Gå til innhold

Noen som er, eller har gått til en psykomotorisk fysioterapeut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan fortelle litt om hvordan behandlingen foregår og om det eventuelt har hjulpet deg?

Anonymkode: 469c0...ca6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noen som kan fortelle litt om hvordan behandlingen foregår og om det eventuelt har hjulpet deg?

Det er øvelser, fysioterapi/massasje, og snakke om ting om du vil det. Veldig fornøyd. 

Anonymkode: fe540...041

• Liker 2
Skrevet

Vi jobba mye med "her og nå", men med kroppen. Da jeg var syk, å tidvis enda ikke ha kontakt eller kjenne kroppen. Og forstyrrelser i selvopplevelse av meg selv. Vi hadde mye øvelser og bruke muskler i eks lår. Tøye ut benet, å jobbe sakte ned igjen mens jeg holdt på låret. Mye jobb med sittemusklene. Favne hender, kjenne hender. Fikk en ball og ha i hånda, kjenne hvordan den er, tyngde etc. Mye muskel jobbing da. Men veldig effektivt:) snakka mye med henne om sykdommen min, hvorfor kroppen min opplevdes slik jeg gjorde og diverse. Fikk god forklaring. 

Anbefales veldig ❤️ viss du i tillegg går i terapi, så er det godt og inkludere begge behandlingene i hverandre. 

Jeg fikk plass fort, da det var DPS som søkte. Hadde vanlig lege søkt så hadde det tatt et år ventetid.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Husker en av øvelsene som var å sitte på en stol og kjenne at ryggen på stolen var en støtte. At det var lov å sette seg godt bak på stolen og en slappe av. 

Høres kanskje enkelt ut, men ikke like lett for alle, nei 🙂

Om det var til hjelp samlet sett er jeg usikker på. Det var andre ting som hjalp meg 

Anonymkode: 61687...0f1

AnonymBruker
Skrevet

Samme som de to over. Veldig nyttig behandling men lang ventetid og ikke ubegrenset med timer. Jeg henviste meg selv.

Anonymkode: 3b6a1...cc0

AnonymBruker
Skrevet

Synes det var bare tull. 

Anonymkode: bc60a...adf

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvasi-psykologi innlagt noen øvelser fra «Trim for eldre» fra 80-tallet. 

Anonymkode: 8b871...896

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Har lang og god erfaring med behandlingen, i relasjon til traumer. Vi prater veldig mye, og fokuset går ofte mot kroppen og hva jeg føler når vi prater om ulike situasjoner/hendelser, omsorgspersoner og annet.

Timene begynner ofte med å flytte fokus fra hverdagsstress og problemer, til kroppen. Forsøke å roe ned litt, før vi begynner på dagens tema. Det kan variere litt etter hvor jeg er mentalt.

Noen ganger er kroppen veldig låst, redd og aktivert. Da har vi en del øvelser vi gjør, som kan være så enkelt som å kaste ball frem og tilbake, eller forsøke å bruke krefter.

Etter en veldig traumatisk oppvekst med mye vold, sitter det mye igjen i kroppen min. Det er mange hemninger, og kroppen oppfører seg som om den må være usynlig for alt og alle (enkelt forklart). Vi jobber en del med å bryte de mønsterne/lære kroppen at det er greit å legge bort de gamle hemningene som før beskyttet. Her kommer tryggheten og tillitten til behandleren inn, og siden jeg stoler på henne tør jeg utfordre kroppen i større grad.

Det er egentlig bare litt av hva vi gjør, men det er ganske privat, og ikke minst veldig omfattende, når man har komplekse utfordringer og går i langvarig terapi.

Anonymkode: 1f818...b0b

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Og med det viser du at du ikke kan noe særlig om terapiformen..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, det er det det er. Med svært lite evidens for at det virker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maestro skrev (3 timer siden):

Vi jobba mye med "her og nå", men med kroppen. Da jeg var syk, å tidvis enda ikke ha kontakt eller kjenne kroppen. Og forstyrrelser i selvopplevelse av meg selv. Vi hadde mye øvelser og bruke muskler i eks lår. Tøye ut benet, å jobbe sakte ned igjen mens jeg holdt på låret. Mye jobb med sittemusklene. Favne hender, kjenne hender. Fikk en ball og ha i hånda, kjenne hvordan den er, tyngde etc. Mye muskel jobbing da. Men veldig effektivt:) snakka mye med henne om sykdommen min, hvorfor kroppen min opplevdes slik jeg gjorde og diverse. Fikk god forklaring. 

Anbefales veldig ❤️ viss du i tillegg går i terapi, så er det godt og inkludere begge behandlingene i hverandre. 

Jeg fikk plass fort, da det var DPS som søkte. Hadde vanlig lege søkt så hadde det tatt et år ventetid.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har lang og god erfaring med behandlingen, i relasjon til traumer. Vi prater veldig mye, og fokuset går ofte mot kroppen og hva jeg føler når vi prater om ulike situasjoner/hendelser, omsorgspersoner og annet.

Timene begynner ofte med å flytte fokus fra hverdagsstress og problemer, til kroppen. Forsøke å roe ned litt, før vi begynner på dagens tema. Det kan variere litt etter hvor jeg er mentalt.

Noen ganger er kroppen veldig låst, redd og aktivert. Da har vi en del øvelser vi gjør, som kan være så enkelt som å kaste ball frem og tilbake, eller forsøke å bruke krefter.

Etter en veldig traumatisk oppvekst med mye vold, sitter det mye igjen i kroppen min. Det er mange hemninger, og kroppen oppfører seg som om den må være usynlig for alt og alle (enkelt forklart). Vi jobber en del med å bryte de mønsterne/lære kroppen at det er greit å legge bort de gamle hemningene som før beskyttet. Her kommer tryggheten og tillitten til behandleren inn, og siden jeg stoler på henne tør jeg utfordre kroppen i større grad.

Det er egentlig bare litt av hva vi gjør, men det er ganske privat, og ikke minst veldig omfattende, når man har komplekse utfordringer og går i langvarig terapi.

Tusen takk for fine og informative svar♥️ Det setter jeg stor pris på

Ja, det er det det er. Med svært lite evidens for at det virker. 

Men har dere vært i denne type behandling? Viss ja hvorfor tenker dere at dette ikke gav dere noe? Var det feil behandler, var det feil type øvelser? Viss nei: Hvorfor i det hele tatt gidde å svare i denne tråden.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi jobber mye med kroppsbevissthet (hvordan jeg sitter, står, beveger meg, bruker kroppen), balanseøvelser, tøying, litt yoga og en del berøring/massasje, samt samtale rom sammenheng med kropp og psyke i forbindelse med sykdom. Jeg synes det er nyttig både fysisk og mentalt. Jeg går i tillegg både til vanlig fysioterapi og psykolog, og dette binder det på en måte litt sammen og forener det til en helhet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Synes det var bare tull. 

Då håpar eg verkeleg de 2 anonyme opner opp for at de ikkje har alle svara i verda. 

Anonymkode: 1908c...9ba

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Går hos en nå og jeg merker forandring i personlighet(tilbake til det jeg faktisk var, før forhold/eks fra helvete og ptsd), samt at jeg er mer i kontakt med kroppen min og klarer å ta tak i at jeg er overvelda, går i flight eller freeze, blir stressa etc.

Jeg får utrolig godt utbytte av det, starta hos psykomotorisk fysio i februar, og merker at det gjør utrolig godt for kropp og sjel allerede.

Jeg får en kombo av samtaleterapi og øvelser som vi utfører for å få kontakt med kroppen og få musklene til å slappe/lære meg å få kroppen til å slappe av.

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
debatten skrev (2 minutter siden):

Dette vil jeg ikke anbefale å prøve. Tror det er bedre å bruke medisiner.

hvorfor vil du ikke anbefale det? Hvorfor anbefaler du å bruke medisiner, til noen som ikke en gang skriver noe om helsen sin?

Endret av Bålkaffe
  • Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Avslappende øvelser, massasje, og samtale. Syns det fungerte veldig bra, synd han jeg gikk til jobbet med utredning mot arbeid (og konkluderte med at arbeid ikke var mulig før skaden ble utbedret/operert), så mistet plassen hos denne behandleren. Men dersom jeg trenger behandling igjen, så kommer jeg absolutt til å søke meg inn på psykomotorisk fysioterapi. :)

Anonymkode: aaa96...e67

AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (8 minutter siden):

Går hos en nå og jeg merker forandring i personlighet(tilbake til det jeg faktisk var, før forhold/eks fra helvete og ptsd), samt at jeg er mer i kontakt med kroppen min og klarer å ta tak i at jeg er overvelda, går i flight eller freeze, blir stressa etc.

Jeg får utrolig godt utbytte av det, starta hos psykomotorisk fysio i februar, og merker at det gjør utrolig godt for kropp og sjel allerede.

Jeg får en kombo av samtaleterapi og øvelser som vi utfører for å få kontakt med kroppen og få musklene til å slappe/lære meg å få kroppen til å slappe av.

Nesten identisk opplevelse 🙌🏻 

Anonymkode: f1a4a...d53

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gikk i ca et år, sluttet på eget initiativ da jeg følte jeg hadde fått den hjelpen jeg kunne.

Kan ikke anbefale det nok!

Du styrer selv hva du vil gjøre og fokusere på, men det handlet for min del om å koble sammen hode og kropp, roe ned tankekjør, klare å puste og slappe av.

Den største overraskelsen var hvor omsorgsfull terapeuten var. Har aldri følt på en sånn ubetinget omsorg i hele mitt liv. 

Anonymkode: db3bb...d18

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gikk i ca et år, sluttet på eget initiativ da jeg følte jeg hadde fått den hjelpen jeg kunne.

Kan ikke anbefale det nok!

Du styrer selv hva du vil gjøre og fokusere på, men det handlet for min del om å koble sammen hode og kropp, roe ned tankekjør, klare å puste og slappe av.

Den største overraskelsen var hvor omsorgsfull terapeuten var. Har aldri følt på en sånn ubetinget omsorg i hele mitt liv. 

Anonymkode: db3bb...d18

Wow, det er jo fantastisk! 
(Blir optimistisk, sidan eg nettopp har byrja å gå til psykomotorisk fysio sjølv)

Anonymkode: 1908c...9ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...