Gå til innhold

Hvorfor er så mange bitre på folk som har det bedre enn dem selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På folk som «gifter seg oppover», og gamle folk som synes de unge tjener for mye penger for lite arbeid osv. Kan de ikke bare drite i og passe på seg selv?

Anonymkode: acf84...4b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De som blir så sure fordi noen gidder å bruke penger på fastpass for eksempel? 

Skulle likt å visst det selv. 

Anonymkode: 520b6...82c

AnonymBruker
Skrevet

Fordi livet er så urettferdig, og det er vanskelig å godta. 

Anonymkode: 23792...c59

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke, men har en følelse av at vi som istedenfor å misunne andre gleder seg på andres vegne er jevnt over mer tilfreds og lykkelig enn dem som misunner andre. 

Å ønske andre godt gjør deg selv godt, tror jeg. Da blir det gode følelser når noen forteller noe fint i deres liv, istedenfor vonde følelser. Sier seg nærmest selv at det er bedre for egen lykke. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi livet er så urettferdig, og det er vanskelig å godta. 

Men slik er det jo bare. Livet er grunnleggende ulikt for mennesker. Vi blir født i familier med ulike ressurser, får ulike ressurser og utseende, livet utarter seg ulikt av muligheter og tilfeldigheter, og på bakgrunn av vårt utgangspunktet. 

Å ikke klare å godta at livet er urettferdig blir som å ikke godta at natt følger dag, eller at det blåser/regner/er sol. 

Det er bare slik. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Trolltunge said:

Men slik er det jo bare. Livet er grunnleggende ulikt for mennesker. Vi blir født i familier med ulike ressurser, får ulike ressurser og utseende, livet utarter seg ulikt av muligheter og tilfeldigheter, og på bakgrunn av vårt utgangspunktet. 

Å ikke klare å godta at livet er urettferdig blir som å ikke godta at natt følger dag, eller at det blåser/regner/er sol. 

Det er bare slik. 

Ja, det er sånn. Men det kan være vanskelig å godta. Det er da folk som raser mot været også, ikke alt er like lett å godta. Det er da ikke så rart. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, det er sånn. Men det kan være vanskelig å godta. Det er da folk som raser mot været også, ikke alt er like lett å godta. Det er da ikke så rart. 

Ja, men dette har med innstilling og kanskje personlighet å gjøre... skjønt jeg tror på at man kan jobbe med både sin innstilling og sin personlighet. At vi faktisk alle må gjøre der jevnlig i livet, for eksempel for å tilpasse oss venner eller partner. Så mulig er det, om viljen er der, og det bør den være for å selv takle livet bedre, og bli mer tilfreds. For å ikke godta slikt går mest utover en selv. 

Jeg blir for eksempel litt deppa hver gang det blir høst. Jeg er et sommermenneske, og blir veldig værpåvirket. Det er ingenting jeg kan gjøre med at det blir høst, så da planlegger jeg alltid noe koselig i slutten av september begynnelsen av oktober, for å takle at det blir høst. Uunngåelig. Det er det ingenting jeg kan gjøre noe med, men jeg kan gjøre noe med å takle det bedre. Det kan alle, i forhold til hva de ikke kan gjøre noe med. Om viljen til det er der. 

Noen virker å finne en slags lykke og trygghet i å furte og klage også, for eksempel på at livet er urettferdig. Det valget forstår jeg ikke. Greit nok at det å kverne på urettferdig kan gi et slags fripass angående å ta tak i eget liv og egne utfordringer, men det går bare utover deg selv. Andre kan velge bort din negativitet, og deg, og det går ytterligere utover deg selv. 

Endret av Trolltunge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...