Gå til innhold

Hvor mye egenkapital hadde du når du kjøpte din første bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor mye egenkapital hadde du når du kjøpte din første bolig?
Og hva var salgspris på boligen?

Anonymkode: 39c11...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hadde rundt en million, men siden jeg måtte dekke omkostninger osv. så mener jeg at jeg landet på å legge inn 830 000,- (pluss omkostninger) i egenkapital. 

Anonymkode: 3c7e6...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første boligen jeg kjøpte var i 1999 og var med min (eks-)mann, og så vidt jeg husker hadde vi ikke egenkapital. Det var ikke krav da. Hans foreldre stilte som kausjonister på noe de kalte topplån. Etter en stund, jeg husker ikke hvor mange/få år, så kunne de fjernes som kausjonister fordi verdistigningen gjorde at vi klarte oss uten.

Fast forward en del år, og vi solgte boligen vår pga skilsmisse. Da fikk vi ca 1 million hver i egenkapital, jeg og eksen.

Denne egenkapitalen brukte jeg til å søke boliglån og kjøpe meg en leilighet alene, med to soverom i blokk i Oslo, og den bor jeg i nå med sønnen min.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpte en leilighet i Bergen, den kosta 600.000 (Solheimsviken). Egenkapital - det var ikke krav om det den gangen, men tømte bsu-kontoen min. Ca 70.000 kanskje. Dette var på slutten av 90-tallet. 

Anonymkode: 220ae...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde null i egenkapital, leiligheten jeg kjøpte kostet 2,5 mill. Mine foreldre stilte som kausjonister. 

Anonymkode: 61801...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingenting. 0 i egenkapital.
Kjøpte rett før kravet om egenkapital kom.
Hadde lån på 2 mill, kjøpte for 1,8.
Selger snart og får ca 500-800 tusen i fortjeneste, pluss alt jeg har betalt ned i løpet av årene.

Anonymkode: f1d3e...046

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ingenting. Hadde fast jobb i 60% stilling, så da var det ikke noe problem og få lån tilsvarende 3 årslønner og kjøpe min første leilighet til 180 000 i Oslo. 
jeg er da i den generasjonen som klager over ungdommen nå til dags som bare forventer og få osv. vi hadde det jo så tøft må vite. 

Anonymkode: 51364...ceb

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingenting. Dette var i 2008 og den 39m2 store ettromsen på Tonsenhagen i Oslo kosta 1 million. Fikk lån av bankmannen da vi møttes på puben 👍

Anonymkode: f3612...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde 100 000 kr ish på bsu som jeg slapp å bruke, så jeg gikk inn med 0 i egenkapital med mor som kausjonist og medlånetaker 😊 kjøpte for 2,8 mill troooor jeg det var, solgte for 600 000 kr ish mer et par år senere. 

Har siden da kjøpt og solgt mye så har betydelig mer egenkapital nå heldigvis. 

Anonymkode: d1527...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde rundt 480k, som er litt mer enn 15% egenkapital for en 42 m2 stor leilighet til 3,1 mill sentralt i Oslo. Kjøpte i 2017. Planlegger å oppgradere snart og har da nesten 4 mill i egenkapital. 

Anonymkode: b91bc...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ingenting. Dette var i 2008 og den 39m2 store ettromsen på Tonsenhagen i Oslo kosta 1 million. Fikk lån av bankmannen da vi møttes på puben 👍

Anonymkode: f3612...abc

Året med Finanskrisen. Rart det gikk an å få lån uten egenkapital på den tiden. Allerede i 2007 begynte man jo å se at krisen ville komme. 

Anonymkode: e060b...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

130.000. Tror den kostet rundt 1.400.000

Anonymkode: 53575...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den kostet 2.8 millioner.

Hadde 1.4 millioner på konto og det var akkurat det jeg trengte for de resterende 1.4 var fellesgjeld.

Veldig greit.

Anonymkode: 0b166...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingenting. Hadde fast jobb i 60% stilling, så da var det ikke noe problem og få lån tilsvarende 3 årslønner og kjøpe min første leilighet til 180 000 i Oslo. 
jeg er da i den generasjonen som klager over ungdommen nå til dags som bare forventer og få osv. vi hadde det jo så tøft må vite. 

Anonymkode: 51364...ceb

😅😅😅

Min første leilighet kjøpte vi for 1,6 mill - hadde 70.000 i EK.

Så flyttet vi til Oslo - tapte 350.000 kr på salg. Så banken ville ikke gi nytt lån da.

Når jeg og mannen da hadde fått fast jobb begge to hadde prisene i Oslo doblet seg, og vi klarer aldri spare nok før prisene igjen er økt MASSE. 

Hele veien har vi fint klart å betjene husleie+spare tilsammen ca 24-26.000 kr.

Men lån kunne vi ikke få, og en periode (fordi vi hadde 10, men ikke 15% EK) så NEKTET bankene å ta møte med oss!

Når banken min da ringte etterhvert og lurte på om vi hadde tenkt på boliglån sa jeg jo bare at «jada, vi har prøvd - men dere nektet oss dessverre møte for å diskutere det». Hun ble helt satt ut og ganske flau. 

Vi har inntekt på 1,2 mill og EK på snart 1 million. Kun ordinær studiegjeld, grønt lys på alt av sånne kredittvurderinger. Null forbruksgjeld osv. 

Anonymkode: 365ba...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde bare 20 tusen, kjøpte enebolig til 2,3 millioner + omkostninger.

Var startlån så fikk lånt hele kjøpesummen :) 

Anonymkode: d505b...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kjøpte vårt første bolig (et rekkehus) i 1994. Det kostet 250 000 og jeg hadde egenkapital på 20 000. Solgte det for over 700 K etter 4 år. Nå går tilsvarende rekkehus for 3,5 mill. Utrolig takknemlig for at vi kom så godt inn på boligmarkedet. 

Anonymkode: 3faa6...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ingen egenkapital, huset kostet 300.000

Anonymkode: d8cde...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trengte ikke noe egenkapital på 2000-tallet. Kjøpte i 2006 med innskudd til 180.000 kr. Det lånte jeg som forbrukslån. Dette var 10% av kjøpesummen. Resten var fellesgjeld, som en selv kunne velge om en ville nedbetale eller ikke, såkalt individuell nedbetaling (IN-ordning). Hvis ikke, så "arvet" man automatisk den fellesgjelda og betalte på den hver måned etter at man flytter inn. 

Det betyr at du kunne flytte inn i leiligheten uten å ha noe som helst med banken å gjøre med tanke på boliglån og egenkapital. 

Good times. Ja, også har jo leiligheten her i Oslo blir tre ganger mer verdt i løpet av 16 år. Det er jo kos, det.

Helt jævlig hva folk må slite med for å kunne kjøpe tilsvarende leilighet nå om dagen.

Anonymkode: 18650...5b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

0 kr, sparekontoen var tom, BSU var tom, ingen kausjonist, ingen hjelp fra noen.
Fikk 2,4 mill + omkostninger i startlån.
Brukte 2,2 mill inkl omkostninger. 

Søkte og kjøpte i 2020. 

Anonymkode: f842c...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde 300 000 til egenkapital og dokumentavgift + 200 000 i BSU. Kjøpte leilighet til 3 mill i 2020 og kunne bruke BSU som sikkerhet så vi slapp å bruke de. Vi hadde spart det meste i løpet av 8 mnd da vi endelig stod i full jobb begge to. Hadde vel en samlet inntekt på nesten 850 000 i året brutto. 

Anonymkode: 0999a...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...