Gå til innhold

Katt med kul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære pus har fått en kul under brystet :grine: ... Hun er 10 år og jeg forbereder meg på det værste, men får katter fettkuler? Tenker på om det er noen alternativer til svulst. Skal til veterinæren på mandag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei kjære deg!

Så trist å høre! Man blir jo så glad i disse dyra!

Mye mulig at katten har en svulst, spesielt om hun har gått på p-piller...

Godt at du skal ta enne til dyrlegen!

Men du skal også vite at katter kan leve lenge med svulster....

min venninnes katt har hatt det i ca to år nå, og er like fin ennå!

Lykke til!

Skrevet

Hun har aldri gått på p-piller. Kulen er ikke en glatt kul, den er liksom litt knudrete. Først trodde jeg det var en knute i pelsen, før jeg oppaget at den lå under huden her tidligere i uka...

Gjest pulverheksa ii
Skrevet

Slike kuler er nesten alltid svulster. Om de er ondartet eller godartet, må sjekkes patologisk, altså at vetrinæren sender inn kulen for sjekk.

Dette er stort sett ikke nødvendig, siden katter kan leve med disse kulene i årevis.

Og om kulen kommer tilbake eller ikke, varierer også veldig fra katt til katt.

Så mest sannsynlig, vil katten din kunne leve lenge etter at svulsten er fjernet. Så om du velger å få den sjekket i etterkant er egentlig et kostnadsspørsmål.

Min venninne var hos to forskjellige vetrinærer med sin katt om det samme, og de var veldig forskjellige i oppfattelsen av viktigheten av å finne ut hvilken type svulst det var. De valgte å ikke sjekke svulsten, og heller følge med om katen får slike kuler senere.

Skrevet (endret)

Katter kan leve lenge med svulster, men få det sjekket opp uansett - det viktigste er om katten ikke lider.

Vokste opp med katter, 2 av dem fikk kreft, hadde dette i 5 år før den ene måtte avlives og den andre sovnet stille inn.

Hun som måtte avlives ble etterhvert veldig dårlig og led, han som sovnet stille inn hadde det greit til det siste.

Dette var 2 Hellige Birmaer, og begge ble 18 år gamle.

Endret av Miloine
Skrevet

Katter får fettklumer, ja, min katt hadde i alle fall det. Sjekk med en dyrlege, kjære deg! Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...