AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #1 Del Skrevet 5. juni 2022 Jeg har en tendens til å bli ivrig og gå for hardt ut. Det ønsker jeg å unngå denne gangen. Hva vil dere anbefale når man er nokså utrent? Jeg er slank, og går en del, men er helt utrent både når det gjelder kardio og styrke. Er det lurt å følge et program for nybegynnere? (Er redd det blir for kjedelig i starten å måtte gå mye) Anonymkode: a55f0...bb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #2 Del Skrevet 5. juni 2022 Last ned en app ala 'couch to 5k'. Finnes flere gode apper og rolige nybegynnerprogrammer. Ta og å finn deg et lett styrke- og mobilitetsprogram for å forhindre skader. Anonymkode: cd9dd...563 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #3 Del Skrevet 5. juni 2022 Hva tenker dere om et av disse? https://www.ntnu.no/cerg/treningsprogram https://www.loplabbet.no/artikler/nybegynner Anonymkode: a55f0...bb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 5. juni 2022 #4 Del Skrevet 5. juni 2022 (endret) Du bør øke antall økter gradvis. Man pleier å holde seg skadefri på tre økter i uka. Ville fokusert på å bygge opp kapillærnettet og muskulaturen i starten. Dropp intervaller mer enn en gang i uka og gjør de i motbakke. Resten av øktene bør være rolige. Etter noen ukers tid kan du legge til en tempoøkt eller intervaller på flata. Husk at det er tiden du trener og ikke hvor langt du jogger som er viktig:) Styr unna treningsprogram som fokuserer på å øke oksygenopptaket ditt/intervaller. Med høyt oksygenopptak og en en kropp som ikke tåler belastningen oppstår det fort skader. Leger og andre er altfor glade i å måle tall. Hva skal man med et oksygenopptak tilsvarende en som løper 5km på 13 min om muskulaturen og skjelettet ikke tåler så rask løping? Oksygenopptaket øker uansett etterhvert som man jogger- selvfølgelig noe saktere enn ved et intervallprogram. Jeg kan fint løpe 10km på 40 minutter uten å røre en eneste intervall, men trenger det for å få bort de siste minuttene. Allikevel fokuseres det gjerne mye mer på det enn andre ting. Endret 5. juni 2022 av Majer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #5 Del Skrevet 5. juni 2022 Jeg fulgte ikke noe program i starten da jeg begynte å jogge for 4 år siden, men lærte av en erfaren kompis at "regelmessighet og rolig oppstart" skulle være mantraet. Begynte å jogge 2 dager i uken sommeren 2018. Var opptatt av distanse, og ikke fart i starten. Første turen klarte jeg å jogge 3 km, men det gikk saaakte. Økte med 1 km annenhver uke, og la til 1-2 økter. Og mot høsten var jeg oppe i 10 km sammenhengende. Da hadde jeg trent meg rolig opp, og muskler og ledd var vant med belastningen. Deretter begynte jeg å fokusere på fart gjennom intervaller og bakketrening. Og litt styrketrening som squats og tå-hev. Har holdt det gående siden, og har løpt 2 halvmaraton og 1 maraton. Hatt litt vondter her og der noen ganger, men ikke direkte skader. Elsker å løpe, det har gjort underverker for helsen min, spesielt den psykiske. Sommeren er beste tiden å stare på! Lykke til ❤️ Anonymkode: d61a0...7b7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DrueSmoothie Skrevet 7. juni 2022 #6 Del Skrevet 7. juni 2022 (endret) Jeg har begynt å trene igjen for et par mnd siden etter flere år uten fast trening pga langvarig sykdom. Jeg har tidligere vært i ganske god form og har trent mye både løping, sykling og langrenn, og gjorde det også helt OK i de få konkurransene jeg var med på i både løping og langrenn. Etter flere år med sykdom, og ennå en stund uten fast trening (med kun en liten periode med noe trening midt i, men det varte ikke så lenge) så var formenog kondisen nå HELT i kjelleren. Jeg gjorde ett par forsøk på å komme i gang igjen, men gikk for hardt ut, som igjen resulterte i en dårlig opplevelse, og igjen, at jeg ikke fortsatte Så nå måtte jeg ta meg i nakken, og IKKE gå for hardt ut, man vet det jo så inderlig Så , kjedelig eller ikke, jeg begynte med å gå. Tok med venner, låne en hund etc og gikk turer, gjerne flere dager i uken, og gjerne type 1-2 timer i variert terreng i skog og mark. Og i blant bare noe så enkelt som å gå en liten kveldstur med venner istedenfor å sette meg foran TV`en. Etterhvert som jeg kjente jeg var i litt bedre form prøvde jeg å holde høyere tempo hele turen, og gjerne også i oppoverbakkene, (hadde klokke) så jeg gikk litt mot tiden mot meg selv. Bare det var inspirerende nok, jeg har nok konkurranseinstinkt til å hjelpe meg der Så begynte jeg med å jogge på flate partier, så langt jeg orket, og gikk resten. Noen ganger løp jeg kun ett stykke av en gåtur, mens andre ganger kunne jeg løpe flere ganger, med litt gåing i mellom. Og så orket jeg siden å presse meg litt og litt mer, lengre strekker og også noe oppover. Og når jeg først kom i gang har det heldigvis gått veldig fort fremover! Og da blir jeg motivert nok bare av det! Foreløpig løper jeg i lavt tempo og heller litt lengre avstander. Går fortsatt i mange oppoverbakker, men prøver å presse meg litt her også. Så tenker jeg å øke farten litt, på da kortere turer, litt og litt etterhvert. Jeg varierer også mellom å gå, løpe og sykle litt, for å gjøre litt forskjellig Endret 7. juni 2022 av DrueSmoothie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå