AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #1 Del Skrevet 5. juni 2022 Hei, jeg er vernepleier og jobber i dag 100% dag/kveld. 2-3 kvelder i uka. Vurderer å søke 70 % natt for å få mer tid med familien på kvelden (avlaste far som er sliten og lei) og få mer fritid på dagtid selv. Turnusen blir 3-7-4-7. Og lønna blir nok litt lavere, men ikke veldig mye fordi jeg får kveldstillegg på nesten alle timene. I tillegg vil jeg muligens få roligere vakter, slik som det er nå er dagene mine på jobb veldig hektisk, og jeg er utslitt og har hodepine etter jobb flere dager i uka. Noen småbarnsmødre her som har erfaring med dette? Anonymkode: 1c46b...34b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #2 Del Skrevet 5. juni 2022 Jeg synes det et helt pyton å jobbe natt. Hvertfall om barna blir syke eller er syke, som da vil si null søvn før barna legges igjen. Opplever ikke at det går noe mer rundt, må jo sove etter de er levert i barnehage og skole, så må det handles, husarbeid, barna kommet hjem osvosv. Men jeg vet om andre som trives med det. Anonymkode: 19d51...c24 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #3 Del Skrevet 5. juni 2022 Grunnen til at det er mindre «stress» å jobbe natt, særlig i småbarnsperioden, er fordi vaktene typisk er på 10 timer, og man i tillegg kan jobbe redusert med ca. samme lønn pga. kveld/natt tilleggene. Jeg forstår ikke helt turnusen din, da; 3-7-4-7? Er vaktene kortere enn 10 timer da ? 🤔 For den turnusen der høres ikke noe særlig ut. 🤷♀️ Anonymkode: e2cd9...b58 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #4 Del Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Grunnen til at det er mindre «stress» å jobbe natt, særlig i småbarnsperioden, er fordi vaktene typisk er på 10 timer, og man i tillegg kan jobbe redusert med ca. samme lønn pga. kveld/natt tilleggene. Jeg forstår ikke helt turnusen din, da; 3-7-4-7? Er vaktene kortere enn 10 timer da ? 🤔 For den turnusen der høres ikke noe særlig ut. 🤷♀️ Anonymkode: e2cd9...b58 Vaktene er på 10 timer i ukedagene og 12 i helgene. Er ikke helt sikker på om det er 70 %, eller noen prosent mer eller mindre. Anonymkode: 1c46b...34b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #5 Del Skrevet 5. juni 2022 Forsto heller ikke den turnusen? Jeg for min del føler meg helt ferdig med nattevakter. Sliter mye mere på kroppen og det gir ikke akkurat overskudd. Har du jobbet på natt før? Hvis ikke ,så prøv det før du skifter stilling. Anonymkode: 4427b...60f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #6 Del Skrevet 5. juni 2022 Jeg trodde også at nattevakter var halleluja for en sliten småbarnsmamma med en dårlig kabal på e.middagene. Så feil tok jeg 😂 Knalltøft for kroppen og jeg var mer død enn levende i perioder. Og jeg hadde jobbet natt mye før jeg fikk barn, og vet at jeg i utgangspunktet takler det ok. Anonymkode: 96f88...cbb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #7 Del Skrevet 5. juni 2022 Kan du komme eksempel på turnus inkludert fridager? Forstod ikke helt. Jeg jobber 80% natt. Ca 13 vakter per måned (9-10t). Jeg jobber stort sett 3-4 vakter med påfølgende fri alt fra 2-7 dager. Vaktene er fordelt ca jevnt slik jeg jevnlig har litt langfri. Sover på dagtid. Det vil si at det er fult mulig å sove mens barna er i barnehage/skole og stå opp når de kommer hjem eller skal hentes. Fridager kan brukes på å slappe av, hobby, oppgaver i hus og hjem. Det er også deilig å ha mulighet å dra på hytten flere ganger i året uten å måtte reise fredag ettermiddag og komme hjem søndag kveld pga jobb. Ender også opp med en del "ekstra ferie". Gjerne fri før/etter ferieuker i turbus slik at ferien "forlenges". Anonymkode: 74230...cc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #8 Del Skrevet 5. juni 2022 Turnusen er altså 3 netter på, 7 netter av, 4 netter på og 7 netter av? Eller misforstår jeg? Har du jobbet noe særlig natt tidligere? For det kan være veldig tungt, selv om selve jobben i sin selv ikke er tung, så er det noe med kroppen da. Hvordan den takler det, og søvnrytmen. Jeg jobbet natt i mange år, hadde ikke småbarn riktignok, men jeg har faktisk forsovet meg til nattevakt som startet kl 22 på kvelden. Men jeg jobbet 7 netter på og hadde 7 netter av. Så ved ferier, var første ferieuke en uke jeg skulle jobbe. Så om jeg tok en ukes ferie, så hadde jeg fri i tre uker. Anonymkode: 24f84...dd1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #9 Del Skrevet 5. juni 2022 Jeg har jobbet ca 20 nattevakter totalt gjennom 15 år. Jeg får alltid sove i etterkant, og før første nattevakt hvis jeg vil. Ingen problemer med søvn uansett tid på døgnet. Turnusen er 4 netter på jobb, 7 netter hjemme, 3 netter på jobb, 7 netter hjemme. Takk for gode innspill ☺ Ts Anonymkode: 1c46b...34b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #10 Del Skrevet 5. juni 2022 Jeg har jobbet natt i over 10 år som sykepleier, litt varierende stillingsprosent, men et snitt på 3-4 vakter i uken med ekstra og litt avhengig av hvor helgen traff. Jeg har ikke barn, men det var mange småbarnsmødre som jobbet natt hos oss for å få hverdagskabalen til å gå opp. Hvordan det faktisk fungerer for dere avhenger i det store og hele av hvordan du sover etter natt. Å ikke har problemer med søvn når du i snitt har jobbet knapt en nattevakt pr år syns jeg er lite å basere seg på. Jeg sov veldig godt etter natt, men jeg var et sjeldent unntak. De fleste sover 3ish timer, så våkner de og må på do, og så sover de ikke skikkelig etterpå. Mange får oppstykket søvn med litt etter vakt og litt før vakt, noen får nesten ikke sove etter natt i det hele tatt, og kan bare gå annenhver så de får sovet annenhver natt. Det er helseskadelig å jobbe natt, til tross for at jeg trivdes og fikk sove fikk jeg store problemer med metabolsk sykdom pga nattjobbingen, la på meg mye og måtte til slutt over på dag. Jeg har fått insomnia som resultat av å sjonglere med døgnet over mange år, så nå sliter jeg med å sove i det hele tatt. Det er helt jævlig, og jeg er slett ikke sikkert på om det var verdt pengene, fritiden og trivselen i de årene for å ha det sånn som dette, sannsynligvis for resten av livet. Så før du bestemmer deg for å gå helt over på natt bør du forsøke å få til en prøveordning med jobb, f.eks 3-6 mnd så du kan se hvordan det funker for deg og familien. For det fungerer dårlig å satse på god søvn i et hus der ungene løper rundt, roper, har besøk og "skal bare spørre mamma" når du helt vil sove. Syns også det er merkelig at du har fått 4 netter på rad, alle steder jeg har jobbet har grensen vært på 3, og forskning sir at mer enn 2 er uheldig men 3 er maks. Så det må du i alle fal sjekke ut. Anonymkode: 7bd11...e99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #11 Del Skrevet 5. juni 2022 Jeg jobber hvilende nattvakt og liker det. Må jo være fysisk borte fra hjemmet og får jo ikke like godt betalt per time (kun 20 minutter av hver time etter midnatt) når det er hvilende, men jeg får veldig mye våkentid hjemme og kan følge opp barna veldig tett. Lønna blir jo ikke allverden, men heldigvis så får jeg faktisk hvilt på natta (sjeldent det skjer at jeg må stå opp/blir forstyrret), så jeg kan derfor ta på meg et par dagvakter her og der og få 100% tillegg for disse, så jeg tjener inn tapet uten å være mye borte. Anonymkode: 2b839...695 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #12 Del Skrevet 5. juni 2022 Kroppen er ikke laget for å være våken på natta. Hardt å snu frem og tilbake, jeg har jobba mye nattarbeid i ca 20år. Da gikk jeg 7-14 dager om gangen, med langfri etterpå. Men i lengden er det ikke bra for den mentale helsen din. Gå heller ned i stillingsprosent med dagarbeid, 80% hjelper mye med en fridag som du tar på fre eller mandag. Anonymkode: 58344...e84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayer Skrevet 9. juni 2024 #13 Del Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 5.6.2022 den 18.30): Kroppen er ikke laget for å være våken på natta. Hardt å snu frem og tilbake, jeg har jobba mye nattarbeid i ca 20år. Da gikk jeg 7-14 dager om gangen, med langfri etterpå. Men i lengden er det ikke bra for den mentale helsen din. Gå heller ned i stillingsprosent med dagarbeid, 80% hjelper mye med en fridag som du tar på fre eller mandag. Anonymkode: 58344...e84 Feilen jeg tror mange nattarbeidere gjør er å tenke at man skal snu døgnet brått frem og tilbake hver uke. Jobbe 3-4 netter, så plutselig sove om natten og stå opp kl 07.00. Det er nok dette som er mest potensielt belastende for helsa. Skal man jobbe natt er det nok bedre å holde en skjev døgnrytme og bare snu delvis tilbake i friperiodene. Hvis ikke dette passer med sosialt liv bør en kanskje ikke jobbe natt. Men vet også om folk som klarer å stå i det i mange år selv om de snur veldig frem og tilbake med døgnrytmen hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå