Gå til innhold

Vei- og jernbaneprosjekter vil ta seks tusen dekar matjord over de neste årene

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/trondelag/vei-og-jernbane-vil-ta-seks-tusen-dekar-matjord-de-neste-seks-arene-1.15988300

Jordvern ja... Enormt viktig, men ikke så sexy fanesak kanskje? Eller hva er greia, hvorfor er ikke folk mer opptatt av dette? Matjord er en ikke-fornybar ressurs og det er helt sykt i hvilken fart vi kvitter oss med den. Det er uforståelig for meg at ikke folk er mer stressa over dette her. Men vi kan jo bare importere mat?🤷‍♂️

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi importerer allerede maten vår. 

Skrevet
Blitz21 skrev (27 minutter siden):

Vi importerer allerede maten vår. 

Ja, så da kan vi like gjerne legge ned resten av produksjonen også?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Velkommen til kommunismen!
Dere valgte dette selv.
Dog under et annet navn (sosialisme).
Don't say I didn't warn you!
Tror du noen blir å eie noe som helst til slutt forutenom maskinen selv?
Vent å se! 

Endret av Heydayotheinterweb
  • Liker 1
Skrevet

Å tro at politikerne står for det de sier i festtaler gir ingen mening. I hverdagen er det å stå i blitzregnet når snorer klippes som virkelig betyr noe.

At flertallet av oss helt frivillig støtter og applauderer denne elitismen er forunderlig.

Noen andre betaler. Det er stort sett deg. Og meg.

• Liker 3
Skrevet
Pantoten skrev (52 minutter siden):

https://www.nrk.no/trondelag/vei-og-jernbane-vil-ta-seks-tusen-dekar-matjord-de-neste-seks-arene-1.15988300

Jordvern ja... Enormt viktig, men ikke så sexy fanesak kanskje? Eller hva er greia, hvorfor er ikke folk mer opptatt av dette? Matjord er en ikke-fornybar ressurs og det er helt sykt i hvilken fart vi kvitter oss med den. Det er uforståelig for meg at ikke folk er mer stressa over dette her. Men vi kan jo bare importere mat?🤷‍♂️

Jeg vet at det finnes enkelte kommuner som krever at matjord skal tas vare på og flyttes til andre steder dersom det skal foretas utbygginger på dyrkbar/dyrket jord. Slik burde det vært over hele landet.

• Liker 3
Skrevet
NordicViking skrev (8 minutter siden):

Jeg vet at det finnes enkelte kommuner som krever at matjord skal tas vare på og flyttes til andre steder dersom det skal foretas utbygginger på dyrkbar/dyrket jord. Slik burde det vært over hele landet.

Ja, det er jo bedre enn ingenting. Men kun kortsiktig. Det er jo en grunn til at matjorden fantes akkurat der den gjorde. Kanskje ved en elv eller noe som gjorde at den ble ekstra fruktbar. Flyttes den til en dårligere lokasjon så vil den vel forringes med tiden? Det er på en måte beliggenheten som er ressursen. Tenker jeg da, dette er ikke mitt fagfelt.

• Liker 1
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (7 timer siden):

Velkommen til kommunismen!
Dere valgte dette selv.
Dog under et annet navn (sosialisme).
Don't say I didn't warn you!
Tror du noen blir å eie noe som helst til slutt forutenom maskinen selv?
Vent å se! 

... Så satsing på infrastruktur er kommunisme? Vet du hva kommunisme/sosialisme er? 

Nå er vel også partiene på høyresiden de som er ivrigst på å bygge ut veinettet, jfr. Frp's flerfelts motorveier med høyere fartsgrenser.

Når det gjelder jernbanene er det jevnt over full oppslutning: https://jernbanemagasinet.no/artikler/alle-partier-vil-satse-pa-jernbanen/

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 hour ago, Lurium said:

... Så satsing på infrastruktur er kommunisme? Vet du hva kommunisme/sosialisme er? 

Nå er vel også partiene på høyresiden de som er ivrigst på å bygge ut veinettet, jfr. Frp's flerfelts motorveier med høyere fartsgrenser.

Når det gjelder jernbanene er det jevnt over full oppslutning: https://jernbanemagasinet.no/artikler/alle-partier-vil-satse-pa-jernbanen/

Ja, jeg vet hva kommunisme er.
Jeg har til og med bodd i et tidligere kommunistland.
Hatt kommunistmanifestet i hjemmet mitt i bokform.
Så jeg vet JÆVLIG godt hva kommunisme er!
Vet du hva kommunisme er?
For det virker ikke sånn.

Endret av Heydayotheinterweb
  • Liker 1
Skrevet

Jeg støtter all utbygging av vei og jernbane. Infrastrukturen i Norge er alt for dårlig. Litt matjord bør ikke stanse utbygginger.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Pantoten skrev (På 4.6.2022 den 22.22):

Folk må begynne å bry seg, og tørre å si ifra! 
Politikerne tråkker over oss og mener de vet best, men det syntes lang vei at de ikke mener særlig godt. 

Jeg er fult imot det som skjer her, men hva kan jeg gjør? Vurderer sterkt å melde meg inn i en organisasjon for miljøet, samt politikken. Kjørte på E18 her om dagen, og der er det full rulle utenfor Horten for å grave ut ny jernbane. Det koster skjorta å ta toget, så jeg velger andre midler hvis jeg kan. Syntes de gjør mye unødvendig som kunne blitt gjort annerledes. I hvor mange år har de ikke holdt på med jernbane nedover Østlandet på Vestfoldbanen? Tror jeg spyr 🤢

Det er nok mye infrastruktur som kan bli bedre her til lands, men det finnes mange måter å oppdatere det på, som ikke er så skadelig. Det bor ikke så mange her til lands heller, men nå har det seg slik at de billigste løsningene blir alltid valgt til fordel for natur, eller de dyreste løsningene - til fordel for natur ;) 

Endret av Rosatoast
Skrevet

Tja, jeg er helt enig i at jordvern er viktig. Men det er bedre infrastruktur også, og avveiningen er vanskelig. 

Og så må jeg innrømme at jeg stusser litt på alle som roper om jordvern når det skal bygges vei og bane den ene dagen, og står i avisa og selger store boligprosjekter på like fin matjord uka etter. Da er de samme personene og organisasjonene helt tyst om alt som heter jordvern. 🙄

Skrevet

Jeg stusser litt på kunstgress.  På en måte er deilig fordi man slipper gressklipperstøy, men vegetasjonen er null og produserer like lite  oksygen som asfalt.

Skrevet
Bladlusa skrev (På 12.6.2022 den 12.42):

Tja, jeg er helt enig i at jordvern er viktig. Men det er bedre infrastruktur også, og avveiningen er vanskelig. 

Og så må jeg innrømme at jeg stusser litt på alle som roper om jordvern når det skal bygges vei og bane den ene dagen, og står i avisa og selger store boligprosjekter på like fin matjord uka etter. Da er de samme personene og organisasjonene helt tyst om alt som heter jordvern. 🙄

Ja, spiller liten rolle hva slags prosjekt det er snakk om, matjorda blir like borte.

I Grosny skrev (5 minutter siden):

Jeg stusser litt på kunstgress.  På en måte er deilig fordi man slipper gressklipperstøy, men vegetasjonen er null og produserer like lite  oksygen som asfalt.

Dessuten en kilde til plast på avveie. 

• Liker 2
Skrevet

Dette burde bekymre folk veldig. Man så det under pandemien; håndsprit ble holdt igjen/stoppet selv om Norge hadde betalt for det.

Å tro at feks korn uten videre skal fraktes fra/igjennom land som sulter fordi vi har betalt for det er i beste fall naiivt. 

Skrevet

Dessverre har det en logisk sammenheng. Den beste matjorda er som regel rundt der folk flest bosatte seg, og som fremdeles ofte er områder hvor det bor mange mennesker. Der er behovet for infrastruktur også så viktig wt dette også må prioriteres. 

Det er også et kostnadsspørsmål. Det er langt billigere å gjøre om flatmark til vei og jernbane og det å sprenge seg gjennom fjell. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...