Ling Skrevet 11. november 2005 #1 Skrevet 11. november 2005 Jeg blir så trist, oppgitt og fortvila, når jeg leser så mange innlegg her inne om bruk av hormonpreparater. Dette være seg p-piller, p-sprøyter, hormonspiral, plaster eller hva annet som måtte finnes på markedet. Hvordan kan det ha seg at man benytter preparater som er beregnet til prevensjon, til hudproblemer, menstrasjonssmerter eller store blødninger? Eller for ikke å ha menstrasjon i det hele tatt??! Jeg forstår at legene gir det ut - noe som i seg selv er fullstendig uforsvarlig av mennesker som har avlagt ed på å ivareta helsen til sine pasienter - men er vi så lite flinke til å tenke selv, at vi ikke innehar noe kritisk sans når det gjelder opphavet til våre egen lidelser og behandling av disse?
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2005 #2 Skrevet 11. november 2005 Hvordan kan det ha seg at man benytter preparater som er beregnet til prevensjon, til hudproblemer, menstrasjonssmerter eller store blødninger? Eller for ikke å ha menstrasjon i det hele tatt??! ← La det først være sagt at jeg aldri kommer til å bruke hormonprevensjon igjen. Og jeg har både kviser, menstruasjonssmerter og ganske store blødninger. Men, for de som synes det er den beste prevensjonsmetoden for dem, og har hudproblemer, menstruasjonssmerter eller store blødninger, så slår de to fluer i en smekk? Ikke sant?
LilleBille Skrevet 11. november 2005 #3 Skrevet 11. november 2005 Jeg fikk hormonspiral i stedet for vanlig spiral - av min lege. Jeg skulle ha satt inn spiral og på grunn av at jeg hadde ekstremt store blødninger - og smerter - valgte jeg det - og jeg har ikke angret en dag. Er det så galt at man kan "behandle" to ting på en gang - og mener du virkelig at jeg - hvis jeg ikke har "behov" for prevensjon for øyeblikket - skulle ta ut hormonspiralen min - og belage meg på to dager på toalettet/i sengen - og en uke med bleier når jeg ikke har hatt noen andre bivirkninger av de hormonene jeg får :klø: Jeg ville sannsynligvis enten få andre piller for i det hele tatt å fungere (både jerntilskudd og sterke smertestillende) - ville det være noe bedre?
Gjest GreenSky Skrevet 11. november 2005 #4 Skrevet 11. november 2005 Jeg synes p ______ (full ut med det som passer) er en gudegave. Tenk så deilig å slippe mensen!
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2005 #5 Skrevet 11. november 2005 Det er skummelt at vi ikke kjenner til langtidsbivirkningene av hormonpreparater. Man skal ikke se bort ifra at de er med og påvirker at stadig flere og yngre kvinner får (og dør av) bl. a. brystkreft.
la_luz Skrevet 11. november 2005 #6 Skrevet 11. november 2005 Hver mann/ kvinne - hver sin kampsak Jeg blir trist av at folk spiser alt for my dritt, sukker ! Jeg kan jo ihvrtfall la være å spise det selv. Mange dør indirekte av dårlig kosthold, men mange gjøre ikke det. Noen har tatt skade av hormonelle prevansjonsmidle også, men de fleste ikke. Det som finnes i dag er ihvertfall kraftig forbedret fra for 30 år siden.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2005 #7 Skrevet 11. november 2005 Jeg blir så trist, oppgitt og fortvila, når jeg leser så mange innlegg her inne om bruk av hormonpreparater. Dette være seg p-piller, p-sprøyter, hormonspiral, plaster eller hva annet som måtte finnes på markedet. Hvordan kan det ha seg at man benytter preparater som er beregnet til prevensjon, til hudproblemer, menstrasjonssmerter eller store blødninger? Eller for ikke å ha menstrasjon i det hele tatt??! Jeg forstår at legene gir det ut - noe som i seg selv er fullstendig uforsvarlig av mennesker som har avlagt ed på å ivareta helsen til sine pasienter - men er vi så lite flinke til å tenke selv, at vi ikke innehar noe kritisk sans når det gjelder opphavet til våre egen lidelser og behandling av disse? ← Jeg må si jeg blir litt provosert når jeg leser innlegg hvor det lyser gjennom at som kvinne så skal du ha menstruasjonen og lide deg gjennom det samma faen. La meg gi deg et kort eksempel av min typiske mensuke: Dag 1: Vosj. På'n for fullt. Så dagen faenskapet er ventet så må det sjekkes ofte for å hindre ulykker når faenskapet starter. Dag 2-7: Blod, blod, blod. Første prioritet: finn ut hvor nærmeste toalett er for der kommer jeg til å gå ofte. Går det lenger enn 1 1/2 time mellom hvert skift så er ulykka ute. Jeg har kledd på meg og gått ut for så å komme hjem en halvtime seinere fullstendig tilgriset av blod(og da mener jeg tilgriset. Det renner langt nedover lårene). Takk gud for mørke bukser. Ikke planlegge noe den aktuelle uka for den kommer jeg til å bruke til å vaske klær og sengetøy etterhvert som jeg griser dem ut. Hoster jeg, så renner det. Nyser jeg så renner det. Tror det er sånn det føles å ha urinlekkasje. Dag 8-10: Endelig begynner dritten og avta. Så er det 3 uker til neste gang. Resultat: Jeg ble så blodfatting at legen holdt på å falle i gulvet da hun så prøveresultatene. Ferritinnivået var på 2 og jeg led av øresus, hjertebank, svimmelhet og angina. Så! Selv om du ønsker mensen velkommen som det største i verden så er det folk som får en uke i mnd ødelagt av dette svineriet. Greit at du kommer med alternativer, men moralpreikene dine kan du stikke i %&"¤".
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2005 #8 Skrevet 11. november 2005 Jeg må si jeg blir litt provosert når jeg leser innlegg hvor det lyser gjennom at som kvinne så skal du ha menstruasjonen og lide deg gjennom det samma faen. Greit at du kommer med alternativer, men moralpreikene dine kan du stikke i %&"¤". ←
Ling Skrevet 11. november 2005 Forfatter #9 Skrevet 11. november 2005 Den over er meg. Beklager, glemte å logge meg inn.
LilleBille Skrevet 11. november 2005 #10 Skrevet 11. november 2005 Mener du Ling at det er bedre å behandle feks. store mensblødninger - som faktisk er invalidiserende med andre medisiner og ikke med hormonspiral? :klø: - hvorfor er det bedre? Eller skal det ikke "behandles"? Og tro meg - vi som virkelig er plaget har ofte prøvd alt. (Jeg feks. har i tillegg til "skolemedisin" - prøvd fotsoneterapi, akupuktur og homeopatiske preparater - og selv om jeg i utgangspunktet er skreptisk til medisiner - tar minst mulig - har hormonspiralen for meg vært "livredder". For jeg kan med den leve et "normalt" liv - derfor er jeg villig til å ta "medisin" - er ikke det akesptabelt?
Gjest hun med helvetesuka. Skrevet 11. november 2005 #11 Skrevet 11. november 2005 LilleBille, avtok blødningene dine mye med spiral?
