Gå til innhold

Bakteriell vaginose har ødelagt livet mitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler meg så flau nå som ei 20 år gammel jente at dette aldri har ordnet seg. Jeg kommer fra en religiøs familie, men likevel har jeg ikke blitt ordentlig lært hvordan jeg skal vaske meg eller generell hygiene. Hadde det stort sett fint til videregående (selv om jeg mener at jeg stinket i store perioder på ungdomsskolen). Hadde venner, var populær osv. Da jeg begynte på videregående falt alt sammen. Småkommentarer om at noen i klassen luktet ble forvekslet mellom klassekameratene. Jeg droppet ut det året da jeg var overbevist om at det var meg (på grunn av andre hendelser i den samme klassen også) og returnerte ikke tilbake på skolebenken før to år senere. Gjennom de to årene opplevde jeg mye. Jeg fant meg selv, var fremdeles ekstremt deprimert og hadde så og si ingen venner, men på mange måter angrer jeg ikke på den tiden. Et konstant problem jeg har hatt nesten hele livet (kanskje siden jeg var 13) er underlivet. Jeg har alltid hatt en vond lukt som kommer fra underlivet 7 år nå!!! Husker jeg tok det opp med min mor flere ganger, og hun mente ikke det var noe å ta videre med en lege. Dette tror jeg er fordi hun e religiøs, og vil ikke at jeg skal bli undersøkt. Har nå i en voksen alder av 20, tatt kontakt med min egen fastlege om dette problemet, og fikk en gel på resept. Har nå fullført gelen, men lukten er der fremdeles, dessverre. Merker st jeg skammer meg noe så sinnsykt fordi jeg er såpass voksen nå at dette skulle ikke ha vart så lenge. Det rett og slett ødelegger livet mitt, og jeg føler stadig vekk at lukten følger meg og at andre kan lukte det (rett og slett fordi det er såpass ille) Jeg er en pen jente, men jeg kommer ingen vei når jeg stinker. Har så lyst til å gå på dates, og henge meg gutter, ha sex osv som enhver jente i min alder, men hvordan skal jeg få dette til?  Er jomfru, men har hatt flere gutter interessert i meg. Aldri turt å kysse eller gå noe lenger enn det da jeg føler meg så ekkel, og skammer over min egen kroppslukt. Orker ikke forholde meg til det ekstremt religiøse lenger. Har vurdert å gå til en privat gynekolog å få tatt en prøve den måten siden jeg både har råd og tid. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 4171b...4ae

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Føler meg så flau nå som ei 20 år gammel jente at dette aldri har ordnet seg. Jeg kommer fra en religiøs familie, men likevel har jeg ikke blitt ordentlig lært hvordan jeg skal vaske meg eller generell hygiene. Hadde det stort sett fint til videregående (selv om jeg mener at jeg stinket i store perioder på ungdomsskolen). Hadde venner, var populær osv. Da jeg begynte på videregående falt alt sammen. Småkommentarer om at noen i klassen luktet ble forvekslet mellom klassekameratene. Jeg droppet ut det året da jeg var overbevist om at det var meg (på grunn av andre hendelser i den samme klassen også) og returnerte ikke tilbake på skolebenken før to år senere. Gjennom de to årene opplevde jeg mye. Jeg fant meg selv, var fremdeles ekstremt deprimert og hadde så og si ingen venner, men på mange måter angrer jeg ikke på den tiden. Et konstant problem jeg har hatt nesten hele livet (kanskje siden jeg var 13) er underlivet. Jeg har alltid hatt en vond lukt som kommer fra underlivet 7 år nå!!! Husker jeg tok det opp med min mor flere ganger, og hun mente ikke det var noe å ta videre med en lege. Dette tror jeg er fordi hun e religiøs, og vil ikke at jeg skal bli undersøkt. Har nå i en voksen alder av 20, tatt kontakt med min egen fastlege om dette problemet, og fikk en gel på resept. Har nå fullført gelen, men lukten er der fremdeles, dessverre. Merker st jeg skammer meg noe så sinnsykt fordi jeg er såpass voksen nå at dette skulle ikke ha vart så lenge. Det rett og slett ødelegger livet mitt, og jeg føler stadig vekk at lukten følger meg og at andre kan lukte det (rett og slett fordi det er såpass ille) Jeg er en pen jente, men jeg kommer ingen vei når jeg stinker. Har så lyst til å gå på dates, og henge meg gutter, ha sex osv som enhver jente i min alder, men hvordan skal jeg få dette til?  Er jomfru, men har hatt flere gutter interessert i meg. Aldri turt å kysse eller gå noe lenger enn det da jeg føler meg så ekkel, og skammer over min egen kroppslukt. Orker ikke forholde meg til det ekstremt religiøse lenger. Har vurdert å gå til en privat gynekolog å få tatt en prøve den måten siden jeg både har råd og tid. Hva tenker dere? 

Et underliv skal ha en spesiell lukt når alt er ok, det lukter aldri ingenting.

Men jeg er nysgjerrig, hva mener du at du lukter?

AnonymBruker
Skrevet

Verdt å sjekke ut mer grundig ja! Plagsomt problem å ha.

Vær åpen for at det problemet kanskje virker større for deg siden du er hyperoppmerksom på det. 

Bra at du klarer å ta et oppgjør med det synet dine foreldre har påtvunget deg.

Anonymkode: 5b5b3...72e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker du vanlig såpe/dusjsåpe når du vasker underlivet?

Hvis du gjør det, vil du få en ubehagelig lukt pga. såpen forstyrrer den naturlige balansen. Bruk spesialsåpe for intimvask, f.eks. Asan; fås kjøpt i vanlig dagligvarebutikk.

Anonymkode: 53742...bf0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå til en gynekolog, skjønner ikke at du ikke har gjort det for lenge siden. Hvordan lukter det egentlig?

Anonymkode: fd709...b3a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ta deg en tur til gynekolog som kan undersøke deg skikkelig. 

Anonymkode: d42d2...f2a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (7 minutter siden):

Et underliv skal ha en spesiell lukt når alt er ok, det lukter aldri ingenting.

Men jeg er nysgjerrig, hva mener du at du lukter?

At det lukter rett og slett vondt. Noen ganger søppel-aktig nesten mens andre ganger reker/fisk. er veldig variert 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bruker du vanlig såpe/dusjsåpe når du vasker underlivet?

Hvis du gjør det, vil du få en ubehagelig lukt pga. såpen forstyrrer den naturlige balansen. Bruk spesialsåpe for intimvask, f.eks. Asan; fås kjøpt i vanlig dagligvarebutikk.

Anonymkode: 53742...bf0

Brukte det kanskje tidligere i tenårene, men har kun brukt uparfymert, lav ph såper siden.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gå til en gynekolog, skjønner ikke at du ikke har gjort det for lenge siden. Hvordan lukter det egentlig?

Husker faktisk at jeg ble henvist til en gynekolog da jeg var 18 kanskje? Snakket litt om at jeg hadde en ukomfortabel lukt. Fikk tatt en sjekk og hørte aldri fra de igjen. Måtte ringe, og da sa de at ingenting var gærent, men hallo!! Til og med JEG lukter det om jeg bare bøyer meg litt ned.

AnonymBruker
Skrevet

Bakteriell vaginose gjør at det kommer karakteristisk fiskelukt. 
Det finnes det tablettkur for, og jeg vil anbefale deg å bestille time hos en gynekolog. 
Fortell litt om bakgrunnen din om plagene dine, og jeg er sikker på at gynekologen  er den siste som vil dømme deg. 
Når en dusjer seg i underlivet så vasker en seg aldri inni og oppi skjeden , bare utenfor. 
Jeg har alltid brukt intimsåpe fordi jeg føler meg ren da, og aldri hatt noe plager av den grunn. 
Noen dusjer uten såpe og det funker for dem. 
Jeg sover aldri med truse. 
Det minsker risikoen for sopp o. l 

Anonymkode: b00e5...57e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde samme problem som deg frem til jeg var 19. Turte aldri å gå til legen med det, men en dag sa jeg til meg selv at nok var nok og at jeg skulle ta tak i problemet selv om det var flaut.. Fikk antibiotika og etter noen få dager med kur var det borte...har aldri hatt problemet igjen. 

Anonymkode: 6a303...a98

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde samme problem som deg frem til jeg var 19. Turte aldri å gå til legen med det, men en dag sa jeg til meg selv at nok var nok og at jeg skulle ta tak i problemet selv om det var flaut.. Fikk antibiotika og etter noen få dager med kur var det borte...har aldri hatt problemet igjen. 

Anonymkode: 6a303...a98

Hvor lenge hadde du det? Altså da i flere år? Er ekstremt lei av det selv, så det forstår jeg 100%. Veldig bra at du tok hånd om det selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg ikke på. Først skriver du at du først tok kontakt med lege når du var 20 år, så skriver du at du gikk til gynekolog når du var 18 år

Anonymkode: 23b25...453

AnonymBruker
Skrevet

I følge overskriften så vet du hva du har?

Anonymkode: cf2a6...fed

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Bare troll dette

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette tror jeg ikke på. Først skriver du at du først tok kontakt med lege når du var 20 år, så skriver du at du gikk til gynekolog når du var 18 år

Ja, for dette problemet ja. Lukt er ikke det eneste problemet jenter kan ha i underlivet. Synes det er så merkelig hvordan dere bare hopper til «troll» med en gang. Det finnes ingen 20 år gammel jente som hadde delt noe så pinlig, selv med anonym på om det ikke hadde stemt. Ta dere sammen. Virkelig. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke 100%, men utifra det som gir mest lukt så er det vel bakteriell vaginose. En trenger ikke en bachelorgrad for å finne det ut. Igjen, jeg spør om råd her, og alt dere gjør er å tvile på innlegget. Hva med å ikke skrive noe i det hele tatt?  TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rart at fastlege og gynekolog (som du var hos for et par år siden) ikke fant ut om du hadde bakteriell vaginose eller noe annet som kan påvises. 

Når lukten er så skjemmende for deg så må du bare komme deg til en ny gynekolog og være helt konkret på dine problemer og hva som kan gjøres. Finn en og bestill time på nett, ikke vent. Utrolig kjedelig at livet ditt skal styres av dette.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja, for dette problemet ja. Lukt er ikke det eneste problemet jenter kan ha i underlivet. Synes det er så merkelig hvordan dere bare hopper til «troll» med en gang. Det finnes ingen 20 år gammel jente som hadde delt noe så pinlig, selv med anonym på om det ikke hadde stemt. Ta dere sammen. Virkelig. 

Ikke 100%, men utifra det som gir mest lukt så er det vel bakteriell vaginose. En trenger ikke en bachelorgrad for å finne det ut. Igjen, jeg spør om råd her, og alt dere gjør er å tvile på innlegget. Hva med å ikke skrive noe i det hele tatt?  TS

Bakteriell vaginose kureres enkelt med en antibiotika kur. Og om det ikke gjør  så går det på et tidspunkt over. Ikke kom å si du har hatt bakteriell vaginose siden ungdomsskolen og mistet venner pga det.

Du skriver også at dine foreldre er religiøse, men har ikke lært deg hygiene. Ingen sammenheng mellom religion og hygiene. Dette blir for dumt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bakteriell vaginose kureres enkelt med en antibiotika kur. Og om det ikke gjør  så går det på et tidspunkt over. Ikke kom å si du har hatt bakteriell vaginose siden ungdomsskolen og mistet venner pga det.

Du skriver også at dine foreldre er religiøse, men har ikke lært deg hygiene. Ingen sammenheng mellom religion og hygiene. Dette blir for dumt

Ingen sammenheng mellom religion og hygiene? Og dette forteller du til en som faktisk kommer fra en religiøs familie? Gi deg. Det finnes flere kvinner fra religiøse familier som utvikler en skam over egen kropp, og hvordan de skal håndtere den. Dette er det skrevet flere artikler på, så ikke kom her, til meg, en jente med religiøs bakgrunn og si det. Og nei, det er ikke bare slik at lukten «forsvinner» dersom man har det over en lenger periode. Google er gratis. Anbefaler å ta det til bruk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ingen sammenheng mellom religion og hygiene? Og dette forteller du til en som faktisk kommer fra en religiøs familie? Gi deg. Det finnes flere kvinner fra religiøse familier som utvikler en skam over egen kropp, og hvordan de skal håndtere den. Dette er det skrevet flere artikler på, så ikke kom her, til meg, en jente med religiøs bakgrunn og si det. Og nei, det er ikke bare slik at lukten «forsvinner» dersom man har det over en lenger periode. Google er gratis. Anbefaler å ta det til bruk. 

Her sier du deg selv i mot. Du skriver i HI at foreldrene ikke har lært deg hygiene på tross av at de er religiøse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå til legen og få den gigantiske antibiotika pilla en dytter opp i skjeden over natta, den fungerer! 

Anonymkode: f1078...13d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her sier du deg selv i mot. Du skriver i HI at foreldrene ikke har lært deg hygiene på tross av at de er religiøse. 

De har ikke lært meg noe særlig ja, fordi det er ekstremt tabu. Nettopp dette er sammenhengen mellom religion og hygiene for veldig mange med religiøs bakgrunn. Skjønner ikke hvor vanskelig dette kan være å fatte. Ikke alt er trolletråd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...