AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #1 Skrevet 4. juni 2022 Det blir stadig snakket om de unge som får alt de peker på, men hva med de som aldri får noe og ofte faller utenfor. Da snakker jeg ikke om de fra fattige familier, men barn som har foreldre som ikke synes det er viktig at de har det vennene har til en rimelig grense, eller prioriterer dem. I familien til mannen min er det et sånt barn, gutten får sjeldent noe. Dette sier mannen min også, og han vet hva han snakker om. Gutten får liksom aldri noe utenom jul eller bursdag, og da får han ikke stort da heller. De har ukelønn, men den er minimal og foreldrene gir trekk for alt hele tiden. Da snakker vi for veldig små ting, så det stadig ikke er lommepenger da ingen barn er perfekte. Gutten er rolig og grei, men er jo tross alt bare et menneske. Gutten går på ungdomskolen, så han faller utenfor og jeg ser at gutten både har lavt selvbilde og i øynene hans er han så sårbar. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men jeg blir litt lei meg og tenker på denne gutten. Anonymkode: 416ca...9f7 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #2 Skrevet 4. juni 2022 Men hvorfor er foreldrene sånn hvis det ikke er fattigdom? Anonymkode: 82048...c10 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #3 Skrevet 4. juni 2022 Sikker på at dei ikkje har dårlig råd da? Synest det høyrest trist ut. Det finaste er når barn har ein mellomting her. Anonymkode: c7e75...dc2
Gjest Luna Llena Skrevet 4. juni 2022 #4 Skrevet 4. juni 2022 Det høres veldig trist ut. Men hva er grunnen?
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #5 Skrevet 4. juni 2022 Jeg vet med hundre prosent sikkerhet at det ikke er fattigdom i bilde. Og grunnen til at de er sånn skjønner jeg ikke selv og blir derfor trist på gutten sin vegne. Ts Anonymkode: 416ca...9f7 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #6 Skrevet 4. juni 2022 Får han kjærlighet? Opplevelser? Tid med foreldrene? Har de det bra sammen? Anonymkode: 6b546...077 4
Vimsepims Skrevet 4. juni 2022 #7 Skrevet 4. juni 2022 Går det an å snakke med foreldrene hans? Kanskje at han får en fast sum i ukepenger og heller mulighet for å få mer dersom han gjør mer? At det ikke blir straff hele tiden liksom. Det er lov å påpeke for foreldrene hans at de er dritkjipe mot sønnen sin, på tomannshånd selvsagt. De vil etter all sannsynlighet bli dødsfornærma men når det får synket inn litt så kanskje de tar det til seg.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #8 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men hvorfor er foreldrene sånn hvis det ikke er fattigdom? Anonymkode: 82048...c10 Finnes da mange folk med masse rare prinsipper. Har møtt på en del av de... Hun ene jeg kjenner har slike merkelige ideer, barna får kun treleker, ingen lego eller andre populære leker. Alt skal være naturlig vegansk økologisk osv. Barna blir jo noen særinger som ikke får henge med de andre, ikke får de se på tv, kino er uaktuelt, de blir noen rare utskudd. Anonymkode: 8dba7...c9d 4 1
Heydayotheinterweb Skrevet 4. juni 2022 #9 Skrevet 4. juni 2022 Problemet ligger i at følelsen av samfunn er systematisk utelukket. Man har ikke tid til å knytte relasjoner lengre. Forbrukersamfunnet forteller deg hva du skal gjøre hele tiden så man jager etter det. Ingen følelse av samfunn lengre. Og det er gjort med vilje. De tjener på det.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #10 Skrevet 4. juni 2022 Foreldrene høres rett og slett slemme ut. Er de helt riktige toppen? Liker de å ydmyke gutten sin? (altså, det finnes jo personlighetsforstyrrelser som er slik. Må være forferdelig å vokse opp med slike foreldre.) Anonymkode: cfc62...055 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #11 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Får han kjærlighet? Opplevelser? Tid med foreldrene? Har de det bra sammen? Anonymkode: 6b546...077 Kjærlighet får han, de er ikke slemme mot han. Opplevelser som er typisk for ungdom får han ikke, fordi foreldrene sier de ikke orker å være rundt andre folk fordi de ikke orker mas. De har noen ganger vært på tur i skog mark da, det er jo fint, men gutten ser vennene gjør mer og har flere muligheter. Denne gutten faller utenfor. Jeg har også et barn selv på samme skole, og mitt barn forteller også at denne gutten nettopp gjør det. Vanskelig og skulle snakke med foreldrene om det synes jeg, mannen min er i nær familie, men likevel. Man er redd for å legge seg opp i livene til andre, redd for å trå feil. Frem til nå har vi gitt ekstra fine gaver til jul og sånt fra oss, men hva hjelper det i lengden. Det var noe med blikket til gutten som skjærte seg litt fast i meg sist vi var sammen. Anonymkode: 416ca...9f7
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #12 Skrevet 4. juni 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Finnes da mange folk med masse rare prinsipper. Har møtt på en del av de... Hun ene jeg kjenner har slike merkelige ideer, barna får kun treleker, ingen lego eller andre populære leker. Alt skal være naturlig vegansk økologisk osv. Barna blir jo noen særinger som ikke får henge med de andre, ikke får de se på tv, kino er uaktuelt, de blir noen rare utskudd. Anonymkode: 8dba7...c9d Syns hun høres helt normal ut. Eller mener du det er omsoegssvikt at barna ikke vokser opp med ubegrebsa mengder av Ipad og rælete plastikk-leker? Anonymkode: 82048...c10 1 1
Queen of the North Skrevet 4. juni 2022 #13 Skrevet 4. juni 2022 Hvordan er de ellers med bruk av penger? Sparer de mest mulig? Bruker de voksne det på seg selv? Har de hobbyer de prioriterer høyere enn sønnen? Kjenner til foreldre som går ut på restaurant ofte, men det er for dyrt å kjøpe softis til barna. Eller trenger fisk/jakt utstyr fordi de skal "skaffe" mat selv om de har flere brukende eksemplar tilgjengelig. Skjønner du får litt vondt av det. Greit nok att man kanskje ikke får gucci eller den nyeste iphone, men man må fortsatt ha noe som er godt nok. Og få delta på en fritidsaktivitet. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #14 Skrevet 4. juni 2022 Kanskje familien har andre verdier som er viktigere for dem? Anonymkode: 94687...eb8
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #15 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Syns hun høres helt normal ut. Eller mener du det er omsoegssvikt at barna ikke vokser opp med ubegrebsa mengder av Ipad og rælete plastikk-leker? Anonymkode: 82048...c10 Du synes det er normalt at barna aldri får se tv, gå på kino, få Lego?? Anonymkode: 44fac...52e 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #16 Skrevet 4. juni 2022 Jeg var det barnet. Fikk plass til alle mine klær på 1 hylle i skapet. Det meste jeg gikk med lånte jeg av storesøster som var 2 str større enn meg. Fikk arve noen klær av ei i klassen, med det fikk jeg ikke lov til å ta imot da ingen skulle tro pappa ikke hadde råd til å kjøpe slikt til meg selv. Kunne sjeldent være med på noe da jeg fikk minimalt med lommepenger. Var det støv på rommet ble ukepenger inndratt. Har bursdag på vinteren så fikk ikke lov å ønske meg sommerting. Osv osv. Det var skikkelig trist å se på alle andre. Jeg ønsket meg ikke mye, ønsket bare ikke skille meg så mye ut på det området. Som voksen handler jeg dessverre mer enn jeg trenger. Samt at jeg er livredd for at ungene skal mangle noe viktig, samtidig som jeg er veldig nøye med å ikke gjøre dem bortskjemt. Anonymkode: 85d89...8df 6 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #17 Skrevet 4. juni 2022 Jeg hadde en slik venninne. Vet ikke hva greien til foreldrene var. Jeg vet at de hadde gode jobber og tjente masse penger. De kjøpte heller aldri nye møbler eller noe, med mindre noe ble ødelagt da. Når de først kjøpte de noe så kjøpte de det beste og gjerne det dyreste, men bare akkurat det som var ødelagt. Om toseteren i en sofagruppe ble ødelagt, så ble kun den byttet ut. Barna fikk klær til bursdag, jul og skolestart. De fikk ikke de dyreste klærne. De fikk heller ikke noe utenom. Alle ungene begynte å jobbe tidlig for å kjøpe det de ville. Tror ikke foreldrene brukte noe særlig penger, de må ha masse penger i banken 😅 Anonymkode: 320e9...ecb
Heydayotheinterweb Skrevet 4. juni 2022 #18 Skrevet 4. juni 2022 Tror det må gå i moderasjoner. Får du får mye blir du ego. Får du får lite blir du... vel ego. Hvis det var noen vise ord jeg fikk det lille jeg bodde i India var det: "One way is the right way. The other is a vicious circle." Sanne ord som ble gitt til meg av en alkoholiker av middel kaste klokka 5 på morran. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #19 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Syns hun høres helt normal ut. Eller mener du det er omsoegssvikt at barna ikke vokser opp med ubegrebsa mengder av Ipad og rælete plastikk-leker? Anonymkode: 82048...c10 Det er på grensen til omsorgssvikt, det er det ingen tvil om. Hun oppdro barna på et vis som gjorde at de havnet utenfor samfunnet allerede i barnehagen, uten at jeg skal utbrodere så mye mer enn det. Anonymkode: 8dba7...c9d 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #20 Skrevet 5. juni 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Du synes det er normalt at barna aldri får se tv, gå på kino, få Lego?? Anonymkode: 44fac...52e Jeg har ikke tv, ungen har ikke Ipad, han har Lego men bruker det ikke. Vi har endel treleker. Ungen her er populær, utadvendt og har absolutt ikke lidd noen nød av at vi har tatt utradisjonelle valg. Han er populær i barnehagen, alltid hatt lett for å få venner og ligger milevis foran språklig og psykomotorisk utvikling (ifølge barnehagen hans). Så nei, skjønner ikke at det grenser til omsorgssvikt å ta bevisste valg med hva slags leker man har og det å droppe skjermtid helt. Anonymkode: 82048...c10 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå