Gå til innhold

Dere som mener transkvinner er kvinner. HVA er en kvinne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Tone83 skrev (2 timer siden):

Hvis du hadde fått skjegg og penis, hadde ikke du følt det var feil for din personlighet? Hadde du vert ubekvem i din egen kropp? Ja, fordi du føler at du er en kvinne..  jeg innbiller meg at det er litt sånn.. 

Tror egentlig ikke det.

Anonymkode: e94a5...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mingus skrev (4 timer siden):

De er vel fortsatt født med eggstokker og livmor?

Ikke alle biologiske kvinner blir det nei.

Man kan bli født uten litt av hvert, ha dobbelt av annet og så videre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 hours ago, DundreMilfin said:

Jeg er CIS hetero kvinne, og virkelig gir blankeste faen i hva andre definerer seg som. 

Anbefaler deg å gjøre det samme. 

Jeg tror de fleste her gir "blankeste faen" i hva andre definerer seg som. Jeg har overhodet ingen problemer med at f.eks. transkvinner oppfatter seg som motsatt kjønn av hva de biologisk sett er, vil omtales som "hun", osv. Jeg vil møte folk med respekt.

Jeg er derimot kritisk til krav fra aktivistene som legger seg i andres språk og begrepsforståelse generelt. Jeg opplever det som helt urimelig å måtte begynne å bruke ord og uttrykk som "personer som menstruerer", "fødeperson" osv om kvinner, av hensyn til en gruppe som utgjør under 1% av befolkningen. Og jeg mener også det er uforsvarlig at det (etter hva jeg har forstått) ikke ble gjort noen konsekvensutredning i forkant av beslutningen om å senke terskelen for å kunne skifte juridisk kjønn, slik at man nå i praksis kan endre juridisk kjønn med bare et pennestrøk, så å si. Det snakkes ofte om mulige problemer som kan oppstå i sport osv. Hva med kvinner som (av gode grunner) kun ønsker å gå til en kvinnelig terapeut? Hva om det viser seg at terapeuten biologisk er mann, men juridisk kvinne? Er pasienten da "transfobisk" for å ønske seg en annen terapeut?

Jeg vil gjenta at jeg ønsker å møte transpersoner med respekt, og det er ille at flere av dem opplever hets i dagliglivet; men jeg er også kritisk til mye av "arbeidet" til de mer radikale aktivistene.

Anonymkode: d7318...62d

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (5 timer siden):

Men straks smurfene endrer lovverket, som går ut over nettopp deg og meg, da er det et problem. Ikke at de føler seg som smurfer, men at det kreves at vi skal anerkjenne dem som smurfer. Er dette så fryktelig hardt å forstå?

Men for å være seriøs.

Dersom du ønsker å anerkjennes som kvinne.

Hva slags problemer lager egentlig det for MEG rent juridisk og mtp rettigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror de fleste her gir "blankeste faen" i hva andre definerer seg som. Jeg har overhodet ingen problemer med at f.eks. transkvinner oppfatter seg som motsatt kjønn av hva de biologisk sett er, vil omtales som "hun", osv. Jeg vil møte folk med respekt.

Jeg er derimot kritisk til krav fra aktivistene som legger seg i andres språk og begrepsforståelse generelt. Jeg opplever det som helt urimelig å måtte begynne å bruke ord og uttrykk som "personer som menstruerer", "fødeperson" osv om kvinner, av hensyn til en gruppe som utgjør under 1% av befolkningen. Og jeg mener også det er uforsvarlig at det (etter hva jeg har forstått) ikke ble gjort noen konsekvensutredning i forkant av beslutningen om å senke terskelen for å kunne skifte juridisk kjønn, slik at man nå i praksis kan endre juridisk kjønn med bare et pennestrøk, så å si. Det snakkes ofte om mulige problemer som kan oppstå i sport osv. Hva med kvinner som (av gode grunner) kun ønsker å gå til en kvinnelig terapeut? Hva om det viser seg at terapeuten biologisk er mann, men juridisk kvinne? Er pasienten da "transfobisk" for å ønske seg en annen terapeut?

Jeg vil gjenta at jeg ønsker å møte transpersoner med respekt, og det er ille at flere av dem opplever hets i dagliglivet; men jeg er også kritisk til mye av "arbeidet" til de mer radikale aktivistene.

Anonymkode: d7318...62d

Helt generelt:

Om pasienter sliter med PSTD/traumer i helseapparater - la oss si en pasient er livredd menn fordi gjentatte overgrep og voldtekter i oppvekst - så tilrettelegges dette for.

Det er helt vanlig å ønske seg kvinnelig gynekolog/psykolog eller mannlig psykolog.

Dette respekteres, fordi man gjerne har en grunn og pasienten er i fokus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, DundreMilfin said:

Men for å være seriøs.

Dersom du ønsker å anerkjennes som kvinne.

Hva slags problemer lager egentlig det for MEG rent juridisk og mtp rettigheter?

Vel... Rent juridisk er det jo endel ting du plutselig ikke kan si lengre. Din rettighet virker da heller uviktig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nisselue skrev (Akkurat nå):

Vel... Rent juridisk er det jo endel ting du plutselig ikke kan si lengre. Din rettighet virker da heller uviktig.

Hva kan jeg ikke si lengre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DundreMilfin said:

I følge hatparagrafen kan du ikke si om en transkvinne at hun ikke er kvinne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
DundreMilfin skrev (Akkurat nå):

At menn ikke kan føde.. foreksempel. I tillegg hvis du er atlet må du leve med 2. plass hele karrieren. 

Anonymkode: fb5b6...9f2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, nettopp.

Men vil denne følelsen, som jeg ikke har, definere andre som kvinner?

Og siden jeg ikke har den, er jeg da en kvinne? 

Anonymkode: 6100a...3aa

Hvis du føler deg som en kvinne, uavhengig av hva andre føler, så er du vel en kvinne. 

Anonymkode: 0f60c...5df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At menn ikke kan føde.. foreksempel. I tillegg hvis du er atlet må du leve med 2. plass hele karrieren. 

Du kan ikke si det i henhold til norsk lov?

Hvor henter du dette fra?

Og hvor har du det fra at menn som skifter kjønn forventer å få reproduktive evner lik en kvinne?

Helt tette i nøtta er de altså ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 hours ago, Tvillingsjel said:

Disse jentene ble født i en guttekropp, men er 100 % kvinner. Du kan ikke engang se at de ble født gutt.

CBEF0162-2ABD-4580-9383-4599B8FECB04.jpeg

220DCAFD-70BF-40F7-903C-877302B57AD0.jpeg

93D14650-EE56-49DB-AF4D-BF1167A459E1.jpeg

Jeg ser lett at nr. 1 og nr. 2 er menn, nr. 3 blir litt verre å se, sannsynligvis pga. sminke, vinkel, operasjoner osv.

Anonymkode: 1fc08...469

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Poenget var å prøve å sette deg inn i situasjonen; Du er fortsatt den du er nå. Hele verden rundt deg sier at du er mann, og at du er gal for du påstår at du er kvinne. Men du vet at du er kvinne, for du bare vet det. Du føler deg som en kvinne, og noe annet vil være galt.

Anonymkode: 72290...4ed

Her er greia med det. Min identitet er ikke knyttet til mitt kjønn i det heletatt. Om noen spoler tilbake hele livet mitt og jeg starter i en guttekropp men resten av meg er helt lik, så hadde jeg bare levd med det, uproblematisk. Jeg hadde ikke følt at det er feil for det er ikke noe jeg tenker på eller har et forhold til i hverdagen. jeg hadde ikke hatt en ukjent trang til å gå i kvinnegarderoben, eller gå i kjoler. Akkurat som at nå har jeg ikke noe ukjent trang til å gå i herregarderoben. Tanken har ikke slått meg at det er feil for jeg har innrettet meg med kortene jeg har utdelt og spiller deretter. 

Jeg har møtt en utenlandsk før som snakker litt dårlig norsk og dermed bruker feil promomen (fordi deres språk er lagt opp annerledes) og har da blitt kalt «han». Det brydde meg ingenting, for det har jo ingen effekt på livet mitt. Akkurat som når noen sier «lets go guys» til en gruppe jeg også er med i. Jeg har bedre ting å drive med enn å bry meg om at alle annerkjenner kjønnet mitt til enhver tid, da kjønnet mitt sjeldent påvirker hverdagen min.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
DundreMilfin skrev (5 minutter siden):

Du kan ikke si det i henhold til norsk lov?

Hvor henter du dette fra?

Og hvor har du det fra at menn som skifter kjønn forventer å få reproduktive evner lik en kvinne?

Helt tette i nøtta er de altså ikke. 

Det var en tråd om det som ble slettet. her er hun feministen som ble anmeldt etter hun var på nrk debatten. Der hun ikke får lov til å si at en trans-kvinne ikke er mor. Foreks. Så pga hatparagrafen så kan man nå bli anmeldt for å si fakta høylytt. 

https://idag.no/nyheter/samfunn/i-dag-ma-hun-mote-i-avhor-hos-politiet/19.39635

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Får ikke svar på det noen sted. 

HVA er en kvinne?

Om en transkvinne er like mye kvinne som de som er det, hva er det som gjør kvinner til kvinner?

Er det en følelse?

Biologisk sett er en kvinne en representant av homo sapiens som har XX kromosomer - arvet X fra mor og X fra far. En kvinne er også en homo sapiens som kan bære frem og føde barn, produsere egg (store kjønnsceller). Noen kvinner fødes uten livmor eller ikke klarer å bli gravide, bære frem og føde. De er likevel kvinner fordi genetisk sett er de kvinner med XX kromosomer.

Men nå i våre moderne tider er kvinne noe som tydeligvis står fritt å tolkes som man selv vil og menn gjerne vil kalle seg for kvinner fordi å være en kvinne er tydeligvis en følelse. :vetikke:

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er forskjell på hunn/hunkjønn og kvinne. Spiller ingen rolle for meg hvem som velger å kalle seg kvinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette kalles luksusproblem, eller problemstilling oppstått fordi man har for mye tid til overs. Hva med en hobby? Altså oppmerksomhetstørste narsissister som ikke vet hva de skal gjøre for å få oppmerksomhet så tenker vel jeg kan ikke stå å skrike : Se på meg, jeg eksisterer, jeg finnes, gi meg verdi, så la meg heller gjøre det å "fikse på"  biologien. 

En av grunnene til dette ikke tas opp i andre underutviklende land er nettopp fordi de har nok å styr med å  skaffe mat på bordet. 

Hva med å heller være produktive  og bidra til fremgang?  Ser på dem som skal prøve å endre biologien som mentalt tilbakdstående mennesker. 

Anonymkode: ecf74...bc6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
nisselue skrev (2 timer siden):

Ja se det. Der kom det endelig. Så vi snakker om kjønnsidentitet når det passer og kjønn når det passer, og ingen vil spesifisere hvilken av de de snakker om.

Vi ser det jo hele tiden at det blandes hva man føler seg som og hva man er. Som om det er det samme. Men her kom altså distinksjonen kjønnsidentitet med i spillet.

Jeg vet ikke helt hva du vil fram til her, men jeg siterte altså en person som hevdet at siden dyr kan være homofile, må de dermed ha en kjønnsidentitet.

Jeg svarte derpå at homofili ikke har noe mer med kjønnsidentitet å gjøre enn heterofili - altså man kunne like gjerne sagt at dyr er heterofile, derfor må de ha en kjønnsidentitet.

Jeg tror ikke "kjønnsidentitet" er en reell ting hverken hos dyr eller mennesker. Man har selvsagt en identitet, en opplevelse av hvem man er. I den kan sikkert det å være feminin eller maskulin inngå. Men jeg synes det høres veldig rart ut at hvilket kjønn man er skal være en egen form for identitet, uavhengig av hvilket kjønn man faktisk er.

For hvis det finnes en frakobla kjønnsidentitet, hvorfor finnes det ikke da en hudfarge-identitet, øyefarge-identitet, høyde-identitet osv.? Hvorfor skal man da ikke godta at at en hvit person føler seg som svart eller motsatt? Så skal staten betale for farging/bleiking av huden til vedkommende for at han skal føle seg som seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nisselue skrev (1 time siden):

For diskusjonens skyld la oss snu på det: Vet du at du ikke føler deg som en mann?

Hvordan skulle jeg vite det? 

Jeg regner med det er så å si likt 🤷‍♂️🤷‍♀️ Bortsett fra at menn har testosteron som gjør dem mer territoriale, mer konkurranseorientert, villig til å ta sjanser og så produserer de mer endorfiner enn kvinner når de gjør ting de liker osv. Men det går mer på fysiske forskjeller ikke denne følelsegreia.

Hvis man går med på tankegangen der biologi ikke finnes, så er det jo ingen felles faktor for hva en kvinne er. Alt baserer seg på subjektive oppfatninger fra person til person. Da mister jo ordet "kvinne" all mening.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, nisselue said:

Om jeg skal få pirke litt så har du her, som et svar på hva man er, bare gått ut fra at man ikke nødvendigvis er noe basert på en spesifikk egenskap. Altså har du utelukket en kobling mellom noe og ikke funnet den egentlige koblingen - som jo var spørsmålet.

Gitt dette du skriver vil jo spørsmålet fortsatt være hva som gjør at man ikke er gutt eller jente basert på "tradisjonelle differensieringsmetoder".

Forsåvidt enig, men man vil aldri finne én definisjon som også tar høyde for alle medisinske avvik i hele verden. Personlig syntes jeg vel at når folk kommer drassende med medisinske avvik at de har tapt argumentasjonen før den starter.

Fordi noen forteller meg hvordan jeg snakke i dagliglivet - og dersom jeg vil snakke som jeg vil så får jeg kjeft for å nekte noen å ha rettigheter. Og nå lages det jammenmeg lover som dikterer hvordan jeg skal få lov til å snakke. For å være helt ærlig driter jeg langt i hva folk føler seg som. Men når deres følelser skal diktere mitt dagligliv så kommer jeg til å nekte å innrette mitt dagligliv etter deres følelser.

Lev deres eget liv. Slutt å bland dere opp i mitt.

Det er cis-folk som lager alle disse oppkonstruerte problemene. Så det er strengt talt dere som blander dere. Resten av oss ønsker bare å være i fred.

Anonymkode: 508d5...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...