Gå til innhold

Dere som mener transkvinner er kvinner. HVA er en kvinne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje vi allerede har det? Er det noen som har tatt seg bryet med å sjekke med kattene hvordan de føler? 

Anonymkode: d625c...f90

katter er ikke selv-bevisste i like stor grad som mennesker. De gjenkjenner ikke seg selv i speilet f.eks. Dermed har de nok ikke noen kjønnsidentitet eller følelser rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

stemmer, "transkvinner" er kvinner derfor blir det feil å kalle de noe annet.

Anonymkode: 57578...02a

Nei, en transkvinne er en transkvinne, nettopp fordi hun ikke er født som kvinne, derfor blir det feil å kalle de noe annet. 

Anonymkode: 8e6e7...769

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ltfutt said:

katter er ikke selv-bevisste i like stor grad som mennesker. De gjenkjenner ikke seg selv i speilet f.eks. Dermed har de nok ikke noen kjønnsidentitet eller følelser rundt dette.

Når de har lært hvordan et speil fungerer så gjør de det. De fleste katter ser derimot aldri et speil fordi de er nede på gulvet.

Og dyr er også homofile så de har definitivt kjønnsidentitet. Ikke en innbilt en basert på følelser men en de faktisk er født med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (9 minutter siden):

Når de har lært hvordan et speil fungerer så gjør de det. De fleste katter ser derimot aldri et speil fordi de er nede på gulvet.

Og dyr er også homofile så de har definitivt kjønnsidentitet. Ikke en innbilt en basert på følelser men en de faktisk er født med.

kan jo være noen av de er trans også da, hva veit vi? Mennesker har vært trans siden før vi fikk speil og moderne medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det å "føle hvordan det er å være kvinne" er jo helt ulikt fra kvinne til kvinne, uansett om de er 100%biologisk. Det kommer an på deres arv, miljø, kultur, kropp, tanker, psyke osv. Så å virkelig føle hvordan det er å være kvinne, det er for abstrakt til å kunne være et krav. 

Anonymkode: 0f60c...5df

Nettopp.

Jeg er født kvinne. Hvis jeg skal beskrive hvordan det føles å være kvinne vil beskrivelsene være ting som har sammenheng med det fysiske. Menstruasjonssmerter, pms, fødsel, frykt for å gå alene om natta på byen osv. 

Når transkvinner sier de føler seg som kvinner, og denne følelsen er hva som gjør deg til kvinne, da burde jo denne følelsen være universiell for alle som mener de er kvinner.

Men jeg aner ikke hvilken følelse de sikter til. Utenom slike ting nevnt over, så aner jeg ikke hvordan det føles å være kvinne, selv om jeg er en. Eller går det an å være kvinne i det hele tatt om en ikke føler seg som det? 

Jeg synes denne debatten er veldig forvirrende. 

Anonymkode: 6100a...3aa

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nettopp.

Jeg er født kvinne. Hvis jeg skal beskrive hvordan det føles å være kvinne vil beskrivelsene være ting som har sammenheng med det fysiske. Menstruasjonssmerter, pms, fødsel, frykt for å gå alene om natta på byen osv. 

Når transkvinner sier de føler seg som kvinner, og denne følelsen er hva som gjør deg til kvinne, da burde jo denne følelsen være universiell for alle som mener de er kvinner.

Men jeg aner ikke hvilken følelse de sikter til. Utenom slike ting nevnt over, så aner jeg ikke hvordan det føles å være kvinne, selv om jeg er en. Eller går det an å være kvinne i det hele tatt om en ikke føler seg som det? 

Det er nok bare du som ikke har selvinnsikt hvis du ikke vet hvordan det er å føle seg som en kvinne...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tror dette fenomenet mer handler om vrangforestillinger, og at det ligger inn under psykiatri. Litt som at noen pasienter tror de er Jesus eller Napoleon.

Anonymkode: 1ea0e...34f

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nok bare du som ikke har selvinnsikt hvis du ikke vet hvordan det er å føle seg som en kvinne...

Istedenfor å komme med anklagelser, så forklar heller hvordan jeg føler meg som kvinne :) Virker jo som om du er rene eksperten på feltet.

Eller klarer du ikke å hoste opp noe?

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Biologisk sett så er det ganske åpenbart hva som gjør en til en kvinne. En kvinne har bl.a. kvinnelige kjønnsorgan fra fødsel av, mens en mann har mannlige kjønnsorgan fra fødsel av.

Men jeg tenker det er viktig at de som føler de er født i feil kropp blir respektert, og så lenge de selv legger ned innsatsen ved å "bli" et annet kjønn, er det ikke noe problem for meg å kalle de for det kjønnet de ønsker. (Unntaket for min del er de som bytter annenhver uke fordi de ikke klarer å bestemme seg. Da har de lagt ned alt for mye mening i kjønnet sitt, og må heller lære seg å ha et mer avslappet forhold til sitt eget kjønn/pronomen)

Jeg heller et problem med at man skal på død og liv spørre den man snakker med hva slags pronomen de foretrekker (han, hun, hen, de osv.), og hvis det blir feil så skal det liksom gjøres ei stor greie ut av det... Jeg liker heller ikke de som skal viske ut alt vi har av kjønn i samfunnet, fordi en liten gruppe (ja, en veldig liten gruppe) blir "fornærmet" av det. Hvis man ikke passer inn i samfunnets normer vil man skille seg ut, og da vil det forekomme misforståelser, og man må faktisk selv lære seg å takle det.

Vi er ikke like, og vi har ikke  de samme forutsetningene i livet. F.eks. har jeg problemer med synet mitt, men det gjør ikke at jeg klikker på de rundt meg som har perfekt syn. Det er jeg som skiller meg ut, og da er det jeg som må lære meg å takle det.

Anonymkode: fcb00...16d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nettopp.

Jeg lurer også veldig på hvordan det å «føle seg som kvinne» foregår. Jeg er født kvinne, vokst opp som kvinne, lever som kvinne. Har aldri noensinne lurt på om det var riktig eller kontemplert over hvordan det «føles», jeg har bare forholdt meg til fakta. Har aldri vært usikker på om det stemmer, eller følt at det har vært noe alternativ. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

stemmer, "transkvinner" er kvinner derfor blir det feil å kalle de noe annet.

Transkvinner er transkvinner. Kvinner er kvinner.

Anonymkode: c1e0c...b35

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucius
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er jo litt artig og iom vi alltid har trodd at menn ikke kan forstå kvinner. Men nå kan de det fult ut. De kan tom bli som oss, gjøre som oss. 

Anonymkode: 71a09...ed7

Det gjør de ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nettopp.

Følelser er noe man ikke alltid kan sette ord på.

Men tenkt deg at noen sa «du er mann». Du vet at de tar feil, for du vet at du er kvinne. Du vet det innerst inne, uten at du kan sette fingeren på hvorfor. Mens hele samfunnet rundt deg sier at du er gal for du er jo mann.

Jeg er en kvinne. Joda jeg har menstrasjon, kvinnelige kjønnorganer ol. men det er ikke de som definerer at jeg er kvinne. De kjønnsorganene jeg har fungerer ikke optimalt, og det er lite sannsynlig at jeg noen gang kan bli gravid. Men jeg vet at jeg er kvinne, uavhengig av det. På mange andre punkter er jeg ikke en steriotypisk kvinne. Men jeg vet at jeg er kvinne. 

Anonymkode: 72290...4ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Transkvinner er transkvinner. Kvinner er kvinner.

Anonymkode: c1e0c...b35

kvinner er kvinner, trans kvinner er kvinner er det virkelig så vanskelig å forstå? 🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Mange svarer "noen som føler seg som kvinne" eller "noen som opptrer som/lever som kvinne". Dette blir jo sirkelargumentasjon, for spørsmålet hva er en kvinne er jo fortsatt ikke besvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp.

Hvis du hadde fått skjegg og penis, hadde ikke du følt det var feil for din personlighet? Hadde du vert ubekvem i din egen kropp? Ja, fordi du føler at du er en kvinne..  jeg innbiller meg at det er litt sånn.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

kvinner er kvinner, trans kvinner er kvinner er det virkelig så vanskelig å forstå? 🙄

Siden transkvinner er kvinner, hva er en transkvinne? Kan en mann ta på seg en parykk og kalle seg kvinne, og så er han en kvinne? Eller han trenger kanskje ikke en parykk engang. Hva skal til? 

Anonymkode: 4fa7f...4e5

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal ha rett til å bestemme hva andre skal definere seg som. Dersom du føler deg som en kvinne og opptrer som en kvinne, er du en kvinne. Selv om du er født med penis.

Anonymkode: f142d...e94

Morsomte jeg har lest. Hahahahaha fy faen så tragisk verden er

Anonymkode: 1fc08...469

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
nisselue skrev (1 time siden):

Homofili har da ikke noe mer med kjønnsidentitet å gjøre enn heterofili. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nettopp.

Dette med følelser gjelder mange ting, og er en helt vanlig problemstilling.

De fleste vil ha problemer med å svare på hvorfor de elsker den de gjør, for eksempel. Man kan ramse opp mange egenskaper, men naboen som har akkurat de samme, elsker man ikke.

Men man kjenner det når de rette følelsene mangler, man kjenner når det føles feil.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...