AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #1 Del Skrevet 4. juni 2022 Jeg har reist en del alene i Europa. Liker det veldig godt. Har også reist alene i Kina. Drømmer om å dra til India (og andre asiatiske land), og enkelte land i Sør-Amerika, men leser så mye skummelt som kan skje der. Til og med om man er på gruppereiser. Jeg foretrekker å reise helt alene eller men noen få jeg kjenner altså ikke gruppereiser. Det beste er om jeg på forhånd har mulighet til å bli kjent med noen lokale eller expats via nettsider som jeg kan treffe der. Det har jeg gjort noen ganger tidligere og da blir vi gjerne kjent i noen måneder på forhånd. Snakker med web-kamera. Greit å se litt mer hvordan personen er. På den måten har jeg fått mange utenlandske venner/bekjente. Men India, Mexico, Peru og Jordan er jeg litt skeptisk til. Har bodd i Frankrike og til og med der fikk jeg uønsket oppmerksomhet (en fulgte for eksempel etter meg i en matbutikk og bukket for meg gjentatte ganger). I flere land Midt-Østen har jeg også blitt forfulgt midt på dagen og noen har fridd 🤦♀️ I de tilfellene har jeg reist sammen med andre eller kjent noen jeg kunne kontakte så da var det ikke så skummelt. Men hadde jeg reist helt alene så hadde det kanskje ikke føltes så trygt. Derimot så har jeg lest om andre kvinner som har reist alene til de landene jeg nevnte øverst. Og det har visstnok gått helt fint. Noen som kan dele sin erfaring og tips (lessons learned)? Anonymkode: 4ed26...5d6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #2 Del Skrevet 4. juni 2022 Har ikke reist alene, men har veldig lyst. Har bare ikke turt. Hvor gammel er du? Jeg er 25 og ser også etter ei venninne å reise med om noen er interessert. Anonymkode: 27ccb...9e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #3 Del Skrevet 5. juni 2022 Tror du må ta med USA og Canada Anonymkode: 71bd3...008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #4 Del Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har reist en del alene i Europa. Liker det veldig godt. Har også reist alene i Kina. Drømmer om å dra til India (og andre asiatiske land), og enkelte land i Sør-Amerika, men leser så mye skummelt som kan skje der. Til og med om man er på gruppereiser. Jeg foretrekker å reise helt alene eller men noen få jeg kjenner altså ikke gruppereiser. Det beste er om jeg på forhånd har mulighet til å bli kjent med noen lokale eller expats via nettsider som jeg kan treffe der. Det har jeg gjort noen ganger tidligere og da blir vi gjerne kjent i noen måneder på forhånd. Snakker med web-kamera. Greit å se litt mer hvordan personen er. På den måten har jeg fått mange utenlandske venner/bekjente. Men India, Mexico, Peru og Jordan er jeg litt skeptisk til. Har bodd i Frankrike og til og med der fikk jeg uønsket oppmerksomhet (en fulgte for eksempel etter meg i en matbutikk og bukket for meg gjentatte ganger). I flere land Midt-Østen har jeg også blitt forfulgt midt på dagen og noen har fridd 🤦♀️ I de tilfellene har jeg reist sammen med andre eller kjent noen jeg kunne kontakte så da var det ikke så skummelt. Men hadde jeg reist helt alene så hadde det kanskje ikke føltes så trygt. Derimot så har jeg lest om andre kvinner som har reist alene til de landene jeg nevnte øverst. Og det har visstnok gått helt fint. Noen som kan dele sin erfaring og tips (lessons learned)? Anonymkode: 4ed26...5d6 Jeg har veldig lyst å reise til et eksotisk land, men man skal være veldig «skarp» for å legge ut på en tur alene.. Det er så mange som ser oss som et enkelt bytte, alt fra trakassering til kidnapping. Evt terror. Eller at toget man sitter på sporer av. Verden er veldig skummel og man må tenke på om «eventyrlysten» er verdt det, før man legger ut på en tur alene, tenker nå jeg.. man ser jo hvordan det går med folk om man leser nyhetene. To jenter drept i Marokko, blogger som druknet i Tyrkia, kvinner som blir knivstukket av menn, tog som sporet av i Spania hvor flere døde, og man trenger ikke å dra lenger enn til Sverige før man risikerer å bli skutt.. Sitter med alle disse tankene og likevel vurderer jeg å reise sammen med en gutt jeg aldri møtt, som jeg har snakket med på snapchat. 🥴 Anonymkode: 27ccb...9e4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #5 Del Skrevet 5. juni 2022 Min negative erfaringer pr land: Egypt: Menn tørr ikke snakke til meg, for de hendelser seg bare til menn. Var der med en kompis, så jeg følte meg jo trygg, men skulle jeg betale noe sted, så kunne de ikke ha øyekontakt med meg og leverte vekslepengene til kompisen min. De ble også litt usikre på hvordan de skulle håndtere meg om jeg gikk alene. Var terror angrep på nabo hotellet uka etter vi kom hjem, en svenske og danske ble drept. Mexico: Ikke trygt alene. Var alene en uke i en landsby. Menn fulgte med på meg. Var en litt endre enn meg som prøvde lokke meg på en fest hvor de skulle ha masse alkohol og hva enn jeg trengte. Uka før var det en dame som ble voldtatt, som ble med en av disse mennene på fest. Jeg hadde heldigvis hørt om dem. Albania: Hyggelig på dagtid, men på kvelden måtte venninnen min og jeg løpe, for det var 2 menn som løp etter oss i 1 kilometer. Ellers var det mange albanske menn som ville skjenke oss. Også bartendere! Jeg kan se litt utlandsk ut, så de trodde ofte at jeg var albansk. Men venninnen min var tydelig nordisk med blå øyne og blondt hår. Var veldig spennende at hun alltid fikk 3 ganger mer sprit i drinkene enn meg 🤷🏼♀️ Anonymkode: 4910e...0c4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #6 Del Skrevet 5. juni 2022 Var to venninner som reiste på rundreise i Japan. Der følte eg meg alltid trygg, og tenkte at her kunne eg helt fint ha reist aleine. Om opplevelsen hadde vært annerledes om eg reiste aleine veit eg ikkje. Fikk ikkje oppmerksomhet fra andre, og spurte vi om hjelp, var alle hjelpsomme og greie. I kina fikk eg veldig mye oppmerksomhet. Bare koselig, med eldre folk som ville ha bilde ilag med meg osv. Men likevel følte eg meg veldig lagt merke til i forhold. Anonymkode: a487d...281 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #7 Del Skrevet 5. juni 2022 Venninnen min som dro i gruppe til India gjennom sykepleie skole, måtte ha bodyguard. Det sto også folk og passet på ved porten til huset de bodde i konstant, for det var så mye tull som skjedde der Anonymkode: 4910e...0c4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akryl Skrevet 5. juni 2022 #8 Del Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min negative erfaringer pr land: Egypt: Menn tørr ikke snakke til meg, for de hendelser seg bare til menn. Var der med en kompis, så jeg følte meg jo trygg, men skulle jeg betale noe sted, så kunne de ikke ha øyekontakt med meg og leverte vekslepengene til kompisen min. De ble også litt usikre på hvordan de skulle håndtere meg om jeg gikk alene. Var terror angrep på nabo hotellet uka etter vi kom hjem, en svenske og danske ble drept. Mexico: Ikke trygt alene. Var alene en uke i en landsby. Menn fulgte med på meg. Var en litt endre enn meg som prøvde lokke meg på en fest hvor de skulle ha masse alkohol og hva enn jeg trengte. Uka før var det en dame som ble voldtatt, som ble med en av disse mennene på fest. Jeg hadde heldigvis hørt om dem. Albania: Hyggelig på dagtid, men på kvelden måtte venninnen min og jeg løpe, for det var 2 menn som løp etter oss i 1 kilometer. Ellers var det mange albanske menn som ville skjenke oss. Også bartendere! Jeg kan se litt utlandsk ut, så de trodde ofte at jeg var albansk. Men venninnen min var tydelig nordisk med blå øyne og blondt hår. Var veldig spennende at hun alltid fikk 3 ganger mer sprit i drinkene enn meg 🤷🏼♀️ Anonymkode: 4910e...0c4 Hvorfor var Egypt turen negativt? Det betyr ikke at de ser ned på kvinner, men derimot at de respekterer kvinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #9 Del Skrevet 5. juni 2022 Akryl skrev (10 minutter siden): Hvorfor var Egypt turen negativt? Det betyr ikke at de ser ned på kvinner, men derimot at de respekterer kvinne. Nei det var ikke det at jeg følte at de så ned på meg 😅 Men jeg blir litt usikker så fort kvinnesyn generelt er ganske annerledes. Hva er greit og hva er ikke. Om jeg gjør noe galt, hva er konsekvensen? Kritiserer de ikke, har bare så mye respekt for andre kulturer at jeg kan bli litt skremt. Så for meg var det overraskende at det var såpass i Egypt. Jeg trodde det var litt annerledes på forhånd, så derfor tenkte jeg det var verdt å nevne Anonymkode: 4910e...0c4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aviale Skrevet 5. juni 2022 #10 Del Skrevet 5. juni 2022 Jeg har reist i Peru alene. Jeg var ikke ute i byer alene etter det ble mørkt, utenom i turistgatene i Cusco. Følte meg trygg som alenereisende og var på en blanding av gruppeturer og reiste alene. Bo på hostell, så møter du litt folk å være sammen med. Peru er et vanlig land å backpacke i. Man må såklart være ekstra obs når man reiser alene og ikke ta unødvendig risiko. Feks tar jeg nesten aldri imot hjelp (selv om det er godt ment) fra folk på gaten, og det er lurt å spørre overnattingsstedet om det er noen områder man bør unngå. Når det er sagt synes jeg det blir for dumt å si/tenke ting som "verden er et skummelt sted", "pass deg for kidnapping og terror" om alenereisende. Sjansen for at noe slikt skjer er så liten at det ikke er verd bekymringen. Etter min mening ødelegger en slik holdning hele reiseopplevelsen, da kan (og bør?) man heller holde seg hjemme. Min erfaring etter 2 mnd alene i Sør-Amerika som blond 24-åring var at folk flest er hyggelige, og møtene med folk var en stor del av opplevelsen. Jeg fikk uønsket oppmerksomhet bare én gang. Faktisk verre i London hvor en fyr kløp meg i rumpa midt på gata, så sånt kan skje overalt. Ts; Lær deg noen fraser på spansk og gjør research på forhånd + bestill overnatting og henting på flyplassen, så er du good to go. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #11 Del Skrevet 5. juni 2022 Akryl skrev (7 timer siden): Hvorfor var Egypt turen negativt? Det betyr ikke at de ser ned på kvinner, men derimot at de respekterer kvinne. De respekterte henne kun fordi de trodde hun var gift og dermed «tilhørte» en annen mann. Jeg har reist med en venninne i Egypt, og vi ble på ingen måte behandlet sånn. 😬 Etter turen var vi enige om at vi aldri skulle reise til Egypt uten en mann igjen… Det skal sies at de fleste menn vi møtte på turen var hyggelige, så fort vi fant ut av prutegreiene, men vi hadde for mange lite hyggelige/potensielt farlige opplevelser. Vi har begge reist mye både før og etter dette, og jeg har aldri opplevd noe lignende. Reise helt alene som kvinne: Det har jeg gjort i Bali og USA (utenfor Europa), begge deler var helt uproblematisk. Uansett hvor man reiser tenker jeg man må ta litt ekstra forholdsregler når man reiser alene som kvinne, særlig mtp alkohol og å gå hjem alene på kvelden. Gjelder også i Europa. Anonymkode: aa51f...8fb 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #12 Del Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har ikke reist alene, men har veldig lyst. Har bare ikke turt. Hvor gammel er du? Jeg er 25 og ser også etter ei venninne å reise med om noen er interessert. Anonymkode: 27ccb...9e4 Det kunne nok vært hyggelig å dra med en ny venninne til steder jeg allerede har vært. Men det er ikke en prioritet for meg nå. Ønsker å besøke nye steder. På de stedene jeg nevner i tråden har jeg et stort behov for å reise alene av flere grunner. Når jeg treffer lokale folk tilbringer jeg toppen noen timer med dem. Og så drar jeg videre for å utforske neste sted. Generelt sett har jeg stort behov for frihet, variasjon og til å bruke intuisjonen. Hvis ikke blir jeg lett rastløs. Anonymkode: 4ed26...5d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 5. juni 2022 #13 Del Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Var to venninner som reiste på rundreise i Japan. Der følte eg meg alltid trygg, og tenkte at her kunne eg helt fint ha reist aleine. Om opplevelsen hadde vært annerledes om eg reiste aleine veit eg ikkje. Fikk ikkje oppmerksomhet fra andre, og spurte vi om hjelp, var alle hjelpsomme og greie. I kina fikk eg veldig mye oppmerksomhet. Bare koselig, med eldre folk som ville ha bilde ilag med meg osv. Men likevel følte eg meg veldig lagt merke til i forhold. Anonymkode: a487d...281 Japan er et sivilisert land 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #14 Del Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har veldig lyst å reise til et eksotisk land, men man skal være veldig «skarp» for å legge ut på en tur alene.. Det er så mange som ser oss som et enkelt bytte, alt fra trakassering til kidnapping. Evt terror. Eller at toget man sitter på sporer av. Verden er veldig skummel og man må tenke på om «eventyrlysten» er verdt det, før man legger ut på en tur alene, tenker nå jeg.. man ser jo hvordan det går med folk om man leser nyhetene. To jenter drept i Marokko, blogger som druknet i Tyrkia, kvinner som blir knivstukket av menn, tog som sporet av i Spania hvor flere døde, og man trenger ikke å dra lenger enn til Sverige før man risikerer å bli skutt.. Sitter med alle disse tankene og likevel vurderer jeg å reise sammen med en gutt jeg aldri møtt, som jeg har snakket med på snapchat. 🥴 Anonymkode: 27ccb...9e4 Jeg foretrekker å undersøke og ta forhåndsregler (slik som denne tråden er en del av) enn å bli opphengt i hindringer og dermed gå glipp av alt det fantastiske verden har å by på. Ja, man kan bli trakassert, kidnappet, utsatt for terror... Men det kan faktisk også skje hjemme i trygge Norge. Jeg snakker ikke om å dra på telttur (ville ikke en gang gjort det i Norge for man vet aldri hva som kan skje), eller dra på alfavei med en vilt fremmed... Alt jeg gjør er ganske kalkulert og grundig undersøkt. Møter bare fremmede på offentlige steder. Selvfølgelig vet man aldri om noe kan skje. Ikke en gang i Norge. PS: Jeg hadde f.eks. ikke reist med en fremmed mann hvis jeg ikke har sett kroppsspråket på video, sett bilder og videoer av ham sammen med vennene, undersøkt grundig på google at alt han sa stemte, osv. -ts Anonymkode: 4ed26...5d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #15 Del Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Min negative erfaringer pr land: Egypt: Menn tørr ikke snakke til meg, for de hendelser seg bare til menn. Var der med en kompis, så jeg følte meg jo trygg, men skulle jeg betale noe sted, så kunne de ikke ha øyekontakt med meg og leverte vekslepengene til kompisen min. De ble også litt usikre på hvordan de skulle håndtere meg om jeg gikk alene. Var terror angrep på nabo hotellet uka etter vi kom hjem, en svenske og danske ble drept. Mexico: Ikke trygt alene. Var alene en uke i en landsby. Menn fulgte med på meg. Var en litt endre enn meg som prøvde lokke meg på en fest hvor de skulle ha masse alkohol og hva enn jeg trengte. Uka før var det en dame som ble voldtatt, som ble med en av disse mennene på fest. Jeg hadde heldigvis hørt om dem. Albania: Hyggelig på dagtid, men på kvelden måtte venninnen min og jeg løpe, for det var 2 menn som løp etter oss i 1 kilometer. Ellers var det mange albanske menn som ville skjenke oss. Også bartendere! Jeg kan se litt utlandsk ut, så de trodde ofte at jeg var albansk. Men venninnen min var tydelig nordisk med blå øyne og blondt hår. Var veldig spennende at hun alltid fikk 3 ganger mer sprit i drinkene enn meg 🤷🏼♀️ Anonymkode: 4910e...0c4 Interessant. Jeg har opplevd det helt motsatte i Egypt. En sønn av butikkeier holdt hånden min i butikk. Jeg var så ung den gangen at jeg ikke turde å avvise ham. Var på gruppereise den gangen. En annen egypter falt på knærne og fridde midt på gaten. En annen fulgte etter meg på kamel på en severdighet. Og mye annet... Kanskje ting har endret seg litt siden den gang? Når jeg reiser alene går jeg ikke ut på kvelden. Ikke en gang i Europa. Anonymkode: 4ed26...5d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #16 Del Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Var to venninner som reiste på rundreise i Japan. Der følte eg meg alltid trygg, og tenkte at her kunne eg helt fint ha reist aleine. Om opplevelsen hadde vært annerledes om eg reiste aleine veit eg ikkje. Fikk ikkje oppmerksomhet fra andre, og spurte vi om hjelp, var alle hjelpsomme og greie. I kina fikk eg veldig mye oppmerksomhet. Bare koselig, med eldre folk som ville ha bilde ilag med meg osv. Men likevel følte eg meg veldig lagt merke til i forhold. Anonymkode: a487d...281 Kina føltes forholdsvis trygt i storbyene. Expats sa at man kan gå med mange sedler i den ene hånden og en smartphone i den andre. Folk bryr seg knapt. Men ja, jeg opplevde jo enkelte ubehagelig ting der. Best å ta info på forhånd om lokale triks på enhver reisedestinasjon om hvordan de prøver å lure turister. Anonymkode: 4ed26...5d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #17 Del Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Venninnen min som dro i gruppe til India gjennom sykepleie skole, måtte ha bodyguard. Det sto også folk og passet på ved porten til huset de bodde i konstant, for det var så mye tull som skjedde der Anonymkode: 4910e...0c4 Ja, har lest om mye fælt som skjer der. Har en kompis der som jeg har mye til felles med, men han har ikke tid til å reise med meg. De har sykt lange arbeidsdager. Anonymkode: 4ed26...5d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #18 Del Skrevet 5. juni 2022 Jeg har reist i Thailand flere ganger sammen med noen. Men det hadde ikke gjort meg noe å reise dit alene. Det mest negative er at det er åpenbar sosial nød, men det er jo ikke farlig. Det fantastiske med Thailand er maten og været. Anonymkode: 38b8e...31f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #19 Del Skrevet 5. juni 2022 Aviale skrev (2 timer siden): Jeg har reist i Peru alene. Jeg var ikke ute i byer alene etter det ble mørkt, utenom i turistgatene i Cusco. Følte meg trygg som alenereisende og var på en blanding av gruppeturer og reiste alene. Bo på hostell, så møter du litt folk å være sammen med. Peru er et vanlig land å backpacke i. Man må såklart være ekstra obs når man reiser alene og ikke ta unødvendig risiko. Feks tar jeg nesten aldri imot hjelp (selv om det er godt ment) fra folk på gaten, og det er lurt å spørre overnattingsstedet om det er noen områder man bør unngå. Når det er sagt synes jeg det blir for dumt å si/tenke ting som "verden er et skummelt sted", "pass deg for kidnapping og terror" om alenereisende. Sjansen for at noe slikt skjer er så liten at det ikke er verd bekymringen. Etter min mening ødelegger en slik holdning hele reiseopplevelsen, da kan (og bør?) man heller holde seg hjemme. Min erfaring etter 2 mnd alene i Sør-Amerika som blond 24-åring var at folk flest er hyggelige, og møtene med folk var en stor del av opplevelsen. Jeg fikk uønsket oppmerksomhet bare én gang. Faktisk verre i London hvor en fyr kløp meg i rumpa midt på gata, så sånt kan skje overalt. Ts; Lær deg noen fraser på spansk og gjør research på forhånd + bestill overnatting og henting på flyplassen, så er du good to go. Åh tusen takk for at du deler. Var du på Machu Picchu? Gikk du i så fall opp? Jeg ønsker å gå opp, ikke ta tog. Har derimot lest at mange har blitt utsatt for ting på veien opp dit. Anonymkode: 4ed26...5d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #20 Del Skrevet 5. juni 2022 Reist alene i Thailand, Indonesia, Singapore, Malaysia, Kambodjsa, Laos, Vietnam, Hongkong og Myanmar. Aldri opplevd noe som helst utrygt fordi jeg er alene som kvinne. Anonymkode: 8a46d...8bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå