Gå til innhold

Var jeg eller samboer teit her? åpen for at jeg også var teit.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn som er i starten av tenårene. Han hadde en venn på overnatting for en stund siden som var litt uheldig/uforsikrig og fikk ødelagt laderen til pcen til sønnen min. Sønnen min var lei seg for dette, og vennen sa unnskyld. Jeg har ikke rotet meg til å bestille ny lader, jeg tenkte jeg skulle gjøre det når feriepenger kom.

Så hadde bestefar, altså min far sagt til sønnen min i dag at han skulle få en ny lader av han. Da gjorde samboer en avtale med pappa når de snakket sammen uten meg, og etter at min far hadde snakket ferdig med min sønn. Samboer foreslo at sønnen min skulle gjøre småjobber for samboeren min for å få den laderen av min far. Jeg synes det blir feil fordi samboer skal jo ikke legge en krone i den laderen, og for det andre så var det en hyggelig ting pappa sa til sønnen min og nå må han plutselig jobbe for den. Min far overrøser ikke med gaver i utgangspunktet. Det er jo heller ikke sånn at sønnen min ikke tok vare på tingene sine, det var jo hans venn som ødela den. Jeg er også sur for at samboer gjør sånt uten å snakke med meg. Jeg sa derfor til samboer at den dealen ikke blir noe av og ble sur på han. Han er nå derfor sur på meg. 

Nå lurer jeg på om jeg skal gå å si unnskyld eller stå på mitt? Er litt todelt 🤔

Anonymkode: 04120...c94

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Bare kjøp en ny lader.

Anonymkode: fa9be...f74

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet

Ikke si unnskyld til ham.

Anonymkode: b04b5...f72

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at dette ikke er noe å lage en stor sak av. Sønnen din kan godt jobbe litt, uavhengig av ny lader - det bør han få uansett.

Anonymkode: afb13...a74

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud. Bare kjøp en ny lader.

Anonymkode: fa9be...f74

Ja, jeg skulle det. Men nå får han den av min far da. Uansett, overagerte jeg her på det som jeg ble sur på, eller hadde andre også blitt sure? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren din hadde ikke trengt å blande seg. Det var jo en gave og dn avtale mellom bestefaren og barnebarnet.

Pleier samboeren din drive og oppdra sønnen din?

Anonymkode: 6314d...cd6

• Liker 30
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler du ofte at du må gå i mellom og også ofte si unnskyld for ting du ikke egentlig syns du bør si unnskyld for? 

Hvis du gjør det, hva sier det deg om maktbalansen i forholdet ditt til samboer? 

Anonymkode: a08aa...1e9

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Blåjojo skrev (1 minutt siden):

Her synes jeg samboeren din er teit. Om han skal inngå en sånn avtale, så bør han jo også betale laderen.

Det er det jeg tenker også, han legger seg opp i noe jeg føler han ikke har noe med. Jeg synes det blir feil at for eksempel sønnen min skal stå å male for samboer  når det er min far som kjøper lader. Skulle sønnen min først gjort noe for noen så skulle det vært min far synes jeg.  

Når jeg spurte samboer om hvorfor han gjorde det sånn, så sa samboer "da lærer han å ta vare på tingene sine". Men det var jo IKKE sønnen min som ødela den, den var vennen hans, og det vet samboer. Og sønnen min har ikke til vane å ødelegge ting. 

• Liker 37
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er det jeg tenker også, han legger seg opp i noe jeg føler han ikke har noe med. Jeg synes det blir feil at for eksempel sønnen min skal stå å male for samboer  når det er min far som kjøper lader. Skulle sønnen min først gjort noe for noen så skulle det vært min far synes jeg.  

Når jeg spurte samboer om hvorfor han gjorde det sånn, så sa samboer "da lærer han å ta vare på tingene sine". Men det var jo IKKE sønnen min som ødela den, den var vennen hans, og det vet samboer. Og sønnen min har ikke til vane å ødelegge ting. 

Helt enig i din måte å tenke på her.😊

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Samboeren din hadde ikke trengt å blande seg. Det var jo en gave og dn avtale mellom bestefaren og barnebarnet.

Pleier samboeren din drive og oppdra sønnen din?

Ja, det var nettopp det, en gave. Da syntes jeg det ble feil dette her.

Han legger seg opp i barneoppdragelse på tingene han vil og andre ting ikke. Synes han overkjører meg noen ganger når han holder på sånn uten å snakke med meg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det var nettopp det, en gave. Da syntes jeg det ble feil dette her.

Han legger seg opp i barneoppdragelse på tingene han vil og andre ting ikke. Synes han overkjører meg noen ganger når han holder på sånn uten å snakke med meg. 

Synes du skal sette han på plass. Det er din sønn! Det er du som bestemmer hvordan han skal oppdras. Å lære han at en gave kommer aldri uten krav, hva slags lekse er det? 

Samboeren din er gniten. Hvis han vil ha sønnen din til å jobbe for seg så kan han vel stå for lønna selv. Ærlig talt.

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her synes jeg samboer var teit. Men det første jeg tenkte på, er at foreldrene til den andre gutten, evt, gutten selv, er egentlig erstatningspliktige. Hadde mitt barn ødelagt noe som tilhørte andre, hadde jeg syntes det var pinlig om ikke jeg skulle erstatte.

§ 1-1.(barns ansvar.)

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.

§ 1-2.(foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.
2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1969-06-13-26/KAPITTEL_1#§1-2

Anonymkode: dc84a...e3c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Din samboer er superteit! Hvor er logikken i dette? Skal din samboer tjene på (i kraft av gratis arbeid) at din sønn får en lager av sin bestefar?! What?!?! Er han pappa til din sønn?

Anonymkode: fb6c7...f3a

• Liker 15
Skrevet (endret)

xxxx

Endret av Hr. Aktiv
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor mener samboeren din at sønnen din skal jobbe for han, når det er bestefar som skal gi laderen? Jeg hadde skjønt det om samboeren din hadde foreslått at sønnen skulle gjøre småjobber for bestefar. 

Anonymkode: 5f4b9...0a1

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at samboeren din hadde en god tanke bak idéen, men at kanskje idéen ikke var sånn supergod, da den egentlig ikke veier opp for skaden, som var et uhell.

Men måten du bare kommer inn og tar over, overkjører og bestemmer at avtalen ikke blir noe av, er negativ.

Dere burde snakket sammen, diskutert. Du kunne sagt til han på en ordentlig måte hva du tenkte om saken, og at du synes det et dumt at han bare bestemmer dette uten å snakke med deg om det først, selv om han hadde gode intensjoner. Så kunne dere blitt enige om dere likevel skulle gå for hans idé, om den allerede er presentert, eller om dere skulle gå for din løsning, eller funnet en mellomting eller en helt ny løsning.

Selv om han ikke er flink å kommunisere med deg, kan du bli flinkere å kommunisere med han, og følgelig kan dere begge bli flinkere på å kommunisere med hverandre. 

Anonymkode: 5393c...64c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte nå til bestefar og sa at alt ble feil nå og at jeg selv kjøper den laderen selv som planlagt. 

Som sagt så synes jeg at sønnen min først og fremst skulle gjort noe for faren min hvis han først skulle gjort noe. Blir skuffet over at samboer ikke ser mitt synspunkt her. Men dette var jo en gave i utgangspunktet, og som en av dere sa her så kommer gaver uten betingelser. Jeg sa til faren min at sønnen min kunne komme og evt gjøre noe for han hvis han ønsket, men faren min hadde ikke noen oppgaver til han. Så da kjøper jeg den som sagt selv, noe jeg uansett egentlig skulle for at dette ikke skal bli noe mer greier ut av. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker at samboeren din hadde en god tanke bak idéen, men at kanskje idéen ikke var sånn supergod, da den egentlig ikke veier opp for skaden, som var et uhell.

Men måten du bare kommer inn og tar over, overkjører og bestemmer at avtalen ikke blir noe av, er negativ.

Dere burde snakket sammen, diskutert. Du kunne sagt til han på en ordentlig måte hva du tenkte om saken, og at du synes det et dumt at han bare bestemmer dette uten å snakke med deg om det først, selv om han hadde gode intensjoner. Så kunne dere blitt enige om dere likevel skulle gå for hans idé, om den allerede er presentert, eller om dere skulle gå for din løsning, eller funnet en mellomting eller en helt ny løsning.

Selv om han ikke er flink å kommunisere med deg, kan du bli flinkere å kommunisere med han, og følgelig kan dere begge bli flinkere på å kommunisere med hverandre. 

Anonymkode: 5393c...64c

Ja, det er her jeg selv føler jeg kunne gjort det bedre. Jeg bare ble så sint fordi det er ikke første gang samboer overkjører meg med noe jeg synes ikke henger på grep. Jeg synes også ting ble så urettferdig her for sønnen min sin del. Men jeg er enig i at jeg burde snakket med han roligere, selvom det som regel ikke har funket med han før så burde jeg gjort det enn å bare handle sånn tilbake. Jeg skal ta dette til meg.  

AnonymBruker
Skrevet

Dette var kjempespesielt. Det hadde det vært om han var din samboers sønn også. Selvfølgelig kan sønnen din hjelpe til hjemme, både for deg og stefar, men ikke for å få en gave av bestefar. Dessuten synes jeg det er litt overkill å skulle kreve «betalt» for en ødelagt lader til pc, når det var et uhell (og det ikke er en vane). Hvis han skal male for dere hjemme kan han vel heller få noen kroner for den jobben. 

Anonymkode: 6bd56...695

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...