Gjest Gjest Skrevet 11. november 2005 #21 Skrevet 11. november 2005 Bare for å få litt klarhet i problemstillinga - mener trådstarter at p-piller og annen hormonprevansjon er greit så lenge det primært/kun brukes som prevansjonsmiddel? Uavhengig eller avhengig av hvem brukeren er? Jeg tror mange begynner å bruke hormonpreparater til andre ting enn prevansjon fordi man, gjennom det at det allerede BRUKES av svært mange, og uten noe særlig vanlige farlige bivirkninger, som prevansjon. Det er altså en medisin du bruker til daglig så å si uten å være syk. Altså er det lett å slutte (feilaktig?) at dette er en ufarlig medisin - derfor kan man bruke den til andre ting også. Nå sier ikke jeg at hormonprevansjon er uproblematisk. Jeg har selv sluttet på p-piller pga bivirkninger (mest psykisk). Jeg kjenner ikke statistikker som viser tydelig økt risiko for den ene eller andre sykdommen ved bruk av hormonprevansjon, men det overrasker meg ikke om det er sammenhenger. Likevel - hva er alternativet for mange? Sterke smertestillende i en uke tror jeg IKKE er sunnere. Mange andre midler/medisiner man må ta over tid for å holde problemer på avstand kan også være skadelige på sikt. Naturmedisin er gambling etter min mening - mye kan fungere, andre ting er penger ut av vinduet, noe annet igjen kan være direkte skadelig.
Ling Skrevet 14. november 2005 Forfatter #22 Skrevet 14. november 2005 Bare for å få litt klarhet i problemstillinga - mener trådstarter at p-piller og annen hormonprevansjon er greit så lenge det primært/kun brukes som prevansjonsmiddel? Uavhengig eller avhengig av hvem brukeren er? ← Personlig mener jeg at man skal unngå hormonpreparater. Punktum. Men, det er ikke det jeg mener å diskutere her - dette er neppe det rette stedet å komme med en slik uttalelse. Det jeg ønsker, er å få satt igang noen tanker hos de som benytter p-piller for helt andre ting enn prevensjon.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #23 Skrevet 14. november 2005 Vel, om du aldri har opplevd hvilket helvete menstruasjon kan være så synes jeg ikke du har noen rett til å uttale deg om det. Dere som blør to dråper og ferdig med det, aner ikke hvor heldige dere er.
Gjest Gjesta Skrevet 14. november 2005 #24 Skrevet 14. november 2005 Jeg synes personlig at det er vel og greit å ikke ville stappe i kroppen ukjente ting man ikke kjenner virkningen av. Men jeg velger heller kjente, utforskede legemidler enn f.eks homeopatiske preparater, som man strengt tatt ikke kjenner så mye til virkningen av.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #25 Skrevet 14. november 2005 Jeg bruker kobberspiral fordi jeg blir helt ødelagt i kroppen av hormonprevensjon, men fy f for en helvetes menstruasjon man får av det! Ang. å bruke hormonpreparater til annet en prevensjon, så lenge det er et problem som hemmer personen så ser jeg ikke noe galt i å bruke dette som hjelp. Men, man skal ikke dytte i seg alt mulig uten å virkelig trenge det.
Ling Skrevet 14. november 2005 Forfatter #26 Skrevet 14. november 2005 Vel, om du aldri har opplevd hvilket helvete menstruasjon kan være så synes jeg ikke du har noen rett til å uttale deg om det. Dere som blør to dråper og ferdig med det, aner ikke hvor heldige dere er. ← Jeg regner med at den "du/deg" du refererer til er meg: Les i mitt andre innlegg på første side før du, gjest, uttaler deg.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #27 Skrevet 14. november 2005 Å jeg har lest det du har skrevet lille venn. Det skinner igjennom at du mener at mensen er en naturlig ting som kvinner skal ha, det samme gjelder problemene som kommer med den. Det er selvfølgelig et standpunkt det står deg fritt å innta, men å fordømme andre som velger å kvitte seg med en helt unødvendig onde er du svært rask til. Inntil du har gått noen mil i skoene til noen som virkelig har problemer med menstruasjonen, så aner du ikke hva du snakker om. Det blir litt sånn "jeg er kvinne, se meg blø og lide". Kanskje du burde slå deg sammen med Ari og dra ut og knuse noen stener.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #28 Skrevet 14. november 2005 Hvorfor hiver du liksågodt ikke inn reklame for noen alternative behandlinger? Det er jo det du prøver å få ut av dette.
Ling Skrevet 14. november 2005 Forfatter #30 Skrevet 14. november 2005 Det skinner igjennom at du mener at mensen er en naturlig ting som kvinner skal ha, det samme gjelder problemene som kommer med den. ← Jeg har aldri sagt at menstrajonsplager ikke skal behandles, jeg bare spør om det er riktig å behandle de med p_______. Det er faktisk ikke naturlig å ha menstrasjonsplager, det er en ubalanse. Like lite som det er naturlig å ha plager med overgangsalderen. Men at kvinner skal ha menstrajon, ja det burde de fleste forstår at er en selvfølge slik at vi kan overleve som art og for å kunne beholde forskjellen mellom kjønnene. Mitt innlegg var heller ikke ment fordømmende - langt der ifra. Jeg er bekymret for oss mennesker generelt og hvordan vi velger å leve livene våre. Det er mye sykdom, smerte og lidelse rundt oss og jeg synes det er trist å se at innstillingen til det som er en naturlig syklus eller det å ha smerter generelt, er så plagsom for mange at de velger å ta inn hormonpreparater.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #31 Skrevet 14. november 2005 Jeg har aldri sagt at menstrajonsplager ikke skal behandles, jeg bare spør om det er riktig å behandle de med p_______. Det er faktisk ikke naturlig å ha menstrasjonsplager, det er en ubalanse. Like lite som det er naturlig å ha plager med overgangsalderen. Men at kvinner skal ha menstrajon, ja det burde de fleste forstår at er en selvfølge slik at vi kan overleve som art og for å kunne beholde forskjellen mellom kjønnene. Mitt innlegg var heller ikke ment fordømmende - langt der ifra. Jeg er bekymret for oss mennesker generelt og hvordan vi velger å leve livene våre. Det er mye sykdom, smerte og lidelse rundt oss og jeg synes det er trist å se at innstillingen til det som er en naturlig syklus eller det å ha smerter generelt, er så plagsom for mange at de velger å ta inn hormonpreparater. ← (nå er ikke jeg den sinteste gjesten, bare så det er klart:-)) Men hvordan mener du at man evt skal behandle det som behandles ved hjelp av hormonpreparater/p-piller osv? Er det BEDRE å bruke smertestillende? Jeg er ikke særlig bevandret i kvisebehandlingsmedisinen, men vil tro at i hvert fall enkelte prepatater kan være skadelige for huden, feks. ivirkningene av hormonprevansjon/preparater varierer veldig - selv kommer jeg aldri til å la meg overtale til å gå tilbake på feks trionetta, men hvis man IKKE merker bivirkninger er det kanskje bedre å bruke slike preparater enn å risikere å ødelegge leveren med smertestillende eller være sykemeldt fire dager i måneden. For eksempel. Når det gjelder ubalanse er det selvsagt en del ting som kan behandles/forbedres ved kostholdsendringer. Men det er også de som har fysisk, faktisk ubalanse i hormonproduksjonen fra naturens side, og som derfor er mer plaget enn andre.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #32 Skrevet 14. november 2005 å risikere å ødelegge leveren med smertestillende eller være sykemeldt fire dager i måneden. ← Vanlig bruk av smertestillende fire dager i måneden er ikke nok til å risikere å ødelegge levra
