Gå til innhold

Bruk av privatbil i jobb

Tatja

Anbefalte innlegg

Jeg bruker min private bil nesten daglig i jobben min. Her om dagen skadet jeg bilen, og jeg spurte arbeidsgiver om å dekke skaden. Det fikk jeg beskjed om var uaktuelt. (Får dekket km.godtgjørelse etter statens satser).

Sa da til min arbeidsgiver at jeg ikke ønsker å bruke egen bil i jobbsammenheng heretter. Han likte tydeligvis ikke svaret, og jeg fikk beskjed om at dette ville bli tatt opp i medarbeidersamtale. Det står ikke i min arbeidsavtale at jeg må bruke min privatbil i jobb. Kan sjefen da kreve det?

Endret av Tatja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med HR. Her bør det vel være noen forsikringsordninger som kanskje kan dekke ting som skjer i arbeidstiden. Ville også tatt opp dette med bruk av bil med HR. Vet ikke om de kan kreve at du bruker egen bil (kan egentlig ikke se for meg det), men kan de det så bør vel dette i så fall være nedfelt i kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får nok ikke dekket skade. Det går på bilens forsikring, ikke vanlig å få det dekket.

Hvis du trenger bil i jobb og ikke har firmabilordning avhenger det vel litt av hvilken type oppgaver du har og hva som var planen da du ble ansatt.

Hvis du ikke får gjennomført oppgavene kan du risikere advarsel og oppsigelse

Anonymkode: 3244b...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva står i utlysningen av stillingen din? Noen ganger står det at man må disponere egen bil… 

Men nei, det er ikke vanlig at man får dekket skader som oppstår når privat bil brukes på jobben. 

Anonymkode: 8bbf7...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er da ganske vanlig. Har trengt bil i jobb i alle år. Om jeg skader egen bil når jeg kjører er det jo min skyld. Selvfølgelig. 

Anonymkode: c809b...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...