går an å vike litt til siden når man møter folk og det har jeg gjort hele livet mitt og det går automatisk hos meg.

Jeg merket under Corona at det var ekstra mange idioter ute å gikk som ikke er vant til å gå tur, for da gikk det ofte familier hånd-i-hånd og dekket en vei som er 3-4 m bred.

Hvis folk ikke skjønner at de skal gi litt plass til andre turgåere, så er de blåst i hodet.

Ts

Vil tro stemningen eller for å si det jeg vet i og med at jeg har også trasket nok ganger her til å vite at når det er søndag i finvær så går jeg ikke Fjellveien viss jeg vil unngår barnevogner, barnefamilier og unger som løper litt her og der. Og det er det helt greit at de gjør synes jeg ennda jeg ikke er fan av barnevognsmafiaen til vanlig. Og det er også stor forskjell på en mandag og en søndag. Noen ting er allmenkunskap i Bergen: en går ikke ned stoltzen (uten å takle sinte blikk) og en holder seg litt unna Fløyen på en søndag når alle barnefamiliene trasker der. Da finner en seg fint andre stier og løyper utenfor altfarvei hvor en treffer noen få og en passerer fint på den måten du ønsker i HI. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever det av og til i byfjellene. Noe som funker fjell er å rope: "HOPPSANN, HOPPSANN, NÅ MÅ DERE VIKE FOR MOTGÅENDE TRAFIKK!!!" Da skal du se at de gir plass. Av og til hiver de seg helt ut i grøften 🙂 Det gjelder å forfekte sine rettigheter.

Anonymkode: b05d7...e49

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg forstår deg, men du kan nesten ikke sammenligne turstier på bygda med Fjellveien i Bergen, og spesielt ikke en søndag formiddag med godvær. Da er gangveien alltid okkupert av saktegåere og barnefamilier med vogn og det hele, og det synes jeg er greit, for der er det fremkommelig for disse gruppene. Hvis man vil gå en skikkelig treningstur er det mye bedre å gå på et av de andre fjellene, der er også turkulturen mer "normal."

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Hva tenker to turgåere når det kommer en person imot, og veien er så smal at det ikke er mulig å passere uten at en av de to går litt mer inn mot midten av veien?

Går folk i sin egen boble eller gir de blaffen?

Jeg forstår ikke at de ikke legger merke til hvor stor plass de tar, og at de ikke ser at motgående folk må ned i grøften eller henge over gjerdet for å kunne passere.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts her.

Hva tenker to turgåere når det kommer en person imot, og veien er så smal at det ikke er mulig å passere uten at en av de to går litt mer inn mot midten av veien?

Går folk i sin egen boble eller gir de blaffen?

Jeg forstår ikke at de ikke legger merke til hvor stor plass de tar, og at de ikke ser at motgående folk må ned i grøften eller henge over gjerdet for å kunne passere.

Du mener vel ut til siden bak den andre? Det er normal folkeskikk.

Anonymkode: 58d11...587

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er en barnefamilie og møter mer som deg som tror de eier veiene og løper i oss omtrent! Vi går ut til siden eller snor oss forbi.  Eller de som llker å gå helt oppi deg og puste og pese og spytte på bakken istedenfor å gå forbi. Når det er fint vær ute er det mange ute på tur. Går sent så slipper du så mange folk da vel? Alle må ta hensyn til alle. Men det vil alltid være noen som driter i alle andre enn selv selv!

Anonymkode: 771a8...97b

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi er en barnefamilie og møter mer som deg som tror de eier veiene og løper i oss omtrent! Vi går ut til siden eller snor oss forbi.  Eller de som llker å gå helt oppi deg og puste og pese og spytte på bakken istedenfor å gå forbi. Når det er fint vær ute er det mange ute på tur. Går sent så slipper du så mange folk da vel? Alle må ta hensyn til alle. Men det vil alltid være noen som driter i alle andre enn selv selv!

Anonymkode: 

Mener du at alle skal daffe i sitt eget tempo og ikke slippe folk forbi?

Jeg gir plass til alle som vil forbi og tar hensyn, og puster og peser ingen i tryne. 🙂

Ts

• Liker 7
Gjest Mysticgirl
Skrevet (endret)

Typisk søringer det der, ikke opplevd det på vestlandet da.. Her nord viker vi for folk på turveiene. Noe annet var det da jeg skulle gå turer sørpå. Nesten uansett hvor vi gikk, var folk opptatte av seg selv og tok hele veien. Jeg ble møtt med rare blikk om jeg hilste og smilte 😂

Her jeg bor er det vanlig høflighet å vike for andre og si "hei" når man passerer, eller "god morgen" når det er tidlig på morgenen :) 

Endret av Mysticgirl
AnonymBruker
Skrevet

For det første, du skal gå til høyre når du skal vike en vei og de som kommer mot en annen vei. Jeg går for øvrig mye på tur på Fløyen, Fjellveien, Rundemannen, Tarlebø ect da det er nærområdet mitt. Med unntak av noen sånne barnevogntreff som tar hele veien i bredde og tre barnevogners lengde, så er det sjelden noe problem. De veiene er jo gjerne der bergensere lærer ungene å sykle, lar småttisene stabbe rundt uten fare for å bli truffet av biler, eldre har mulighet for å ha med rullator eller krykker, og folk som ikke går så mange andre steder går der for tur. Veien er til for å deles, og et enkelt "unnskyld kan jeg få slippe fordi" hvis noen ikke merker at du kommer bak dem fungerer helt fint. De fleste dager i uken er det ikke så voldsomt overbefolket der heller, det er hovedsaklig søndager/fridager med fint vær det er folksomt, resten av uken kan du får disse veiene ganske for deg selv. Et tips hvis du vil slippe unna trafikken i Fløysvingene er jo å gå via Søre Kamvei ved Skansemyren. Der er som regel mindre folk, og når det er mørkt ute er den veien lyssatt. 

Som en digresjon, det jeg syns er irriterende er de som går med hund i langt bånd eller langline, og lar hunden svinse over hele veibanen så man går på trynet hvis man ikke ser båndet eller få en bikkje etter seg ved passering. 

Anonymkode: 09fcd...68a

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det pleier å være slik. Er det flere i følget så går de side om side og ingen viker. Det skal alle andre gjøre. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...