Gå til innhold

Kam dette være begynnende demens?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor er i tidlig 60-årene og har vel de siste årene blitt stadig verre synes jeg når det kommer til å huske hendelser og samtaler. Synes hun også har endret seg til å bli mer bastant og gretten. Klikker når andre retter opp i noe hun forteller fra en hendelse der hun mente noe skjedde og alle andre mener noe annet. Hun går virkelig i forsvarsmodus med en gang over slike småting. Et eksempel kan være at hun forteller at noe skjedde i bursdagsselskapet til sønnen, men så sier vi andre at den hendelsen foregikk i dåpen. Da mener hun alle er så påståelige og tar feil.

Hun kan også begynne med ganske meningsløse fortellinger der hun ikke husker hva som skjedde eller poenget med det hun skal si. Typ: «Jeg var i sentrum forrige helg. Eller kanskje onsdag. Når jeg tenker meg om kan det ha vært senteret jeg var på. Uansett så møtte jeg… ja, hvem var det? Men hun sa i alle fall at… nei nå husker jeg ikke akkurat hva hun sa, men det handlet om… Nei, jaja. Bare glem det.»

Anonymkode: 3de9c...14b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dessverre, en lege eller demensteam kan få utført en test for å sjekle de kognitive evnene, noen av spørsmålene er hvor gammel man er og når en er født, de fleste vet når de er født men klarer ikke å huske sin alder, de klarer heller ikke å tegne en klokke med alle tallene, eller nevn 3 ting og be de huske det osv

Anonymkode: c0cde...edd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min mor er i tidlig 60-årene og har vel de siste årene blitt stadig verre synes jeg når det kommer til å huske hendelser og samtaler. Synes hun også har endret seg til å bli mer bastant og gretten. Klikker når andre retter opp i noe hun forteller fra en hendelse der hun mente noe skjedde og alle andre mener noe annet. Hun går virkelig i forsvarsmodus med en gang over slike småting. Et eksempel kan være at hun forteller at noe skjedde i bursdagsselskapet til sønnen, men så sier vi andre at den hendelsen foregikk i dåpen. Da mener hun alle er så påståelige og tar feil.

Hun kan også begynne med ganske meningsløse fortellinger der hun ikke husker hva som skjedde eller poenget med det hun skal si. Typ: «Jeg var i sentrum forrige helg. Eller kanskje onsdag. Når jeg tenker meg om kan det ha vært senteret jeg var på. Uansett så møtte jeg… ja, hvem var det? Men hun sa i alle fall at… nei nå husker jeg ikke akkurat hva hun sa, men det handlet om… Nei, jaja. Bare glem det.»

Anonymkode: 3de9c...14b

Jeg synes ikke det du nevner er typisk for demens. Det er stor forskjell på å ikke huske akkurat hvor man snakket med en person eller hvilken dag det var mot ikke å kunne klokka, eller vite hvor gammel man er som er nevnt i det andre svaret her.

Anonymkode: d92d8...25b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker brain-fog

Jeg har det og kan glemme ord midt i en setning. Irriterende og flaut. 

Anonymkode: 47872...145

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som en typisk samtale jeg har med mitt demente familiemedlem. Det må så klart ikke være demens, det kan være flere ting. Snakk med henne om bekymringen din og oppfordre henne til å gå til legen, tilby deg å bli med. Llettere sagt enn gjort, jeg vet.

Anonymkode: ae4e1...b16

AnonymBruker
Skrevet

Dette trenger ikke å være demens. Mange som har det slik. Kanskje det handler om stress? Uansett, er det helt normalt å glemme ting etterhvert, uten at det har med demens å gjøre.

Anonymkode: 15189...72b

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som demens ja, kan du ta kontakt med fastlegen hennes og be han ta en test?

Anonymkode: 81c92...774

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...