Gå til innhold

Arving av klær, forventet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har barn av samme kjønn. Jeg bruker ganske mye penger på klær til dem, fine behagelige klær, som er holdbare, og som er relativt enkle å selge videre. Nå får noen i nær familie en av samme kjønn, er det forventet at vi gir fravokste klær til dem? Det er jo ikke slik at vi ikke vil, men det er snakk om ganske mange tusen, og  planen min er å selge det videre når det vokses fra for å legge i nye klær. Føler meg nesten litt slem om jeg ikke tilbyr dem å arve, samtidig som jeg syntes det er veldig mye å bare gi bort, er også redd for å låne det vekk da de ikke er like forsiktig med klær som meg, og bruker veldig mye parfyme.

Anonymkode: c3a06...78c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de er nær familie eller gode venner så kan du jo kanskje gi dem noen utvalgte ting en gang i blant? Da kan du samtidig passe på å nevne det slik

"Du vet, jeg selger jo unna klærne etter gutta/jentene, men akkurat dette settet her hadde passet så utrolig godt gutten/jenta deres synes jeg, så det hadde vært hyggelig om dere har lyst til å bruke det."

Trenger jo ikke være alt du har.  Strengt talt er det også dine ting som ingen andre har krav på. 

For noen år siden så ville det kanskje vært snålt, men må om dagen verdsetter mange av oss foreldre klær på en helt annet måte: økonomisk og forbruksmessig miljøbevisst. Fortsett som du pleier du :)

Anonymkode: e9aa3...228

• Liker 26
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ærlig talt du høres veldig kjip og gjerrig ut. Veldig lite raus.

Du høre også ut som en veldig anstrengende person som skal ha alt på din måte. Styrer familien med jernhånd, og tipper svigerfamilien din tar litt avstand fra deg.

Anonymkode: 5ae14...1b9

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare gi dem det som ikke selges, eller ikke skal arves? Er jo mye man ikke får noe særlig for uansett. 

Når det gjelder arv av spesielle ting forstår jeg deg, særlig om den andre parten er mer uforsiktig med ting. Men salg, når du har såpass god råd at du kan legge mye i klær, det synes jeg er litt smålig i nære relasjoner. 

Anonymkode: 22c8f...ea3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke har gitt noen signaler om arv av tøy, så kan de ikke forvente å få arve nei, og det gjør de nok sannsynligvis heller ikke. 

Skjønner at du tenker du kan handle nytt tøy for pengene du får for det fravokste, og det kan du også formidle. At du selger tøy for å ha råd til nytt av samme kvalitet. Da kan de jo eventuelt si at de vil kjøpe,så kan du si at de skal få det for en ekstra gunstig pris. 

Anonymkode: be024...f42

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri forventet å arve fra andre, synes det er veldig frekt og rart å skulle kreve det. Vi har begge søsken som nå får barn med samme kjønn som vi har, men vi gir ikke bort klærne vi har liggende. Vi prøver på nr 2 og sparer klærne til eget barn. Blir det motsatt kjønn kommer jeg nok til å selge mesteparten av klærne. Kan evt gi bort det jeg ikke får solgt.

Anonymkode: 606c9...5cb

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er i samme situasjon. Ingen å arve av så kjøper alt selv, men flere som kan arve av oss, dvs barn av samme kjønn som er 2-4år yngre. Jeg selger det jeg føler jeg kan få en viss sum igjen for, f.eks reimadresser, ull etc. Det øvrige spør jeg om de ønsker. Har ikke dårlig samvittighet for det. Viss det er et problem synes jeg de er grådige. Tilbyr de seg å kjøpe det kan de få det litt billigere, men det skal da ikke være slik at jeg tar regninga uten å få noe igjen for det. 

Anonymkode: c1afd...a8d

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De kan ikke forvente å arve. Det er ikke sikkert de er interessert i det en gang, kanskje har de forskjellig smak fra deg, eller de ønsker å kjøpe alt nytt og selge igjen, akkurat som deg.

Du gjør lurt i å selge unna fortløpende, det blir mye vanskeligere å få penger for klærne når de ikke er nye og moteriktige lenger. Hvis du selger alt fort er det ikke noe igjen å arve heller, så problemet er løst, i den grad det er noe problem. 

Ikke lån bort tøy, det er bare stress for mottakeren.

Anonymkode: e8e08...26e

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Du høre også ut som en veldig anstrengende person som skal ha alt på din måte. Styrer familien med jernhånd, og tipper svigerfamilien din tar litt avstand fra deg.

Du leste alt dette ut av et avsnitt på fem setninger? :ler: 

Gjør som du planlegger TS, ser ikke problemet med det. Man kan ikke forvente å arve klær fra andre, selv om det er slekt og venner.

• Liker 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kan du ikke bare gi dem det som ikke selges, eller ikke skal arves? Er jo mye man ikke får noe særlig for uansett. 

Når det gjelder arv av spesielle ting forstår jeg deg, særlig om den andre parten er mer uforsiktig med ting. Men salg, når du har såpass god råd at du kan legge mye i klær, det synes jeg er litt smålig i nære relasjoner. 

Anonymkode: 22c8f...ea3

Det trenger ikke å handle om at de økonomisk sett er så forskjellige, det kan handle om prioriteringer. 

Anonymkode: fad03...f12

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen kan vel forvente å arve alt av klær.
Samtidig syns jeg du er litt kjip… hadde jeg hatt yngre barn i familien hadde de fått arve fra våre gutter. Jeg gir uansett alt til folk som trenger det. 
Min svoger har eldre gutter, og han kommer innimellom med klær som våre får arve. Vi har aldri bedt om det, men setter pris på det. Så vi arver litt, men kjøper det aller meste selv. 

Anonymkode: 75d95...911

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror, ts, at grunnen til at folk her oppfatter deg som litt kjip er ikke egentlig at du ikke gir bort klærne. Det er mer at du sitter og bekymrer deg for om disse slektninger vil ha deres avlagte klær når de ikke engang har nevnt det.

Hvis du vil selge, bare selg, ikke noe galt i det. Men selg med en gang, ikke sitt og gnug på kleshaugene. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg er enig med de andre som sier at du skal selge så snart ungen din har vokst ifra det. Blir det spørsmål om å få noe, så sier du at det allerede er solgt.

Og i tillegg kan du vurdere å legge tilside litt av klærne, som du ikke ville tjent noe stort på å selge videre.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har barn av samme kjønn. Jeg bruker ganske mye penger på klær til dem, fine behagelige klær, som er holdbare, og som er relativt enkle å selge videre. Nå får noen i nær familie en av samme kjønn, er det forventet at vi gir fravokste klær til dem? Det er jo ikke slik at vi ikke vil, men det er snakk om ganske mange tusen, og  planen min er å selge det videre når det vokses fra for å legge i nye klær. Føler meg nesten litt slem om jeg ikke tilbyr dem å arve, samtidig som jeg syntes det er veldig mye å bare gi bort, er også redd for å låne det vekk da de ikke er like forsiktig med klær som meg, og bruker veldig mye parfyme.

Av noen i slekta så arver barna mine de billige klærne og får tilbud om å kjøpe de dyre. Dette syns jeg er helt ok 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selg unna fortløpende ja. Og ikke ta opp det å arve klær. Jeg føler de skal være litt frekke for å ta det opp selv...

Anonymkode: 184ce...ca9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror, ts, at grunnen til at folk her oppfatter deg som litt kjip er ikke egentlig at du ikke gir bort klærne. Det er mer at du sitter og bekymrer deg for om disse slektninger vil ha deres avlagte klær når de ikke engang har nevnt det.

Hvis du vil selge, bare selg, ikke noe galt i det. Men selg med en gang, ikke sitt og gnug på kleshaugene. 

Det er riktig at ingen har sagt noe om forventninger til det, men jeg vet likevel at det er en forventning der. Både av de som får barn og øvrig familie. 

Ser noen nevner dette med at vi har råd, ja, vi har råd til å prioritere at ungene har fine og gode klær, for meg er det viktig at de ser ordentlig ut, men vi prioriterer jo da bort noe annet, som interiør, osv. pluss at vi hverken røyker/snuser eller drikker. Men det er ikke det samme som at vi har råd til å gi bort klær for mange tusen, selvom jeg veldig gjerne skulle gjort det, for det hadde vært koselig å se dette barnet i de samme klærne ❤️ 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du høres veldig gjerrig ut.

Anonymkode: 64b29...0b2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selg unna fortløpende ja. Og ikke ta opp det å arve klær. Jeg føler de skal være litt frekke for å ta det opp selv...

Anonymkode: 184ce...ca9

De får selv en av hver, og da de ventet motsatt kjønn la hun veldig mye i at det var dumt at vi nå ikke fikk motsatt slik at vi kunne fått alt etter deres, føler da veldig på at det er en forventning til oss der. Selvom det hun kjøper er kjedeklær (uten at det er noe galt i det), og vi prioriterer litt mer kvalitet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er riktig at ingen har sagt noe om forventninger til det, men jeg vet likevel at det er en forventning der. Både av de som får barn og øvrig familie. 

Ser noen nevner dette med at vi har råd, ja, vi har råd til å prioritere at ungene har fine og gode klær, for meg er det viktig at de ser ordentlig ut, men vi prioriterer jo da bort noe annet, som interiør, osv. pluss at vi hverken røyker/snuser eller drikker. Men det er ikke det samme som at vi har råd til å gi bort klær for mange tusen, selvom jeg veldig gjerne skulle gjort det, for det hadde vært koselig å se dette barnet i de samme klærne ❤️ 

Skjønner ikke egentlig problemet her. Du skulle gjerne gitt bort klærne, og du har råd til å kjøpe dyre klær osv. Er det av prinsipp du ikke gir bort noe da eller? 

Anonymkode: 75d95...911

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Atte hæ? 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...