Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg tjener rundt 4ooo i mnd, har samboer som tjener 12000, vi deler på leien 7000, og i tillegg har jeg ca 4000 til i utgifter i mnd(til lån) ,det jeg lurer på er om jeg kan få bostøtte eller lignende fra sosialen? selv om jeg har samboer? har snakket med de der jeg har lån, og ingen av dem er villige til å gi meg betalingsutsettelse for en tid, til jeg får mer jobb. men jeg får jo uansett ikke betalt disse lånene i tide, og det er surt når de går til inkasso. har ingen materielle ting av verdi som jeg kan selge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sosialkontoret gir ikke støtte til nedbetaling av lån. Hvorfor kan du ikke jobbe mere da, 4000 i måneden er jo ingenting, da har du vel masse tid til overs? Eller dersom du er student, så må du jo søke lån og stipend! Studenter får normalt ikke sosialstøtte uansett.

Skrevet
Sosialkontoret gir ikke støtte til nedbetaling av lån. Hvorfor kan du ikke jobbe mere da, 4000 i måneden er jo ingenting, da har du vel masse tid til overs? Eller dersom du er student, så må du jo søke lån og stipend! Studenter får normalt ikke sosialstøtte uansett.

jeg vil jo gjerne jobbe mere, og søker som bare det,på alt jeg kan,ikke bare det jeg er utdannet innen. der jeg jobber er det lite ekstra jeg kan jobbe,fordi det ikke er behov for det. jeg tenkte om det gåt an å søke om bostøtte på 3500 pr. mnd?

Gjest GreenSky
Skrevet

Det skader ikke å søke, men det er som regel lang behandlingstid. Ta en tlf til sosialen og avtal time.

Skrevet
jeg vil jo gjerne jobbe mere, og søker som bare det,på alt jeg kan,ikke bare det jeg er utdannet innen. der jeg jobber er det lite ekstra jeg kan jobbe,fordi det ikke er behov for det. jeg tenkte om det gåt an å søke om bostøtte på 3500 pr. mnd?

Bostøtte på 3500 kr mnd :overrasket:

Da er du nok helt på viddene om du tror det er realistisk. Samboerns inntekt regnes med din så til sammen tjener dere neppe under hrensen til å få støtte.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Ja, det vil du nok få, dersom du velger ett av disse to alternativene:

A- Søke om sosialstønad og si at du ikke er samboer, men bare bor i bofellesskap. (Siden samboere ikke har forsørgerplikt ovenfor hverandre, så er ikke dette relevant i forhold til søknaden din.)

B- Si at du er samboer, søke om stønad, få avslag, for så å klage dette opp til fylkesmannen og få medhold likevel, slik at du får pengene ett par måneder etter at du skulle hatt dem.

Skrevet
Ja, det vil du nok få, dersom du velger ett av disse to alternativene:

A- Søke om sosialstønad og si at du ikke er samboer, men bare bor i bofellesskap. (Siden samboere ikke har forsørgerplikt ovenfor hverandre, så er ikke dette relevant i forhold til søknaden din.)

Skal ikke si for sikkert om alle kommuner i Norge, men her i Asker så opererer sosialkontoret med at samboere har forsørgerplikt overfor hverandre. Ved sist nyttår slet min samboer og jeg veldig økonomisk, han prøvde å få støtte fra sosialen, men jeg tjente for godt. (Han var uten jobb, ingen inntekt i det hele tatt) Jeg har en inntekt på ca. 13000kr netto i mnd og dermed skulle jeg kunne forsørge oss begge.

Et vennepar av oss er i samme situasjon som vi var i da omtrent. Han jobber mer enn fulltid for å få det til å gå opp. Hun har ingen jobb, og får ikke arbeidsledighetstrygd pga hun ikke har arbeidet tidligere i sitt liv, kun gått skole. Derfor har de store vanskeligheter med å få det til å gå rundt. Så de har søkt mange ganger på sosialen om å få hjelp, men får blankt avslag hver gang fordi han har forsørgerplikt overfor henne. Selv om de også kun er samboere på lik linje med min samboer og meg.

Så i Asker kommune har man forsørgerplikt selv om man ikke er gift.

Så til trådstarter; tviler på at du får noe fra sosialen faktisk. Det eneste de ser på av faste utgifter du har for å hjelpe deg, er de absolutt mest nødvendige - sånn som husleie og mat stort sett. Om du har lån på 4000kr i mnd hjelper ikke på uansett hvor mye du sier det, fordi dette er ting som ikke skal være "nødvendig" i utgangspunktet. Det var iallfall dette vi fikk høre her i Asker, så med mindre de er veldig sære her så sier de nok at dere bør klare dere fint.

Den beløpsgrensa de bruker som minstesats på hva man bør ha i mnd for å kunne klare seg er ikke så høy, så det skal faktisk en del til for å få penger fra sosialen.

(Det er ikke så lett som mange tror, bare gå og si "jeg trenger penger". Det vet jeg erfaringsmessig fordi jeg har smertelig vært gjennom mange ganger å ha så lite penger at man ligger på minus en dag etter lønning)

Lykke til! Vet dessverre veldig godt hvordan det er å ha dårlig økonomi og måtte snu på hver eneste krone.. :klem:

Skrevet

Angående de låneutgiftene du har.. har du spurt sosialkontoret om de kan hjelpe deg å fryse lånet midlertidig ?

de hjalp ihvertfall meg med det når jeg var i samme situasjon

Skrevet

Å betale 4000 kr i lån i mnd høres da utrolig mye ut :overrasket:

( med tanke på at det ikke er egen bolig)

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)
Skal ikke si for sikkert om alle kommuner i Norge, men her i Asker så opererer sosialkontoret med at samboere har forsørgerplikt overfor hverandre.

Men det har de egentlig ikke lov til, det er bare noe de prøver seg med. Sosialloven gjelder i hele landet. Dersom man klager på slike vedtak vil man få medhold hos fylkesmannen. Den forrige kommunen jeg bodde i påsto også at samboere hadde forsørgerplikt, men de nektet å gi oss en bekreftelse på dette skriftlig... Så vi klagde vedtaket inn for fylkesmannen direkte, og plutselig fikk vi penger allikevel...

Synes det er litt teit å si til folk at de nok ikke får penger de faktisk har krav på, bare fordi man ikke var påståelig nok til å ordne dette selv. (Og ja, jeg vet at det er lett å la seg skrankebehandle på sosialkontoret, jeg har latt meg lure selv også, men nettopp derfor vil jeg heller oppfordre folk til å ta igjen med systemet.)

Endret av Varg-Menja
Skrevet

Jeg er sosionom, og har arbeidet som saksbehandler på sosialkontor.

Det kan absolutt se ut som om du kan ha krav til å få hjelp i en periode. at du har samboer spiller ingen rolle; samboere har ingen gjensidig forsørgelsesplikt i henhold til lovverk. Sosialkontoret kan imidlertid ikke ta stilling til hvorvidt du har lån eller ei, og vil utelukkende se på hva du har i inntekt. Men med dine 4000 pr måned i inntekt, er det vanskelig å betjene boutgifter.

Ring til dem, og få deg en timeavtale. Hvis de biter etter deg, sender du meg en pm, og så skal jeg hjelpe deg med å skrive klagen.

lykke til

Milo

Skrevet
Om du har lån på 4000kr i mnd hjelper ikke på uansett hvor mye du sier det, fordi dette er ting som ikke skal være "nødvendig" i utgangspunktet. Det var iallfall dette vi fikk høre her i Asker, så med mindre de er veldig sære her så sier de nok at dere bør klare dere fint.

Synes det er litt teit å si til folk at de nok ikke får penger de faktisk har krav på, bare fordi man ikke var påståelig nok til å ordne dette selv. (Og ja, jeg vet at det er lett å la seg skrankebehandle på sosialkontoret, jeg har latt meg lure selv også, men nettopp derfor vil jeg heller oppfordre folk til å ta igjen med systemet.)

Litt teit å si at jeg ikke tror de får penger? Hallo, jeg skrev jo at det var dette vi fikk høre her i Asker og "med mindre de er veldig sære her" (underskrevet). Jeg var ikke klar over at det sto noe om det i loven, jeg har nemlig ikke lest loven. Jeg fortalte bare hva vi fikk som svar og tenkte deretter.

Når folk spør her om ting, så regner de nok med at de får folks svar etter egne erfaringer. Trådstartet spurte om hun kunne få noe fra sosialen, og jeg skrev at jeg tvilte pga de svarene vi fikk her. Jeg skrev da ikke at jeg tvilte fordi vi ikke var påståelig nok - var jo ikke klar over denne loven. Tror du jeg ikke unnet henne penger så det var derfor jeg skrev slik eller? :forvirret:

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Litt teit å si at jeg ikke tror de får penger? Hallo, jeg skrev jo at det var dette vi fikk høre her i Asker og "med mindre de er veldig sære her" (underskrevet).

Og jeg sa også i mitt første innlegg at dersom hun går på sosialkontoret og sier at hun er samboer så vil hun sannsynligvis få nei uansett hvor hun bor. Men dette kan man få omgjort dersom man klager på det, som jeg skrev i den delen av innlegget mitt som du hadde klippet vekk. Dermed er din erfaring nokså irrelevant å komme med i forhold til mitt innlegg. Derfor svarte jeg som jeg gjorde.

Skrevet

Dersom samboere har felles barn blir de da også regnet som "enslig" i forhold til sosialkontoret?

Skrevet

Finnes det noen lov å vise til ved dette om at samboere ikke har forsørgerplikt?

Skrevet
Finnes det noen lov å vise til ved dette om at samboere ikke har forsørgerplikt?

Lurer jeg også på.

syns i grunnen det er merkelig at samboere ikke har en forsørgerplikt overfor hverandre. En ting er nå det juridiske, men vel så viktig er nå at de faktisk er to. Syns det tenderer mot umoral å si at det er herr og fru hansen i nabohuset og andre skattebetalere som skal være den nærmeste til å forsørge vedkommende framfor ens egen samboer. Hvis samboer ikke er villig til å hjelpe ( sos.tjeneste loven sier man skal prøve alle muligheter)når man sitter vanskelig i det, ja da burde de vel ikke være sammen heller.

Skrevet

Sitert fra http://www.sosialtjenesten.no/n06.asp

"Samboere skal i utgangspunktet behandles på samme måte som ektefeller ved tildeling og utmåling av økonomisk stønad, men det skal foretas et konkret skjønn i hver sak. Det er lagt særlig vekt på at samboere ikke bør ha økonomiske fordeler fremfor ektepar. Manglende rettslig underholdsplikt mellom samboere kan ikke være avgjørende."

Skrevet
Sitert fra http://www.sosialtjenesten.no/n06.asp

"Samboere skal i utgangspunktet behandles på samme måte som ektefeller ved tildeling og utmåling av økonomisk stønad, men det skal foretas et konkret skjønn i hver sak. Det er lagt særlig vekt på at samboere ikke bør ha økonomiske fordeler fremfor ektepar. Manglende rettslig underholdsplikt mellom samboere kan ikke være avgjørende."

Mulig jeg er helt dum nå, men utifra dette som du skriver her så forstår jeg det som at eks. Asker kommune har full rett til å si at den som tjener penger skal kunne forsørge samboeren sin?! Så da er det ikke lovpålagt at samboere ikke har forsørgerplikt da?

Flott at du fant noe å vise til, Selene! (Selv om det ikke gjorde meg klokere sånn egentlig ;) )

Skrevet

Hei du,

Det skader ikke å prøve sosialkontoret, du kan ikke få noe værre enn nei...

Syntes du skal høre på Milo Minderbinder, da hun faktisk har arbeidet på sosialkontoret!

Ta en tlf. finn ut hva slags papirer du må ha med deg, og bestill en time!

Har du krav på bostøtte fra Husbanken?

http://www.husbanken.no/Portaler/iportHove...et?openframeset

LYKKE TIL! :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...