Gå til innhold

Dere som mener transkvinner er kvinner. HVA er en kvinne?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (12 minutter siden):

Biologisk sett er en kvinne en representant av homo sapiens som har XX kromosomer - arvet X fra mor og X fra far. En kvinne er også en homo sapiens som kan bære frem og føde barn, produsere egg (store kjønnsceller). Noen kvinner fødes uten livmor eller ikke klarer å bli gravide, bære frem og føde. De er likevel kvinner fordi genetisk sett er de kvinner med XX kromosomer.

Men nå i våre moderne tider er kvinne noe som tydeligvis står fritt å tolkes som man selv vil og menn gjerne vil kalle seg for kvinner fordi å være en kvinne er tydeligvis en følelse. :vetikke:

Så en kvinne med XY kromosomer, som har gått gjennom pubertet, blitt gravid helt naturlig, født 2 barn, hun er hva? En mann? Forde kromosomene sier XY og ikke XX?

De færreste av oss vet hvilke kromosomer vi har, da man får tilegnet et kjønn basert på hva de utvendig kjønnsorganene sier når vi er født.

Anonymkode: 72290...4ed

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg tror de fleste her gir "blankeste faen" i hva andre definerer seg som. Jeg har overhodet ingen problemer med at f.eks. transkvinner oppfatter seg som motsatt kjønn av hva de biologisk sett er, vil omtales som "hun", osv. Jeg vil møte folk med respekt.

Jeg er derimot kritisk til krav fra aktivistene som legger seg i andres språk og begrepsforståelse generelt. Jeg opplever det som helt urimelig å måtte begynne å bruke ord og uttrykk som "personer som menstruerer", "fødeperson" osv om kvinner, av hensyn til en gruppe som utgjør under 1% av befolkningen. Og jeg mener også det er uforsvarlig at det (etter hva jeg har forstått) ikke ble gjort noen konsekvensutredning i forkant av beslutningen om å senke terskelen for å kunne skifte juridisk kjønn, slik at man nå i praksis kan endre juridisk kjønn med bare et pennestrøk, så å si. Det snakkes ofte om mulige problemer som kan oppstå i sport osv. Hva med kvinner som (av gode grunner) kun ønsker å gå til en kvinnelig terapeut? Hva om det viser seg at terapeuten biologisk er mann, men juridisk kvinne? Er pasienten da "transfobisk" for å ønske seg en annen terapeut?

Jeg vil gjenta at jeg ønsker å møte transpersoner med respekt, og det er ille at flere av dem opplever hets i dagliglivet; men jeg er også kritisk til mye av "arbeidet" til de mer radikale aktivistene.

Anonymkode: d7318...62d

Veldig enig i dette. Voksne mennesker skal selvsagt få lov til å leve slik de ønsker og respekteres for det på lik linje med alle andre, men jeg er i mot at transbevegelsen plutselig skal omdefinere store deler av språket og lovverket, ting som kan ha store konsekvenser for alle.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så en kvinne med XY kromosomer, som har gått gjennom pubertet, blitt gravid helt naturlig, født 2 barn, hun er hva? En mann? Forde kromosomene sier XY og ikke XX?

De færreste av oss vet hvilke kromosomer vi har, da man får tilegnet et kjønn basert på hva de utvendig kjønnsorganene sier når vi er født.

Vis gjerne til eksempel på at en person med xy kromosomer kan gjennomgå kvinnelig pubertet, bli gravid (altså produsere egg) og føde barn (altså ha livmor og vagina).

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen kvinne har XY kromosomer. XY kromosomer er det menn som har. De har arvet X fra mor (som har XX) og Y fra far (som har XY). Menn har ikke livmor, så en mann kan ikke gå gravid. Ikke kunstig, ikke naturlig. 

De færreste av oss vet ikke hvilke kromosomer vi har og det er de som ikke har gått på skole :) 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Altså, hæ?! 😂

Anonymkode: 6100a...3aa

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Man må skille mellom biologisk og sosialt kjønn, slik man gjør på engelsk. Biologisk kjønn er det 2 hovedgrupper av, samt noen mindre genetiske avvik. Sosialt kjønn er det vi selv vil definere det som. En transkvinne er for med en biologisk mann, men sosialt enn kvinne. 

Anonymkode: fc4d3...b4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså, hæ?! 😂

Manglende skolegang er virkelig trist.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Selv om du er født med penis.

Da er du mann.🙈

Anonymkode: 16165...658

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man må skille mellom biologisk og sosialt kjønn, slik man gjør på engelsk. Biologisk kjønn er det 2 hovedgrupper av, samt noen mindre genetiske avvik. Sosialt kjønn er det vi selv vil definere det som. En transkvinne er for med en biologisk mann, men sosialt enn kvinne. 

Anonymkode: fc4d3...b4b

Godt forklart, men da er det viktig å huske at man ikke kan føle seg og tenke seg fram til livmor og eggstokker hvis man ikke har dem. En mann kan godt føle seg som en kvinne, men en kvinne blir han aldri i biologisk forstand. Med mindre forskningen finner en måte å flytte bevisstheten til en annen kropp da.

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Jeg vet ikke helt hva du vil fram til her, men jeg siterte altså en person som hevdet at siden dyr kan være homofile, må de dermed ha en kjønnsidentitet.

Jeg svarte derpå at homofili ikke har noe mer med kjønnsidentitet å gjøre enn heterofili - altså man kunne like gjerne sagt at dyr er heterofile, derfor må de ha en kjønnsidentitet.

Jeg tror ikke "kjønnsidentitet" er en reell ting hverken hos dyr eller mennesker. Man har selvsagt en identitet, en opplevelse av hvem man er. I den kan sikkert det å være feminin eller maskulin inngå. Men jeg synes det høres veldig rart ut at hvilket kjønn man er skal være en egen form for identitet, uavhengig av hvilket kjønn man faktisk er.

For hvis det finnes en frakobla kjønnsidentitet, hvorfor finnes det ikke da en hudfarge-identitet, øyefarge-identitet, høyde-identitet osv.? Hvorfor skal man da ikke godta at at en hvit person føler seg som svart eller motsatt? Så skal staten betale for farging/bleiking av huden til vedkommende for at han skal føle seg som seg selv. 

Helt enig, jeg ser rett og slett ikke noe bevis på at kjønnsidentitet er ekte i det hele tatt. Det er ikke en identitet eller følelse å være mann/kvinne, det er bare noe man er. Det er en faktuell sak med basis i biologi, ikke en psykisk tilstand, følelse, humør eller noe slikt - nøyaktig hva er det å føle seg som en mann?

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (5 minutter siden):

Vis gjerne til eksempel på at en person med xy kromosomer kan gjennomgå kvinnelig pubertet, bli gravid (altså produsere egg) og føde barn (altså ha livmor og vagina).

—>

Drizzt skrev (4 minutter siden):

Ingen kvinne har XY kromosomer. XY kromosomer er det menn som har. De har arvet X fra mor (som har XX) og Y fra far (som har XY). Menn har ikke livmor, så en mann kan ikke gå gravid. Ikke kunstig, ikke naturlig. 

De færreste av oss vet ikke hvilke kromosomer vi har og det er de som ikke har gått på skole :) 

—>

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså, hæ?! 😂

Jeg skrev at de færreste av oss vet hva slags kromosomer man har, for det er ikke noe som er vanlig å teste for. Vi lærer at XX = dame, XY = mann. Men det er ikke alltid så enkelt. Og siden man ikke tar en test å sjekker faktisk hvilke kromosomer man har, kan man bare gå ut i fra det man tror man vet. Altså med all sannsynlighet er det heller sjeldnere at man finner kvinner med XY kromosomer, men det skjer altså, som forklart i artikkelen under. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2190741/

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

—>

—>

Jeg skrev at de færreste av oss vet hva slags kromosomer man har, for det er ikke noe som er vanlig å teste for. Vi lærer at XX = dame, XY = mann. Men det er ikke alltid så enkelt. Og siden man ikke tar en test å sjekker faktisk hvilke kromosomer man har, kan man bare gå ut i fra det man tror man vet. Altså med all sannsynlighet er det heller sjeldnere at man finner kvinner med XY kromosomer, men det skjer altså, som forklart i artikkelen under. 

Det var fortsatt ikke et svar på spørsmålet. 

Saken du viser til er en beskrivelse av et tydeligvis unikt tilfelle (ordene unique og remarable nevnes), og er overhodet ikke noe som finnes både her og der.

Endret av Anonymus Notarius
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

—>

—>

Du har kanskje hørt om statistikk? Selvfølgelig vet man ikke alle spesifikke menneskers kromosomer, men etter å ha testet millioner av mennesker så vet man hvor mange som har XX/XY/noe annet.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

—>

—>

Omtrent alle av oss vet om vi har XX eller XY. Bare se på det som finner seg under navlen din ;) Hvis det er noe som dingler der, er det omtrent 100% sikkert du har XY kromosomer. Hvis du ikke har noe som dingler, så er det omtrent 100% sikkert at du har XX kromosomer. Du kan også få en pekepinn hvis du får mensen eller ikke. Det er noen få i verden som ikke har XX eller XY, men for eksempel XXY, men da ville du vært klar over det fordi du ville fått vite det på sykehus med alt av medisinsk oppfølging du ville trengt.

Man finner ikke kvinner med XY kromosomer :) De finnes ikke. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var en tråd om det som ble slettet. her er hun feministen som ble anmeldt etter hun var på nrk debatten. Der hun ikke får lov til å si at en trans-kvinne ikke er mor. Foreks. Så pga hatparagrafen så kan man nå bli anmeldt for å si fakta høylytt. 

https://idag.no/nyheter/samfunn/i-dag-ma-hun-mote-i-avhor-hos-politiet/19.39635

Anonymkode: fb5b6...9f2

Man kan i teorien bli anmeldt for alt mulig rart. 

Ikke dermed sagt man blir dømt. 

Skrevet
47 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Jeg vet ikke helt hva du vil fram til her, men jeg siterte altså en person som hevdet at siden dyr kan være homofile, må de dermed ha en kjønnsidentitet.

Jeg svarte derpå at homofili ikke har noe mer med kjønnsidentitet å gjøre enn heterofili - altså man kunne like gjerne sagt at dyr er heterofile, derfor må de ha en kjønnsidentitet.

Jeg tror ikke "kjønnsidentitet" er en reell ting hverken hos dyr eller mennesker. Man har selvsagt en identitet, en opplevelse av hvem man er. I den kan sikkert det å være feminin eller maskulin inngå. Men jeg synes det høres veldig rart ut at hvilket kjønn man er skal være en egen form for identitet, uavhengig av hvilket kjønn man faktisk er.

For hvis det finnes en frakobla kjønnsidentitet, hvorfor finnes det ikke da en hudfarge-identitet, øyefarge-identitet, høyde-identitet osv.? Hvorfor skal man da ikke godta at at en hvit person føler seg som svart eller motsatt? Så skal staten betale for farging/bleiking av huden til vedkommende for at han skal føle seg som seg selv. 

Jeg er definitivt enig med deg. Poenget var bare at når man har spørsmål som denne tråden har så blander folk det biologiske med identitet og spesifiserer ikke hva de snakker om. Derfor vil en som snakker om kjønnsidentitet kunne være uenig med en som snakker om biologisk kjønn selv om de hadde vært enige om de hadde spesifisert hva de snakket om.

Dette er godt eksemplifisert fra de som sier at en kvinner har slike kromosomer mens de som er uenige i det sier en kvinne er en som identifiserer seg som kvinne. Som om det ene utelukker det andre - noe det ikke gjør. Man snakker bare ikke om det samme, og for å være helt ærlig tror jeg d evet det men fortsetter å krangle på forskjellig grunnlag likevel. Det er noe barnslig over det hele.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
DundreMilfin skrev (3 minutter siden):

Man kan i teorien bli anmeldt for alt mulig rart. 

Ikke dermed sagt man blir dømt. 

Hvis du leste artikkelen så ser du at hun ble anmeldt mer eller mindre med en gang kjønnsidentitet ble lagt til paragrafen. Det betyr at uansett om hun blir dømt, så kan hun nå bli trakassert med anmeldelser som blir tatt videre til et visst punkt. Før hadde ikke anmeldelsen blitt tatt seriøst. Veldig skummelt og bare enda en måte å tie kvinner. 

• Liker 7
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er cis-folk som lager alle disse oppkonstruerte problemene. Så det er strengt talt dere som blander dere. Resten av oss ønsker bare å være i fred.

Anonymkode: 508d5...bfd

Så når jeg blir fortalt at jeg må bruke slik og sånn ord så er det bare "dere" som ønsker å få være i fred?

• Liker 7
Skrevet (endret)
Thanos skrev (8 timer siden):

Dette gir jo ingen mening overhodet.

La oss gå med på tankegangen deres et lite øyeblikk. Man kan altså hevde man er noe man selv definerer seg som? Ok, jeg er født med lys hud, blå øyne og blondt hår, men jeg definerer meg som afro amerikaner. Derfor er jeg det! Og om du ikke godtar det, så er du rasist!

Tenk igjennom det utspillet. Nikker dere anerkjennende? Eller rister dere på hodet og tenker: for en skrulling! Og...hvorfor er det problematisk?

Dere kommer alltid med så mange rare sammenligninger, men ja: jeg vil si at det kommer an på personen. Hvis personen har norske foreldre, men har vokst opp i Afrika, snakker afrikansk og har fullt integrert seg i kulturen, så synes jeg personen bør få kalle seg afrikansk, selv om den etniske opprinnelsen er norsk. 

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så bare fordi du ikke syntes det er noe problem, så skal kvinner som er utsatt for seksuelle overgrep bare leve med at en penis kan dukke opp når som helst? At en person som ser helt ut som en mann med parykk (altså ikke en trans-kvinne men en mann som later som han er trans for å få tilgang) skal få lov å gå inn i garderoben og blotte seg og stirre på disse kvinnene? 

Et godt eksempel er «trans-kvinnen» som blottet seg for BARN og Kvinner i et kvinne spa. Satt å spredet med penisen med vilje fordi de visste at ingen kunne si noe. Denne personen var en tidligere sex-offender.. 

https://nypost.com/2021/09/02/charges-filed-against-sex-offender-in-wi-spa-casecharges-filed-against-sex-offender-in-notorious-wi-spa-incident/amp/

dette er altså en mann som later som han er trans for å utnytte kvinner. Dette er hovedproblemet. Derfor trenger man enkle regler og riktig ord på plass. Ikke for å stoppe trans folk, men for å stoppe de som utnytter situasjonen. Så en enkel «ingen-penis» reglen er god nok. Ingen mann kutter av penisen sin for dette.. og trans-damer gjør jo det uansett. 

At noen føler ditt og datt skal ikke gå ut over kvinners trygghet. 

Akkurat her er jeg enig. Har du penis, går du i mannegarderoben. Har du gjennomgått kjønnskorrigerende operasjon og ser fullt ut som kvinne kan du gå i mannegarderoben.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...