Ling Skrevet 17. november 2005 Forfatter #33 Skrevet 17. november 2005 (nå er ikke jeg den sinteste gjesten, bare så det er klart:-)) Men hvordan mener du at man evt skal behandle det som behandles ved hjelp av hormonpreparater/p-piller osv? Er det BEDRE å bruke smertestillende? Jeg er ikke særlig bevandret i kvisebehandlingsmedisinen, men vil tro at i hvert fall enkelte prepatater kan være skadelige for huden, feks. ivirkningene av hormonprevansjon/preparater varierer veldig - selv kommer jeg aldri til å la meg overtale til å gå tilbake på feks trionetta, men hvis man IKKE merker bivirkninger er det kanskje bedre å bruke slike preparater enn å risikere å ødelegge leveren med smertestillende eller være sykemeldt fire dager i måneden. For eksempel. Når det gjelder ubalanse er det selvsagt en del ting som kan behandles/forbedres ved kostholdsendringer. Men det er også de som har fysisk, faktisk ubalanse i hormonproduksjonen fra naturens side, og som derfor er mer plaget enn andre. ← Jeg tror først og fremst at man skal bør forebygge - og det gjelder enhver sykdom, lidelse, ubalanse eller smerte - være seg fysisk eller psykisk. Og hvordan gjør man det? Det er mange forhold å ta i betraktning både når det gjelder å forebygge og helbrede: Mat, følelser, trivsel på jobb, mellommenneskelige relasjoner, mosjon, utvikling av det spirituelle livet, sosiale og samfunnsrealterte betraktninger, solidariske relasjoner osv. Jeg tror at helhet er det oprative ordet. Hvis man ser sine smerter isolert fra det livet man lever med alle dets aspekter, blir smerte til noe som er urettferdig, unødvendig og fullstendig uforståelig. Hvis man derimot ser sin sykdom eller sine smerter som et signal på at noe annet i vårt daglige liv trenger en justering eller vår oppmerksomhet, blir hele "problemstillingen" snudd på hodet og man kan begynne å lete etter/eller gjøre de justeringene som det er behov for - og derav oppnå HELbred. Det er ikke enkelt, men det er en vei å gå for å oppnå noe ved hjelp av seg selv og den kraften man har i seg til å endre sitt eget liv og dermed få det bedre med både seg selv og andre. Og noen trenger hjelp på denne veien, enten deler av den eller hele linja ut, og da kan man velge seg det som passer en best; alt fra smertestillende til religion. Det som jeg føler er viktig er i alle fall at man ikke benytter noe som en hvilepute over lengre tid. Poenget, slik som jeg ser det, er å fri seg fra det man føler man trenger, litt etter litt, slik at man tilslutt kan være det frie mennesket som man er ment å være. Det er vel mer en generell innstilling til livet og det som skjer med oss, jeg etterlyser, i tillegg til det spesifikke når det gjelder hormonelle preparater - og disse to går gjerne hånd i hånd
aline Skrevet 17. november 2005 #34 Skrevet 17. november 2005 jeg forstår ikke helt hvordan dere tolker hovedinnlegget som moralpreken eller fordømmende, men det er nå min sak. selv har jeg gått på p-piller hver eneste dag siden jeg var 16 (er nå 31, så det har blitt noen år), og jeg begynte på dem nesten to år før jeg ble seksuellt aktiv, så man kan trygt si at jeg brukte og bruker hormonpreparater for å fjerne menssmerter. jeg lå hele dag en, kom meg ikke opp av senga og var avhengig av fire smertestillende ett par-tre ganger om dagen. Dette ga seg helt når jeg begynte med p-piller, de gangene jeg har fremskøvet eller utsatt mensen, så kjenner jeg smertene med en gang, så at smertene blir dempet pga p-pillene tviler jeg ikke på. likevel... jeg har endel andre problemer.... psykiske, og seksuelle... kan det hende de enten kommer av p-pillene? eller blir forværret av det? det vet jeg ikke, men jeg tar faktisk heller en dag med helvetessmerter en år ut og år inn med kvalme, en psyke som ikke er særlig mye å trakte etter og litt slikt. kanskje det ikke har noen sammenheng, men jeg er villig til å prøve alt. og det har blitt en ganske stor øking i psykiske lidelser, ingen forskning har sagt at det har noen sammenheng med hormonforstyrrelser, men ingen forskning har kommet frem med at det ikke har det heller. og forskjellig behandling fungerer på forskjellige mennesker. ei venninde av meg slet veldig med menssmerter, det var så ille at hun har vært lagt inn til utredning på sykehus og stort sett blitt forsket på opp og ned, uten å få annet svar en at "kanskje etter du får barn..." hun gikk på reseptbelagte smertestillende, rakk hun dem ikke i tide, så svimte hun av, HVER MÅNED... hun fant en heeeelt annen behandlingsmåte en hormoner. akupunktur fungerte på henne, idag tar hun kanskje en pinex. så det FINNES forskjellig behandling, det ER ikke bare hormonpreparater. men det er så lite akseptert enda, legene aksepterer det ikke enda, selv om f.eks akupuntur er bevist funksjonelle mot smerter. ikke på alle, men på mange tilfeller. jeg forstår og aksepterer at folk velger å bruke hormonpreparater jeg, men jeg er enig med Ling i at det gies ut for lett. det er ikke bare de som har ekstremt vondt eller blør ekstremt mye som får det, det gis til alle som vil. om det er for å dempe litt smerte, dempe store smerter, som prevensjon, eller bare fordi alle andre bruker det. og ja, det blir nesten som antibiotika, det kastes nesten etter folk, uten overhode å tenke om det egentlig er nødvendig eller om det kanskje kan være andre måter å løse problemene på. skal selv prøve å slutte på p-piller, og kommer til å prøve akupunktur for å slippe smerter som gjør at jeg ligger å spyr av smerte første dagen... om det hjelper for meg vet jeg ikke enda, men det er verd ett forsøk. (for min del)
Ling Skrevet 17. november 2005 Forfatter #35 Skrevet 17. november 2005 Godt skrevet, Aline! Ja, det finnes mange måter å håndtere ting på. Man har noen valg utover hormonelle preparater, og det er ikke dermed sagt at det behøver å være homeopati eller en annen alternativ metode, det kan også være en endret innstilling til sitt eget liv. Man har valg!
aline Skrevet 17. november 2005 #36 Skrevet 17. november 2005 men jeg mener faktisk at mye av "skylda" bør legges på legene, ikke nødvendigvis brukerne/pasientene. vi er oppvokst med at legen vet det som er best, jeg er ihvertfall det.... og så lenge ganske mange leger ikke tyr til annet en "letteste utvei", så vil vi som brukere også tro at det er det som er beste og mest ok løsning på problemet. personlig tror jeg mye kan hjelpe, alt fra annen type skolemedisin, kostholdsendringer, aktivitet, alternativt. det finnes mye som nok kan være vel så bra som p-piller, men det er stort sett bare p-piller man får informasjon om hos legen. og mange kjenner ikke bivirkninger, eller vet ikke at ting de kanskje sliter med kan være forsårsaket hormonpreparater? og da vet man bare at det fjerner. selv har jeg tatt det fordi det har fjernet smerten, men produkter som totalt fjerner mensen synes jeg er skummelt. selvsagt hadde det vært deilig å slippe å ha mensen, men hvor sunt er det for kroppen? vi er skapt til å ha mensen, å fjerne den helt ... er det bra? langsiktig? og det må da være lov å være skeptisk til produkter selv om det er mange som bruker de? og selv om legene sier det er helt greit.
Ling Skrevet 17. november 2005 Forfatter #37 Skrevet 17. november 2005 Jeg blir så trist, oppgitt og fortvila, når jeg leser så mange innlegg her inne om bruk av hormonpreparater. Dette være seg p-piller, p-sprøyter, hormonspiral, plaster eller hva annet som måtte finnes på markedet. Jeg forstår at legene gir det ut - noe som i seg selv er fullstendig uforsvarlig av mennesker som har avlagt ed på å ivareta helsen til sine pasienter ←
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå