Gå til innhold

Dere som mener transkvinner er kvinner. HVA er en kvinne?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er cis-folk som lager alle disse oppkonstruerte problemene. 

Anonymkode: 508d5...bfd

Er det "cis-folk" som har konstruert problemet med at jeg i en alder av 45 år opplever å få spørsmål om jeg er mann eller ikke?

Anonymkode: d625c...f90

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er blant annet ekstrem-feminister som har funnet ut at de blir fortalt at de ikke kan bruke allment akseptert språk og begreper for å skjønnmale transfobien de kommer med. Dette agnet biter selvsagt resten gjengen på for da har de en god grunn til å fremstille transpersoner som idioter.

Ekstremfeminister? Det er da transfolket som vil ha et pronomen som ikke gjenspeiler det biologiske kjønnet de er født som. Du kjenner slike håper jeg og vet at de ber om det selv? Jeg har det hvertfall i dagliglivet mitt, og bytte av pronomner er definitivt noe som påvirker meg.

Så du kan jo prøve igjen å fortelle meg hvordan det ikke påvirker meg at andre er trans når dette er modus operandi. Så slenger man hatparagrafen på toppen av dét, og da har man ganske greit lagt opp til å gjøre en lovbryter av folk som snakker anderledes. Så igjen - hvordan påvirker det ikke mitt liv at andre er trans?

Hvordan er dette at de bare vil ha frihet til å leve sitt eget liv, som jo var den opprinnelige påstanden her.

Endret av nisselue
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det "cis-folk" som har konstruert problemet med at jeg i en alder av 45 år opplever å få spørsmål om jeg er mann eller ikke?

Det er ideen om det binære idealet og heteronormativiteten som gjør at det kan oppleves som et problem at noen spør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror de fleste her gir "blankeste faen" i hva andre definerer seg som. Jeg har overhodet ingen problemer med at f.eks. transkvinner oppfatter seg som motsatt kjønn av hva de biologisk sett er, vil omtales som "hun", osv. Jeg vil møte folk med respekt.

Jeg er derimot kritisk til krav fra aktivistene som legger seg i andres språk og begrepsforståelse generelt. Jeg opplever det som helt urimelig å måtte begynne å bruke ord og uttrykk som "personer som menstruerer", "fødeperson" osv om kvinner, av hensyn til en gruppe som utgjør under 1% av befolkningen. Og jeg mener også det er uforsvarlig at det (etter hva jeg har forstått) ikke ble gjort noen konsekvensutredning i forkant av beslutningen om å senke terskelen for å kunne skifte juridisk kjønn, slik at man nå i praksis kan endre juridisk kjønn med bare et pennestrøk, så å si. Det snakkes ofte om mulige problemer som kan oppstå i sport osv. Hva med kvinner som (av gode grunner) kun ønsker å gå til en kvinnelig terapeut? Hva om det viser seg at terapeuten biologisk er mann, men juridisk kvinne? Er pasienten da "transfobisk" for å ønske seg en annen terapeut?

Jeg vil gjenta at jeg ønsker å møte transpersoner med respekt, og det er ille at flere av dem opplever hets i dagliglivet; men jeg er også kritisk til mye av "arbeidet" til de mer radikale aktivistene.

Anonymkode: d7318...62d

Enig i at det er tåpelig å skulle endre ord og uttrykk, og erstatte mor med "fødeperson", og kvinne med "person som menstruerer". Lol.

Det er å dra det for langt. Samme med de som finner opp helt nye pronomen og skifter pronomen fra dag til dag. Da har det også gått over alle støvleskaft.

Jeg mener heller ikke at man skal ha lov til å gå i kvinnegarderoben med penis, bare fordi man har endret juridisk kjønn. Har man penis går man i mannegarderoben.

Men: Jeg er veldig for at ekte transpersoner, de som har følt dette fra de var barn, og har gått hele veien med hormoner og operasjoner skal anerkjennes som det kjønnet de lever som. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun representerer en organisasjon som arbeider og har en klar anti-transgenda og hun diskuterer person og ikke sak. 
WDI spiller på frykt og demoniserer transpersoner ved å blant annet å fremstille dem som en trussel i garderober. WDI har en helt klar agenda. En anmeldelse jeg støtter hundre prosent og man skal ikke finne seg i å bli trakkasert på tv i beste sendetid.

Dessuten er det komisk at en feminist organisasjon som WDI som forsvarer homorettigheter har funnet saksvenner i et erkekonservativtmiljø som definitivt ikke er homovennlige når det kommer til et stykke.

Det er irrelevant hva slags organisasjon hun er medlem av, jeg så debatten hun var krass men alt hun sa var fakta. Du kan ikke anmelde noen for å ikke delta i din subjektive illusjon i en debatt om nettopp denne illusjonen. Hun sa saklig «du er en mann, du kan ikke være mor». Dette er sant selv om denne personen syntes det er vondt å høre. Hvis du ikke takler å høre dette så burde du kanskje ikke delta i en slik debatt.

I artikkelen viser hun til andre ting som ble brukt i anmeldelsen, ingen av disse er grunnlag for noe som burde være straffbart. Og selvfølgelig ville ikke trans-personen vise til noe spesifikt fordi hen visste at de hadde krysset en strek, særlig da de på samme debatt sa at «ingen prøver å hindre noen i å si hva de syntes» når hen allerede hadde lagt inn an anmeldelse mot henne OG la til mer fra debatten etterpå. Det er SHADY, og du snakker om agenda,

Anonymkode: fb5b6...9f2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

En kvinne er født med to X-kromosomer, og har (som regel) livmor, eggstokker og egg. De fleste menstruerer og kan få barn, noen kan det ikke uten at det betyr de er mindre kvinner av den grunn. Man kan enkelt ta en blodprøve å se kjønnet til noen.

Dette forandrer seg ikke, og er livsnødvendig innen medisin. En transmann mistet nylig barnet sitt da "han" ikke informerte sykehuset om at "han" var en biologisk kvinne med et barn i magen.

En transkvinne er født med penis, og produserer sædceller. Selv med kirurgi og hormoner blir dette mennesket ikke en kvinne. De begår kriminalitet på lik linje som biologiske menn, har de samme sykdommene som biologiske menn, og alle de kroppslige fordelene som menn har.

Forøvrig viser MRI at transpersoner har en "trans-hjerne" ikke en "kvinnelig" eller "mannlig." De har en annerledes hjerne.

Anonymkode: 02a72...d6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vel forskjell på biologisk kjønn, sosialt kjønn og personlighet kjønn. Menn kan aldri bli biologisk kvinner, men de kan sosialt og personlig fungere, og føle seg, som kvinner. 

Anonymkode: 96490...681

Hvordan kan de føle seg som kvinner om de ikke har blitt født som kvinne?

Den kjente kvinnelige intuisjonen er det kun biologiske kvinner som har. Transkvinner har ikke og vil aldri få den heller. 
Å style seg i hjel med langt hår, sminke og kjoler og høye hæler er ikke definisjonen av en kvinne, selv om tydeligvis mange transkvinner tror det. 

Anonymkode: 737f0...c83

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (13 minutter siden):

Du er klar over at foreldre i sjeldne tilfeller kan se at barnet er trans fra 2-3 års alderen?

Ja, er man født med ekte kjønnsdysfori så vil dette manifistere seg ganske tidlig. 

Men nå er det 13-14 åringer som over natten finner ut at de er et annet kjønn. Eller en helt annen art. 

Anonymkode: 4fa7f...4e5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2022 den 16.22):

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal ha rett til å bestemme hva andre skal definere seg som. Dersom du føler deg som en kvinne og opptrer som en kvinne, er du en kvinne. Selv om du er født med penis.

Anonymkode: f142d...e94

Hvis jeg er født hvit men føler meg som afrikaner, ja da er jeg afrikaner fordi jeg føler meg slik?

Hva er forskjellen her?^

En transkvinne kan aldri bli en biologisk kvinne fysisk, men hun kan fortsett være en kvinne mentalt. Jobben vår er ikke å dømme eller påpeke hva alle andre gjør. La folk være det de ønsker selv. Men det blir for ignorant å mene det er helt likt alle andre kvinner som er født med vagina, nå tenker jeg på de som blander inn dette med at biologi er bullshit. Det er fysiske kjønn, og så er det hva folk føler seg som psykisk. Finnes vel kun 3 fysiske kjønn. Hvor 1 av de har begge deler.

Noen velger å ikke bry seg om det fysiske, mens andre mener det er viktig. Du er ikke noe mindre kvinne i mine øyne som trans, du er bare ikke biologisk fysisk en kvinne, hvis det gir mening.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ideen om det binære idealet og heteronormativiteten som gjør at det kan oppleves som et problem at noen spør. 

Biologi er ordet du leter etter.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Her tar du faktisk til ordet for å tiltale folk som det du oppfatter dem som og at det må de tåle.

Var det det du mente eller gikk dette litt feil for deg?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, Tvillingsjel said:

Jeg er veldig for at ekte transpersoner, de som har følt dette fra de var barn, og har gått hele veien med hormoner og operasjoner skal anerkjennes som det kjønnet de lever som. 

Kunne ikke vært mer enig. Det skulle da jammenmeg bare mangle.

...og mest syntes jeg det er trist at det i det hele tatt er nødvendig at man må påpeke slikt, men gjør man ikke det blir man jo anklaget for å være all verdens type idiot som lider av all verdens fobier.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, nisselue said:

Ekstremfeminister? Det er da transfolket som vil ha et pronomen som ikke gjenspeiler det biologiske kjønnet de er født som. Du kjenner slike håper jeg og vet at de ber om det selv? Jeg har det hvertfall i dagliglivet mitt, og bytte av pronomner er definitivt noe som påvirker meg.

Så du kan jo prøve igjen å fortelle meg hvordan det ikke påvirker meg at andre er trans når dette er modus operandi. Så slenger man hatparagrafen på toppen av dét, og da har man ganske greit lagt opp til å gjøre en lovbryter av folk som snakker anderledes. Så igjen - hvordan påvirker det ikke mitt liv at andre er trans?

Hvordan er dette at de bare vil ha frihet til å leve sitt eget liv, som jo var den opprinnelige påstanden her.

Et oppegående menneske vil i anstendighetens navn kunne bruke ønsket pronomen. 

Jeg har ikke noe problem med å bruke pronomenet han på noen som har gjennomgått behandling for å bekrefte at vedkommende er en han selv om han engang ble født med en vagina.

Å fortsette å insistere på at dette er en hun gjerne direkte til personen er trakkasering og noe som bør rammes av hatprat-begrepet.

Dere har svært stor omtanke for dere selv og hvordan dette oppleves, men svært liten for de dere sitter å mener er både det ene og det andre. Jenny Klinge dro til og med frem en sammenlikning med kyr på tv. Er det dette man skal finne seg i?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
nisselue skrev (5 minutter siden):

...og mest syntes jeg det er trist at det i det hele tatt er nødvendig at man må påpeke slikt, men gjør man ikke det blir man jo anklaget for å være all verdens type idiot som lider av all verdens fobier.

Problemet er at hele trans-bevegelsen i stor grad er kapret av svært forvirrede mennesker med rosa og blått hår som skifter pronomen hver uke. 

Anonymkode: 4fa7f...4e5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er irrelevant hva slags organisasjon hun er medlem av, jeg så debatten hun var krass men alt hun sa var fakta. Du kan ikke anmelde noen for å ikke delta i din subjektive illusjon i en debatt om nettopp denne illusjonen. Hun sa saklig «du er en mann, du kan ikke være mor». Dette er sant selv om denne personen syntes det er vondt å høre. Hvis du ikke takler å høre dette så burde du kanskje ikke delta i en slik debatt.

I artikkelen viser hun til andre ting som ble brukt i anmeldelsen, ingen av disse er grunnlag for noe som burde være straffbart. Og selvfølgelig ville ikke trans-personen vise til noe spesifikt fordi hen visste at de hadde krysset en strek, særlig da de på samme debatt sa at «ingen prøver å hindre noen i å si hva de syntes» når hen allerede hadde lagt inn an anmeldelse mot henne OG la til mer fra debatten etterpå. Det er SHADY, og du snakker om agenda,

Hun kunne prøvd seg med du er neger og du kan aldri bli hvit. Alle vet at dette ikke er mulig, men det er fortsatt rasistisk trakkasering.

AnonymBruker
Skrevet

En person som er født med vagina og som får menstruasjon er en kvinne!!

Man kan føle seg som hva som helst, men det betyr ikke at man er det. En transkvinne er og forblir en transkvinne, «hun» kan aldri bli en ekte kvinne. Sier seg jo selv. Betyr ikke at en mann ikke skal få lov å bytte til kvinne om det er det som gir han glede i livet, men da er det en trans og vil alltid være.

Anonymkode: d1168...c24

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, nisselue said:

Her tar du faktisk til ordet for å tiltale folk som det du oppfatter dem som og at det må de tåle.

Var det det du mente eller gikk dette litt feil for deg?

Overhodet ikke feil og hvordan leser dybden konklusjonen inn i mitt svar?

Skrevet
Anocopy skrev (37 minutter siden):

Mye av det du beskriver kan vel rett og slett være sosialisering? Altså du føler deg som kvinne fordi du er oppdratt som en, man blir jo f.eks. ikke født med en preferanse for rosa og å dolle seg opp, det er noe man lærer.

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg er 100% kvinne men å dolle meg opp og rosa er ikke det som gjør meg kvinne ..   har mannlige venner som er mere glad i det en meg og de er veldig mann .

Anonymkode: 231c8...c4b

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det du sier her er jo kjønnsdiskriminerende, samfunnet har jo i tiår forsøkt å gå bort ifra utdaterte kjønnsroller. Rosa er en farge akkurat som Gul, det har ingenting med kjønn å gjøre. Faktisk var rosa fargen til gutter før i tiden. Så å like rosa er ikke noe annet enn en utdatert stereotype. Det samme er sminke, høyehæler var opprinnelig for menn det også. I mange kulturer (eks afrika) har kvinner barbert hodet. Dine personlighetstrekk har ingenting med kjønnet ditt å gjøre. Du kan si du alltid har lent deg mer feminint, men det igjen har ingenting å si for hva du ER. Det finnes feminine menn og maskuline jenter, det er helt vanlig. Men det endrer ikke hva du er biologisk sett

Det er interessant.

Jeg er biologisk sett kvinne. Hvordan har det seg at jeg føler meg som kvinne? Jeg bare har en opplevelse av at jeg er kvinne og at det er meg.

Jeg føler meg som kvinne, men kan ikke beskrive følelsen. Annet enn:

Hadde jeg vært meg, og i morgen våknet opp med penis, hadde jo kroppen vært feil. Jeg hadde jo fremdeles vært kvinne.

Transpersoner har en opplevelse av at de er et kjønn og at kroppen føles feil/fremmedgjort. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå.

Hadde jeg våknet opp med penis i morgen hadde jeg også vært trans.

Anocopy skrev (33 minutter siden):

Men hvorfor må man ha brystimplanter? Det er jo mange kvinner som er helt flate, så hvorfor må transkvinner streve etter å ha pupper? Og hormoner, det er kvinner som ser ut som menn, så hvorfor må transkvinner prøve å se ut som en gjennomsnittlig kvinne? Hvorfor setter vi standarden der?

Jeg synes personen må ligne på en kvinne for at personen skal passere som kvinne for meg. En transkvinne som ikke har fått noe medisinsk behandling er litt vanskelig for meg å anerkjenne som hun.

Beklagelig vis. Kanskje diskriminerende, men.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så du nekter for at Kanada har innført en lov som gjør det straffbart å ikke annerkjenne noens kjønnsidentitet?

At engelske og amerikanske helsenett endrer ord fra kvinne til «person som menstruerer», «fødeperson» og «chest-milk» ? 

At lærere får sparken for å ikke annerkjenne kjønnsidentitet til småbarn?

At man ikke skal «assume someones gender»? At folk ikke blir filmet og lagt ut på nettet når de sier feil?

påstår du at dette ikke har skjedd?

Hvorfor skulle det ikke vært straffbart å ikke anerkjenne noens reelle kjønnsidentitet?

nisselue skrev (26 minutter siden):

Du skrev feil her, ikke sant? Du mente kvinnegarderoben på siste ordet?

Ja. Hvis man har gått hele veien med operasjoner så skal man selvsagt i kvinnegarderoben :) 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan kan de føle seg som kvinner om de ikke har blitt født som kvinne?

Den kjente kvinnelige intuisjonen er det kun biologiske kvinner som har. Transkvinner har ikke og vil aldri få den heller. 
Å style seg i hjel med langt hår, sminke og kjoler og høye hæler er ikke definisjonen av en kvinne, selv om tydeligvis mange transkvinner tror det. 

Anonymkode: 737f0...c83

Sammenlign det med at du i morgen våkner opp med kjønnsorganet til motsatt kjønn. 

Jeg har alltid vært kvinne. Hadde jeg vært meg, og blitt født med penis eller våknet opp med penis i morgen, så hadde jeg også vært trans. For jeg er 100 % kvinne.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, nisselue said:

Du og jeg mener dette, men WDI er uenig med deg. Det er det som er saken her. 

Skrevet
37 minutter siden, Tvillingsjel said:

Ja. Vi mennesker er kropp, sjel og ånd

Tull. Det eksisterer ingen sjel eller ånd. Mennesket er kun en kropp. Det er derfor f.eks. mennesker endrer personlighet (og person) fullstendig ved enkelte alvorlige hjerneskader.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...