AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #1 Skrevet 5. juni 2022 Hei! Vi har gjort noen endringer i kostholdet her hjemme. For et par uker siden begynte jeg å lage mye mer fra bunnen. Det er ikke veldig stor omveltning, da måltidene har hovedsaklig vært hjemmelaget, men vi har byttet ut nesten alt av ultraprosessert mat til uprossesert..(er det det det heter?) Lager brød og enkelte pålegg selv og det er kjempegøy. Vi er ikke helt hysterisk, jeg er ganske ny i dette og litt utskeielser blir det jo, men det er omtrent en gang i uken eller to. Men..... Ungene er litt harde i magen og prompene stinker!! Jeg har selv luft i magen.. Er det noen som har erfaring med dette eller kunnskap om hvorfor det blir slik? Er det noe som går over?? Anonymkode: ecda3...581
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #2 Skrevet 5. juni 2022 Økning i fiberinntak? Prøv litt svisker en stund (yoghurt, vanlig, kompott etc), og rikelig med vann, og se om det hjelper. Hvis ikke forsøk laktolose fra apoteket:) Anonymkode: 7aad7...5da
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #3 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Økning i fiberinntak? Prøv litt svisker en stund (yoghurt, vanlig, kompott etc), og rikelig med vann, og se om det hjelper. Hvis ikke forsøk laktolose fra apoteket:) Anonymkode: 7aad7...5da Høres fornuftig ut. Da jeg økte inntaket av fiber hadde jeg noen dager med mageknip før det ga seg. Eneste jeg merker nå fra tidligere er at jeg gjerne må ha avføring to ganger hver dag og mengden av det som kommer er mye større. Anonymkode: e5816...5c9
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #4 Skrevet 5. juni 2022 Men HVA spiser dere? List gjerne opp en typisk matdag før endringen, og etter endringen. Vanskelig å si noe om årsaken uten at en vet hva dere spiser i løpet av dagen. Anonymkode: 7bb5b...848 3
ops2 Skrevet 5. juni 2022 #5 Skrevet 5. juni 2022 Hvis du har redusert bruk av olje i maten drastisk, så kan det bli hard avføring. Prøv å gi en kapsel omega 3 sammen med maten. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #6 Skrevet 5. juni 2022 Jeg blir dårlig i magen av mye fiber og melkeprodukter så ville kuttet ned på fiber og melkeprodukter Anonymkode: 8f60f...8a4 4
Meadow Skrevet 5. juni 2022 #7 Skrevet 5. juni 2022 Magen min venner seg ikke til mye fiber, grovt brød eller knekkebrød med mye kli og frø er det verste. Så det må jeg bare begrense. Så kanskje prøve å lage brød etc mindre grovt?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #8 Skrevet 5. juni 2022 Mengder med fiber trenger ikke være så sunt. Anonymkode: acf4e...b34
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #9 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hei! Vi har gjort noen endringer i kostholdet her hjemme. For et par uker siden begynte jeg å lage mye mer fra bunnen. Det er ikke veldig stor omveltning, da måltidene har hovedsaklig vært hjemmelaget, men vi har byttet ut nesten alt av ultraprosessert mat til uprossesert..(er det det det heter?) Lager brød og enkelte pålegg selv og det er kjempegøy. Vi er ikke helt hysterisk, jeg er ganske ny i dette og litt utskeielser blir det jo, men det er omtrent en gang i uken eller to. Men..... Ungene er litt harde i magen og prompene stinker!! Jeg har selv luft i magen.. Er det noen som har erfaring med dette eller kunnskap om hvorfor det blir slik? Er det noe som går over?? Anonymkode: ecda3...581 Hvis dere har begynt å spise rå korn frokostblanding og havregryn er jo dette en selfølge. Det får meg til å fise som en ku hele tiden... Anonymkode: 98407...d6b
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #10 Skrevet 5. juni 2022 Det går ann å få i seg formye fiber. Fiber blir ikke fordøyet og absorbert det går rett igjennom det blir fermentert av bakteriene som da skaper gass Anonymkode: 98407...d6b 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #11 Skrevet 5. juni 2022 Men hva spiser dere nå? Ikke bra med for mye brød og kornmat. Drikker dere nok vann? Anonymkode: ebcb3...8d0 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #12 Skrevet 5. juni 2022 Det kan også bare være en tilvenningssak, ikke uvanlig at man blir litt dårlig i magen i begynnelsen ved kostholdsendringer. Viktig å drikke nok vann også. Anonymkode: d1c92...b26
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #13 Skrevet 5. juni 2022 Jaa kanskje det er fiber? Vi spiser hjemmelaget brød til frokost og kanskje havregrøt til lunsj.. Det blir kanskje litt mye. Kan finne noe bedre alternativer så det ikke blir så mye kornprodukter. Yoghurt, egg og grønnsaker er jo supert 😊 Utenom det er det grønnsaker, kjøtt og frukt.. Eldste er flink til å drikke vann, men ikke jeg og yngste. Han har fått smaken på appelsinjuice og eplejuice.. Må kanskje ta litt valg nå i sommervarmen 😅 Anonymkode: ecda3...581
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #14 Skrevet 5. juni 2022 Hold deg til havregrøt som frokost du, legg til 2-3 egg i den formen du ønsker selv. kokt eller stekt. Utover dette kjøtt/fisk/kylling, grønnsaker med potet eller ris. Cottage cheese med frukt/Bær er fint. Men problemet i dag er i sprøytinga av bærene, vi vet lite om hvordan vi reagerer på det. Vann er eneste tørstedrikk. Lag et enkelt kosthold, kjør dette i flere mndr. Da er du avvendt søtsaker og kosetuller med søppelmaten som dreper tarmen vår i dag. Industrimaten ødelegger tarmbakteriene våre, dette starter foreldre med på barna sine veldig tidlig med alle dritten de fores med. Bare iskrem kjøpt i butikken er nok til å drepe tarmen til et menneske pga alt som er av tilsentningsmidler. Så leksen er å lage ting selv. Anonymkode: b51d3...2b8
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #15 Skrevet 5. juni 2022 Økt fiberinntak over kort tid. Fiberinntak bør økes sakte for minst mulig ubehag, men det går over ganske fort altså. Anonymkode: 056e8...06a
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #16 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jaa kanskje det er fiber? Vi spiser hjemmelaget brød til frokost og kanskje havregrøt til lunsj.. Det blir kanskje litt mye. Kan finne noe bedre alternativer så det ikke blir så mye kornprodukter. Yoghurt, egg og grønnsaker er jo supert 😊 Utenom det er det grønnsaker, kjøtt og frukt.. Eldste er flink til å drikke vann, men ikke jeg og yngste. Han har fått smaken på appelsinjuice og eplejuice.. Må kanskje ta litt valg nå i sommervarmen 😅 Anonymkode: ecda3...581 Vi har kjøpt flavour drops gjøre vannet litt mer interessant for minstemann her i huset. Anonymkode: 28438...514
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #17 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hold deg til havregrøt som frokost du, legg til 2-3 egg i den formen du ønsker selv. kokt eller stekt. Utover dette kjøtt/fisk/kylling, grønnsaker med potet eller ris. Cottage cheese med frukt/Bær er fint. Men problemet i dag er i sprøytinga av bærene, vi vet lite om hvordan vi reagerer på det. Vann er eneste tørstedrikk. Lag et enkelt kosthold, kjør dette i flere mndr. Da er du avvendt søtsaker og kosetuller med søppelmaten som dreper tarmen vår i dag. Industrimaten ødelegger tarmbakteriene våre, dette starter foreldre med på barna sine veldig tidlig med alle dritten de fores med. Bare iskrem kjøpt i butikken er nok til å drepe tarmen til et menneske pga alt som er av tilsentningsmidler. Så leksen er å lage ting selv. Anonymkode: b51d3...2b8 Ja vi gjør så godt vi kan her. For å være ærlig liker jeg ikke havregrøt, men lager det for ungene. Jeg er vant til å lage hjemmelaget og hi har liksom ikke hatt så mye av tilsetningsstoffer osv. Det er mye å ta hensyn til, men takk for god info 😊 jeg tar det litt steg for steg. Nå har det ikke vært usunn mat fra før, (mest hos meg, ikke barna), så det er ikke så vanskelig å si nei til søtsaker osv😊 Anonymkode: ecda3...581
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #18 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Vi har kjøpt flavour drops gjøre vannet litt mer interessant for minstemann her i huset. Anonymkode: 28438...514 Oj kult 😍 har liksom nøyd meg med å helle litt appelsin i vannet eller litt saft 😅 Anonymkode: ecda3...581
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå