AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #1 Skrevet 5. juni 2022 Dere som har småbarn, Hva spiser dere til middag som er sunt? Anonymkode: 0e1d7...1c1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #2 Skrevet 5. juni 2022 Har svært kresne barn på 3 og 4 år. Blir svært ofte klaging under middagen, men her er eksempler på hva som ofte går ned (men ikke alltid😆) Fullkorn pasta og kylling fullkorn fajitas med kylling fiskegrateng fiskekaker med minst 80% fisk stekt tis med grønnsaker og kylling fiskesuppe eller kyllingsuppe speilegg/litt bacon, omelett pølselapskaus med sunne(re) pølser (kylling eller mindre fett). Var det jeg kom på nå. Sånn generelt bytter jeg alltid lyst brød, pasta og ris med grove varianter dersom det er mulig. Anonymkode: b5eab...943 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #3 Skrevet 5. juni 2022 Grønnsakssuppe med alle mulige grønnsaker most med stavmikser. Anonymkode: 8d024...281
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #4 Skrevet 5. juni 2022 Hjemmelaget suppe(spinat, tomat etc. gjerne med egg eller grove macaroni oppi er eneste måten min yngste får i seg grønnsaker. Hvis hun ikke ser dem, så spiser hun dem. Anonymkode: 6b022...2d7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #5 Skrevet 5. juni 2022 Vi fisker en del og dermed spiser ungene mye selvfisket fisk. I går spiste vi stekt lyr og sei etter båtturen. Barna er da med på å sløye, kutte og tilberede fisken. Skal de være med på det, må de derfor smake. Det er kriteriet. - Ulike supper og gryter. Minsten "liker ikke" gulrot og løk, så dette putter jeg i blender først og dermed merkes det ikke. Tilsetter det meste vi har av grønnsaker, samt bønner og linser i gryter. - Fullkornswraps med kylling, ost karbonadedeig eller fisk. - Fiskekaker med grønnsaker eller i borgerbrød, fiskegrateng eller fiskepinner (ikke det sunneste, men helt ok mat). - Bønnepasta med pesto eller kjøttsaus. - Grønnsakslasagne eller lompelasagne. Osv Vi har salat til det meste vi spiser. Vi spiser lite rødt kjøtt, kun karbonadedeig og av og til lam. Anonymkode: a0018...53b
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #6 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har svært kresne barn på 3 og 4 år. Blir svært ofte klaging under middagen, men her er eksempler på hva som ofte går ned (men ikke alltid😆) Fullkorn pasta og kylling fullkorn fajitas med kylling fiskegrateng fiskekaker med minst 80% fisk stekt tis med grønnsaker og kylling fiskesuppe eller kyllingsuppe speilegg/litt bacon, omelett pølselapskaus med sunne(re) pølser (kylling eller mindre fett). Var det jeg kom på nå. Sånn generelt bytter jeg alltid lyst brød, pasta og ris med grove varianter dersom det er mulig. Anonymkode: b5eab...943 Grønnsaker da? Anonymkode: d2c97...a19
Luckiness Skrevet 5. juni 2022 #7 Skrevet 5. juni 2022 Kylling/fisk/svin med grønnsaker, ris/potet/fullkornsmakaroni, saus Taco med fullkornslefser, div taco tilbehør og kylling (foretrekker rent kjøtt i hverdagen framfor karbonadedeig feks) wok med div grønnsaker og kylling/fisk/svinekjøtt Fiskekaker med tilbehør eller bruker det til burger Pølsegryte. Bruker go og mager sin (mulig det finnes sunnere da). Eller bruker oppkuttet i hjemmelaget tomatsuppe. Fiskegrateng Ellers vanlig hverdagskost. Kjøttkaker, pizza en gang i helgen feks, selv om sikkert enkelte mener kjøttdeigen ikke er bra. Men vi spiser variert. 1
Pølsevann Skrevet 5. juni 2022 #8 Skrevet 5. juni 2022 Har en 4 åring. Til omtrent alle måltider er det minst 2 av disse grønnsakene: paprika, agurk, gulrot, brokkoli, blomkål. Fisk med asiatiske grønnsaker/smaker og sauser Fiskehsmburger (brødet er ikke så sunt da) salat med quinoa og kylling Gryte med grønnsaker og oksekjøtt i spaghettisaus er det nesten alltid gulrot, squash, løk og paprika quiche med grønnsaker Laks/ørret med grønnsaker og potet
siljur Skrevet 5. juni 2022 #9 Skrevet 5. juni 2022 Lager det aller meste fra bunnen. Bruker mye kylling, fisk og grønnsaker. Her er noe av det som er mest populært hjemme hos oss (2 barn på 4,5 og 1,5 år) - Kylling jambalaya - Hjemmelaget gulrotsuppe - Hjemmelaget betasuppe - Fiskesuppe med forskjellige typer hvit fisk - "Havets skattekiste" ( Laks, torsk og forskjellige grønnsaker i folie) - Ovnsbakt torsk med tomat
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #10 Skrevet 5. juni 2022 Kjøtt/fisk med couscous, grønnsaker og hjemmelaget tomatsaus Fiskepinner i tortlilla med salsa, salat og rømme Taco 🤩 Kjøttboller i fløtesaus med poteter og grønnsaker Hjemmelaget vårrull med nudler og grønnsaker Svinefilet med potetbåter og salat Laks med pasta og raspet gulerot Pizza i alle varianter Kjøttdeig i pitabrød med blandet salat, revet ost, festa ost og salsa Anonymkode: a546b...fbe
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #11 Skrevet 5. juni 2022 Sushibowl, wok, biff, kyllingfilet, bakt, stekt eller grillet torsk og laks (dog usikker på om man kan kalle laks sunt lenger...), ovnsbakte grønnsaker, diverse indiske og nordafrikanske gryteretter med ris til, krabbeklør, reker, - egentlig det meste annet enn salat. Salat pleier ikke å være så populært. Anonymkode: 17443...5ec
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #12 Skrevet 5. juni 2022 Hvordan får dere barna til å spise supper, gryteretter og sånt? Jeg kunne trenge noen tips. Anonymkode: 5f7d7...e4b
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #13 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan får dere barna til å spise supper, gryteretter og sånt? Jeg kunne trenge noen tips. Anonymkode: 5f7d7...e4b Mitt beste tips er å bare ikke gi opp. Det er SYKT kjipt å lage mat man bare vet ikke blir spist, men når man vet at barnet må oppleve å ha matvaren på asjetten mange ganger før de smaker, og at de må smake minst 20 ganger, før de blir vandt til det så får man et tidsaspekt. vi har en som har spist alt han får servert alltid (vi følte oss veldig flinke) og ei som absolutt ikke vil spise grønnsaker. Jeg tenker at hovedmålet er å tilby, og at hun må se oss andre spise det. Hun må bli vandt til å se grønnsaker på asjetten og en ytterst sjelden gang smaker hun. Jeg er helt overbevist om at hun på et tidspunkt spiser de. Anonymkode: 6b022...2d7 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #14 Skrevet 5. juni 2022 Spørs hva man definerer som sunt, men mine liker supper (tomat, gulrot, minestrone, blomkål, spinat), wok, diverse bowls, diverse tofu, pastaretter. Vegansk og hjemmelaget. De spiser også fisk i de fleste varianter og vanlige retter som taco, pizza og pølseretter. Anonymkode: e09ae...282
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #15 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mitt beste tips er å bare ikke gi opp. Det er SYKT kjipt å lage mat man bare vet ikke blir spist, men når man vet at barnet må oppleve å ha matvaren på asjetten mange ganger før de smaker, og at de må smake minst 20 ganger, før de blir vandt til det så får man et tidsaspekt. vi har en som har spist alt han får servert alltid (vi følte oss veldig flinke) og ei som absolutt ikke vil spise grønnsaker. Jeg tenker at hovedmålet er å tilby, og at hun må se oss andre spise det. Hun må bli vandt til å se grønnsaker på asjetten og en ytterst sjelden gang smaker hun. Jeg er helt overbevist om at hun på et tidspunkt spiser de. Anonymkode: 6b022...2d7 Problemet med supper og gryteretter er at hele måltidet bare blir en ting. Hvis vi har erter, poteter og fisk for eksempel gjør det ikke så mye om en eller to av delene blir liggende igjen. Er det bare suppe eller gryterett spiser jo barnet ingenting i det hele tatt hvis det ikke vil smake. Anonymkode: 5f7d7...e4b
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #16 Skrevet 5. juni 2022 Vi spiser variert, mye grønnsaker og alt er laget fra bunnen av. Men når jeg leserhva andre spiser ble jeg usikker på hvor sunt vårt kosthold er 🙈 lite grove produkter (utenom grovt brød), i allefall noen ting: - Lasagne. I kjøttsausen er det gulrot, squash og champignon + salat - Spaghetti bolognese (samme kjøttsaus som over) + salat - Fiskegrateng med gulrot servert med ertestuing og brokkoli - Pokebowl med laks, mango, avokado, granateple og glassnudler - Hjemmelagede kjøttkaker med erter, brokkoli og kål - Kyllinglår i ovn med ris og salat - Cottage pie med gulrot og erter i kjøttsausen - Vegetarcurry med søtpotet, gresskar og squash (veldig populær) og ris - Grønnsaksupper enten av gresskar, gulrot eller potet som hoved grønnsak (servert med brød) Vår sønn er to år, og det som er mest popluert er alle grønne grønnsaker (hvem vet hvorfor 🤷🏻♀️) pluss agurk og avokado. Men nett nå er vi inne i en «vil ikke smake» fase som vi ser hvor lenge varer 😅 ellers fokuserer vi på hygge rundt bordet og tilbyr han alt det samme vi har hver gang. Snakker om maten og roser om han prøver. Mye han tar i munnen på eget iniativ og spytter ut, men er sånn han lærer 😊 Anonymkode: 44a06...1dc
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #17 Skrevet 5. juni 2022 Fireåringen vår er inne i en periode hvor alt er æsj. Han har vært kresen et år, men nå er det helt krise! Hva skjedde med den nydelige toåringen min som elsket brokkoli og torsk og som sa nam til all mat? 😣 For øyeblikket er det eneste sunne han spiser hjemmelaget soppsuppe (blendet helt glatt), laks (gitt at vi kaller det prinsessemat og han ikke kommer på at det er fisk), agurk (er jo egentlig bare en tjukk form for vann, men..), gulrot (men bare på gode dager) og reker (det kan han til gjengjeld spise så mye av det sikkert ikke er sunt i lengden det heller 😂). Gleder meg altså så sjukt til denne fasen går over, og håper den neste er bedre! 🤞🤞 Anonymkode: a78ee...aed
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #18 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet med supper og gryteretter er at hele måltidet bare blir en ting. Hvis vi har erter, poteter og fisk for eksempel gjør det ikke så mye om en eller to av delene blir liggende igjen. Er det bare suppe eller gryterett spiser jo barnet ingenting i det hele tatt hvis det ikke vil smake. Anonymkode: 5f7d7...e4b I kresne perioder har vi skjært opp snacksgrønnsaker som ungene liker og servert ved siden av all mat. Agurk, gulrot, småtomater, sukkererter, mango osv. Da småspiser de gjerne dette, selv om selve middagen blir stående (nesten) urørt. Anonymkode: 7403b...b9f
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #19 Skrevet 5. juni 2022 Foie gras Lutefisk Falafel Bouillabaisse Sushi Løksuppe Nøttestek Rødbetekaker Anonymkode: a4c4d...133
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #20 Skrevet 5. juni 2022 Rå, oppkuttede grønnsaker går det mye av. Selv om jeg syntes det er kjedelig så ER det jo faktisk veldig sunt, så de får det til nesten alle middager. Begynner med å sette grønnsakene på bordet før hovedretten er ferdig, og de kommer alltid dinglende og spør om å få begynne på dem. Pleier å steke mine grønnsaker ved siden av🙃 Anonymkode: 24349...79a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå