Gå til innhold

Mat og ferie- trenger råd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ofte vond mage. Spesielt hvis jeg ikke er hjemme og tilbereder maten selv. Har laktoseintoleranse, og mye ubehag knyttet til hvetemel. Hvordan gjør dere med mageproblemer det på ferie? Vi skal være borte i 12 dager, og noen dager får vi ikke spist på hotell. 

Har du supre magevennlig tips på tur?

Anonymkode: 07e60...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kunne du kanskje utbrodert hva slags tur dere skal på? Er det snakk om utenlandsopphold på et hotell? Eller snakker vi Norgesferie? Eller noe helt annet? Greit å vite før jeg kommer med råd da rådene baseres litt på hva du har tilgjengelig ☺️

Anonymkode: b3abe...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan forresten også skyte inn at jeg har IBS og tar Vi-siblin hver dag for mer stabil mage. Spiser ellers mye frukt og grønt som både er enkelt å ta med seg og som ikke skal påvirke din laktoseintoleranse eller reaksjon på hvetemel.

Anonymkode: b3abe...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger. Jeg har også IBS og sliter med å forstå hva jeg skal spise på ferie, men ser for meg at det blir mye "enkel" mat, med rent kjøtt og tydelige karbohydratkilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den eneste frokosten jeg omtrent ikke blir dårlig av er kokt egg eller havregrøt. Noen dager har jeg ikke tilgang til kjøkken så er nødt til å spise ute. Jeg vurderer derfor å ta med brød eller knekkebrød og eventuelt kjøpe pålegg der. Det er kjipt å ha trøbbel med magen. Salat og grønnsaker funker dårlig som frokost for meg. Ts 

Anonymkode: 07e60...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også laktoseintoleranse, og jeg har alltid med meg laktase-tabletter som jeg tar dersom jeg ikke kan unngå eller er usikker på om det er melkeprodukter i det jeg spiser. Jeg pleier forøvrig alltid å spørre om laktosefri alternativer. Du sier ikke noe om hvor dere skal, men hvis dere må spise frokost ute, er det vel sjelden et problem å spørre om et kokt egg eller to. Det går også an å spørre etter brød uten hvete. Hvis du får tak i - og liker - laktosefri yoghurt, så kan kanskje havregryn, yoghurt og evt. bær/syltetøy eller frukt være en grei frokost? 

Du kan også vurdere å ta en kur med melkesyrebakterier (Idoform) før du reiser, og ha med deg ekstra kapsler/tabletter. Disse bidrar til en bedre bakterieflora i magen, og kan lindre noen mageplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...