Gå til innhold

Dere som er under 25, hva irriterer dere mest av det eldre folk (over 35) driver med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva irriterer dere unge aller mest med den eldre generasjonen?

Personlig irriterer det meg at eldre tidvis er ganske forutinntatte og fordomsfulle. Homofobe, rasister, transfobe, konservative, lite forståelse for mental helse. Det finnes unntak, selvsagt, men mange eldre er mye mer dømmende enn oss unge. Verden endrer seg, men en del henger overhodet ikke med, men sitter fast i gamle kjønnsroller og er tilbake til 50 tallet hvor psykiske lidelser skulle ties ihjel. Jeg opplever unge mennesker som langt mer forståelsesfulle og åpne enn en del eldre. Igjen, det finnes unntak, men generelt synes jeg de unge er mer tolerante.

Anonymkode: a8ed5...c8d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting.

Anonymkode: 68331...e99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Personlig irriterer det meg at eldre tidvis er ganske forutinntatte og fordomsfulle. Homofobe, rasister, transfobe, konservative, lite forståelse for mental helse. Det finnes unntak, selvsagt, men mange eldre er mye mer dømmende enn oss unge. Verden endrer seg, men en del henger overhodet ikke med, men sitter fast i gamle kjønnsroller og er tilbake til 50 tallet hvor psykiske lidelser skulle ties ihjel. Jeg opplever unge mennesker som langt mer forståelsesfulle og åpne enn en del eldre. Igjen, det finnes unntak, men generelt synes jeg de unge er mer tolerante.

«Den eldre generasjonen over 35 år»? 😅 Jeg er i midten av 40-årene, og føler meg fortsatt ikke en del av «den eldre generasjonen»😂 Jeg kjenner dessuten svært få som er homofobe, rasister og fordomsfulle, uavhengig av om de er 20, 40 eller 60. Jeg kan forsåvidt være enig i at det fins litt flere av den eldre generasjonen (som i 70-75år og oppover), enn den yngre generasjonen som har litt lite forståelse for mentale problemer, men her fins det store forskjeller. Midtlivsgenerasjonen (40+) føler jeg har stor forståelse for mentale problemer, ihvertfall i mine kretser. 

Anonymkode: f560e...897

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg nærmer meg 35 og ser at de rundt meg på samme alder blir mer og mer konservative og dømmende. Deres egne liv blir mer satt, hverdagen favner ikke om like mye som det gjorde før, og hva man ser i hverdagen blir innsnevret. Jeg tolker det som at deres begrensede fokus skyver andre ting på avstand, og det som skyves vekk blir fremmed og dømt. Det er her stor forskjell på de som er single, de som er par og de som er par med barn, hvor skalaen går fra hhv tolerant til intolerant og fra åpen til lukket. Dette er folk fra 32 - 45 ish.

En annen ting jeg ser litt skjevt på er at dess eldre man blir dess tryggere blir man på seg selv. I utgangspunktet noe positivt, som alle oppfordrer hverandre til å prøve å bli. Men de blir også tryggere på sine mindre hyggelige sider, og er til tider åpenlyst uspiselig. Samtidig som de ikke har noe problem med å flagge slike holdninger og oppførsel. Virker som om sosiale antenner er "ut".

Anonymkode: c8a70...af8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Slapp av. Du blir slik du også 🙂

• Liker 8
  • Nyttig 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Syns egentlig at folk yngre enn 35 kan være både bedrevitende og falske når det gjelder empati, høflighet osv

Anonymkode: 9139e...4f1

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil vel kalle dette en skivebom, du snakker fordømmende og viser dine fordommer akkurat for å påstå at det generasjonen over som er fordømmende.

Jeg er femti, har reist verden rundt i jobbsammenheng, har har måttet forholde meg til veldig mange forskjellige type mennesker og kulturer, og i alle aldre. Folk på min alder har gjerne 30 års arbeidserfaring også, som innbærer sosial kontakt av ulike slag. De har også vært gjennom en del forskjellige problemstillinger i livet, det er bare sånn det virker, jo lenger du lever dessto mer lærer du, og man blir aldri utlært.

Fordommer kan nok forekomme i alle aldersgrupper, og det har nok skjedd litt forandring i hvordan samfunnet ser på homofili og psykisk helse gjennom årene. Selv har jeg ikke noen fordommer mot homofile, men synes samtidig at pride blir too much, og det er ikke en fordom men min egen mening.

Når det gjelder psykisk helse, så er det bra at det blir satt på dagsorden, men det må kunne stilles spørsmål rundt psykisk helse også uten at det skal bli oppfattet som fordommer. Det skal heller aldri bli "kult" og være psykisk syk, og det skal ikke være selvdiagnostisering der hvem som helst kan påberope seg en diagnose alt etter hva som passer den enekelte. Vi må heller anerkjenne at spennet innen for det normale er litt større, det betyr at det er ikke alt som trenger en diagnose. Det vil si at det er helt normalt og ha depressive perioder i livet, uten at det er unormalt eller må diagnostiseres. Det er også helt normalt at barn kan være viltre i perioder uten at det må foreligge en ADHD diagnose. Som forelder så vet jeg at barn og unge går gjennom mange faser i livet, ser også at det kan være godt for for de og ha en voksenperson som kan sette ting litt i perspektiv og rettlede de, kanskje være en motvekt til bloggere og tik-tok som lett kan overbevise de fleste om en diagnose.

Så ikke se så fordumsfullt på den eldre generasjonen, prøv heller å gå i dialog med et åpent sinn så kan kanskje begge parter kan lære noe av hevrandre 🙂

Anonymkode: e8703...e0d

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Blir litt motsatt da, men jeg er 35, og ser at de som er 30 år og eldre har god forståelse for humor, mens de under 30 blir krenket for alt. 

Anonymkode: a821b...808

• Liker 17
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du var litt vel generaliserende her og det gjør at du er veldig fordømmende mot alle over 35.

Anonymkode: 3e681...451

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er tilfelle så er jeg veldig sent utviklet. Er 44 år og har ingen fordommer🙋🏼‍♀️

Anonymkode: fa207...679

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2022 den 22.18):

Al†så 50tallet er  70 år siden.  Så de fleste over 35 husker ikke 50 tallet. 

Siden jeg under 35 så skal jeg svare på spørsmålet ditt .. Jeg tenker at det er store invduelle forskjeller og at det er vanskelig å dømme alle over en kan mange «eldre» vil nok se på oss millanias og gen z som snowflakes, men jeg ser at mine foreldre i 50 åra også stadig får økt forståelse for mental helse og klima problemer. Så det er ikke sort-hvit-

Anonymkode: 2b639...22b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2022 den 16.42):

En annen ting jeg ser litt skjevt på er at dess eldre man blir dess tryggere blir man på seg selv. I utgangspunktet noe positivt, som alle oppfordrer hverandre til å prøve å bli. Men de blir også tryggere på sine mindre hyggelige sider, og er til tider åpenlyst uspiselig. Samtidig som de ikke har noe problem med å flagge slike holdninger og oppførsel. Virker som om sosiale antenner er "ut".

Anonymkode: c8a70...af8

Denne opplever jeg motsatt - dvs at yngre (+/- 20 år) har denne selvsikre "ta meg sånn jeg er" selv når det gjelder relativt dårlig oppførsel. Man ser kanskje ytterkanten av denne på diverse reality hvor enkelte unnskylder ræva handlinger med "sånn er jeg, take it or leave it". 

Måten jeg ser det slår ut er ved at mange er svært bevisst på hva de har rett på og kanskje ikke ser hva det medfører av plikter. 

Tror ikke dette er et aldersbetinget personlighetstrekk, mer at man finner idioter i alle aldersgrupper. 

Anonymkode: e4fbe...69d

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Al†så 50tallet er  70 år siden.  Så de fleste over 35 husker ikke 50 tallet. 

Siden jeg under 35 så skal jeg svare på spørsmålet ditt .. Jeg tenker at det er store invduelle forskjeller og at det er vanskelig å dømme alle over en kan mange «eldre» vil nok se på oss millanias og gen z som snowflakes, men jeg ser at mine foreldre i 50 åra også stadig får økt forståelse for mental helse og klima problemer. Så det er ikke sort-hvit-

Gikk litt fort her men retta skriveleif:   

Siden jeg under 35 så skal jeg svare på spørsmålet ditt .. Jeg tenker at det er store invduelle forskjeller og at det er vanskelig å dømme alle over en kam. Tenker at der er stor forskjell på 37 åring og en 84 også så vanskelig å putte disse i samme gruppe som eldre…

Mange «eldre» vil nok se på oss milleniales  og gen z som snowflakes, men jeg ser at mine foreldre i 50 åra også skate men sickest stadig får økt forståelse for mental helse og klima problemer. Så det er ikke sort-hvit.

Endret av FruR
Gjest Athena Catalina
Skrevet (endret)

De eldre :ler:

Når man snakker om eldre så er det over pensjonist alder. Ikke folk i 30 årene. 

Endret av Athena Catalina
AnonymBruker
Skrevet

For å legge til. Det mange kanskje tenker er selvtillit hos 35+ (der jeg er) er ikke selvtillit. Det er bare at de genuint gir faen i hva 25-åringer mener. Det er ganske deilig når den lander litt. 

Forskjellen mellom "take it or leave it" og dette er at de som sier åpent at de ikke bryr seg om hva andre mener, kanskje gjør det allikevel så de får behovet for å markere det litt. Mens de som faktisk ikke bryr seg, har ikke behov for å si det engang.   

Litt som at en 25- åring ikke bryr seg om hva en 15- åring mener. 

Anonymkode: e4fbe...69d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg 40, men det jeg husker best fra den tiden selv er at jeg egentlig ikke irriterte meg over noe som helst. Det var i grunn veldig deilig. 

Det var en alder hvor man var veldig easy going og det er nok det som skiller aldersgruppen du snakker om. 

Så du har nok rett i at man etter 35 år eller spesielt etter at man får barn vil jeg si at man irriterer seg over mer. Men vil ikke si at generasjonen er mer dømmende og homofobe osv. Bare at man har gjort seg opp meninger i livet, er tryggere på seg selv og vet mer hva man vil. Har opplevd flere skuffelsker og sier mer i fra hvis det er noe man ønsker/ikke ønsker. 

Det ser man ofte på arbeidsplasser at de over 30 år  og oppover har mye mere meninger og sier mye mer i fra enn de i 20-årene. De sier vell også disse som rekrutterer til reality programmer at de i 20 årene ofte er kjedeligere å ha på typiske program som Farmen og må derfor være gode på castingen slik at de finner sterke personligheter for de blir lett "borte" når de blandes med deltagere i alle aldersgrupper. 

Anonymkode: 559e4...634

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2022 den 22.18):

35 åringene som henger igjen i 50-tallet? :ler: Jeg er 33 og født på slutten av 80-tallet, men 30 år fra eller til spiller jo ingen rolle.. 

Ironien i innlegget er forøvrig ganske vittig, jeg vet ikke helt hvem som er den dømmende her, jeg. 

Anonymkode: 7e552...e4d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at det ts beskriver stemmer på generasjonen over 65. Her går det et skarpt skille. Jeg er 60 og har ingen venner som tenker sånn. 6-7 år eldre derimot….

Anonymkode: c0399...8b1

AnonymBruker
Skrevet

Er det folk under 25 som henger på KG? Det tror jeg ikke er mange…

Anonymkode: 808af...ba6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...