Ling Skrevet 11. november 2005 Forfatter #12 Skrevet 11. november 2005 Mener du Ling at det er bedre å behandle feks. store mensblødninger - som faktisk er invalidiserende med andre medisiner og ikke med hormonspiral? :klø: - hvorfor er det bedre? Eller skal det ikke "behandles"? Og tro meg - vi som virkelig er plaget har ofte prøvd alt. (Jeg feks. har i tillegg til "skolemedisin" - prøvd fotsoneterapi, akupuktur og homeopatiske preparater - og selv om jeg i utgangspunktet er skreptisk til medisiner - tar minst mulig - har hormonspiralen for meg vært "livredder". For jeg kan med den leve et "normalt" liv - derfor er jeg villig til å ta "medisin" - er ikke det akesptabelt? ← Jeg har aldri sagt at det ikke skal behandles, jeg stiller meg bare kritisk til hvordan det behandles. Er det siste utvei å bruke hormonpreparater, så er det dét, men det er ikke alltid tilfelle. Og - slik at det ikke skal være noen tvil - jeg vet veldig godt hva det vil si å ha menssmerter. Jeg bare spør om det ikke er slik at vi er for slappe med å stille oss kritiske til hva vi putter i oss (og det kan som tidligere noen nevnte i tråden være flere ting, men denne gangen er det hormoner). Når noe blir for vanlig legitimeres det gjerne i kraft at at "det er jo så vanlig" og "mange gjør det samme" - er det dermed sagt at det er bra? Og ja - uten at det har noen referanse til deg Lillebille - jeg mener at som kvinne skal man ha menstrasjon på naturlig måte. Og hvis det er slik at man har stor plager med en helt naturlig kroppsfunskjon, bør man se på helheten til mennesket og behandle det deretter. Men, alt er ikke for alle og noen ganger er visse ting nødvendig. Men ikke like ofte som det gis tillatelse fra leger, gis aksept fra samfunnet og hvor individet gir seg selv muligheten. Tror jeg.
Iceglow Skrevet 11. november 2005 #13 Skrevet 11. november 2005 Det jeg reagerer på er når det blir gitt p-piller for mindre mensplager, småkviser, kontroll av egen syklus osv, der er det som regel andre alternativer som vil kunne fungere bedre. Omlegging av livsstil, naturmidler, FAM og lignende, fungerer ofte vel så bra eller bedre enn medisiner. Jeg fikk p-piller som ungejente, gikk på de i tre år om jeg ikke husker feil, og fikk bivirkninger som trolig hadde tatt livet av meg om jeg ikke hadde sluttet på de av andre årsaker .Jeg var 40 kg overvektig, slet med kraftig migrene, var sliten, hadde store hudproblemer og var generelt i elendig form. Jeg brukte to år på å få tilbake menstruasjonen i noenlunde normal gjenge. Hvorfor jeg gikk på de? Jo da, det var utelukkende for å kontrollere når den kom og gikk. Jeg er fortsatt småforbannet på legen for at han hadde så liten kunnskap at han ikke forklarte meg sammenhengen mellom eggløsning og menstruasjon. Hadde han gjort det tror jeg mye hadde vært annerledes i dag. Er utrolig lettet for at jeg sluttet med de når jeg gjorde, men tro det eller ei, det var ikke pga bivirkningene, de ante jeg ikke var pga pillene. Ingen lege hadde nevnt det for meg. Grunnen var utelukkende at jeg ønsket ikke å bruke et preventivmiddel som forhindret implantasjon. Så når jeg fant ut at p-piller virker slik, ville jeg slutte i god tid før prevensjon var aktuelt. Brukte heldigvis ikke p-piller som prevensjon, tror jeg hadde hatt en uggen følelse av det ennå, på samme måte som jeg håper inderlig at jeg ikke havner i en situasjon (les: voldtekt) som gjør at angrepille blir nødvendig. Så ja, jeg er i stor grad enig med Ling i at p-______ deles ut for ukritisk, men i de tilfellene hvor det faktisk ikke er mulig å fungere normalt uten, så er det mindre ille enn alternativet. Å mer eller mindre blø seg halvt i hel hver måned, ha så store smerter at besvimelser er hverdagen et par dager, jernmangel i den grad at det trengs tilskudd i sprøyteform (og de fleste i Norge har jernOVERSKUDD, sier litt om hvor ille blødningene kan bli) er ikke holdbart i lengden. Men en ting som er skummelt med det er om hva skjer den dagen det blir aktuelt å slutte med de pga ønske om barn (eller bivirkninger)? Vil det da hos mange vise seg at det var et underliggende problem som ble kamuflert av p-pillene og som “samler seg opp” når p-pillene holder det i sjakk? (tror det er litt her Ling og til en viss grad meg selv “avviker” fra normale meninger , kan det stemme at du jobber eller er svært interessert i holistisk medisin?) Kan bare snakke av egen erfaring, og vet jeg hadde problemer i flere år i ettertid, og jeg hadde i utgangspunktet ikke noe særlig med problemer. I årene etterpå har jeg hatt varierende menstruasjoner, iblant mer eller mindre umerkelige, bortsett fra bytte av bind og lignende selvsagt, men jeg har og hatt en god del “hvor er hagla?!” menstruasjoner. Har i et halvt år/år nå hatt en dag pr syklus hvor jeg har lagt og tygget på min egen underleppe eller dyne, skreket og prøvd å kravle meg på toalettet ofte nok. Siste var helt grei, jeg får bare håpe det fortsetter slik. Men tror ikke jeg kommer til å gå tilbake på p-piller igjen, jeg kommer trolig til å ende opp med fjerning av livmor i stedet for om det skulle bli særlig verre enn det verste jeg har hatt til nå og jeg ikke klarer å endre det med mer naturlige metoder.
LilleBille Skrevet 11. november 2005 #14 Skrevet 11. november 2005 LilleBille, avtok blødningene dine mye med spiral? ← Har stort sett ingen blødninger Kanskje litt noen få ganger i året (nok til at jeg ikke har kastet tampongene) - men det å gå fra to ekstra/super + bind + med skift hver/annenhver time (+ alltid ekstra klesskift på jobb etc) til et par regulartamponger noen ganger i året - har vært en drøm. Folk som blør "normalt" - aner ikke hvor heldige de er.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2005 #15 Skrevet 11. november 2005 Folk som blør "normalt" - aner ikke hvor heldige de er. ← Mhm. Helt sant. Husker den tiden jeg satt med Minipiller, jerntilskudd og en neve melkesyretabletter for å regulere magen etter alt jernet i en pen rekke foran meg. Er iallefall sjeleglad for at jeg fikk så noen lunde orden på tingene. Ikke noe særlig å få symptomer fra hjertet som 20 åring. Få leger tar deg alvorlig når du er så ung og kommer og sier at du har vondt i brystet.
LilleBille Skrevet 11. november 2005 #16 Skrevet 11. november 2005 Men jeg vil gjerne si at jeg på mange måter er enig med Ling i at det brukes alt for mye medisiner - jevnt over. Desverre er veldig mange ukritiske til hva de spiser.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2005 #17 Skrevet 11. november 2005 Men jeg vil gjerne si at jeg på mange måter er enig med Ling i at det brukes alt for mye medisiner - jevnt over. Desverre er veldig mange ukritiske til hva de spiser. ← Det er jeg enig i, spesielt når det gjelder antibiotika. Klarer bare ikke den holdningen om at kvinner skal være så glad for at de har mensen og er fruktbare og jadda jadda jadda.....
LilleBille Skrevet 11. november 2005 #19 Skrevet 11. november 2005 Vet ikke om du spør gjesten eller meg - men jeg har barn - og skal ikke ha flere - men føler ikke for å ta en større operasjon for å fjerne livmor etc. nå.
ashera Skrevet 11. november 2005 #20 Skrevet 11. november 2005 (endret) Vet ikke om du spør gjesten eller meg - men jeg har barn - og skal ikke ha flere - men føler ikke for å ta en større operasjon for å fjerne livmor etc. nå. ← Helt enig! Har vært invalid 1 uke hver måned nå i 1/2 år, ikke pga blødninger, men smerter pga muskelknute og endometriose - oppsto etter en spontanabort som ikke ble skrapt ut. Alternativet var sterke smertestillende med bivirkninger eller fjerne livmor. Jeg har barn, skal trolig ikke ha flere. Ja, jeg har også prøvd akupunktur (som jeg forøvrig har nytte av mht andre ting), men merket ingen forskjell. I prinsippet er jeg enig med Ling i at hormonpreparater ikke må brukes i hytt og pine (og har selv negativ erfaring med p-piller), men når du kjører en bedrervitende moralpreken, må du regne med å få pes. Endret 11. november 2005 av hera
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå